PlayStation 5 - czego możemy spodziewać się po nowej konsoli?
Cześć. Temat teraz mocno na czasie, jak zresztą zawsze gdy powoli zbliża się nowa generacja.
Mam zamiar przedstawić Wam moją opinię odnośnie specyfikacji sprzętu, ceny, daty, grafiki i więcej.
UWAGA! ŚCIANA TEKSTU :) + FILMIKI
Zapraszam!
[AKTUALIZACJA]
Nowe źródło z Kotaku podaje, iż premiera PS5 w 2019r jest mało prawdopodobna - co oczywiście jest dla mnie bardziej wiarygodne, bo PS4 sprzedaje się jak świeże bułeczki, konkurencja nie naciska (XOX niczego nie zmienił), a gry produkuje się coraz dłużej. Sami gracze również nie chcą nowej generacji w roku 2019, najwcześniej 2020, a wiele głosów mówi nawet o późniejszych terminach.
Oczywiście same podzespoły również będą wydajniejsze/tańsze/mniej prądożerne w 2020r. W 2019 wchodzi produkcja 7nm, do 2020rk będzie ona dopracowana, co pozwoli na uzyskanie jeszcze lepszego przelicznika moc/wat. Oczywiście w tym czasie AMD dopracuje swoje architektury GPU i CPU.
Jednoczenie warto wspomnieć iż rynek kart graficznych i pamięci RAM staną na głowie i ceny poszybowały mocno w górę. Liczę że wraz z premierą kart Nvidii dedykowanym kopaczom zmniejszy się popyt na karty dla graczy. Mam również nadzieję że zwyczajnie zmniejszy się na nie popyt, lub zostaną zastępowane wyspecjalizowanymi jednostkami (jak w przypadku kopania Bitcoina).
Dodam również, że Micron w 2020 ma ukończyć produkcję nowej fabryki, co ma pozytywnie wpłynąć na ceny dysków SSD (może doczekamy się połączenia 1TB HDD 7200RPM + 256SSD).
źródło: https://pclab.pl/news77546.html
GPU - w takim razie spokojnie zakładam 11-12+TFLOPS
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przede wszystkim chciałbym na początku zaznaczyć, że jestem przekonany, że Sony podejmie dobre decyzje zarówno w kwestii sprzętu, jak i daty premiery. Jestem absolutnie przekonany że nie ma sensu kwestionować ich decyzji gdyż tylko Sony/MS mają wgląd w realne możliwości produkcyjne AMD, ceny, oraz mnóstwo feedbacku od deweloperów.
Myślę, że to Sony ponownie będzie liderem w kwestii mocy obliczeniowej podstawowego modelu (przy założeniu premiery tego samego roku) ze względu na lepszy deal z AMD - PS4 sprzedało się i nadal sprzedaje ponad 2x lepiej od konkurenta. Mocno umocnili swoją pozycję po ciężkiej walce w poprzedniej generacji i dzięki temu mogą uzyskać lepsze ceny.
Sytuacja może się zmienić jeśli MS będzie dokładał do konsoli lub wypuści konsolę później niż Sony, ale jak pokazała poprzednia generacja, zdecydowanie nie warto oddawać czasu konkurencji. Gdyby MS zwlekał zbyt długo, Sony miałoby już zbyt mocną pozycję na rynku, a i tak MS ma ciężko.
Jeśli ktoś myśli że XOX/PRO może koegzystować z nową generacją to jest w błędzie - następna generacja będzie się odznacza w wysokiej w porównaniu do obecnej generacji mocy CPU, co w wielu przypadkach nie pozwoli na przeskalowanie gry i wydanie jej na konsoli z Jaguarem w środku. Ewentualnie gry takie jak COD/BF i inne z targetem 60fps mogą być wydane w wersji 30fps.
Ważny dla mnie jest fakt, że nowa generacja konsol MUSI odznaczać się dużą różnicą w mocy obliczeniowej inaczej nie ma sensu w ogóle jej wypuszczać. Dlatego też wierzę że poniżej wymienione komponenty są czymś, co powinno znaleźć się w następnych konsolach.
Przejdźmy więc do konkretów:
CPU oparte na ZEN+/ZEN2 z 8 rdzeniami 3,5GHz+ - będzie to bardzo duża różnica w stosunku do obecnego w konsolach Jaguara i pozwoli deweloperom na całkowicie nowe możliwości w kwestii fizyki/animacji/AI itp. Duża różnica w mocy CPU szybko doprowadzi do braku wstecznej kompatybilności (niewydawania gier na starą i nową generację). O ile takie gry jak COD/BF i inne działąjące w 60fps będą mogły być przeportowane na XO/PS4, tak gry z targetem 30fps szybko zostaną wydawane jedynie na nowej generacji. Dla przykładu niech posłuży AC:Unity, czy Shadow of Mordor (które zostało wydane, ale z mocnymi ograniczeniami).
RAM ~16-20GB jednak należy wziąć pod uwagę że najprawdopodobniej będzie to nowszy ram: GDDR6/HMB które to są znacznie szybsze od GDDR5. Osobiście stawiam raczej na GDDR6, gdyż ma być droższy jedynie o ~15%, a przy tym mieć ZNACZNIE lepszą wydajność. Możliwe jest również iż w konsolach znajdą się oddzielne kości RAM dla OS i Gier. OS nie wymaga bardzo szybkiej pamięci, dlatego mogą zdecydować się na instalację 3-4GB ram GDDR5 dla OS i ~16GB RAM GDDR6 dla GPU/CPU.
Trochę info o GDDR6 (pierwsze z brzegu artykuł) https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/damien-cox/gddr6-memory-almost-in-mass-production-slated-to-appear-in-most-upcoming-nvidia-cards/
GPU najważniejsza część każdego sprzętu do grania. Tutaj również możliwe jest tylko GPU od AMD, bazujące na najnowszej arch z ficzerami dostępnymi na dopiero nadchodzącej następnej generacji (tak jak to miało miejsce w przypadku GPU w PS4 - jednostki ACE chociażby). W tym przypadku nie będę oryginalny, ~12TF, GPU oparte na arch Navi/Navi+ oczywiście produkowane w 7nm (dostępne już w Q1 2019). Celowałbym w coś na miarę Vega56. Karta ta posiada 56 CU pracujących z częstotliwością od 1156 do 1471, co daje około 10,5TFLOPS mocy. Myślę że dzięki zastosowaniu 7nm procesu produkcji, usprawnionej archiektórze, oraz świetnemu chłodzeniu, będzie można jeszcze bardziej podkręcić zegary i osiągnąć do 12TFLOPS
Chłodzenie - tutaj mam nadzieję na kontynuowanie tego co zapoczątkował XOX, czyli chłodzenia w sytlu Vapor Chamber w konsolach. Czym charakteryzuje się to chłodzenie? Jest bardzo wydajne dzięki zastosowaniu wody(czy innej cieczy?) i zamienianiu jej w parę przez ciepło oddawana przez APU, która zostaje schłodzona i ponownie zamieniona w wodę. Może ktoś zechce obejrzeć na YT ocb.:
PAMIĘĆ MASOWA: każdy chciałby pojemny dysk SSD, ale nie oszukujmy się, te dyski wciąż są zbyt drogie przy pojemnościach jakie nas interesują. Osobiście liczę na standard 1TB, dysk SSHD - czyli hybryda dysku HDD i SSD łącząca wady i zalety obu standardów. Jednak mało kto przy okazji dysków myśli o programowaniu. Jestem przekonany że dyski SSHD byłby świetnie wykorzystane przez deweloperów i potrafiliby zdecydowanie skrócić czasy ładowania gier. Widnieje również opcja dysku HDD ~750GB-1TB w tandemie z dyskiem SSD o pojemności ~128GB. Pożyjemy, zobaczymy :)
Napęd optyczny - na początek od razu zaznaczę, że jestem pewien iż takowy się pojawi. Nie ma najmniejszych szans aby przyszła generacja zrezygnowała z płyt. Nawet nie chce mi się rozwodzić czemu. Tak będzie i kropka :)
Oczywistym krokiem jest zwiększenie pojemności płyt do 100GB - myślę że do będzie standard dla gier z teksturami 4K - często może nawet więcej, ale część danych zawsze można przerzucić do internetu. Jak wiemy, płyty o pojemności 100GB dostępne są od dawna. Możliwe jest również skorzystanie z płyt BR o pojemności 150GB które to już są opracowane. Jednak myślę iż będzie to już trochę za dużo, a deweloperzy będą starali zmieścić się w 100GB, ewentualnie wdrażając jakąś nową metodę kompresji danych (które to też poprawiają się co jakiś czas).
VR - jak mówią plotki, PS5 jest projektowane z myślą o VR. Wierzę że tak jest i PS5 otrzyma w jakiś sposób wsparcie na poziomie hardware'u dla VR. Jestem również przekonany że odpowiednie gogle VR również pojawią się w okolicach premiery PS5 - raczej nie powinno być to trudnym zdaniem gdyż głównie polega to na wymianie wyświetlaczy na lepsze (większa rozdzielczość), chyba że Sony będzie chciało opracować technologię strumieniowania obrazu z bardzo małym pingiem co pozwoli na pozbycie się kabli i zejdzie im się dłużej zanim wypuszczą gogle nowej generacji. Bardzo liczę na duży skok jakości w VR, gdyż mam zamiar się w gogle do PS5 zaopatrzyć.
Wsteczna kompatybilność - jestem prawie pewien że takowa się pojawi ze względu na kompatybilność technologii x86. BC zachęciłoby użytkowników do szybkiego przejścia na nową generację z zachowaniem całej swojej biblioteki. Rozwiązałoby to również problem początkowego braku tytułów na nową konsolę, tym bardziej że czas produkcji cały czas się wydłuża. Możliwe również że Sony zaprojektuje system w sytlu tego który posiada XOX, czyli zwiększający rozdzielczość emulowanych gier, oraz podnoszący ich framerate. CHCIAŁBYM! :)
No i wreszcie kwestia OS - tutaj nie oczekuję zbyt wiele. Chciałbym aby konsola działała znacznie szybciej, a przeglądarka działała jak trzeba. Obecny system PS4 pozostawia wiele do życzenia w wielu kwestiach. Przy okazji systemu powiem o kulturze pracy. Moje obecne PS4 działa okropnie - szumi jak cholera i czasami nawet w słuchawkach słyszę szum w tle. KONIECZNIE DO POPRAWY!!!
Ale zgadzam się że częściej zobaczymy gry z 60fps gdyż postęp graficzny kosztuje - dzięki celowaniu w 60fps wielu deweloperów nie będzie musiało przeznaczać tak dużych funduszy na grafikę. Dobrymi przykładami będzie NieR i NioH, gidze grafika kuleje ale "w miarę zachowane" jest 60fps. Liczę że w nowej generacji gry od mniejszyc deweloperów wciąż będą wyglądać dobrze (jak co lepsze gry obecnej generacji), ale właśnie z zachowaniem 60fps.
Lepiej przeznaczyć moc na lepsze assety niż trochę wyższy IQ który i tak będzie zajebiście wysoki.
W przypadku 1080p takie skalowanie nie sprawdzało się, bo 1080p to taki idealny punkt jeśli chodzi o IQ (oczywiście w odniesieniu do mocy) no i ważne było pokrycie 100% pikseli telewizorów FHD.
W przypadku nawet 3K obraz jest już ostry jak żyleta i wystarczy wygenerować dodatkowe piksele aby pokryć panel 4K.
W tej chwili XOX i PS4PRO mają parcie na 4K ze względu na pozostawienie reszty grafiki prawie nie zmienionej. Czasami lepsze cienie, na XOX lepsze tekstury bo to kwestia RAM a nie mocy.