Jak dużo zmieni o 45% szybsze GPU w PlayStation 5 Pro? Jakie gry natychmiast zyskają dzięki Ultra Boost?

Technologie
3489V
PS5 Pro
Maciej Zabłocki | 24.04, 17:10

PlayStation 5 Pro elektryzuje graczy z całego świata. Nic dziwnego, że wszystkie informacje, jakie przedostają się do sieci, są na wagę złota. Tym razem sprawdzimy, jak bardzo 45% szybsze GPU w nowej konsoli wpłynie na gry i na ich wygląd. 

Dobrze Wam znana redakcja Digital Foundry postanowiła podjąć ten temat i omówić, jakie będą potencjalne zalety wynikające z wykorzystania znacznie szybszego GPU. Przypomnę, że będzie to układ o teoretycznej wydajności 33,5 TFLOPs, o delikatnie niższym taktowaniu rdzenia (2,19 GHz vs. 2,23 GHz w zwykłym PS5), ale za to ze znacznie większą liczbą bloków CU (60 vs. 36). 

Dalsza część tekstu pod wideo

GPU w PS5 Pro ma służyć przede wszystkim do tego, by zagwarantować znacznie lepszy ray-tracing, poprawić ogólną wydajność platformy i wdrożyć skalowanie obrazu za pomocą techniki PSSR. Digital Foundry podkreśla, że wzrost wydajności o 45% pozwoli wprowadzić natychmiastowe zmiany w wybranych tytułach bez żadnego nakładu pracy ze strony programistów. Dzięki PSSR i trybowi "Ultra Boost" momentalnie zyskają takie produkcje jak: 

  • Star Wars Jedi Survivor
  • Avatar: Frontiers of Pandora
  • Final Fantasy XVI
  • Final Fantasy VII: Rebirth 
  • Immortals of Aveum 

Wiele gier od wewnętrznych studiów PlayStation również otrzyma natychmiastowe ulepszenia, bo korzystają z odblokowanej liczby klatek na sekundę. Wzrost wydajności (i prawdopodobnie rozdzielczości) zaobserwujemy w: 

  • God of War: Ragnarok 
  • Spider-Man 2
  • Ratchet&Clank: Rift Apart
  • The Last of Us: Part 1
  • The Last of Us: Part II Remastered

Gry, które nie korzystają z funkcji odblokowanej wydajności i działają w stałych 30 lub 60 klatkach na sekundę, będą wymagały specjalnej łatki dedykowanej PlayStation 5 Pro. Oczywiście wszystkie gry, które mogą pochwalić się jakąś formą ray-tracingu, na PS5 Pro znacznie zyskają, między innymi dzięki zastosowaniu architektury RDNA 3. Różnice z całą pewnością zaobserwujemy w Cyberpunk 2077, jeżeli tylko CDP zdecyduje się na wydanie łatki dla nowej platformy. Jestem jednak przekonany, że już nad nią pracują. 

Źródło: WCCFtech

Komentarze (136)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper