redakcja PPE redakcja PPE 28.11.2020
Balan Wonderworld (PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series, Switch, PC) - premiera, cena, informacje o grze
636V

Balan Wonderworld (PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series, Switch, PC) - premiera, cena, informacje o grze

W swojej bogatej karierze Yuji Naka jako twórca serii Sonic the Hedgehog i NiGHTS już co najmniej dwa razy zapisał się w historii gatunku platformówek. Od jego największych osiągnięć minęło już trochę czasu, lecz -- jak mówi -- entuzjazm do gier zręcznościowych nigdy w nim nie wygasł. Branżowe peregrynacje Naki po opuszczeniu Segi tym razem zaprowadziły go do Square Enix. Owocem tej nawiązanej w 2018 roku współpracy będzie Balan Wonderworld, ambitny trójwymiarowy platformer, którego premiera odbędzie się wiosną.

Premiera

Premiera Balan Wonderworld odbędzie się 26 marca 2020 roku. Tytuł ukaże się na PC oraz konsolach PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S i Nintendo Switch.

Cena

Edycja standardowa - 249,00 zł (PS Store), 249,99 zł (Microsoft Store), 249,00 zł (Steam), brak informacji (eShop)

Polonizacja

Balan Wonderworld będzie dostępny w polskiej wersji językowej (napisy).

Fabuła i założenia

Akcja gry rozgrywa się w tytułowej krainie zwanej Wonderworld. nieistniejącym fizycznie świecie, który powstaje w sercach ludzi z połączenia zarówno emocji pozytywnych i dobrych wspomnień, jak i emocji złych, wszelkiego rodzaju obaw,, lęków, traum itd.

Historia koncentruje się na perypetiach Leo i Emmy, pary nastolatków zmagających się z własnymi problemami w życiu, dla których wspólnym mianownikiem jest samotność i niemożność -- z różnych względów -- nawiązania wartościowych relacji z innymi. W Wonderworld wita ich tajemniczy maestro Balan, od tego momentu także towarzysz podróży, która ma odmienić ich serca. Jego tożsamość i intencje to jedna z tajemnic fabuły.

- Myślę, że wizerunek Square Enix jest ściśle związany z grami RPG. Nie wydaje mi się jednak, bym nadawał się do ich tworzenia - powiedział Yuji Naka, opowiadając o procesie powstawania gry. Narracja i świat to wciąż jednak ważne aspekty Balan Wonderworld i twórca Sonic the Hedgehog podkreśla, że nie zostały one potraktowane po macoszemu. 

Balan Wonderworld - Maestro Balan

Wykładając swoje credo, Naka wyznał, że ważne jest dla niego uniwersalne przesłanie historii, z którym chce trafić do jak największego grona graczy. Z jednej strony więc produkcję Balan Wonderworld poprzedził on lekturą i analizą “Bohatera o tysiącu twarzy” Josepha Campbella, amerykańskiego mito- i religioznawcy zajmującego się m.in. występującym w wielu kulturach motywem podróży archetypowego bohatera i zachodzącej w nim przemiany (co nazwał monomitem), a z drugiej pozbawił głosu występujące w grze postacie. Bohaterowie porozumiewają się tu bowiem bez używania słów. - Fabuła jest bardzo ważna, a formuła gry zręcznościowej jest najlepsza, by móc wyrazić coś bez słów: radość z wygranej walki, ekscytację po szybkim przejściu planszy i satysfakcję po rozwikłaniu zagadki - tłumaczył Naka w rozmowie z japońskim IGN.

Dla osób preferujących być może mniej minimalistyczne podejście i zarazem chcących się mocniej wgryźć w tutejsze uniwersum Square Enix przygotowuje też jednak książkową adaptację, która ma ukazać się mniej więcej w tym samym czasie co gra. Według udostępnionych informacji pozwoli ona lepiej poznać wykreowany przez Nakę i jego zespół świat, a także przedstawi wydarzenia rozgrywające się już po zakończeniu Balan Wonderworld. Opowiadanie napisze Soushi Kawasaki, były pracownik Segi i autor książek z serii “Long Arm”.

Balan Wonderworld - Screen 1

Rozgrywka

Balan Wonderworld w dziedzinie rozgrywki nie wymyśla koła na nowo. Produkcja Balan Company (zespołu sformowanego przez Nakę) i Square Enix to klasyczna trójwymiarowa platformówka, która nie odbiega od gatunkowych kanonów.

Akcja, jak wspomniano, rozgrywa się we wspomnianym Wonderworld - mocno surrealistycznej krainie, a właściwie krainach będących miszmaszem prawdziwych miejsc naznaczonych emocjami bohaterów. Gra składa się z dwunastu światów/rozdziałów, a każdy z nich kręci się wokół życia kogoś innego. Pierwszy dla przykładu przedstawia historię Jose, pracowitego farmera, którego niszczycielska burza pozbawiła dorobku życia, drugi koncentruje się na uwielbiającej pływać w morzu z delfinami Fionie, a trzeci na Yuri, dziewczynie aż do przesady zafascynowanej owadami. Każdy świat to też zarazem innego rodzaju gameplayowe atrakcje.

Najważniejszym elementem rozgrywki Balan Wonderworld są kostiumy. W praniu działają one jak czapki Mario z Super Mario Odyssey. Dzięki nim nasi podopieczni zyskują zupełnie nowe umiejętności pozwalające im uporać się z rozlicznymi wyzwaniami: omijać przeszkody, rozwiązywać łamigłówki czy rozprawiać się z przeciwnikami. Kostiumów jest ponad osiemdziesiąt i każdy oferuje coś innego (wymagało to od Naki nie lada kreatywności; w przedłożonej Square Enix dokumentacji 80 kostiumów było jedynie suchą liczbą, tymczasem przy ich wymyślaniu utknął on jakiś czas w połowie), np. wyżej skakać, rozciągać się, wspinać czy strzelać z perspektywy pierwszej osoby. Kostiumy, jak widać na materiałach z rozgrywki, należy jednak najpierw odblokować znajdując klucz. Dopiero po uporaniu się z tym zadaniem można z nich korzystać (a co z tym idzie - swobodnie się też między nimi przełączać).

Balan Wonderworld - Screen 2

W Balan Wonderworld mamy do wyboru dwie grywalne postacie: wspomnianych Leo i Emmę. Bohaterowie nie różnią się wprawdzie umiejętnościami, ale nasz wybór ma pewne niewielkie przełożenie na fabułę (nie doprecyzowano, o co konkretnie chodzi). W grze zaimplementowano również kooperacyjny tryb multiplayer dla dwóch osób.

Tytuł powinien działać w 60 klatkach na sekundę na wszystkich platformach i dodatkowo w rozdzielczości 4K na sprzętach nowej generacji. W przypadku PS5 wykorzystane zostaną ponadto funkcje kontrolera DualSense. 

Za muzykę odpowiada Ryo Yamazaki (Front Mission 5: Scars of the War, Final Fantasy Crystal Chronicles: The Crystal Bearers, Final Fantasy XIII), wstawki filmowe reżyseruje Kazuyuki Ikumori z Visual Works, natomiast stylistyka, projekty postaci i oprawa wizualna to dzieło Naoto Ohshimy. Balan Wonderworld to swoją drogą pierwszy projekt od czasów Sonic Adventure przy którym udzielają się razem Naka i Ohshima. 

Video - Balan Wonderworld

Tagi: Arzest Balan Wonderworld Square Enix