Książki o grach wideo. Pozycje, które zdecydowanie warto przeczytać

Książki o grach wideo. Pozycje, które zdecydowanie warto przeczytać

Kajetan Węsierski | 15.09.2020, 23:00

Książki skrywają wiele mądrości - również te, które opowiadają o branży gier wideo. Warto się nimi zainteresować, jeśli kręci nas ten temat i chcemy poszerzać naszą wiedzę w zakresie owego hobby.

Wszyscy kochamy gry wideo, to fakt. Prawdopodobnie większość z nas uwielbia także filmy i seriale – podobnież różnego rodzaju komiksy, a nawet powieści graficzne. Mam ogromną nadzieję, że równie wiele osób lubi spędzać czas przy dobrych książkach. To po prostu niezwykle przyjemna alternatywa dla innych, mniej lub bardziej ambitnych opcji.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jak doskonale wiemy, w Polsce nie jest to najpopularniejsza forma spędzania wolnego czasu. Statystyki jasno pokazują, że mamy problem z czytaniem – i osobiście nie zamierzam doszukiwać się w tym wielkiego kłopotu. Uważam jednak, że warto sięgać po ten typ rozrywki (także w formie e-booków i audiobooków), zwłaszcza gdy interesuje nas dane zagadnienie i chcemy poszerzać swoją wiedzę.

Książki o grach wideo

Można to robić, zahaczając także o nasze największe hobby. Branża gier wideo to niezwykle ciekawa dziedzina. Wystarczy przeanalizować, ile działo się choćby przez ostatnie kilka miesięcy – kontrowersje, nadgodziny, masa historii, w których mali twórcy produkowali ogromne gry. To piękny świat, w który aż żal się nie zagłębiać. Każda z historii może nas czegoś nauczyć i bez wątpienia pozwoli z innej perspektywy spojrzeć na dział, który tak bardzo nas interesuje. 

Z tego względu przygotowałem dla Was najlepsze książkowe pozycje o grach wideo, które zdecydowanie warto przeczytać. Starałem się zaoferować całkiem spory przekrój i, co warto zaznaczyć, nie pisałem tu o fabularnych powieściach fantasy – jak Assassin’s Creed. Głównie czytadła dokumentalne. Jeśli są także takie, które Wy chcieliście polecić innym, koniecznie podrzućcie tytuły w komentarzach! 

Krew, pot i piksele

Czegokolwiek nie wyszczególniłbym na tej liście, nie mogło przecież zabraknąć pozycji pióra Jasona Schreiera. Publicystę można lubić i można nie – można się z nim zgadzać, a można mieć zupełnie inne poglądy. Mimo wszystko trzeba mu oddać, że stworzył książkę, która powinna być dziś lekturą obowiązkową dla każdej osoby interesującej się branżą gier wideo i tym, jak wygląda tworzenie „mainstreamowych” projektów od wewnątrz. 

Dziennikarz słynie ze swoich kontaktów i dostępu do informacji największych studiów całego świata, a „Krew, pot i piksele” to najlepszy dowód tego, jakie rzeczy jest w stanie wyciągać od swoich informatorów. Tę książkę po prostu trzeba znać – zwłaszcza że nie ma problemu z jej dostępnością również w naszym kraju, albowiem została w całości przetłumaczona i wydana nakładem wydawnictwa SQN. 

Książki o grach wideo. Pozycje, które zdecydowanie warto przeczytać

Extra Lives: Why Video Games Matter

Kolejna anglojęzyczna książka, która wciąż nie doczekała się przekładu na język polski. Literatura faktu pióra Toma Bissella bierze na tapet znaczenie gier wideo w ujęciu społecznym. Autor stara się zestawić tę gałąź popkultury z innymi formami sztuki nowoczesnej i próbuje w jakiś sposób usystematyzować jej miejsce. 

Pozycja pozwala nam przyjąć nieco inną perspektywę, niż po prostu gracza i w bardzo przystępny sposób pokazuje, jak duże znaczenie dla rozrywki miały takie gry, jak choćby Grand Theft Auto czy Mass Effect. Pozycja znacznie lżejsza, niż wspomniana wcześniej „Game Over”, więc może być ciekawym przetarciem. 

Extra Lives

Indie Games. Podręcznik Niezależnego Twórcy Gier

Ostatnia pozycja na liście to stosunkowo świeża i dość nietypowa książka, która w naszym kraju ukazała się trzy lata temu, w 2017 roku. Choć w tytule znalazło się określenie „podręcznik”, to nie jest to bynajmniej lektura, którą poleciłbym wyłącznie osobom, które zamierzają w niedalekiej przyszłości rozpocząć karierę w branży gier wideo. Spektrum potencjalnych odbiorców może być znacznie szersze, niż się wydaje.

Pozycja pióra Richarda Hill-Whittalla jest tak przystępna, że może przeczytać ją dosłownie każdy, aby lepiej zrozumieć, z czym wiąże się tworzenie gier. Książka pozwoli bardziej docenić nawet najmniejszy, niezależny projekt, albowiem pokaże, ile kryje się za nim pracy – jak wygląda proces twórczy, zbieranie funduszy, marketing, sprzedaż... Słowem, warto! 

Indie Games

Kajetan Węsierski Strona autora
Gry są z nim od zawsze! Z racji młodego wieku, dojrzewał, gdy zdążyły już zalać rynek. Poszło więc naturalnie z masą gatunków, a dziś najlepiej bawi się w FIFIE, produkcjach pełnych akcji oraz przygód, a także dziełach na bazie anime i komiksów Marvela. Najlepsza gra? Minecraft. No i Pajączek od Insomniac Games.
cropper