SKLEP
Beyond: Dwie Dusze
32016V

Beyond: Dwie Dusze

Beyond: Dwie Dusze
  • Producent: Quantic Dream
  • Wydawca: SCEP
  • Polski dystrybutor: SCE Polska
  • Wersja językowa: Polska Pełna
  • Premiery
  • Świat: 08.10.2013
  • Europa: 11.10.2013
  • Polska: 11.10.2013
  • Gatunek: Przygodowa
  • Liczba graczy: 1-2
  • od lat 16
  • wulgarny język
  • przemoc

Beyond: Dwie Dusze to przygodówka tworzona przez francuskie studio Quantic Dream, na czele którego stoi David Cage. Deweloper ma na swoim koncie również takie produkcje jak Fahrenheit czy Heavy Rain, według wielu graczy pełniące rolę pomostów pomiędzy grą a filmem. Tytuł ukazał się na PS3 i PS4. 

Główna bohaterka – Jodie Holmes – ma dość nietypowy problem. Od najmłodszych lat towarzyszy jej dusza imieniem Aiden, która jest z nią związana tajemniczą więzią. Pomaga, doradza, komunikuje się, często przeszkadza – Aiden jest w każdym momencie życia. Z tego powodu rodzice bohaterki postanawiają zgłosić się do specjalisty – Nathana Dawkinsa - który zajmuje się nadprzyrodzonymi zjawiskami. Gra pozwala nam prześledzić 15 lat z życia Jodie ukazując ją w różnych okresach. Do odegrania głównych ról  zaangażowano gwiazdy kina - Ellen Page i Willema Dafoe. Dzięki użyciu techniki performance-capture, która pozwala na zsynchronizowanie zapisu ciała, twarzy i głosu aktora postacie wyglądają jak żywe. Scenariusz poruszą tematy kina drogi, są wątki paranormalne rodem z horrorów, jest trochę groteski, komedii, romansu, czy w końcu intryg politycznych. Dzięki żonglowaniu czasem i miejscem akcji sceneria lasu skąpanego w deszczu kontrastuje z pustynnymi stepami spalonymi słońcem. Afrykańska sceneria, z palmami jest z kolei doskonałą odskocznią od zaśnieżonego, amerykańskiego miasta.

Kierując Jodie możemy wejść w interakcję z wybranymi obiektami, przy których świeci się biała kropka. Wystarczy skierować prawą gałkę analogową w wybranym kierunku. Nie zabrakło też momentów, w których trzeba przytrzymać jeden lub kilka przycisków, wybrać opcję dialogową (dialogi są mało skomplikowane i mają marginalne znaczenie dla rozwoju historii), potrząsnąć padem, czy wykonać sekwencję QTE. Tych ostatnich jest jednak znacznie mniej niż w poprzednich grach Cage'a. W scenach walki akcja gry zwalnia, a my musimy wyczuć, w którą stronę zamierza ruszyć się Jodie i wychylić odpowiednio gałkę. Bohaterka nie może jednak zginąć. W przypadku gdy celowo wpuścimy Jodie w maliny Aiden odstrasza wrogów, zabija ich bądź uzdrawia dziewczynę, więc nie uświadczymy ekranu Game Over.

Gracz po wciśnięciu trójkąta może też sterować Aidenem. Jako postać duchowa porusza się on po lokacjach na ograniczoną odległość i potrafi przenikać przez niektóre ściany obserwując akcję z perspektywy pierwszej osoby. Aiden może też zabijać bądź przejmować kontrolę nad niektórymi wrogami. Używamy go też do interakcji z elementami otoczenia - zazwyczaj wiąże się to z wyważeniem drzwi, odblokowaniem przejścia czy  zabawą z poruszaniem różnych obiektów. Fajnym motywem jest "pobieranie wspomnień" z przedmiotów i ciał (Jodie wpada w swoisty trans), w niektórych poziomach skorzystamy z prostego cover-systemu mogąc skradać się i eliminować wrogów po cichu, pojeździmy też między innymi na koniu i motocyklem. Ponadto sterując Aidenem możemy się pokusić o znalezienie poukrywanych na poziomach bonusów (szkice koncepcyjne, trailery itp.)

Beyond nie daje przez większość gry takiej swobody działania jak to było Heavy Rain. Choć finał etapów jest zazwyczaj już zaplanowany, sposób w jaki do niego dotrzemy w wielu epizodach zależy od nas. Nasze poczynaniu w kilku momentach pozwolą też odwiedzić lub ominąć pewne lokacje, część spotkanych postaci można ocalić lub nie. Od tego  zależy jaką końcówkę zobaczymy. Przynajmniej dwa z kilku różnych wariantów pozwalają rzucić okiem na całą historię z zupełnie odmiennej perspektywy. Gra wzbogacona została o polski dubbing - w rolach głównych wystąpili Małgorzata Socha oraz Robert Więckiewicz.

W wersji na PS4 deweloperzy dali nam alternatywną opcję prześledzenia akcji w chronologicznym porządku. Rozdzielczość podbito do 1080p, poprawiono cieniowanie, efekty świetlne, oraz dodano motion blur. Wzorem gier Telltale na końcu każdego z rozdziałów pojawiło się też podsumowanie umożliwiające nam podejrzenie wszystkich dokonanych wyborów i zobaczenie jak duży procent graczy postąpił podobnie. 

Recenzje

Podobne gry
Miesięcznik PSX Extreme