Star Wars Rebelia - zmień losy oryginalnej trylogii na planszy

BLOG
455V
Star Wars Rebelia - zmień losy oryginalnej trylogii na planszy
loop_19 | 07.04.2022, 10:54
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Jak byłem młodszy wiele czasu spędziłem nad zrozumieniem, jak wzory matematyczne mogą opisywać zagadnienia, których nie znamy. Jak za pomocą wzoru można przewidzieć istnienie cząstek, czarnej dziury i innych zjawisk, których nie jesteśmy w stanie obserwować. Teraz jestem starszy i.... nadal nie do końca potrafię tego zrozumieć. Ten sam problem myślowy miałem z grą Star Wars Rebelia. Jak za pomocą strategii na planszy opowiedzieć historię trylogii? Jak można tą historię zmienić? JAK?! Na szczęście tutaj grę kupiłem i zrozumiałem. Zapraszam na krótki opis gry, która dokonuje niemożliwego. 

Star Wars Rebelia - czym jest? 

Star Wars Rebelia to strategiczna / asymetryczna gla planszowa wydana w 2016 roku przez Fantasy Flight Games. Gra przeznaczona jest dla dwóch graczy w ersji standardowej i dla czterech graczy w wiarancie, w którym gra się 2 vs 2. Jednak osoba odpowiada za walkę w kosmosie, druga za walkę na planetach. W grze wcielamy się w rolę Imperium lub Rebelii i dążymy do zwycięstwa według indywidualnych celów dla każdej z tych organizacji. Głównym zadanie imperium jest odnalezienie bazy Rebelii i jej zniszczenie, a zadaniem rebeliantów jest przeżycie i uzbieranie odpowiedniego poziomu poparcia w galaktyce. 

Asymetria - jak to działa? 

Ogólnie gry strategiczne w zdecydowanej większości przypadków są grami symetrycznymi. Naprzeciw siebie stają dwie armie, które muszą się nawzajem unicestwić. Oczywiście każda robi to na swój unikalny sposób - np. w Warhammerze 40 000 siły Adpetus Astrates czy Astra Militarum używają ciężkiego sprzętu i prowadzą walkę na średnim i dłuższym dystansie (pomijam szczegóły jak wyspecjalizowane zakony np. Kosmicznych Wilków), a Tyranidzi opieraj się na Carnifaxach i walczą na dystansie krótkim do maksymalnie średniego. Fakt jednak pozstaje faktem - każdy z tych armii ma taką samą moc punktową i możemy właśnie to nazywać symetrią. Czym natomiast jest asymetria w Rebelii? Koncept tutaj jest bardzo prosty - Imperium posiada znaczne siły militarne i jego zadaniem jest odnalezienie planaty, na której znajduje się baza rebelii. Imperium jest nastawione na walkę, ekspansję, używanie Gwiazdy Smierci i grę na wyniszczenie. Rebelia za to praktycznie nie posiada armii i nie ma szans w otwartej walce. Gracz Rebelii gra na "zmyłkę" tzn prowadzi grę w taki sposób, że musi przechytrzyć Imperium w sprawie tego, gdzie znajduje się jego baza. Może fortyfiklować jakąś planetę, dając do zrozumienia, że chce jej bronić, a tak naparwdę baza Rebelii będzie zaraz obok głównej planety Imperium. Opcji na zmyłkę jest wiele i gra przedewszytskim to pojedynek umysłów i dobrego przemyślenia swoich ruchów. 

Rozgrywka - jak wygląda? 

Tutaj nie będę się dużo rozwodził. Potraktuję to jako wstęp to sensu tego wpisu, czyli jak jest opowiadana tutaj historia. W generalym skrócie. Na początku gry rozstawiamy "armie" na planszy według zasad. Już tutaj można dostrzec miażdżącą przewagę wojsk Imperium nad Rebelią. Stosunek kilkudziesięciu figurek do dosłownie klilku. Następnie gracz Rebelii wybiera w tajemnicy planetę, na której zakłada swoją bazę i jest ona reprezentowana na planszy na jej skraju. Może na niej gromadzić wojska itd - jednak gracz Imperium nie wie, która to planeta. Żeton Rebelii umieszcza się na suwaku rund na górze, żeton Imperium na dole. Imperium w każdej rundzie posuwa żeten 1 oczko do góry, Rebelia wykonuje tajne misje (np. kontroluj 3 ukłądy XYZ) i za każdy sukces w realizacji misji schodzi oczko w dół. Kiedy żetony się spotkają Rebelia wygrywa. Znaczy to tyle, że Imperium ma ograniczony czas na znalezienie bazy rebeliantów. Proste. 

Na początku gry każda strona dostaje na rękę X kart misji i akcji do wykonania oraz pulę "podstawowych" bohaterów. Dla Rebelii np. będzie to Obi Wan Kenobi i Leia, a dla Imperium Imperator i Darth Vader. Założenie gry jest takie, że WSZYTSKIE akcje wykonuje się za pomocą bohaterów - chcesz przesunąć swoją flotę z punktu A do punktu B - używasz bohatera. Chcesz zacząć walkę - używasz bohatera. Bez niego figurki na planszy i karty misji na ręce nie mogą zostać wykonane. Co ważne - nowych bohaterów zdobywa się w czasie gry. Tak samo jak bohaterów, w czasie gry zdobywa się nowy sprzęt wojskowy, w zależności jaką planetę się kontroluje. 

Tura gry rozpoczyna się od gracza Rebelii, który ze swojej ręki wybiera akcje i misje, które chce realizować, kładzie je zakryte na stole i kładzie na nich bohatera, który je będzie wykonywał. Może wykorzystać wszytskich bohaterów na misje z kart lub pozostawić pewną pulę, żeby ruszyć wojska lub blokować misje imperium. Tutaj zaczyan się blef w tej grze i właściwie magia bo gracz imperium widzi, że X misji będzie wykonanych i wie jacy bohaterowie są przydzielenii do ich wykonywania. Nie wie jednak co to za misje i teraz może - olać gracza Rebelii i realizować swoje misje, albo zachować bohaterów, żeby blokowali misje Rebelii. Z jednej strony musi użyć bohaterów do poruszania się floty i szukania bazy Rebelii, z drugiej strony wykonanie misji przez Rebelię ogranicza mu ilość tur do końca gry. Całkiem możliwe również, że gracz Rebelii blefuje i chce tylko zaszachować Imperium, żeby stworzyć pozory ważności misji, a tak naparwdę jedynym celem jest zatrzymanie floty Imperium w danym miejscu. 

Historia Rebelii

Biorąc pod uwagę powyższe zastanawiacie się pewnie jak można za pomocą takiej mechaniki opowiedzieć historię oryginalnej trylogii. Ja też tego nie rozumiałem dopóki nie zobaczyłem kart misji i akcji. W generalnym skrócie - karty misji / akcji do których przydzielamy naszych bohaterów to wydarzenia z trylogii. Nie będę spoilerował za dużo, ale podam dwa przykłady, żebyście zrozumieli jak to wygląda. Otóż jedną z misji dla Rebelii jest kradzież planów Gwiazdy Śmierci i np możemy dać tą misję do wykonania Lei (albo nikomu ważnemu, żeby Imperium nie chciało blokować tej zakrytej karty). Jeżeli misja się powiedzie zyskujemy "atak z zaskoczenia" na gwiazdę śmierci za pomocą X wingów. Inna możliwoścą jest karta akcji Trening u Yody i możemy przydzielić do niej Luka, żeby stał się potężniejszy. Z drugiej sttrony Imperium ma karty akcji, dzięki którym mogą pojmać bohatera i próbować go przekonać do ciemnej strony mocy. Zatem podsumowująć prawie każda misja i karta akcji to scena z filmu i sami decydujemy, jaki bohater ją wykona i czy się powiedzie. To nie jest tak, że tylko Leia może wykraść plany gwiazdy śmierci - może to zrobić każdy. Niemniej jak jest wydarzenie "kultowe" to przydzielenie "oryginalnego bohatera" do tego wydarzenia jest dodatkowo premiowane. 

Czy warto? 

Star Wars Rebelia to bez wątpienia jedna z najbardziej kultowych gier planszowych. Polecam ją każdemu, kto lubi klimaty Star Wars, ale również dla tych, którzy szukają bardzo dobrej gry planszowej, w której trzeba sporo myśleć i mieć opracowaną strategię. Jeżeli jesteś początkującym graczem - nie martw się. Pomimo, że gra ma dość wysoki wskażnij złożoności na portalu BGG, to przy odrobinie dobrych chęci ogarnisz zasady. Warto tutaj dodać, że podobna gra istnieje również w świecie Władcy Pierścieni - Bitwa o Śródziemie. Niemniej tutaj zdecydowanie zalecam tę grę dla bardziej zaawansowanych graczy. Również jest asymetryczna, ale dochodzi tutaj polityka i dyplomacja, któta jest dość skomlikowana.

Jeżeli ktoś z Was ma konkretne pytania odnośnie zasad, mechaniki służę pomocą. Jeżeli ktoś chce kupić tę grę, polecam zrobić to dosłownie TERAZ. Nakład gry prawie się wyczerpał i nie wiadomo kiedy będzie kolejny dodruk. 

Oceń bloga:
8

Komentarze (10)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper