PlayStation 5 - czego możemy spodziewać się po nowej konsoli?

BLOG
685V
PlayStation 5 - czego możemy spodziewać się po nowej konsoli?
Damiaantt | 10.04.2018, 17:37
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
[AKTUALIZACJA]

Cześć. Temat teraz mocno na czasie, jak zresztą zawsze gdy powoli zbliża się nowa generacja.
Mam zamiar przedstawić Wam moją opinię odnośnie specyfikacji sprzętu, ceny, daty, grafiki i więcej.
UWAGA! ŚCIANA TEKSTU :) + FILMIKI
Zapraszam!

[AKTUALIZACJA]
Nowe źródło z Kotaku podaje, iż premiera PS5 w 2019r jest mało prawdopodobna - co oczywiście jest dla mnie bardziej wiarygodne, bo PS4 sprzedaje się jak świeże bułeczki, konkurencja nie naciska (XOX niczego nie zmienił), a gry produkuje się coraz dłużej. Sami gracze również nie chcą nowej generacji w roku 2019, najwcześniej 2020, a wiele głosów mówi nawet o późniejszych terminach.
Oczywiście same podzespoły również będą wydajniejsze/tańsze/mniej prądożerne w 2020r. W 2019 wchodzi produkcja 7nm, do 2020rk będzie ona dopracowana, co pozwoli na uzyskanie jeszcze lepszego przelicznika moc/wat. Oczywiście w tym czasie AMD dopracuje swoje architektury GPU i CPU.
 

Jednoczenie warto wspomnieć iż rynek kart graficznych i pamięci RAM staną na głowie i ceny poszybowały mocno w górę. Liczę że wraz z premierą kart Nvidii dedykowanym kopaczom zmniejszy się popyt na karty dla graczy. Mam również nadzieję że zwyczajnie zmniejszy się na nie popyt, lub zostaną zastępowane wyspecjalizowanymi jednostkami (jak w przypadku kopania Bitcoina).

Dodam również, że Micron w 2020 ma ukończyć produkcję nowej fabryki, co ma pozytywnie wpłynąć na ceny dysków SSD (może doczekamy się połączenia 1TB HDD 7200RPM + 256SSD).
źródło: https://pclab.pl/news77546.html

GPU - w takim razie spokojnie zakładam 11-12+TFLOPS

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Przede wszystkim chciałbym na początku zaznaczyć, że jestem przekonany, że Sony podejmie dobre decyzje zarówno w kwestii sprzętu, jak i daty premiery. Jestem absolutnie przekonany że nie ma sensu kwestionować ich decyzji gdyż tylko Sony/MS mają wgląd w realne możliwości produkcyjne AMD, ceny, oraz mnóstwo feedbacku od deweloperów.

Myślę, że to Sony ponownie będzie liderem w kwestii mocy obliczeniowej podstawowego modelu (przy założeniu premiery tego samego roku) ze względu na lepszy deal z AMD - PS4 sprzedało się i nadal sprzedaje ponad 2x lepiej od konkurenta. Mocno umocnili swoją pozycję po ciężkiej walce w poprzedniej generacji i dzięki temu mogą uzyskać lepsze ceny.

Sytuacja może się zmienić jeśli MS będzie dokładał do konsoli lub wypuści konsolę później niż Sony, ale jak pokazała poprzednia generacja, zdecydowanie nie warto oddawać czasu konkurencji. Gdyby MS zwlekał zbyt długo, Sony miałoby już zbyt mocną pozycję na rynku, a i tak MS ma ciężko.

Jeśli ktoś myśli że XOX/PRO może koegzystować z nową generacją to jest w błędzie - następna generacja będzie się odznacza w wysokiej w porównaniu do obecnej generacji mocy CPU, co w wielu przypadkach nie pozwoli na przeskalowanie gry i wydanie jej na konsoli z Jaguarem w środku. Ewentualnie gry takie jak COD/BF i inne z targetem 60fps mogą być wydane w wersji 30fps.

Ważny dla mnie jest fakt, że nowa generacja konsol MUSI odznaczać się dużą różnicą w mocy obliczeniowej inaczej nie ma sensu w ogóle jej wypuszczać. Dlatego też wierzę że poniżej wymienione komponenty są czymś, co powinno znaleźć się w następnych konsolach.

Przejdźmy więc do konkretów:

CPU oparte na ZEN+/ZEN2 z 8 rdzeniami 3,5GHz+   - będzie to bardzo duża różnica w stosunku do obecnego w konsolach Jaguara i pozwoli deweloperom na całkowicie nowe możliwości w kwestii fizyki/animacji/AI itp. Duża różnica w mocy CPU szybko doprowadzi do braku wstecznej kompatybilności (niewydawania gier na starą i nową generację). O ile takie gry jak COD/BF i inne działąjące w 60fps będą mogły być przeportowane na XO/PS4, tak gry z targetem 30fps szybko zostaną wydawane jedynie na nowej generacji. Dla przykładu niech posłuży AC:Unity, czy Shadow of Mordor (które zostało wydane, ale z mocnymi ograniczeniami).

RAM ~16-20GB jednak należy wziąć pod uwagę że najprawdopodobniej będzie to nowszy ram: GDDR6/HMB które to są znacznie szybsze od GDDR5. Osobiście stawiam raczej na GDDR6, gdyż ma być droższy jedynie o ~15%, a przy tym mieć ZNACZNIE lepszą wydajność. Możliwe jest również iż w konsolach znajdą się oddzielne kości RAM dla OS i Gier. OS nie wymaga bardzo szybkiej pamięci, dlatego mogą zdecydować się na instalację 3-4GB ram GDDR5 dla OS i ~16GB RAM GDDR6 dla GPU/CPU.

Trochę info o GDDR6 (pierwsze z brzegu artykuł) https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/damien-cox/gddr6-memory-almost-in-mass-production-slated-to-appear-in-most-upcoming-nvidia-cards/

GPU najważniejsza część każdego sprzętu do grania. Tutaj również możliwe jest tylko GPU od AMD, bazujące na najnowszej arch z ficzerami dostępnymi na dopiero nadchodzącej następnej generacji (tak jak to miało miejsce w przypadku GPU w PS4 - jednostki ACE chociażby). W tym przypadku nie będę oryginalny, ~12TF, GPU oparte na arch Navi/Navi+ oczywiście produkowane w 7nm (dostępne już w Q1 2019). Celowałbym w coś na miarę Vega56. Karta ta posiada 56 CU pracujących z częstotliwością od 1156 do 1471, co daje około 10,5TFLOPS mocy. Myślę że dzięki zastosowaniu 7nm procesu produkcji, usprawnionej archiektórze, oraz świetnemu chłodzeniu, będzie można jeszcze bardziej podkręcić zegary i osiągnąć do 12TFLOPS

Chłodzenie - tutaj mam nadzieję na kontynuowanie tego co zapoczątkował XOX, czyli chłodzenia w sytlu Vapor Chamber w konsolach. Czym charakteryzuje się to chłodzenie? Jest bardzo wydajne dzięki zastosowaniu wody(czy innej cieczy?) i zamienianiu jej w parę przez ciepło oddawana przez APU, która zostaje schłodzona i ponownie zamieniona w wodę. Może ktoś zechce obejrzeć na YT ocb.:

PAMIĘĆ MASOWA: każdy chciałby pojemny dysk SSD, ale nie oszukujmy się, te dyski wciąż są zbyt drogie przy pojemnościach jakie nas interesują. Osobiście liczę na standard 1TB, dysk SSHD - czyli hybryda dysku HDD i SSD łącząca wady i zalety obu standardów. Jednak mało kto przy okazji dysków myśli o programowaniu. Jestem przekonany że dyski SSHD byłby świetnie wykorzystane przez deweloperów i potrafiliby zdecydowanie skrócić czasy ładowania gier. Widnieje również opcja dysku HDD ~750GB-1TB w tandemie z dyskiem SSD o pojemności ~128GB. Pożyjemy, zobaczymy :)

Napęd optyczny - na początek od razu zaznaczę, że jestem pewien iż takowy się pojawi. Nie ma najmniejszych szans aby przyszła generacja zrezygnowała z płyt. Nawet nie chce mi się rozwodzić czemu. Tak będzie i kropka :)
Oczywistym krokiem jest zwiększenie pojemności płyt do 100GB - myślę że do będzie standard dla gier z teksturami 4K - często może nawet więcej, ale część danych zawsze można przerzucić do internetu. Jak wiemy, płyty o pojemności 100GB dostępne są od dawna. Możliwe jest również skorzystanie z płyt BR o pojemności 150GB które to już są opracowane. Jednak myślę iż będzie to już trochę za dużo, a deweloperzy będą starali zmieścić się w 100GB, ewentualnie wdrażając jakąś nową metodę kompresji danych (które to też poprawiają się co jakiś czas).

VR - jak mówią plotki, PS5 jest projektowane z myślą o VR. Wierzę że tak jest i PS5 otrzyma w jakiś sposób wsparcie na poziomie hardware'u dla VR. Jestem również przekonany że odpowiednie gogle VR również pojawią się w okolicach premiery PS5 - raczej nie powinno być to trudnym zdaniem gdyż głównie polega to na wymianie wyświetlaczy na lepsze (większa rozdzielczość), chyba że Sony będzie chciało opracować technologię strumieniowania obrazu z bardzo małym pingiem co pozwoli na pozbycie się kabli i zejdzie im się dłużej zanim wypuszczą gogle nowej generacji. Bardzo liczę na duży skok jakości w VR, gdyż mam zamiar się w gogle do PS5 zaopatrzyć.

Wsteczna kompatybilność - jestem prawie pewien że takowa się pojawi ze względu na kompatybilność technologii x86. BC zachęciłoby użytkowników do szybkiego przejścia na nową generację z zachowaniem całej swojej biblioteki. Rozwiązałoby to również problem początkowego braku tytułów na nową konsolę, tym bardziej że czas produkcji cały czas się wydłuża. Możliwe również że Sony zaprojektuje system w sytlu tego który posiada XOX, czyli zwiększający rozdzielczość emulowanych gier, oraz podnoszący ich framerate. CHCIAŁBYM! :)

No i wreszcie kwestia OS - tutaj nie oczekuję zbyt wiele. Chciałbym aby konsola działała znacznie szybciej, a przeglądarka działała jak trzeba. Obecny system PS4 pozostawia wiele do życzenia w wielu kwestiach. Przy okazji systemu powiem o kulturze pracy. Moje obecne PS4 działa okropnie - szumi jak cholera i czasami nawet w słuchawkach słyszę szum w tle. KONIECZNIE DO POPRAWY!!!

 
 
CENA i DATA premiery:
To chyba najtrudniejszy temat. Ostatnie plotki głoszą o premierze PS5 w 2019roku. Bardzo wielu użytkowników, w tym ja, chciałoby premierę w roku 2020 gdyż obecna generacja zapewnia grafikę na naprawdę przyzwoitym poziomie. Pamiętacie końcówkę poprzedniej generacji i jak wyglądały gry konsolwe na tle tych z PC?? Ja pamiętam. Nowa generacja była BARDZO potrzebna. Teraz jest zupełnie inaczej. Gry konsolowe (głównie EXy Sony) wciąż królują w kwestii grafiki. Bardzo mało głosów jest za szybką premierą, tym bardziej że ci który chcieli lepszego sprzętu kupili PS4 PRO i XOX. Ostatnio miało miejsce głosowanie na NEOGAF: https://www.neogaf.com/threads/vote-on-what-date-the-ps5-will-be-released-2019-or-2020.1461842/    może głosów nie ma zbyt wiele, ale pokazuje to iż na prawdę nie ma ciśnienia na PS5.
Pamiętajmy że późniejsza premiera (2020r) wiąże się z lepszym sprzętem na kolejne ~6 lat.
Jeśli o cenę chodzi to skłaniam się ku 400$, cena ta zapewniła ogromny sukces PS4 i możliwe iż trend będzie kontynuowany. jednak osobiście chciałbym widzieć cenę 450-500$ i mocniejszą konsolę i wierze że tak również może się stać, gdyż jest ogromne parcie na 4K - które to wymaga ogromnej mocy obliczeniowej. Gdyby nie tak znaczny przeskok rozdzielczości, zadowoliłbym się nawet konsolą z 8TFLOPS, ale że jest jak jest, konsola MUSI być na prawdę mocna.
 
Natywne 4K i 60fps w każdej grze? Zapomnijcie! Pozwolę sobie skopiować moje posty z dyskusji z Xmachine (którego pozdrawiam serdecznie! :))
60fps - zawsze deweloper może zrobić grę w 60fps ale musi poświęcić grafikę/fizykę aby to osiągnąć, więc słusznie większość decyduje się na 30fps. W3/U4/Horizon/AC itp - w tych grach 60fps to marnowanie zasobów.
Ale zgadzam się że częściej zobaczymy gry z 60fps gdyż postęp graficzny kosztuje - dzięki celowaniu w 60fps wielu deweloperów nie będzie musiało przeznaczać tak dużych funduszy na grafikę. Dobrymi przykładami będzie NieR i NioH, gidze grafika kuleje ale "w miarę zachowane" jest 60fps. Liczę że w nowej generacji gry od mniejszyc deweloperów wciąż będą wyglądać dobrze (jak co lepsze gry obecnej generacji), ale właśnie z zachowaniem 60fps.
Natomiast gry od takich studiów jak ND/SSM/GG/Ubisoft (szeroko pojęte) itp itd będą wciąż produkować gry w 30fps z grafiką jaka obecnie tylko nam się marzy :)))) Mi absolutnie na konsolach 30fps w takich grach nie przeszkadza i jestem pewien że większości graczy również, dlatego deweloperzy również podejmują takie a nie inne decyzje!
 
 
Natywne 4K - jak z FPS, jest to kwestią zasobów. Moim zdaniem źle jeśli deweloperzy pójdą w natywne 4K - można osiągnąć niesamowite rezultaty dzięki CB i innym technikom skalowania obrazu z 1600-1800p do 4K.
Lepiej przeznaczyć moc na lepsze assety niż trochę wyższy IQ który i tak będzie zajebiście wysoki.
W przypadku 1080p takie skalowanie nie sprawdzało się, bo 1080p to taki idealny punkt jeśli chodzi o IQ (oczywiście w odniesieniu do mocy) no i ważne było pokrycie 100% pikseli telewizorów FHD.
W przypadku nawet 3K obraz jest już ostry jak żyleta i wystarczy wygenerować dodatkowe piksele aby pokryć panel 4K.
W tej chwili XOX i PS4PRO mają parcie na 4K ze względu na pozostawienie reszty grafiki prawie nie zmienionej. Czasami lepsze cienie, na XOX lepsze tekstury bo to kwestia RAM a nie mocy.
 
Ale to wszystko rozchodzi się o grafikę!
Czeko oczekuję od nowej generacji w kweskwestii grafiki? Najważniejsze w tej, i następnej generacji jest oświetlenie i materiały PBR - liczę że dzięki znacznemu wzrostowi mocy zobaczymy zupełnie nowe techniki w tej dziedzinie. Głównym "ficzerem" mam nadzieję będzie real-time GI (globalna iluminacja w czasie rzeczywistym) które to bardzo pozytywnie wpłynie na odbiór sceny.
Do tego nowe techniki odbić, które to zastąpią fajne, ale bardzo ułomne SSR (Screen Space Reflections), na rzecz czegoś w stylu The Tommorow Children (od 6 do 8 minuty):
Zobaczycie, oświetlenie będzie jednym z najważniejszych punktów nowej generacji.
 
Modele - w tej generacji doszliśmy do momentu w którym modele postaci/świata są bardzo wysokiej jakości. Często 80-100k poligonów na główną postać. W Horizon:ZD 500k na tyranozaura + świetne systemy LOD. W nowej generacji liczę na przynajmniej 2x tyle poligonów. 3x byłoby niesamowite :) Widzieliście najnowszego AC:Origins? Pomyślcie o grze z 3x większą ilością poligonów + znacznie lepszym oświetleniem+ większymi tłumami i lepszymi ich animacjami i AI + jeszcze większe interakcja i fizyka świata!
 
Jak były modele, to teraz pora na LOD czyli Level of Detail. Już w tej generacji ograniczono Popup i zmianę modeli do na prawdę rozsądnego poziomu, ale liczę że nowa generacja pokażę prawdziwy pazur w tym temacie. Koniec z trawą rysująca się 20m od postaci, koniex z wyskakiwanie mi przedmiotów 30m od postaci. Światy będą zdecydowanie bardziej zapełnione wszelkim dziadostwem, podmiana modeli będzie prawie niewidoczna, a wyskakujące obiekty ograniczone do minimum. Nie mogę się doczekać.
 
Tekstury - Nie wszyscy zdają sobie również sprawę jak wazne w ogólnym odbiorze są dobre tekstury. Jednak nie wystarczy tylko sama tekstura ale i parametry takie jak jej wysokość (Normal, displacement mapping itp.), albo bardziej wymagające ale lepiej współgrające z oświetleniem tekstury tesselowane czyli coś na wzór tekstur 3d (mogą rzucać cień, w przeciwieństwie do tych wymienionych wcześniej). Dzięki PBR i adapcyjnej tesselelacji (jak np w SW:BF) tekstury stały się ważniejsze niż kiedykolwiek. Nowa generacja przyniesie spory progres pod tym względem, dając tekstury w wyższej rozdzielczości, z lepszym PBR i z większym zasięgiem LOD e przypadku ich tesselelacji. Warto przypomnieć że na pewno zażegnamy problem AF (filtrowania anizotropowego) czyli utraty jakości tekstury gdy patrzymy na nią pod kątem - im mniejszy kąt tym gorszej jakości tekstura.
No i taki tam filmik o tesselelacji tekstur.
 
Animacje - każdy kto interesuje się grafiką komputerową widział ostatnie dema Nvidi z GDC. O ile tutaj twórcy użyli bardzo dużej mocy obliczeniowej aby odgrywać scenę real-time, o tyle taka jakość animacji w grach będzie dostępna dla każdego dewelopera (jeśli da radę!). Nowe techniki Mo-cap dadzą nową jakość.
TLOU 2:
 
 
Ale to jeszcze nic w porównaniu z użyciem AI (sztucznej inteligencji) w produkcji gier! Tak, moim zdaniem AI zostanie powszechnie używane w procesie produkcji gier. Tutaj jeden z przykładów do wykorzystania w grach Open World, jak W3, AC. Dodam, że możliwe jest również zamiana tekstu na dzwięk i późniejsza zamiana dźwięku na animacje - a do tego nadanie odpowiedniej intonacji i emocji!
(niżej na stronie przykłady!) https://deepmind.com/blog/wavenet-generative-model-raw-audio/
 
Do tego naturalne chodzenie, oraz wykonywanie zdań:
 
Ciężko przewidzieć jak bardzo rozwinie się grafika w następnych latach, ale jedno jest pewne - jak zawsze będzie to spory krok. Osobiście wyobrażam sobie grafikę nie wiele ustępującą najnowszej reklamie God of War:
Oczywiście w kwestii oświetlenie będzie trzeba iść na kompromisy, ale animacja, modele itp. możemy oczekiwać na podobnym poziomie.
 
Zapewne będę uzupełniać bloga wraz z kolejnymi myślami, gdyż ciężko napisać wszystko jednym ciągiem, a tak też zrobiłem pisząc tego bloga (około 3h z przerwami).
 
Teraz zapraszam do dyskusji i konstruktywnego krytykowania moich opinii! :)
Oceń bloga:
8

Kiedy chciał/a byś premierę PS5?

2019
76%
2020
76%
2021
76%
Pokaż wyniki Głosów: 76

Komentarze (76)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper