10 najbardziej kontrowersyjnych gier w historii

10 najbardziej kontrowersyjnych gier w historii

Bartosz Dawidowski | 17.05.2020, 08:00

Dzisiaj gry szokują już zdecydowanie mniej, niż chociażby w latach 90. Może dlatego, że rozrywka cyfrowa zadomowiła się na dobre w popkulturowym uniwersum i wszyscy wiedzą, że oddają się temu hobby przede wszystkim osoby pełnoletnie. Dawniej bywało jednak zupełnie inaczej.

Przez całe dekady gry traktowane były jako rozrywka dla dzieci, więc kiedy ktoś próbował podejmować kontrowersyjne tematy lub motywy tylko dla dorosłych odsądzany był najczęściej od czci i wiary. Przed wami 10 gier, które narobiły wokół siebie najwięcej hałasu i wywołały najwięcej kontrowersji obyczajowych w dziejach interaktywnej rozrywki.

Dalsza część tekstu pod wideo


10. Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)

Gra wywołała ogromną burzę w zasadzie tylko jedną misją, zwaną "No Russian", w której bierzemy udział w masowym ataku terrorystycznym (a w zasadzie w terrorystycznej prowokacji) na moskiewskim lotnisku. W trakcie zadania giną dziesiątki cywilów. Misja została w ogóle usunięta z niektórych wydań Modern Warfare 2 (m.in. nie mogli jej rozegrać Rosjanie).

9. Super Seducer (2018)

Gra, która miała w teorii uczyć mężczyzn sztuki adorowania i podrywania kobiet została przez część prasy nazwana "symulatorem gwałtu i molestowania". Krytyka tytułu bazującego na wstawkach filmowych (jak w dawnych grach typu FMV) odbywała się w przesadnym i histerycznym tonie, co jeszcze podkreślało narastającą wokół niej kontrowersje. Może to dziwić, bo w Super Seducerze nie znajdziemy ani erotycznych scen, ani ostrych czy obraźliwych dialogów (za każdym razem gdy gracz wybiera obraźliwą wypowiedź, jest za to krytykowany). W każdym razie tytuł przez falę oburzenia został usunięty z wielu kanałów dystrybucji (chociaż na Steam jest nadal dostępny), a Sony w ostatnim momencie zablokowało jego premierę na PS Store.

8. Shadow Warrior (1997)

Gra 3D Realms zebrała po premierze baty za rzekomo rasistowskie przedstawienie japońskiej i w ogóle azjatyckiej kultury. Autorzy bronili się, że przez śmieszne akcenty i niewybredne żarty próbowali "parodiować filmy kung-fu".

7. Thrill Kill (1998)

Thrill Kill z pierwszego PlayStation było już praktycznie ukończonym projektem. W ostatnim momencie Electronic Arts, które przejęło aktywa Virgin Interactive, zdecydowało się, że nie wypuści na rynek tej bijatyki. Wszystko w związku z przesadną przemocą i kontrowersyjnymi, naładowanymi seksualnie motywami z gry. Thrill Kill i tak "wyciekło" w nieoficjalnej formie do graczy, okazując się raczej mało emocjonującą mordkoklepką.

6. Hatred (2015)

Hatred to tytuł, który wywołał w ostatnich latach największe kontrowersje na rynku gier. Polska produkcja, w której wcielamy się w szalonego mordercę, który zabija z zimną krwią przede wszystkim cywilów, o dziwo zebrał głównie baty nie od polityków i innych obrońców moralności, ale głównie od samych branżowych dziennikarzy, którzy bali się chyba, że Hatred obniży rangę i status gier jako nośników wartościowych treści. Dziennikarze bali się również, że Hatred może stać się katalizatorem dla młodych ludzi do ataków terrorystycznych. Polska gra w związki z tym przez pewien czas została nawet usunięta z dystrybucji na Steam.

Co ciekawe - w ostatnich tygodniach polskie studio Destructive Creations kusi graczy wizją pojawienia się Hatred na konsolach (dokładnie na Switch). Nic nie zostało jednak jeszcze oficjalnie potwierdzone.

5. Mortal Kombat (1992)

To była pierwsza wysokobudżetowa produkcja z lat 90. z ogromnym stopniem brutalności. Tytuł zawędrował nawet na konsole, które wcześniej uznawane były za ostoję "porządnych" gier. Gra stała się w ten sposób "chłopcem" do bicia przez dobre 5 lat przez dziennikarzy szukających sensacji w TV i prasie.

4. Postal 2 (2003)

Postal 2 może nie był szczególnie doskonały graficznie - w tych czasach na rynku pojawiały się już zdecydowanie dosadniejsze wizualnie projekty (m.in. Manhunt z tego samego roku). Bardziej szokująca okazała się tematyka Postal 2. W grze dostawaliśmy punkty i bonusy przede wszystkim za mordowanie cywilów i policjantów, wcielając się w fanatycznego mordercę. W grze nie zabrakło też motywów rasistowskich, korzystania z narkotyków czy znęcania się nad zwierzętami. Istnienie Postal 2 było szeroko komentowane w mainstreamowej prasie a sprzedaż tytułu została w ogóle zabroniona m.in. w Szwecji i Australii.

3. Manhunt (2003)

Manhunt stworzony przez Rockstar North podnosił wyraźnie poprzeczkę dla brutalności w grach, oferując tak chore akcje jak duszenie oponentów workami foliowymi. O grze zrobiło się szczególnie głośno po tym jak w USA pojawił się artykuł, stwierdzający, że to właśnie Manhunt pchnął pewnego nastolatka do zamordowania 14-letniego Stefana Pakeeraha w USA. Gra nie została w ogóle dopuszczona do sprzedaży w niektórych krajach, m.in. w Australii i wywołała szeroką dyskusję na temat granic przemocy w grach, m.in. również na łamach magazynu PSX Extreme.

2. Carmageddon (1997)

To była w latach 90. prawdziwa "ikona" oponentów gier i wszystkich, którzy twierdzili, że cyfrowa rozrywka deprawuje młodzież. Tytuł Stainless Games faktycznie był szalony. W Carmageddon połączono tradycyjne wyścigi z rzeźnią niewinnych przechodniów. Za rozjeżdżanie ludzi dostawaliśmy w Carmageddon dodatkowy czas na wykonanie zadań. Waśnie ten brutalny motyw (otrzymywanie punktów za zabijanie niewinnych ludzi) szokował najbardziej obrońców moralności.

1. Custer's Revenge (1982)

Nie było w latach 80. tytułu, który narobiłby większego obyczajowego szumu od Custer's Revenge. W czasach  gdy gry uważane były wyłącznie za rozrywkę "rodzinną", a w szczególności za zabawkę dla najmłodszych firma Mystique stworzyła szalony projekt, w którym zadaniem gracza było... spółkowanie z Indianką przywiązaną do pala (tudzież kaktusa). Na nic się zdało opatrywanie pudełek te pornograficznej produkcji napisem: "Nie dla sprzedaży dla nieletnich". Prasa podchwyciła szybko temat, bijąc na alarm, że dochodzi do masowej deprawacji młodzieży. W dodatku na rasistowskim tle. Wobec autorów wytoczono liczne procesy sądowe, by finalnie zatrzymać w ogóle sprzedaż Custer's Revenge. Gra z Atari 2600 zdążyła jednak i tak we wrześniu 1982 roku narobić ogromnego szumu.

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper