Final Fantasy XVI (PS5) - wszystko, co wiemy o grze

Final Fantasy XVI (PS5) - wszystko, co wiemy o grze

redakcja | 05.12.2020, 17:00

Po siedmiu latach od premiery Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, tworzonego nakładem wielu sił i środków przedsięwzięcia, które postawiło na nogi grę spisywaną wcześniej na straty, zespół Naokiego Yoshidy, czyli Creative Business Unit III, czeka nowe, poważne wyzwanie - przywrócenie blasku singlowym odsłon Final Fantasy po kontrowersyjnej “trzynastce” i “piętnastce”. Final Fantasy XVI, mówi Yoshida, to powrót do korzeni serii, tj. do klasycznego fantasy, które w jego odczuciu w ostatnich latach zniknęło z jRPG.

Premiera

Dalsza część tekstu pod wideo

Square Enix nie podało jak dotąd nawet przybliżonej daty premiery Final Fantasy XVI. Według twórców nowe informacje nt. gry pojawiają się w przyszłym roku. Można zakładać, że stanie się to dopiero przy okazji którejś z większych imprez branżowych, co tym samym raczej zmniejsza szanse na to, że “szesnastka” zostanie wydana w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.

Final Fantasy XVI jak na razie zostało zapowiedziane tylko na PlayStation 5. Gra powinna się też jednak ukazać jeszcze przynajmniej PC, choć dojdzie do tego w późniejszym terminie.

Fabuła i założenia

Świat

Final Fantasy XVI to pierwsza od czasów Final Fantasy IX odsłona serii, której akcja rozgrywa się w świecie inspirowanym klasycznym fantasy. O chęci stworzenia gry w tych klimatach Naoki Yoshida mówił już w 2018 roku w japońskim serwisie 4Gamer, wyrażając opinię, że współcześnie tradycyjne fantasy jest w jRPG reprezentowane słabo.

Sceną dla przedstawionych w “szesnastce” wydarzeń jest kraina o nazwie Valisthea. Jej szczególną cechą są olbrzymie kryształy, zwane “Mothercrystals”, będące źródłem aetheru, a co z tym idzie magii, która od zamierzchłych czasów towarzyszy ludzkości i przysłużyła się do budowy cywilizacji. Wokół kryształów zbudowano państwa mniejsze i większe, zamożniejsze i uboższe, a one same stały się gwarantem opartego na strachu pokoju. Rachityczna równowaga zaczyna się jednak kruszyć wraz z pojawieniem plagi określanej w tutejszej nomenklaturze jako “Blight”.

Innym kluczowym pojęciem w uniwersum FFXVI są Eikony (tutejsze summony) - potężne bestie zamieszkujące w ciałach wybrańców (nazywanych Dominant). Losy tych naznaczonych przez przeznaczenie kobiet i mężczyzn bywają różne. W niektórych krajach Valisthei zostają monarchami, w innych bywają żołnierzami, a de facto niewolnikami zmuszanymi do służenia w armii, jeszcze gdzie indziej są bezlitośnie eliminowani. Przez swój “dar” (lub przekleństwo) Dominanci, chcąc nie chcąc, odgrywają kluczową rolę w politycznych rozgrywkach.

Final Fantasy XVI (PS5) - wszystko, co wiemy o grze

W Valisthei leży sześć państw:

The Grand Duchy of Rosaria - Państwo założone przez grupę niewielkich prowincji na zachodzie Valisthei. Źródłem aetheru jest dla niego kryształ znajdujący się na wulkanicznej wyspie niedaleko wybrzeża. Krajem rządzi Dominant Phoenixa, Eikona Ognia, który przyjmuje tytuł arcyksięcia. Stąd pochodzi główny bohater, Clive Rosfield.

The Holy Empire of Sanbreque - Teokracja rządzona przez cesarza uważanego za inkarnację jedynego prawdziwego boga. Dominant jest tu dowódcą wojskowym.

The Kingdom of Waloed - Państwo leżące na wschodzie Valisthei, które przez lata zmagało się z zagrożeniem ze strony orków i innych humanoidalnych potworów. Tutejszy Dominant to wojownik zaprawiony w bojach z nimi. Dzięki kryształowi i wygórowanym ambicjom króla Waloed doczekało się silnej armii, która chce rzucić rękawicę sąsiadom.

Dhalmekian Republic - Republika, którą tworzy pięć stanów wybierających przedstawicieli zasiadających w parlamencie. Dominant Tytana, Eikona Ziemi, pełni tu specjalne funkcje doradcze i ma decydujący wpływ na proces podejmowania decyzji.

The Iron Kingdom - Królestwo tworzone przez archipelag niewielkich wysepek leżących przy zachodnich brzegach Valisthei. Panująca w królestwie religia każe postrzegać Dominantów jako zagrożenie. Nieszczęśnicy, którzy otrzymają dar przyzywania Eikonów, skazywani są na śmierć.

