Expeditions

10 najbardziej obiecujących motywów i funkcji w Expeditions: A MudRunner Game

Bartosz Dawidowski | 25.02, 09:02

MudRunner i SnowRunner to gry, które zdążyły zaskarbić sobie ogromną sympatię milionów fanów z całego świata. Na konsolowym i pecetowym rynku wyląduje już za kilka dni Expeditions: A MudRunner Game, czyli spinoff tej świetnej marki, który ma dużą szansę zachęcić do siebie kolejnych fanów off-roadowych klimatów.

Expeditions: A MudRunner Game ma szansę przekonać do siebie graczy, których niekoniecznie fascynowało przewożenie ciężkich towarów w SnowRunnerze. Głównie z tego powodu, że produkcja oferuje bardziej, skondensowane misje, z wyraźnie zaznaczonymi celami, które da się w miarę szybko osiągnąć. To jednak nie koniec atrakcji w tej naprawdę intrygującej produkcji nastawionej na eksplorację dzikiego środowiska. Przed wami inne, fascynujące cechy omawianego projektu, który trafi 5 marca 2024 r. na PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, Nintendo Switch oraz PC.

Dalsza część tekstu pod wideo

Kooperacja dla 4 graczy po premierze

W dniu premiery nie będziemy mogli bawić się wspólnie, z innymi graczami w Expeditions. To jednak zmieni się dzięki darmowej aktualizacji, która wprowadzi do gry tryb kooperacji. Deweloperzy podkreślają, że chcą dopieścić ten moduł do perfekcji - stąd opóźnienie w debiucie wyczekiwanej przez fanów funkcji. Zabawę w kooperacji poprowadzimy w maksymalnie 4-osobowych grupach.

Mocne wsparcie aktualizacjami i DLC

Saber Interactive już zapowiedziało, że będzie wspierać Expeditions przez długi czas - przynajmniej przez cały 2024 rok, w którym otrzymamy cztery większe rozszerzenia. Niestety to płatne DLC, ale wraz z każdym Sezonem dostaniemy też towarzyszącą mu, darmową aktualizację. Między innymi w ramach takiego gratisu w grze pojawi się tryb kooperacji.

Podziemna eksploracja

Jednym z ciekawszych motywów w Expeditions jest możliwość wjeżdżania w podziemne kompleksy starych kopalni, ogromnych jaskiń i industrialnych placówek. Taka eksploracja w Arizonie ma stać się motywem przewodnim pierwszego sezonu gry, co zostało przedstawiony w poniższej zajawce.

Motywy archeologiczne i paleontologiczne

W Expeditions poprowadzimy wyprawy w dzicz m.in. w poszukiwaniu archeologicznych artefaktów starożytnych kultur i - co chyba najciekawsze - prehistorycznych skamielin dinozaurów oraz innych pradawnych zwierząt. Często trzeba będzie najpierw podążać za zachowanymi wskazówkami i śladami, które naprowadzą nas np. na kompletny szkielet prehistorycznego stwora, który wydobywamy przy użyciu specjalnego narzędzia, które można zabrać na pokład off-roadowego wozu.

Przygotowania i modyfikacje wozu

W Expeditions za wypełnianie kolejnych misji otrzymujemy pieniądze, które następnie wydajemy na coraz lepsze i lepiej dopasowane do aktualnych wyzwań wozy (pojazdów będzie na starcie 16). Nie zabraknie też oczywiście motywu przeróbek i modyfikacji kierowanych przez nas pojazdów. Jednym z ciekawych elementów na tym polu ma być motyw zatrudniania wybranych ludzi, do obsługi naszej maszyny i obozowiska.

Motyw obozowiska

Rozgrywka w Expeditions oparta jest o motyw zakładania kolejnych obozów-baz, z których organizować będziemy dalsze etapy eksploracyjne, zatankujemy paliwo czy naprawimy maszyny. Wygląda to klimatycznie - szczególnie, że mamy opcję wyboru miejsca ustawienia poszczególnych elementów infrastruktury w obozowisku (łącznie z różnymi namiotami i schronieniami dla załogi), tak by nadać takim przyczółkom własnego charakteru.

Karpaty i dwa inne regiony

W grze przemierzymy dwa wielkie regiony USA: Arizonę oraz Kolorado. Nie zabraknie przy tym chyba najciekawszego motywu w grze: europejskich, pięknych Karpat. Nie wiemy jeszcze tylko, w jakim dokładnie górskim odcinku (możliwa jest tu jazda przez Austrię, Czechy, Polskę, Słowacje, Węgry, Ukrainę, Rumunię i Serbię). Summa summarum w grze pojawi się 9 różnych map i 80 ekspedycji/misji.

Eksploracja z ciekawymi punktami do odkrycia

Expeditions zachęca do eksploracji w o wiele większym stopniu niż poprzednie odsłony serii. Po użyciu radaru na mapach odsłaniane są miejsca warte uwagi (POI). Mogą to być szczątki prehistorycznych gadów, wrak samolotu, w którym mieszkają squatterzy czy starożytne ruiny dawnej cywilizacji. Każde z takich miejsc będzie można zeskanować, by dowiedzieć się o nim czegoś więcej - jedno znalezisko może naprowadzać na następnego POI. W takich zadaniach pomagać będziemy sobie dronem, którym można zrobić wstępny zwiad danego obszaru i zaplanować z powietrza ścieżkę dojazdu.

Bardziej skondensowane i szybsze scenariusze 

Snowrunner potrafi się dłużyć, serwując czasem wymagające czasem spore cierpliwości wyzwania. Expeditions, jako spinoff, zmienia podejście do gameplayu, co powinno spodobać się wielu osobom szukającym bardziej skondensowanej zabawy, z wyraźnie zaznaczonymi celami, które da się osiągnąć w miarę szybko.

Oficjalne wsparcie dla modów

Tak jak w SnowRunnerze w nowej grze nie zabraknie oficjalnego wsparcia dla modów. Obsługa fanowskich dzieł pojawi się w grze już w dniu premiery - przynajmniej na PC, bo nie wiadomo jeszcze, co z konsolami. Już 5 marca autorzy opublikują darmowe narzędzie na PC do przygotowywania modów. Deweloperzy zapowiedzieli też, że na samym starcie przygody będziemy mogli pobrać kilka modyfikacji, przygotowanych przez samo Saber Interactive.

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper