SKLEP
Konrad Adamczewski Konrad Adamczewski 26.09.2017
Wojny konsolowe - recenzja książki. Poznaj historię rynkowej batalii Segii i Nintendo
578V

Wojny konsolowe - recenzja książki. Poznaj historię rynkowej batalii Segii i Nintendo

Dziś sprzętowe karty na rynku konsol rozdają Sony i Microsoft. Weterani pamiętają jednak inną bitwę, tę z lat 90-tych. Huczniejszą niż obecna, w której słodkie i dobre Nintendo zapalczywie i bezpardonowo walczyło z Segą. Sonic kontra Mario – oto starcie definiujące erę 16-bitowych konsol. Starcie pełne nieczystych chwytów, przytyków robionych bezpośrednio do konkurencji, toczące się na noże i pod wieloma względami pionierskie. O jego fascynującym przebiegu z rozmachem opowiadają "Wojny konsolowe".

To historia spisana ze swadą, której autor nadał niezwykłe tempo. Blake J. Harris już we wstępie zaznacza, że nie wszystkie dialogi przytoczone na stronach jego dzieła są bezpośrednim zapisem rozmów. Całość jest niejako "fabularyzowana", przez co bohaterowie zawsze potrafią skwitować sytuację celną puentą czy ubierać rzeczywistość w górnolotne słowa. Zresztą – na podstawie książki ma powstać film, zatem nie będziesz miał wrażenia obcowania z suchym zapisem historii ale właśnie gotowym scenariuszem. Taki zabieg ma dobre i gorsze strony. Gorsze są takie, że momentami całość wydaje się ciut podkoloryzowana. Autor zapewne trzyma się faktów, ale być może też dodaje co nieco od siebie, by w sobie potrzebny sposób podkreślić wady, charaktery czy postawy danych osób. Zresztą, nawet jeśli tak jest to pewnie i tak się tego nie dowiemy. Ponadto bieg wydarzeń przedstawiono z punktu widzenia jednego obozu – to Sega jest dobrym buntownikiem i kopciuszkiem chcącym walczyć z możnowładcą oraz monopolistą. Oczywiście faktem jest iż to firma z Kioto narzuciła w latach 90-tych surowe restrykcje choćby w postaci możliwości produkcji nie więcej niż pięciu gier rocznie, sama sprzedawała deweloperom kartridże, kontrolując ich ilości i kazała dzielić się zyskami. Niemniej czasem nie zawadziłoby spojrzeć na sprawy z jej perspektywy. Niemniej - zdając sobie sprawę z powyższego i mając te zabiegi z tyłu głowy podczas czytania – warto pochylić się nad zaletami. Bo one sprawiają iż "Wojny konsolowe" to pasjonująca lektura.

Głównym bohaterem jest Tom Kalinske. Człowiek, który wyrobił sobie markę w Mattel, pracując nad linią zabawek w postaci lalki Barbie, a następnie odważne marketingowe praktyki i pomysły przeniósł do branży gier. Człowiek, który wraz ze swoim zespołem odpowiedzialny jest choćby za Sonica w kształcie takim, jak poznał go świat, i którego historię zdecydowanie warto znać. Nawet jeśli ukazany jest on w "Wojnach konsolowych" jako ktoś niemal nieskazitelny i stojący za wyłącznie dobrymi decyzjami. Na szczęście Kalinske, mimo iż jest centralną postacią, to niejedyna ciekawa persona w talii autora. W książkę świetnie wpleciono mnóstwo pobocznych wątków i faktów z dziejów obu firm. Zadbano o odpowiednie tło, zarówno ze strony marketingowo-biznesowej jak i deweloperskiej. Poznacie wielu odpowiedzialnych za sukces Segi ludzi i takie smaczki jak fakt istnienia ukrytych creditsów w pierwszej grze o przygodach niebieskiego jeża. Poznacie genezę narodzin słynnego Sonic Team i dowiecie się jaki związek z walką o klienta miały kupno drużyny baseballowej czy udział w golfowym turnieju kobiet. I najlepiej byście poznali soczyste zakulisowe anegdoty sami, a książka jest nimi dosłownie wyładowana. Swoje miejsce ma w niej również chcące wejść na poletko gier Sony, które o projekcie wspólnej konsoli rozmawiało nie tylko z Nintendo, ale również z Segą, co jest faktem znanym zdecydowanie mniejszej ilości osób.

"Wojny konsolowe" to unikalna okazja, by dowiedzieć jak rodziły się pewne praktyki, dziś będące w branży normą. To zajmująca lektura pokazująca mechanizmy marketingowej rywalizacji, skierowana zarówno do fanów retro, którzy pamiętają opisywane czasy z autopsji, ale także wszystkich chcących o swoim hobby wiedzieć jak najwięcej. To wreszcie jedna z najciekawszych książek dotyczących naszej branży i rad jestem iż ukazała się po polsku.

"Wojny konsolowe: Sega, Nintendo i batalia, która zdefiniowała pokolenie"
Autor: Blake J. Harris
Wydawnictwo: SQN
Ilość stron: 584 w twardej oprawie
Data wydania: 13 września 2017
Cena z okładki: 59,90 zł

Tagi: książka recenzja wojny konsolowe

Miesięcznik PSX Extreme