Zapowiedź Mirror’s Edge Catalyst

Zapowiedź Mirror’s Edge Catalyst

Wojciech Gruszczyk | 17.04.2016, 13:10

Mirror’s Edge zadebiutował na rynku w 2008 roku i zaprezentował ciekawy świat, wyjątkową bohaterkę i satysfakcjonującą rozgrywkę. Każdy element przedstawionej koncepcji pasował do siebie i dzięki temu produkcja osiągnęła spory sukces. Na zapowiedź kontynuacji musieliśmy długo czekać, ale w 2013 roku DICE przedstawiło pierwsze szczegóły „nowego Mirror’s Edge”. Twórcy zaskoczyli i postanowili rozpocząć wszystko od zera. Wielki świat, potężny problem, nowe zdolności, ale twarz ta sama… Zapraszamy na zapowiedź Mirror’s Edge Catalyst.

Mirror’s Edge zaliczył spory sukces, dzięki któremu gracze z niecierpliwością wyczekiwali na informacje dotyczące kontynuacji. Jednak twórcy z DICE zaskoczyli – ekipa postanowiła wymazać z naszej pamięci pierwszą odsłonę i przemodelować uniwersum. W konsekwencji zainteresowani gracze mogą szykować się na reboot, ponieważ w nowej grze deweloperzy opowiadają pierwszą opowieść Faith. Dyrektor artystyczny projektu – Erik Oeldahl – dość jednoznacznie przedstawił koncepcję: „wydarzenia, które miały miejsce w pierwszej grze, tak naprawdę nigdy nie istniały”.

Dalsza część tekstu pod wideo

Deweloperzy mocno ryzykują stawiając na tak drastyczne zmiany, ale można odnieść wrażenie, że jest to zdecydowanie szerszy plan. Ta zapowiedź pozwoli Wam przygotować się na bieganie po dachach.

 

Spis treści:

  1. Historia – nowy początek
  2. Świat – wielki, szklany teren
  3. Rozgrywka – płynniej znaczy lepiej
  4. Walka – wykorzystaj możliwości otoczenia
  5. Kolekcjonerka – klasa sama w sobie
  6. Sieć – walka z demonami
  7. Testy – sprawdź nowe miasto w skórze starej bohaterki
  8. Rozgrywka – tak to wygląda

Historia – nowy początek

Główną bohaterką produkcji jest Faith Connors, która w wieku siedmiu lat przeżyła prawdziwą tragedię. Podczas pokojowego protestu przeciwko rządom korporacji doszło do zamieszek. Nikt nie spodziewał się takiego chaosu, w którym zginęło wielu ludzi… Ofiarami byli również rodzice Faith, a dziewczyna trafiła pod opiekę Noah. To on pomógł bohaterce i zainspirował ją do zastania sprinterką. Protagonistka powierzyła całe swoje życie organizacji i swojemu wybawcy, a teraz każdego dnia zajmuje się kolejnymi zleceniami. Podczas pokonywania terenów wykorzystuje swoje wybitne zdolności, a jednocześnie nie zapomina o nowoczesnej technologii. Faith dość prędko orientuje się, że jej opowieść dopiero się rozpoczyna, ponieważ na jej drodze staje złowroga korporacja, która chce wyeliminować wszystkich sprinterów. Podczas przygody będziemy świadkami prawdziwej metamorfozy bohaterki – buntowniczka musi zapomnieć o swoich starych przyzwyczajeniach i zapanować nad trudną osobowością, ponieważ tylko w taki sposób uratuje swoich przyjaciół oraz siebie.

Historia zostanie poprzedzona komiksem opowiadającym o wydarzeniach, przez które bohaterka trafiła do więzienia. Natomiast gra rozpoczyna się w momencie zwolnienia Faith – dziewczyna po dwóch latach wraca do miasta.

W produkcji znajdują się trzy istotne dla wydarzeń frakcje:

  • Sprinterzy - to specjalna grupa Wykluczonych, którzy nie chcieli już być trybikami w machinie Konglomeratu. Mieszkają na dachach, tworzą zamknięte grupy i przemierzają miasto, włamując się do budynków i dostarczając przesyłki tym, którzy chcą za to płacić. Rody Korporacyjne potajemnie korzystają z usług sprinterów. Choć KrugerSec ma rozkaz zabić każdego sprintera, jakiego zobaczą, wielu funkcjonariuszy podobno przymyka oko na ich działalność.
  • Konglomerat - składa się z 13 korporacji. Każdą z nich rządzi potężna rodzina lub Ród Korporacyjny, a wszyscy razem sprawują władzę nad Cascadią. Rody pogrążone w ciągłej walce o wpływy są gotowe zrobić wszystko, by znaleźć się na szczycie hierarchii Konglomeratu. Wspomniane korporacje to m.in. siły obronne KrugerSec, technicy z Silvine Systems i Korporacja Elizjum, specjalizująca się w badaniach medycznych i ochronie zdrowia.
  • Czarny Listopad - to ruch oporu, którego przywódczynią jest Rebecca Thane – była organizatorka protestów, która uciekła się do brutalnych środków po listopadowych zamieszkach, do których doszło prawie dwadzieścia lat temu. Członkowie Czarnego Listopada, ciągle ścigani przez KrugerSec, robią co mogą, by terroryzować władze i zapoczątkować rewolucję wśród pracowników. Starają się unikać strat w ludności cywilnej, ale Rebecca twierdzi, że wszyscy zwykli pracownicy potajemnie popierają Konglomerat i jego tyranię. Według niej oni też powinni zostać celem jej ruchu, aby wreszcie zrozumieli, że milczenie jest dla nich zgubne.

Świat – wielki, szklany teren

Istotną różnicą względem pierwszej produkcji jest postawienie na wielki, otwarty świat. Twórcy zdecydowali się nie trzymać nas za ręce i dają graczom ogromną swobodę w wykonywaniu misji. Należy wiedzieć, że ta wolność nie jest dostępna od początku – autorzy znają swoją pozycję i dzięki temu postanowili na początku zaoferować zainteresowanym tylko wycinek projektu. To właśnie w prologu nauczymy się podstaw poruszania, poznamy tajniki dzieła i dopiero w pewnym momencie wyruszymy na wielki podbój Miasta ze Szkła. Podczas biegania po lokacji możemy wykonywać misje poboczne oraz brać udział w różnych wyzwaniach przygotowywanych przez graczy.

Miasto ze Szkła w 47 roku jest zamieszkane przez prawie 5 milionów mieszkańców i jest to trzecie pod względem wielkości miasto w Cascadii. Deweloperzy przygotowali trzy dzielnice, które charakteryzują się znaczącymi różnicami wpływającymi na rozgrywkę:

  • Anchor - dzielnica Anchor to jeden z najbogatszych obszarów Miasta Szkła. Jej wysokie budynki dumnie reprezentują potężne korporacje, które mają w nich siedzibę. Dzielnica jest pełna popularnych klubów nocnych, a młodzi mieszkańcy przyjeżdżają do Anchor na zakupy i w poszukiwaniu rozrywki. Jednym z najbardziej okazałych budynków w Anchor jest ogromna Błyskotka. Po ukończeniu budowy będzie ona najbardziej wystawnym centrum handlowym w Cascadii – istnym pomnikiem dla żyjących zgodnie z ideą Konglomeratu.
  • Centrum - Mieszczące się w samym środku Miasta Szkła Centrum to nowoczesna dzielnica. Na zaludnionych ulicach można znaleźć modne butiki i niesamowite budynki, takie jak główna siedziba Elizjum – korporacji zrzeszającej najwybitniejszych naukowców. Po dachach budynków w Centrum grasują też nielegalni Sprinterzy. Mieszkańcy mogą się jednak czuć bezpiecznie – wszelkimi naruszeniami zajmują się oddziały KrugerSec.
  • Panorama - Zamożna dzielnica mieszkalna dla wysoko postawionych obywateli, „Panorama oceanu” (lub po prostu „Panorama”), jest uważana za ostatni krok przed uzyskaniem zaproszenia do Podniebnego Miasta. Jeśli chcesz uciec od zgiełku panującego w Centrum i w Anchor, warto odwiedzić Panoramę. Można tu się wybrać na spacer wzdłuż nadmorskiej promenady, urządzić piknik i zwiedzić Przystań. W dni wolne można tu spotkać całe rodziny bawiące się na plaży.

W grze pojawi się dynamiczna pora dnia i przygotowany system wpływa na poczynania protagonistki.  

Rozgrywka – płynniej znaczy lepiej

Najnowsza opowieść Faith to gra o bieganiu, chodzeniu, skakaniu, turlaniu się i walce wręcz. Twórcy totalnie przebudowali system poruszania się i dzięki temu rozgrywka jest przyjemniejsza. Studio chciało zniwelować do zera frustrację, która często pojawiała się w przypadku pierwszej gry. Zmieniono również system walki, ponieważ w grze bohaterka nie będzie korzystać z broni i jej jedyną możliwością rywalizacji jest bezpośredni kontakt. Deweloperzy wspominając o rozgrywce są bardzo pewni swego, ponieważ w tej odsłonie pokonywanie wszystkich przeszkód przychodzi z wielką łatwością, a gameplay posiada swój unikalny rytm, który zachęca do rozgrywki i biegania po mieście. Ten element jest również możliwy dzięki zintegrowaniu muzyki z poczynaniami Faith - podczas ruchów dziewczyna wpływa na otaczający dźwięk i przez swoje akcje kontroluje muzykę. 

W produkcji ponownie możemy skorzystać z „wzroku sprintera”. Na początku historii bohaterka otrzymuje specjalne szkło kontaktowe połączone z technologią sprinterów, która przenosi informacje z Sieci. Dzięki gadżetowi Faith widzi podświetlone obiekty, które zaznaczyli inni biegacze.

Sporą innowacją względem poprzedniej odsłony jest lina – protagonistka korzysta z przyczepionego do przedramienia urządzenia. Sprzęt można zaczepiać w wyznaczonych punktach i następnie dynamicznie oraz płynnie przemieszczać się z punktu A do punktu B. Gadżet można ulepszać i tym samym między innymi zwiększać jego siłę. Twórcy postanowili przygotować ten element, ponieważ przemierzanie otwartego świata jest czasami bardzo trudne, a właśnie linka pozwoliła autorom zachować bardziej wiarygodne i różnorodne miasto, bez konieczności ograniczania odległości. Autorzy jednocześnie podkreślają, że narzędzie ułatwia tylko przedłużenie ruchu, a nie czyni z Faith herosa. Na początku protagonistka korzysta z nowej zabawki wyłącznie do biegania na skróty i dostania się do zakazanych stref, lecz w miarę rozwoju fabuły odkryje bardziej użyteczne sposoby na wykorzystywanie sprzętu.

Walka – wykorzystaj możliwości otoczenia

Istotnym elementem produkcji jest walka. Faith nie może korzystać z broni palnej, ale posiada spore umiejętności w eliminowaniu przeciwników za pomocą standardowej walki. Bohaterka może korzystać z dwóch podstawowych ataków – lekkich i silnych. W zależności od sytuacji należy uwzględnić odpowiedni cios, jednak i tak najważniejszym aspektem pojedynków jest wykorzystanie otoczenia. Zwykły atak z przodu nie jest efektowny, ale gdy wcześniej dziewczyna się rozpędzi, pobiegnie po ścianie i dopiero później zaatakuje, to odniesie oczekiwany sukces. Protagonistka nie jest niepokonaną superbohaterką, więc odczuwa ból i po wyczerpaniu zapasów wytrzymałości może zostać szybko pokonana.

W produkcji znalazł się specjalny stan nazwany koncentracja, w trakcie którego Faith nie może zostać zraniona. Sprinterka podczas pozostawania w ruchu wpada w trans, zapomina o otaczającym świecie i może z łatwością pokonywać wszystkie przeszkody, a nawet doskonale radzi sobie podczas przemierzania dachów, wykorzystując niesamowite umiejętności w parkourze. Gdy w trakcie biegu zostanie zaatakowana, to może utracić jedynie koncentrację, ale nie wytrzymałość.

Twórcy przygotowali również specjalne nokauty w widoku z trzeciej osoby, dzięki którym gracze mogą spojrzeć na wydarzenia z innej perspektywy. Sam nokaut to prosta scenka zaprezentowana po pokonaniu ostatniego wroga na określonym obszarze.

Kolekcjonerka – klasa sama w sobie 

DICE przedstawiło bogatą i jednocześnie drogą edycję kolekcjonerską gry. W zestawie znajdzie się piękna figurka, jednak pakiet został wyceniony na 199 dolarów (około 760 zł). Tak prezentują się szczegóły:

  • Gra
  • Figurka – Dorosła/Młoda Faith
  • Steelbook
  • Litografia
  • 10 grafik koncepcyjnych
  • Tymczasowy tatuaż – logo
  • Tymczasowy tatuaż – na ramię
  • Pudełko

Sieć – walka z demonami

Deweloperzy nie zapomnieli o walce z czasami znajomych. "Rozgrywka społecznościowa" jest wariantem zabawy, który ma zachęcić do gry doświadczonych oraz początkujących graczy. Zawodnicy mogą na własną rękę tworzyć trasy, które następnie muszą pokonać zainteresowani w jak najkrótszym czasie – interesującym elementem rozgrywki jest swoboda, ponieważ każdy ze śmiałków dowolnie tworzy trasę i stara się zyskać cenne sekundy w każdym możliwym momencie. Podczas większości zmagań społecznościowych gracze mogą korzystać z tak zwanego "echa", czyli wspomnień poprzednich biegów. Ten element jest możliwy dzięki specjalnym soczewkom obsługującym technologie rzeczywistości rozszerzonej, które nosi główna bohaterka. W trakcie biegania po mieście gracze mogą zostawiać specjalne znaczniki, do których mogą dotrzeć inni zawodnicy.

Rozgrywka w Sieci charakteryzuje się pełną swobodą rywalizacji, ponieważ to my decydujemy, kiedy chcemy wziąć udział w zabawie. Gracze otrzymają możliwość personalizowania swojego profilu za pomocą strony oraz aplikacji towarzyszącej – w tym miejscu sprawdzimy rankingi dotyczące ostatnich wyzwań.

Testy – sprawdź nowe miasto w skórze starej bohaterki

Dość niespodziewanie twórcy postanowili zaoferować graczom testy produkcji. Beta powinna zaprezentować ostateczną jakość pozycji, ponieważ wydarzenie odbędzie się niemal równo miesiąc przed oficjalną premierą. Tak przedstawia się terminarz wydarzenia:

  • 22.04.2016 – Początek bety
  • 26.04.2016 – Koniec bety

Podczas rozgrywki gracze wypróbują rozgrywkę społecznościową, otrzymają możliwość zapoznania się z fragmentem fabuły oraz sprawdzą szereg misji pobocznych.  

Rozgrywka – tak to wygląda

Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper