Elden Ring (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze

Elden Ring (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze

redakcja | 21.12.2019, 16:00

Elden Ring zdaje się być kolejnym ważnym krokiem dla From Software. Nowa produkcja japońskiego studia nęci jednak nie tylko deklaracjami twórców, że będzie największym przedsięwzięciem w jego historii, ale też tym, iż jest owocem współpracy jednego z najbardziej cenionych obecnie game designerów i bardzo znanego pisarza. Połączenie sił obu może dać niezwykle interesujący efekt synergii.  

Premiera

Dalsza część tekstu pod wideo

Premiera Elden Ring ma odbyć się w 2020 roku. Gra została zapowiedziana na komputery oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One.

Fabuła i główne założenia

Elden Ring to najnowsza gra japońskiego studia From Software. Tytuł charakteryzuje ten sam zestaw podstawowych cech co serię Dark Souls: stylistyka dark fantasy, gatunek action-RPG, wymagający poziom trudności czy minimalistyczny styl snucia opowieści, który pozwala grającemu poznawać wydarzenia poprzez gromadzenie strzępów informacji. Elden Ring nie rozgrywa się jednak w uniwersum trylogii Dark Souls, zaś Hidetaka Miyazaki -- szef From i zarazem reżyser -- określa swój nowy projekt raczej jako naturalną ewolucję formuły Soulsborne.

Nowe uniwersum zostało powołane do życia tym razem nie tylko przez Miyazakiego. W pracach nad nim uczestniczył również znany amerykański pisarz George R.R. Martin, autor przede wszystkim serii powieści fantasy “Pieśni lodu i ognia”, na podstawie której stacja HBO wyprodukowała bardzo popularny serial pt. “Gra o tron”, ale też między innymi -- to pozycje cenione przez szefa From -- serię “Tuf Wędrowiec” czy “Ostatni rejs Fevre Dream” (Miyazaki jest fanem zwłaszcza tej ostatniej).

- Początek współpracy, jak sądzę, wziął się z tego, że jestem wielkim fanem p. Martina - mówił w jednym z wywiadów Miyazaki. - Wiedząc o tym nasz dyrektor wykonawczy Eiichi Nakajima podjął próby zaaranżowania spotkania. Z góry zakładaliśmy, że propozycja zostanie odrzucona, okazało się jednak, że dostaliśmy rzadką szansę spotkania się z p. Martinem. Było to bardzo ciekawe, stymulujące [kreatywność] doświadczenie, po którym nabrałem wielkich chęci, by nawiązać współpracę.

Miyazaki przyznał, że -- ku swojemu zdziwieniu -- wcale nie musiał długo nakłaniać Martina do współpracy. Ten przystał na jego propozycję bez szemrania.

Elden Ring (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze

Obaj autorzy podzielili się rolami. Miyazaki wziął na siebie zadanie stworzenia głównego wątku, Martin zaś odpowiadał za mitologię, fundament uniwersum Elden Ring. Szef From tak tłumaczył ten podział obowiązków i organizację pracy:

Storytelling w grach video -- przynajmniej u nas w From Software -- nakłada na pisarza różne ograniczenia. Nie byłoby dobrym pomysłem, gdyby p. Martin był nimi spętany. Pozwalając mu napisać o epoce, w którą gracz nie jest bezpośrednio zaangażowany, może on dać upust swojej kreatywności. Poza tym jako studio nie chcieliśmy też tworzyć czegoś bardziej liniowego i nastawionego na fabułę. Wszystkie te problemy można więc było rozwiązać pozwalając p. Martinowi pisać o historii świata.

Według Miyazakiego mity Elden Ring pełne są fascynujących postaci, dramaturgii, a także elementów mistycznych i tajemniczych. - Wspaniale stymulowały kreatywność członków zespołu - ocenił szef From. Dodał również, że on sam czasami nie jest w stanie powstrzymać swojego podekscytowania. - Była to fascynująca współpraca, podczas której nie wchodziliśmy sobie w drogę, zamiast tego czerpiąc od siebie nawzajem.

O samej fabule, jak na razie, nie wiadomo zbyt wiele. Kluczowe znaczenie dla opowieści ma oczywiście tytułowy pierścień określany jako “koncept definiujący świat”. