Vita znaczy życie, czyli podsumowanie 2019 w europejskim PS Store

BLOG
1407V
Vita znaczy życie, czyli podsumowanie 2019 w europejskim PS Store
Duckingman | 24.01.2020, 14:13
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Wbrew obiegowej opini która sugeruje jakoby na Vitę nie wychodziły gry od wielu lat w ubiegłym roku jak i w poprzednich wyszło na tą konsolkę ponad setka nowych gier. Co prawda europejski PS Store z którego najcześciej my korzystamy dostał najmniej nowości ze wszystkich czterech ps'owych store'ów, ale i tak pojawiło się na nim w 2019 kilkadziesiąt nowych tytułów których dotyczyć będzie poniższy wpis przedstawiający kondycję Vity w Europie.

Nie owijając w bawełnę i nie udając, że jest super od razu można napisać, że europejska sytuacja Vity w 2019 roku wyglądała kiepsko. O ile ilościowo biblioteka powiększyła się niewiele gorzej niż biblioteka Playstation VR który jest wszak cały czas mocno promowany przez Sony, tak pod względem jakości jest po prostu tragicznie. Na 72 nowe tytuły większość to są po prostu bardzo słabe rozpikselowane indycze barachła które wydawane są na wszystkim na czym tylko mogą się uruchomić. Co ciekawe dzięki takiej polityce Sony która to barachło dopuszcza do PS Store to nie japońskich produkcji mieliśmy w europejskim cyfrowym sklepie Sony najwięcej tylko europejskich. Warto zwrócić uwagę, żę największymi obecnie producentami gier na Vitę poza Japonią są Hiszpanie oraz Brytyjczycy, a największymi wydawcami są hiszpańskie Ratalaila Games (29 nowych tytułów), brytyjskie Lightwood Games (12 nowych pozycji), oraz rosyjskie Sometimes You (7 nowych gier). Wszystkie ich tytuły to jednak tytuły bardzo małe i w większości bardzo słabo oceniane (jeśli już ktoś podjął się ich recenzji). Na całe szczęście część z pozostałych twórców gier Indie jacy jeszcze tworzą gry na Vitę starało się iść w jakość, a nie ilość. W ubiegłym roku posiadaczom Vity dane było zagrać w Shakedown: Hawaii od Vblank Entertainment oraz VASARA Collection od QUByte Interactive. Obie gry wydano również w pudełkach:

Przy okazji warto wspomnieć o wydaniu przez Red Hook Studios Darkest Dungeon w edycji Ancestral. Biorąc pod uwagę, że to jeden z lepszych indyków ostatnich lat jest się z czego cieszyć choć szkoda, że nie pokuszono się o wydanie pudełkowe tak jak zrobiono to przy podstawowej wersji gry.

Nie oznacza to jednak, że na Vitę w ubiegłym roku w europejskim PS Store nie ukazało się również kilka tytułów dużych sprzedawanych niemal w pełnej cenie tytułu AAA z okresu świetności Vity. Oczywiście wszystkie one pochodziły od wydawców japońskich. Aksys wydał dwie świetnie oceniane visual novels (Code: Realize ~Wintertide Miracles~ oraz Spirit Hunter: NG) będące kontynuacjami wcześniejszych gier wydanych na Vitę. Miło, że postanowili wydać je na zachodzie tak by gracze którzy kupili poprzednie części mogli zapoznać się z kontynuacjami na tej samej platformie. Kogado Studio wydało remaster Nurse Love Syndrome ale decyzja o wydaniu tej gry na zachodzie jest dla mnie kompletną zagadką biorąc pod uwagę, że oryginał nie opuścił Japonii,a tematyka tej gry jest na wskroś japońska. Marvelous wydał nieźle ocenianego trzecioosobowego akcyjniaka Fate/Extella Link i chyba jest to najlepsza propozycja z dużych tytułów dla zachodnich graczy. Ostatnim dużym tytułem w 2019 roku było Romancing Saga 3 od Square Enix i naprawdę jestem pełen podziwu dla SE, że dotrzymali słowa co do tego portu. Trzy z tych pięciu gier otrzymały również wydania pudełkowe:

 

 

Na koniec tego podsumowania nowości w bibliotece Vity warto również wspomnieć o grach na wyłączność jakie na Vitę ukazały się w ubiegłym roku bo i taki tytuł Vita otrzymała. 24 lipca Hidden Trap wydał Conga Master Go! czyli kolejnej wariacji gry Conga Master którą w bardziej lub mniej zmienionej formie wydaje na wszystko co może służyć do grania. Co ciekawe również ta gra doczekała się wydania pudełkowego:

Czy zatem jest się z czego cieszyć? Raczej nie. Widać, że coraz więcej studiów przestaje na Vitę wydawać gry. Nie jest jednak aż tak źle jak to niektórzy przedstawiają bo porównując sytuację Vity do sytuacji Playstation VR okazuje się, że wsparcie dla Vity jest porównywalne do wsparcia dla japońskich gogli. Nie wiem tylko czy jest to powód do radości dla posiadaczy Vity czy raczej smutku dla posiadaczy PS VR bo jeśli już teraz wsparcie dla trzyletnich gogli jest niewiele lepsze od dogorywającej ośmioletniej Vity to jak to wsparcie będzie wyglądało w kolejnych latach? Jako posiadacz gogli trochę się tego niestety obawiam.

A jakie są perspektywy dla Vity na 2020 rok? Lepiej już na pewno nie będzie :D.

Oceń bloga:
24

Komentarze (48)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper