SKLEP
Wojciech Gruszczyk Wojciech Gruszczyk 30.01.2017
Nioh. Zapowiedź
1663V

Nioh. Zapowiedź

15 września 2015 roku Team Ninja wskrzesiło trupa. Twórcy pojawili się na specjalnej imprezie Sony i zaskoczyli zapowiedzią. Nowa Ninja Gaiden, kolejne Dead or Alive, nowa marka? Nie, nie, nie. Japończycy pojawili się na scenie, by przedstawić szerokiej publiczności Nioh, czyli tytuł, nad którym faktyczne prace zostały zapoczątkowane w 2004 roku. Deweloperzy przywrócili do życia samuraja, który jednak nigdy wcześniej nie wyglądał tak dobrze.

Nioh
  • Platformy:  PS4   PC 
  • Data premiery - Polska: 08.02.2017
  • Napisy
  • od lat 18 przemoc

Data premiery

Team Ninja zaskoczyło graczy informując, że Nioh zadebiutuje jednocześnie na całym świecie. Deweloperzy w odpowiednim momencie rozpoczęli przygotowanie lokalizacji i dzięki temu mogą zaoferować grę w bardzo zbliżonym terminie wszystkim graczom. Nioh zadebiutuje w następujących dniach:

  • 07.02 – Stany Zjednoczone
  • 08.02 – Europa
  • 09.02 – Japonia

Cena i edycja specjalna

Chociaż tytuł był od początku zapowiadany przez Koei Tecmo, to jednak wydaniem gry zajmuje się Sony. Nioh będzie dostępny w cenach 249 zł (PlayStation Store) lub 259 zł (pudełko). Zainteresowani mogą również nabyć specjalne wydanie Digital Deluxe za 329 zł (PlayStation Store), które zawiera:

  • Pełną grę
  • Ekskluzywny awatar
  • Pięć ekskluzywnych rodzajów broni do użycia w grze
  • Season Pass z trzema częściami zawartości do pobrania, w której skład wchodzą dodatkowe misje i elementy fabuły

Klienci zamawiający pozycję przed premierą otrzymają:

  • Pancerz Nioh do założenia w grze inspirowany starożytnymi posągami Nio, które strzegą świątyń w całej Japonii.
  • Szkarłatną mistrzowską zbroję do założenia w grze stworzoną na bazie stroju bojowego legendarnego samuraja Yukimury Sanady (otrzymasz ją również, jeśli zakupisz grę w ciągu dwóch tygodni od premiery).
  • Dynamiczny motyw Nioh.

Lokalizacja 

Chociaż Sony przyzwyczaiło graczy do wydawania gier w pełnej, polskiej wersji językowej, to Nioh otrzyma wyłącznie polskie napisy.

Proces powstawania

Nioh został przygotowany przez Team Ninja, autorów Ninja Gaiden oraz Dead or Alive, jednak początek gry był dość zaskakujący. Reżyserami produkcji zostali Fumihiko Yasuda oraz Yosuke Hayashi, a producentami Kou Shibusawa i Hisashi Koinuma. Film otwierający został wyreżyserowany przez Shinji Higuchiego, który pracował przy Shin Godzilla. Za muzykę odpowiada Yugo Kanno.

Prace nad grą rozpoczęły się w 2004 roku – wtedy to deweloperzy przygotowywali tradycyjnego japońskiego RPG-a. Nad Nioh w tym czasie czuwali przedstawiciele Koei, ale po połączeniu z Tecmo (2008 rok), Shibusawa stwierdził, że gra nie posiada interesujących elementów RPG, więc postawiono dokonać radykalnych zmian. Produkcja trafiła w ręce Omega Force (dywizja Koei Tecmo), która miała zamienić projekt w grę akcji przypominającą pozycję z serii Dynasty Warriors. Shibusawa po ponownym zapoznaniu się z koncepcją, zdecydował się ją drugi raz wrzucić do kosza i dopiero w tym momencie (2010 rok) tytuł trafił pod ręce Team Ninja. Twórcy dość prędko przekształcili Nioh w RPG-a akcji, a wersja alpha została przygotowana w sierpniu 2012 roku. W latach 2012-2013 wszystkie prace były już wykonywane w studio Team Ninja, ale należy wiedzieć, że ten zespół odpowiada wyłącznie za rozgrywkę – opowieść została wcześniej stworzona przez Keoi.

Oryginalna historia Nioh została oparta na Oni, niedokończonym scenariuszu japońskiego reżysera Akiry Kurosawy. Twórcy jednak nie ukrywają, że nie mogli wykorzystać tej koncepcji w pełni i jedynymi elementami, które trafiły ostatecznie do produkcji to umiejscowienie wydarzeń, bohater (blondwłosy cudzoziemiec) i podstawa scenariusza. Sama narracja została jednak w znaczący sposób zmieniona – autorzy inspirowali się życiem Williama Adamsa (angielski żeglarz, który prawdopodobnie jako pierwszy Anglik trafił do Japonii i został głównym doradcą Ieyasu Tokugawy). Autorzy zdecydowali się umiejscowić wydarzenia w okresie Sengoku, ponieważ jest to bardzo płodny okres w historii Japonii. Początkowo William miał zostać piratem z Zachodu, który stał się samurajem, ale znaczący wpływ na postać protagonisty miała powieść Shogun z 1975 roku Jamesa Clavella – historia koncentruje się na życiu fikcyjnego, angielskiego samuraja… Który zaś został stworzony na podstawie Williama Adamsa.

Shibusawa oddając projekt w ręce zespołu Team Ninja powiedział „zakończcie misję tworzenia Nioh”, jednak nie było to łatwe zadanie dla doświadczonej ekipy. Twórcy bardzo długo przygotowywali prototypy, by odnaleźć odpowiedni styl rozgrywki dla przygotowanej opowieści. Producent nie ukrywa, że zdecydował się wybrać Team Ninja ze względu na wielki sukces gier From Software – wielu przedstawicieli studia to fani gier z serii Dark Souls, a jednocześnie oni również mieli spore doświadczenie w tworzeniu wymagających produkcji. Deweloperzy w konsekwencji postanowili przygotować trudną pozycję przypominającą między innymi wspomniane Dark Souls, ale jednocześnie Japończycy chcieli pamiętać o swoim dorobku z uniwersum Ninja Gaiden. Ich celem było wykreowanie rozgrywki wymagającej, ale jednocześnie satysfakcjonującej i sprawiedliwej. W Nioh pojawiają się elementy walki samurajów z kultury popularnej, lecz autorzy zadbali również o historyczną dokładność w przedstawieniu broni, zbroi, stylów walki, więc w Nioh nie znajdziemy tarcz, z których nie korzystali samuraje.

Historia

Nioh został umiejscowiony na początku 1600 roku, w ciemnej, fikcyjnej wersji okresu Sengoku, w czasie, gdy japońskie klany były w stanie wojny przed zjednoczeniem państwa przez Ieyasu Tokugawę (założyciel dynastii siogunów Tokugawa, sprawował realną władzę w Japonii od 1598 roku do abdykacji w 1605 roku) i przed okresem Edo. Całe zamieszanie postanowiły wykorzystać Yokai (mityczne stwory-potwory występujące w japońskiej mitologii i tradycji ludowej), które zaczęły siać spustoszenie w całym kraju. W grze pierwszoplanowymi przedstawicielami Yokai są – Hinoenma, Jorōgumo oraz Yuki-onna. Głównym bohaterem opowieści został William, który przybył do Japonii z Zachodu w poszukiwaniu swojego przeciwnika.

Deweloperzy zdecydowali się osadzić w fabule legendarnych dowódców i znane osobistości z japońskiej kultury, więc z tego powodu William zjednoczy siły z między innymi wspomnianym wcześniej Ieyasu Tokugawą oraz Hanzō Hattorim (syn samuraja Yasunagi Hattori, głowa klanu Hattori z prowincji Iga, regionu Japonii znanego z wojowników ninja). W grze pojawią się również między innymi: Kuroda Yoshitaka (pan feudalny późnego okresu Sengoku i wczesnego Edo), Kuroda Nagamasa (pan feudalny późnego okresu Azuchi-Momoyama i w czesnego Edo), Ishida Mitsunari (samuraj, który dowodził siłami koalicji zachodniej podczas bitwy pod Sekigaharą w 1600 roku), Shima Sakon (samuraj późnego okresu Sengoku) oraz Ōtani Yoshitsugu (samuraj od okresu Sengoku do Azuchi-Momoyama).

Rozgrywka

Nioh to RPG akcji umiejscowione w Japonii 1600 roku. Głównym bohaterem został William, samuraj z Zachodu, który wykonuje liczne zadania. Podczas swoich podróży protagonista musi zmierzyć się z innymi samurajami oraz przerażającymi istotami nazwanymi Yokai. W świecie gry zostały umiejscowione specjalne kapliczki działające jako punkty kontrolne, dzięki którym można dodatkowo zapisać stan rozgrywki, uzupełnić zdrowie oraz podnieść poziom doświadczenia. Należy jednak wiedzieć, że skorzystanie z kapliczki wskrzesza okolicznych przeciwników. Gracz zdobywa również specjalne punkty umiejętności, dzięki którym lepiej opanowuje poszczególne bronie.

Deweloperzy zdecydowali się na dynamiczny system walki. W Nioh można atakować, blokować lub unikać ciosów przeciwników, a podczas każdego ruchu trzeba dokładnie sprawdzać stan wytrzymałości. Po wyczerpaniu paska, William jest podatny na ataki. W trakcie zmagań heros może korzystać z postaw – „wysoka” powoduje mocne obrażenia, a jednocześnie obniża obronę, „niska” oferuje szybkie ataki i lepszą obronę, oraz „bliska” równoważy dwie wcześniej wymienione postawy. Za pokonywanie przeciwników protagonista otrzymuje punkty doświadczenia, złoto i bronie. Istotnym elementem walk jest również nauczenie się odpowiedniego władania posiadanym orężem, ponieważ każda broń zachowuje się inaczej.  

Kooperacja i PVP

Deweloperzy zapowiadając Nioh nie ukrywali, że przygotowali rozbudowany system współpracy. W grze możemy przywołać do naszego świata innego gracza, z którym następnie wykonujemy zadania lub zabijamy przeciwników. Zawodnik może jednocześnie poprosić o dołączenie do świata innego łowcy i następnie wspólnymi siłami wojownicy uczestniczą w zabawie. Trzecim wariantem zabawy jest kooperacja, w której zainteresowani nie dołączają do swoich światów, a trafiają do zupełnie nowego, gdzie muszą wykonać wyznaczoną wcześniej misję.

Team Ninja zapowiedziało, że po premierze zostanie opublikowany na PlayStation Store dodatek zapewniający graczom zmagania Player vs. Player. Autorzy potwierdzili, że rozszerzenie będzie dostępne zupełnie za darmo.

Tryby rozgrywki

Nioh jest jedną z pierwszych produkcji na PlayStation 4 i PlayStation 4 Pro, która pozwala wybrać dokładne opcje graficzne. Twórcy przygotowali kilka opcji, dzięki którym gracze mogą zdecydować, czy wolą płynniejszą animacje, czy jednak oczekują piękniejszych widoków. Tak prezentują się szczegóły:

PlayStation 4 Pro

  • HD – Movie Mode – rozgrywka 1080p z wysokiej jakości antyaliasingiem i w 30 klatkach na sekundę
  • HD – Action Mode – rozgrywka 1080p i w 60 klatkach na sekundę
  • 4K – Movie Mode – rozgrywka 4K i 30 klatkach na sekundę
  • 4K – Action Mode – rozgrywka 1080p i 60 klatkach na sekundę

PlayStation 4

  • Movie Mode – rozgrywka oferująca wysoką rozdzielczość przy stabilnych 30 klatkach na sekundę
  • Action Mode – rozgrywka w 60 klatkach na sekundę
  • Movie Mode (ze zmiennymi fps-ami) – rozgrywka oferująca wysoką rozdzielczość przy płynnych klatkach na sekundę

Warto zobaczyć

Miesięcznik PSX Extreme