The Crystalline Dominion - Terytorium w centrum Valisthei, o które w przeszłości -- ze względu na strategiczne położenie -- toczono niezliczone wojny. Jest ono domem dla największego z kryształów. Nie ma w nim Dominanta.

Final Fantasy XVI (PS5) - wszystko, co wiemy o grze

Postacie

Clive Rosfield (główny bohater) - Pierworodny syn arcyksięcia Rosarii początkowo przymierzany do roli kolejnego władcy. Gdy okazuje się jednak, że mocą Phoenixa obdarowany zostaje niespodziewanie jego młodszy brat, Joshua, postanawia on znaleźć nowy cel w życiu. Zaczyna doskonalić się w sztuce władania mieczem, co stosunkowo szybko przynosi wymierne rezultaty: w wieku 15 lat Clive wygrywa bowiem krajowy turniej. Dobrze zapowiadającą się karierę wieńczy tajemniczy Eikon Ifrit, drugi Eikon Ognia, który doprowadza do tragedii w jego życiu. 

Joshua Rosfield - Młodszy syn arcyksięcia Rosarii. Moc przyzywania Eikona otrzymuje tuż po urodzeniu, stając się tym samym następcą tronu. Od wizyt na polach bitew preferuje wizyty w bibliotekach. Rola Dominanta raczej mu ciąży.

Jill Warrick - 12-letnia dziewczyna pochodząca z terytoriów północnych. Pod strzechy arcyksięcia trafia, by zapewnić dobre relacje między rodami. Dzięki swojemu przyjaznemu, ciepłemu usposobieniu staje się powiernicą obu młodych Rosfieldów.

Final Fantasy XVI (PS5) - wszystko, co wiemy o grze

Rozgrywka

Square Enix nie ujawniło dotąd informacji o rozgrywce. Kwestie takie jak struktura świata (open world? wide linear?), system rozwoju, system walki, aktywności poboczne i inne aspekty gameplayu pozostają więc w sferze domysłów.

Pierwszy zwiastun daje jednak jasno do zrozumienia, że system walki będzie w pełni zręcznościowy. Nad tą dziedziną rozgrywki pieczę sprawuje Ryota Suzuki (choć nie zostało to jeszcze oficjalnie potwierdzone), były pracownik Capcomu, w którego CV znaleźć można takie tytuły jak Dragon's Dogma, Devil May Cry 5 (udzielał się przy nich jako designer odpowiedzialny za systemy walki), Monster Hunter World czy rozszerzenie Iceborne (tu już jako programista).

Zespół

Funkcję producenta Final Fantasy XVI pełni przywoływany wcześniej Naoki Yoshida, grę reżyseruje Hiroshi Takai (odpowiedzialny m.in. za kilka gier z serii SaGa, reżyser The Last Remnant, drugi reżyser FFXIV: A Realm Reborn), zaś scenariusz pisze Kazutoyo Maehiro (udział Maehiro w produkcji nie został oficjalnie potwierdzony, ujawnił go mimochodem jeden z twórców na Twitterze).

I Naoki Yoshida, i wielu jego podwładnych odpowiedzialnych za Final Fantasy XIV to wychowankowie Yasumiego Matsuno - duchowi i faktyczni. Yoshida jest dla przykładu wielkim fanem Matsuno od czasów wydania pierwszej SNES-owej wersji Tactics Ogre: Let Us Cling Together, które wprost nazywa formatywnym doświadczeniem, Maehiro natomiast przeszedł z nim cały szlak bojowy w Square - od Final Fantasy Tactics do Final Fantasy XII

Wpływy Matsuno są w FFXVI wyraźne - zarówno jeśli chodzi o setting, jak i tonację, motywy fabularne czy mniej istotne naleciałości np. w sferze nazewnictwa (Rosalia budzi skojarzenia z Rozarrią z FFXII; Joshua to imiennik syna księcia Bardorby z Vagrant Story etc.).

Udostępnione dotychczas przez Square Enix materiały, jak ilustracje i przygrywająca w zwiastunie muzyka, sugerują również, że w projekt zaangażowany są ceniony rysownik Akihiko Yoshida (obecnie w CyDesignation) i Masayoshi Soken (jeden z kompozytorów FFXIV). 

Video - Final Fantasy XVI

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Final Fantasy XVI.

redakcja Strona autora
Wszechstronny autor – a to przygotuje materiał sponsorowany, a to komunikat redakcyjny. Znajdziecie go w każdym zakątku portalu jak to na szefa wszystkich szefów przystało. Nie tylko pisze, ale coś naprawi i wysłucha - piszcie na [email protected].
cropper