SKLEP

Portal PSX Extreme

SKLEP

81074V The Last of Us

The Last of Us
  • Producent: Naughty Dog
  • Wydawca: SCE
  • Polski dystrybutor: SCE Polska
  • Wersja językowa: Polska Pełna
  • Premiery
  • Świat: 14.06.2013
  • Europa: 14.06.2013
  • Polska: 14.06.2013
  • Gatunek: Przygodowa, Akcja, Horror
  • od lat 18
  • wulgarny język
  • online
  • przemoc

The Last of Us to survival horror osadzony w postapokaliptycznej Ameryce zniszczonej przez tajemniczą zarazę. Gra stworzona została przez ekipę Naughty Dog, twórców takich serii jak Crash Bandicoot, Jak & Daxter oraz Uncharted. Grę wyprodukowano wykorzystując podrasowany silnik z Uncharted 3.

"Ostatni z Nas" na pierwszy rzut oka przypomina hybrydę filmu "Jestem legendą" z grą Enslaved. Ludzkość zaatakowana została przez tajemniczy wirus zmieniający nasz gatunek w prawdziwe bestie. Ci, którym udało się uniknąć zarażenia, walczą teraz każdego dnia o przetrwanie w miejskiej dżungli, zwanej niegdyś Stanami Zjednoczonymi. Budynki obrosły zielonymi krzewami, na asfaltowych ulicach drzewa zapuściły korzenie, a to z kolei przyciągnęło do miast dziką zwierzynę. W tej apokaliptycznej acz mieniącej się zielenią wizji, znalazło się miejsce dla pary głównych bohaterów: doświadczonego życiem Joela i nastoletniej, ale bardzo zaradnej Ellie. Joel jest zmęczony życiem, a jakikolwiek entuzjazm dawno został w nim zduszony. Ellie to jego przeciwieństwo - pełna energii, ciekawa świata, a właściwie - „byłego” świata, bo nastolatka zna tylko ten po wybuchu epidemii tajemniczego grzyba, który przetrzebił ludzkie szeregi. Para, z początku niechętna sobie, z czasem „dociera” się i tworzy niezwykły duet połączony wyjątkową relacją.

Gracz kieruje losami tego pierwszego, podczas gdy jego partnerka kierowana jest przez sztuczną inteligencję. W grze mierzymy się nie tylko z zainfekowanymi tajemniczym grzybem monstrami, ale i inni ludźmi walczący o przetrwanie. Co jakis czas trzeba także rozwiązywać zagadki, aby utorować sobie dalszą drogę. Podczas pokonywania kolejnych etapów możemy korzystać zarówno z broni palnej (amunicja to produkt deficytowy i każdy dodatkowy magazynek jest na wagę złota) jak i znalezionych po drodze przedmiotów (cegły czy deski). Niezwykle ważne jest dokładne przeszukiwanie terenów i opuszczonych domostw, dzięki czemu zdobywamy materiały potrzebne do stworzenia przydatnych przedmiotów takich jak bandaże, koktajle Mołotowa, ostrza pozwalające na ciche zabójstwa czy chałupnicze bomby.  By odnowić zdrowie należy użyć bandaży, ale operacja zajmuje chwilę (pasek siły stopniowo się napełnia), co potrafi mocno podkręcić napięcie. Nawet takie czynności jak duszenie przeciwników czy zmiana broni nie są tu błyskawiczne - gdy złapiemy wroga za chabety czeka nas kilkusekundowa szarpanina, a gdy zechcemy wyciągnąć inną pukawkę, należy zdjąć plecak i w podręcznym menu wybrać żądany oręż. Wirtualny czas nadal płynie, a my jesteśmy narażeni na wszelkie ataki. 


Podczas przygody warto także zbierać pigułki pozwalające rozwinąć umiejętności bohatera oraz części, które z kolei posłużą do usprawniania broni. Bardzo ważny w orężu Joela jest też wyostrzony słuch. Po wduszeniu prawego triggera ekran przybiera szary odcień, my poruszamy się powoli i bardzo cicho oraz słyszymy wrogów, co pozwala nam ich zlokalizować i niejako „widzieć” przez ściany. Skradanie się jest w wielu miejscach kluczowe, zwłaszcza gdy nie mamy odpowiedniej ilości sprzętu, by podjąć walkę. W budowaniu odpowiedniego klimatu pomaga Gustavo Santaolalla, kompozytor muzyki do takich filmów jak "Brokeback Mountain", "21 gramów" czy "Pamiętniki motocyklowe". W grze nie zabrakło też trybu multiplayerowego. 

Recenzje

Komentarze (492)

Aby dodać wątek musisz być zalogowany!
Poziom: 18
REP.: 32
Bryczkowski dodano: 22.04.2013, 18:48 #1

piękna gierka

no no czekamy czekamy :D
Pokaż odpowiedzi (8)
Poziom: 35
REP.: 937
Zwyrodnialec dodano: 25.04.2013, 23:40 #10

Gigantyczne oczekiwania.

Boję się jednak, że w pewnym momencie dostaniemy za dużo broni i będzie jatka w stylu Drake'a.

Wolałbym spokojne tempo, a już idealnie byłoby gdyby przeciwnik po przyjęciu kulki np w rękę, lub nogę, sam się wycofał z walki.
Pokaż odpowiedzi (5)
Palec Kaza wskazuje mi drogę
Poziom: 73
REP.: 40064
REALista dodano: 28.04.2013, 19:01 #16

Goden pożegnanie obecnej generacji?

Zobaczymy ja myśle, że gra da radę.
Pokaż odpowiedzi (4)
Poziom: 30
REP.: 569
Tokugawa1982 dodano: 01.05.2013, 00:05 #21

CZy to początek serii

Mam nadziejęże kontynuacja wyjdzie na Ps4
Pokaż odpowiedzi (5)
I Left My Heart In Sierra Madre.
Poziom: 55
REP.: 3588
Andrew Ryan dodano: 01.05.2013, 11:37 #27

Da czy nie da?

Sporosta oczekiwaniom, czy znowu trailer lepszy od gry...
Pokaż odpowiedzi (10)
My vengeance ends now.
Poziom: 59
REP.: 5447
mastahluc dodano: 06.05.2013, 22:30 #38

Twórcy opowiadają o zainfekowanych w The Last of Us

Dzisiaj panowie z Naughty Dog opowiedzą trochę o więzi jaka łączy głównych bohaterów oraz o monstrach, które nawiedzają przeklęty świat The Last of Us

Edytowano 1 raz. Ostatnio: 06.05.2013, 22:31
Pokaż odpowiedzi (2)
Poziom: 39
REP.: 683
bucky dodano: 07.05.2013, 12:32 #41

czy ND da radę??

Czy macie poczucie że nie musicie obawiać się o jakość The Last of Us po ostatnich wydawnictwach niegrzecznych piesków??
Pokaż odpowiedzi (8)
I Left My Heart In Sierra Madre.
Poziom: 55
REP.: 3588
Andrew Ryan dodano: 13.05.2013, 12:20 #50

hmm

Ta gra urosła do rangi kultowej nim jeszcze ja wydano. Dla mnie to po prostu genialny pr i nic wiecej. Nie ufam zapowiedziom o rewolucji etc. Pożyjemy zobaczymy. Szykuje sie poważny kawałek softu i tyle.
Pokaż odpowiedzi (8)
Poziom: 35
REP.: 937
Zwyrodnialec dodano: 13.05.2013, 16:12 #59

47 minut gameplaya.

Dla tych co nie mogą się doczekać jakiegokolwiek materiału.

Pokaż odpowiedzi (5)
Poziom: 49
REP.: 479
SłupekPL dodano: 15.05.2013, 12:54 #65

Szkoda

Mimo wszystko wielka szkoda, że Sony/ND przesunęli premierę z maja na czerwiec. Mam nadzieję, że naprawdę mieli dobry powód jak dopracowanie gry przez ten miesiąc niż "zwykły marketing".

Boję się jednej rzeczy, że po E3 będę tak nabuzowany (zresztą jak większość) nowymi grami a przede wszystkim nowymi konsolami. Że nie będę mógł się skupić na TLoU :( pomimo tego, że gra urwie odbytnice.

Kurde no, a pomyśleć, że gdyby nie obsuwa to już byśmy grali ;/
Pokaż odpowiedzi (5)
Poziom: 37
REP.: 311
Ciorne Licho dodano: 21.05.2013, 23:47 #71

Powiadam Wam

Ta gra bedzie w ps+ w ofercie calorocznej zapowiedza to na e3
Pokaż odpowiedzi (10)
Poziom: 47
REP.: 469
elMasochistos dodano: 31.05.2013, 12:11 #82

DEMO za niecałe 7 godzin

Już dziś o 19 dla posiadaczy GOW udostępnione będzie demo. Już się nie mogę doczekać. CZEKAM aaaaaaa
Pokaż odpowiedzi (4)
Poziom: 47
REP.: 469
elMasochistos dodano: 01.06.2013, 10:01 #87

DEMO

Przezajebiste. Grafika, audio, klimat, po prostu wypas. Dawać mi tu premiere.
Pokaż odpowiedzi (4)
Poziom: 73
REP.: 19386
Senix dodano: 01.06.2013, 16:12 #92

Hit będzie Hicior

Już niedługo dostaniemy mega hicior od ojców Crasha tego jestem pewny.
Pokaż odpowiedzi (3)
Poziom: 29
REP.: 322
mindshox dodano: 04.06.2013, 09:21 #96

Multiplayer

...co myślicie o kawałku gameplayu z MP? Będzie to miało ręce i nogi? Czy raczej wszyscy nastawiają się na SP?
Pokaż odpowiedzi (5)
Palec Kaza wskazuje mi drogę
Poziom: 73
REP.: 40064
REALista dodano: 05.06.2013, 00:21 #102

Ciekawe ile

Magazynów da tej grze najwyższą notę. Na obecną chwilę Empire, Official Playstation Magazine i Edge dały jej maxa. Ciekawe kto następny?
Pokaż odpowiedzi (2)
Poziom: 41
REP.: 128
PrZeM_2010 dodano: 06.06.2013, 12:31 #105

Mam i gram:)

Dlaczego opcje gram/mam i ocenianie jest wyłączone do czasu premiery, skoro mam i gram;)

BTW miłe uczucie jak przeglądając internet czyta się opinie zniecierpliwionych,zaciekawionych ludzi czekających na grę, kiedy ja mam już ją od kilku dni :))
Pokaż odpowiedzi (11)
Poziom: 41
REP.: 1805
lukasg12 dodano: 09.06.2013, 11:16 #117

Jaka sprzedaż

Ciekawe jaką sprzedaż zaliczy dzieło Naughty Dog "The last of us". Jeśli gra okaże się być mały arcydziełem to słupki sprzedażowe pewnie poszybują w górę co byłoby pożądane albowiem Naughty DOg mogłoby zrobić kolejną ciekawą grę.
Pokaż odpowiedzi (2)
Poziom: 22
REP.: 18
kondzio1983 dodano: 09.06.2013, 22:08 #120

demo

Grałem dziś w Demo tej przezajebistej gry i powiem tylko tyle że 15minutowe demko wyrwało mi serducho . ALE BĘDZIE JATKA
Pokaż odpowiedzi (1)
Poziom: 22
REP.: 118
Johnny cage dodano: 10.06.2013, 17:36 #122

Last

Ja tak samo nie mogę się doczekać tej gry tyle filmików oglądałem na necie że aż zapiera dech w piersiach
Pokaż odpowiedzi (5)
Poziom: 39
REP.: 683
bucky dodano: 13.06.2013, 10:22 #128

1 dzień

No cóż już od jutra każdy z nas będzie mógł wystawić TLoU 10 i cieszyć się nim bez końca. Ja od jutra mam urlop na parę dni więc będzie moc :D
Pokaż odpowiedzi (2)
Poziom: 47
REP.: 469
elMasochistos dodano: 13.06.2013, 10:44 #131

Ile godzin

Wiadomo coś na ile godzin starczy nam zabawa z TLOU? Bo nigdzie nie mogłem znaleźć takiej informacji, i w recenzji PSX też chyba nie napisali.
Pokaż odpowiedzi (12)
Poziom: 37
REP.: 562
DangerAvanger dodano: 13.06.2013, 23:19 #144

Prosto z Czech

Od wczoraj mam tą niesamowitą grę i muszę przyznać, że wrażenia i odbiór gry jest czymś niezwykłym. Oświtlenie, muzyka i dźwięki otoczenia tworzą niesamowity klimat. Na premierowe odpalenie The Last of Us zaprosiłem kumpla (posiadacza X360), który obserwował grę ze szczęką na dywanie :D Nie jestem fanem zombie, ale ta produkcja ma w sobie coś wyjątkowego. Polecam !
Pokaż odpowiedzi (4)
Poziom: 30
REP.: 75
slifkowy dodano: 14.06.2013, 15:08 #149

I jak pierwsze wrażenia?

koledzy/koleżanki jakie macie odczucia po ograniu części przygody? chcę się jeszcze bardziej napalić na ten tytuł (jeśli to możliwe :p)
Pokaż odpowiedzi (3)
Poziom: 62
REP.: 13915
veteranus dodano: 14.06.2013, 20:14 #153

Ostatni z nas...

Must have, system seller, gra generacji - to cudo wiele przydomków ma i wielu ojców - developerów z Naughty Dog - kuźni perełek z najwyższej półki.
Well Done, Naughties...
Pokaż odpowiedzi (1)
Poziom: 21
REP.: 60
lurtz88 dodano: 16.06.2013, 13:06 #155

Pudełko

Mimo tego że pograłem dość krótko to mimo wszystko od TV ciężko mi się było oderwać jak dla mnie gra świetna!!! Spokojnie może pretendować do gry całej generacji:D Szczerze mogę ją polecić... Ale żeby nie było, że tylko słodzę:P Zamówiłem edycję Joel
(Specjalną) i jedyna rzecz jaka mi się nie podoba to pudełko na samą gre, nie wiem czy będzie wytrzymałe tak jak standardowe pudełko plastikowe, chętnie widziałbym steelbox:D
Pokaż odpowiedzi (3)
Cormac McCarthy "Krwawy południk"
Poziom: 43
REP.: 1583
eMc0B dodano: 17.06.2013, 12:24 #159

19 godzin pękło...

...jak z bicza trzasł.

Takimi grami każda generacja sprzętu powinna zaczynać swój występ, a nie kończyć. Tym większe brawa dla Naughty Dog, że naprawdę bardzo postarali się opowiedzieć nam taką historię i w tak świetnej oprawie.

Nie wiem czy można pocisnąć więcej z PS3 niż pokazały Uncharted 2 i 3, i teraz The Last of Us. To chyba kres możliwości sprzętu.

Natomiast niezależnie od sprzętu siłą tego tytułu jest opowiedziana historia. Nie tylko fabuła, bo z podobnymi już miałem do czynienia (opieka nad kimś, dążenie do celu, szereg przeszkód, wybory moralne, itd.), ale spójność całej opowieści: bohaterowie - główni i ci napotykani, ich możliwe zachowanie, dopracowane w szczegółach lokacje (chodziłem po pokoju jakiegoś małżeństwa i dociekałem kim byli - w jednym pokoju piętrowe łóżko dla dzieci, w drugim małe łóżeczko niemowlaka z kolorową zawieszką nad nim, poupychane w skrzynce zabawki, w salonie kilka zdjęć ślubnych; polecam kilka razy zatrzymać się w miejscu i popatrzeć na otoczenie, bo warto zawiesić oko i jest na czym).

Nie wątpię, że poszły grube pieniądze w ten tytuł zarówno w technikalia jak i mnóstwo czasu na dopieszczanie szczegółów, które nie do końca widać, ale w dłuższym kontakcie z grą zaczyna się czuć. Spięcie historii w całość, wiarygodne przedstawienie relacji między Ellie i Joelem, charaktery napotykanych postaci (rewelacyjny Bill). Brawa dla scenarzysty. Naprawdę ktoś nad tym przesiedział niejeden wieczór i wiedział do czego dąży.

Gdyby tak twórcy gier podchodzili do tytułów, które w założeniu mają uchodzić za poważne i są dla dojrzałego odbiorcy to wydaje mi się, że kolejna generacja konsol nie byłaby potrzebna. No, ale FPS-y też muszą ładnie wyglądać :). Mnie w każdym razie wystarczą tak podane dania jak TLoU: ładnie i pełne witamin :).

Myślę, że podobnej gry długo nie uświadczymy. Nie jest to też tytuł, który widziałbym (ani sobie życzył) ciągnięty w postaci tasiemca przez kilka części. Trochę tak jak Heavy Rain: jedna zamknięta opowieść i nie ma co psuć obrazu domalowując kolejne szczegóły. Jedno przeżycie.

Gra naprawdę znakomita i warta polecenia. Jest kilka rzeczy, do których można by się przyczepić, głównie od strony technicznej, ale na siłę czepiać się nie będę (no dobra, np. po wgraniu punktu kontrolnego przy pierwszym uruchomieniu gry zdarzało mi się lądować pod nosem przeciwnika, a po respawnie stali już w rozsądnej odległości). Zresztą oczywiste niedoróbki pewnie zostaną poprawione, a na drobiazgi nie ma sensu zwracać uwagi, większość gier ma jakieś pomniejsze babole.

W multi pograłem chwilę i średnio mi się podoba. To akurat słaba część gry. W porównaniu do Uncharted 2 lub 3 nie ma startu, ale nie dla multi kupiłem ten tytuł.

9.5/10 należy się z marszu (a 10 nigdy nie powinno się dawać, bo ideałów nie ma). Cieszę się, że się nie zawiodłem.

EDIT: brawa też dla ekipy polonizacyjnej, bo to najlepiej zdubbingowany tytuł w jaki grałem. Sony bardzo się stara i chyba im jedynym w miarę to wychodzi, żeby nie było byle jak. Następne przejście gry jednak w oryginale, bo jestem ciekaw jak brzmi. W każdym razie ukłon dla polonizatorów :). Edytowano 1 raz. Ostatnio: 17.06.2013, 12:27
Pokaż odpowiedzi (5)
Poziom: 40
REP.: 315
Felidiusz dodano: 17.06.2013, 23:46 #165

Dzieło

Pal licho jakiekolwiek niedoróbki. TLoU jest krokiem naprzód w historii gier komputerowych. Tak dojrzałej narracji, niejednoznacznych bohaterów i subtelnych emocji jeszcze nikt nam nie zaserwował. Sama opowieść trzyma poziom dobrej książki czy niezłego filmu i mam nadzieję, że już niedługo gry będą traktowane jako równorzędne do nich medium. Prawdziwe dzieło, które się przeżywa.
Pokaż odpowiedzi (7)
Poziom: 45
REP.: 5662
Sephirothek dodano: 18.06.2013, 21:13 #173

Zakończenie

OK, panie i panowie, otwieram najważniejszy wątek dotyczący The Last of Us. Przed spoilerami nie ostrzegam, gdyż ich obecność jest tutaj konieczna. Zagraj, przejdź, potem zajrzyj i - koniecznie - wypowiedz się.

Wspaniale było to zobaczyć na własne oczy. Dawno nie widziałem czegoś równie gorzkiego. Walking Dead rozwaliło nas ciosem emocjonalnym, produkcja Naughty Dog - pobudką filozoficzno-etyczno-moralną. Co należy zrobić? Gdzie kończy się linia pomiędzy bohaterem a zdrajcą gatunku? Życie i szczęście jednostki nad przyszłością całej reszty? Bardzo dobrze, że nie pozostawiono nam żadnego wyboru i musieliśmy przełknąć decyzję Joela. Postaci głównej, owszem, ale w żadnym razie nie "bohatera". To słaba psychicznie jednostka, pomimo całego, dwudziestoletniego doświadczenia w postapokaliptycznym piekle.. Nie potrafił utracić córki po raz drugi, nie potrafił zrozumieć, "co trzeba uczynić, by było dobrze". Pogrążył ludzkość, ponieważ nie mógł zmierzyć się ze stratą bliskiej mu osoby ponownie. Obudził we mnie wstręt i sprzeciw. Gdyby stanął przed lustrem, w odbiciu ujrzelibyśmy ciemną stronę ludzkich emocji. Czy granice miłości rzeczywiście nie istnieją? Czy może to już nie miłość? Może to rozbuchana przez dwie dekady świadomość własnej słabości, która przerodziła się w chorą obsesję.
Polecam się nad tym zastanowić :)

Dobrze widzieć, że ND z każdą kolejną franczyzną dojrzewa. Tym niemniej podejrzewam, iż teraz na chwilę zejdą na niższe tony, przerzucając Drake'a na nową platformę. Przebąkują także o odkurzeniu duetu z PS2. Ale jeżeli "na boku" będą serwować takie historyjki, jak w TLoU, być może dołączą do listy argumentów naszej strony barykady w coraz częściej powracającej dyskusji - czy gry video to dzieło sztuki?
Pokaż odpowiedzi (64)