Bartosz Dawidowski Bartosz Dawidowski 22.02.2020
TOP 10 gier z milczącymi głównymi bohaterami
2606V

TOP 10 gier z milczącymi głównymi bohaterami

Główny bohater-niemowa to dosyć osobliwa koncepcja. Dawniej wielu twórców uważało, że produkcje, w których główny bohater się w ogóle nie odzywa, zapewniają większą immersję dla gracza, który może lepiej "wczuć" się w daną postać. Dzisiaj sytuacja się oczywiście zmieniła i branża raczej rezygnuje z niemych postaci.

Deweloperzy tłumnie odeszli w ostatnich 15 latach od bohaterów-mruków, którzy nigdy się nie odzywają. Uznano po prostu, że jest to nienaturalna koncepcja - lepiej zamiast milczącego protagonisty dać graczowi kilka wariantów wypowiedzi do wyboru. Nawet na current-genach powstały jednak udane produkcje z niemymi bohaterami; dawniej powstało sporo prawdziwych hitów z takim "trybem" narracji. Poniżej znajdziecie listę najlepszych i najbardziej wartościowych pozycji tego typu.

10. Gris

Gris wykorzystuje motyw niemej bohaterki w naprawdę piękny sposób. Milczenie postaci tylko podkreśla znaczenie cudownej ścieżki dźwiękowej i pięknej oprawy wizualnej. Deweloperzy tej produkcji postawili na taki motyw nie z wygody czy oszczędności, ale by podkreślić emocjonalny wydźwięk tej przygody.

9. Chrono Cross

Wiecznie milczący Serge z Chrono Crossa nawet w swoim opisie w grze jest przedstawiany jako: "Niemy protagonista". W pewnym sensie można powiedzieć, że to hołd dla kultowych, 16-bitowych jRPG-ów i przede wszystkim dla wspaniałego Chrono Triggera.

8. Super Mario RPG

Niemy Mario z Super Mario RPG to zdecydowanie najśmieszniejsze wykorzystanie motywu milczącego protagonisty z gier. Główny bohater, który nie może nic opowiedzieć, musi tutaj często gestykulować i wykonywać komiczne pantomimy, tak jakby występował w niemym filmie. Zresztą, zobaczcie sami w nagraniu poniżej (i koniecznie zagrajcie w Super Mario RPG, to znakomita produkcja).

7. Fable 2

W dwóch pierwszych Fable'ach bohaterzy to niemowy i szczerze mówiąc nie zaszkodziło to w odbiorze fabuły tych RPG-owych hitów (bo też scenariuszy gier były raczej proste). Tak jak w przypadkach wielu starszych roleplayów protagoniści w Fable nie odzywają się, by gracz poczuł się bardziej zżyty z tymi postaciami (przynajmniej w teorii).

6. Doom

Doom z 2016 roku to idealny przykład na to, że nawet w najbardziej współczesnych grach, z przepiękną grafiką i muzyką, jest nadal miejsce dla totalnych milczków. "Doomguy" w hicie id Software to zabijaka, zakapior, który nie traci czasu na słowa i doskonale wpisuje się to w fabułę całej przygody.

5. Portal 1/2

Podobnie jak w Half-Life Valve postanowiło w serii Portal, że główna bohaterka Chell nie będzie się w ogóle odzywać. W zasadzie można powiedzieć, że przebiegło to bez szkody dla całej produkcji (GLaDOS kilka razy komentuje milczenie protagonistki, o tylko podkreśla atmosferę całej produkcji).

4. Half-Life

Oto jeden z najbardziej znanych przykładów niemego protagonisty. W pierwszym Half-Lifie takie przedstawianie głównego bohatera wyszło całemu projektowi na zdrowie. W narracji tej produkcji dominuje bowiem nieprzerwana akcja, działanie. Gordon ciągle gdzieś zasuwa, kogoś podsłuchuje - w zasadzie nie ma czasu na konwersacje. Gość przez większość czasu walczy też samotnie. Wypada to w pierwszym Half-Life naturalnie i autentycznie. Znacznie gorzej sytuacja wygląda natomiast w Half-Life 2, gdzie w kilku miejscach, gdzie wchodzimy w głębsze interakcje z innymi postaciami, naprawdę przydałoby się, by Gordon przemówił.

3. Grand Theft Auto 3

Główny bohater z kultowego już GTA 3 jest niemy. W 2011 roku Rockstar postanowił wyjaśnić, dlaczego zdecydował się na takie posunięcie. Chodzi o to, że "zespół deweloperski miał ważniejsze rzeczy na głowie", niż udźwiękowianie Claude'a. A na dokładkę autorzy chcieli, by gracz lepiej "utożsamił się w ten sposób z Claudem". To pokazuje jak bardzo zmieniło się podejście do game designu od 2001 roku. Dawniej takie sprawy jak dialogi czy dubbing spychane były na drugi a nawet trzeci plan,.

2. BioShock 2

Pierwszy BioShock nie mógł się znaleźć w tym ranking, bo... Jack przemawia w grze! Jest to co prawda bardzo krótka wypowiedź, w której bohater wspomina swoich rodziców (w openingu), ale trzeba ją zanotować. Natomiast protagonista BioShocka 2 nie odzywa się nigdy (przynajmniej w zrozumiały sposób). W fabule są ku temu jednak bardzo dobre powody i tutaj koncepcja milczącego protagonisty sprawdza się doskonale.

1. Chrono Trigger

Deweloperzy tego cudownego jRPG-owego klasyka zdradzili po latach w wywiadzie, że powód dla którego Crono nie mówi jest taki, że było to zalecenie Yujiego Horii, ojca serii Dragon Quest. Horii postawił sprawę jasno: "protagonista RPG nie może mówić!". Pracownicy Square mieli na ten temat podzielone zdania, ale finalnie zaakceptowali sugestię autora niezwykle popularnych w Japonii Dragon Questów.

Tagi: chrono trigger grand theft auto gta