Gram, bo lubię #2 - Odrobinę kultury, chamie!

BLOG
1123V
Gram, bo lubię #2 - Odrobinę kultury, chamie!
FaithlessGod | 27.11.2014, 10:58
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
Uważam się za człowieka kulturalnego, kur@#%a jego pier@#%ona mać! Słucham je@#%nej muzyki, chodzę do je@#%nego kina i czytam pier@#%one książki. I właśnie o tych ostatnich postanowiłem napisać je@#%nego bloga!
 
OK., schodzę na ziemię, już będzie normalnie. Uwielbiam książki. Czytam gdzie i kiedy tylko mogę: w pociągu, przed snem w łóżku, na kiblu i w poczekalni u lekarza. Szczególnie bliskie memu sercu, z racji bycia graczem, są powieści związane bezpośrednio z gamingiem. Okazuje się, że na polskim rynku (zagranicę celowo pomijam) dostępnych jest sporo takich tytułów. Postanowiłem nieco przybliżyć temat tym z was, którzy podobnie jak ja, lubią pogrążać się w lekturze, a być może nie mają nawet pojęcia o istnieniu niektórych powieści. Umieściłem je w kolejności alfabetycznej. 
 

Assassin's Creed


Jest to jedna z serii gier, której fenomenu nie pojmuję. Próbowałem, naprawdę starałem się do niej przekonać, niestety bezskutecznie. Zgoła inaczej ma się sytuacja z książkami pisanymi przez Olivera Bowdena. O ile pierwsze dwie powieści były miałkie, tak z każdą kolejną, autor dostarczał mi coraz lepszych wrażeń. Każda książka ukazywała się w okolicach premier poszczególnych odsłon serii Ubisoftu, uzupełniając ich fabułę w ciekawy sposób. Największym zarzutem może być fakt, że momentami książka może być swoistym spojlerem dla tych, którzy wcześniej nie grali w część AC, której dotyczy i odwrotnie - po skończeniu gry, czytelnik może mieć deja vu. Do tej pory, wszystkie nakładem wydawnictwa Insignis i autorstwa Olivera Bowdena, w Polsce ukazały się:
 
- "Assassin's Creed: Renesans"
- " Assassin's Creed: Bractwo"
- " Assassin's Creed: Tajemna krucjata"
- " Assassin's Creed: Objawienia"
- " Assassin's Creed: Czarna bandera"
- " Assassin's Creed: Pojednanie" (w przygotowaniu)
 

Batman


Zastanawiałem się, czy umieścić na tej liście książkę o przygodach Mrocznego Rycerza, jednak biorąc pod uwagę ilość gier wideo, w których występuje, nie mogło go tu zabraknąć. Szczególnie, że do tej pory w Polsce ukazała się tylko jedna powieść opowiadająca o perypetiach Bruce'a. "Wayne: Mściciel z Gotham" (Amber), autorstwa Tracy Hickman, to obowiązkowa lektura dla fanów Batmana. Historia jest na tyle wciągająca, że kolejne rozdziały „pękają” bardzo szybko i nie sposób oderwać się od lektury. Batman musi zmierzyć się z demonami przeszłości, aby móc stawić czoła nadchodzącym zagrożeniom. Pojawiają się doskonale znane wszystkim postacie, jak Joker i Harley Quinn. Nie będę zdradzał szczegółów aby nie psuć ci zabawy, jednak możesz być pewien, że wielokrotnie szczęka opadnie Ci ze zdziwienia.
 

Battlefield


Na chwilę obecną na księgarnianych półkach możesz znaleźć dwie powieści oparte na jednej z najbardziej rozpoznawalnych serii FPS-ów. Obie są świetną lekturą, więc jeśli nie miałeś okazji się z nimi zapoznać, koniecznie nadrób zaległości, nawet jeśli nie jesteś szczególnym fanem Battlefield. Ukazały się one przy okazji trzeciej i czwartej odsłony serii. Do tej pory w Polsce ukazały się:
 
- "Battlefield 3: Rosjanin" - Andy McNab i Peter Grimsdale
- "Battlefield 4: Odliczanie do wojny" - Peter Grimsdale
 

Crysis


Do tej pory w Polsce ukazała się tylko jedna powieść umieszczona w uniwersum stworzonym przez niemiecką ekipę Crytek. "Crysis: Eskalacja" (Insignis), autorstwa Gavina Smitha, śmiało mogłaby posłużyć jako przykład dla innych autorów, jak powinno pisać się książki inspirowane grami wideo. Jest tu wszystko, czego nie tylko fan Proroka mógłby oczekiwać: wciągająca historia, sporo akcji i zaskakujące zakończenie.
 

Diablo


Fanów Władcy Piekieł nie brakuje, więc nie mogło się też obyć bez książek opisujących losy śmiałków przemierzających Sanktuarium. Pierwsza powieść z tego niesamowitego uniwersum ukazała się - uwaga, uwaga - trzynaście lat temu! Do dziś powstają kolejne, niestety niewielka ich część zostaje przetłumaczona na nasz ojczysty język. Sytuacja nieco się poprawiła przy okazji premiery trzeciej części gry. Bez wątpienie prym wiodą tu Richard A. Knaak oraz Nate Kenyon. Do tej pory w Polsce ukazały się:
 
- "Diablo: Dziedzictwo Krwi" - Richard A. Knaak (ISA)
- "Diablo: Czarna Droga" - Mel Odom (ISA)
- "Diablo: Królestwo Cienia" - Richard A. Knaak (ISA)
- "Diablo: Pajęczy Księżyc" - Richard A. Knaak (ISA)
- "Diablo: Archiwum, ks. I" (zawiera opowiadania "Dziedzictwo krwi" oraz "Czarna droga") - Richard A. Knaak i Mel Odom (Fabryka Słów)
- "Diablo: Wojna grzechu, tom I: Prawo krwi" - Richard A. Knaak (Insignis)
- "Diablo III: Zakon" - Nate Kenyon (Fabryka Słów)
- "Diablo III: Gdy zapada ciemność, rodzą się bohaterowie" - różni autorzy (Fabryka Słów)
- "Diablo III: Nawałnica światła" - Nate Kenyon (Insignis)
 

Dragon Age


Jedna z najlepszych serii RPG również doczekała się swoich powieści. Konkretniej trzech, autorstwa Davida Gaidera, który z kolei maczał palce przy pisaniu scenariusza do Dragon Age: Początek . Jest to absolutny must-have dla fanów serii. Historie opowiedziane przez autora dotyczą bezpośrednio wydarzeń dziejących się w grze, więc są świetnym uzupełnieniem fabuły. Do tej pory, wszystkie nakładem wydawnictwa Fabryka Słów i autorstwa Davida Gaidera, w Polsce ukazały się:
 
- "Dragon Age: Utracony tron"
- "Dragon Age: Powołanie"
- "Dragon Age: Rozłam"
 

Gears of War


Jest to dla mnie jedna z najlepszych serii gier, w jakie kiedykolwiek grałem. Dlatego bardzo ucieszył mnie fakt, że w Polsce ukazały się powieści opowiadające o przygodach Marcusa i spółki. Niestety, do tej pory na księgarniane półki trafiły jedynie dwie książki. Wydanie trzeciej było w planie (miałem okazję przeczytać maszynopis), ale ostatecznie nie doszło do skutku. Za obie książki odpowiedzialna jest Karen Traviss, główna scenarzystka Gears of War 3, więc o jakość fabuły możesz być spokojny. Do tej pory, wszystkie nakładem wydawnictwa Fabryka Słów i autorstwa Karen Traviss, w Polsce ukazały się:
 
- "Gears of War: Pola Aspho"
- "Gears of War: Ostatni z Jacinto"
 

Ghost Recon


Zdziwiony? Ja też byłem, gdy przypadkiem wypatrzyłem na półce książkę opowiadającą o oddziale "Duchów". "Tom Clancy prezentuje: Ghost Recon" (Amber), autorstwa Davida Michaelsa opowiada historię oddziału Scotta Mitchella, który w trakcie jednej z akcji w Chinach wpada w spore tarapaty. Jak się później okazuje, demony wojny będą ścigały znanego z serii gier wideo dowódcę jeszcze przez długi czas. Fabuła książki jest całkiem ciekawa, niestety autorowi chyba zabrakło pomysłu na jej odpowiednie przedstawienie. Rzucanie nazwami jednostek i sprzętu to nieco za mało, aby porwać czytelnika. Fani serii mogą zerknąć, pozostałym raczej odradzam lekturę.
 

Guild Wars


"Guild Wars: Duchy Askalonu" (Dwójka bez sternika), autorstwa Jeffa Grubba, Matta Forbecka, jest jedyną do tej pory powieścią ze świata Guild Wars przetłumaczoną na język polski. Debiut, niestety, średnio udany, zważywszy na zawartość. O ile sama historia, która jest swoistym łącznikiem między pierwszą i drugą częścią gry, jest całkiem ciekawa, tak sposób narracji pozostawia wiele do życzenia. W trakcie lektury nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że książka, napisana niezwykle prostym językiem, adresowana jest do młodszego grona odbiorców. Jeśli jesteś fanem produkcji ArenaNet, możesz zerknąć Jeśli nie, raczej sobie odpuść.
 

Halo


Aż dziw bierze, że tak popularna seria gier doczekała się tylko jednej książki wydanej w Polsce. "Halo: Upadek Reach" (ISA), autorstwa Erica Nylunda to średnich lotów powieść, w dodatku kiepsko przetłumaczona. Sama jakość papieru i okładki również pozostawiają wiele do życzenia. Myślę, że jest to lektura, którą powinni zainteresować się przede wszystkim miłośnicy uniwersum Halo. Mam nadzieję, że kiedyś któreś z większych wydawnictw weźmie się za tłumaczenie kilkunastu, dostępnych w języku angielskim książek.
 

Hitman


Agent 47 jest bez wątpienia jednym z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów gier wideo. Jedyna książka, która ukazała się do tej pory w Polsce, przedstawia wydarzenia, które mają miejsce bezpośrednio przed tymi, które mogłeś poznać w Hitman: Rozgrzeszenie . Niestety, warsztat pisarski autora oraz tłumaczenie nie dały rady i ostatecznie wyszła z tego wyjątkowo niskich lotów opowieść. Jak to się mówi: za mało łysego w łysym. Raymond Benson, pisząc "Hitman: Potępienie" zbyt mocno spłaszczył głównego bohatera oraz historię, która początkowo zapowiada się bardzo ciekawie, aby potem zawieść na całej linii.
 
Mam wielką nadzieję, że wyciągnąłeś z tego coś dla siebie. Druga część listy niebawem!
Oceń bloga:
44

Komentarze (48)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper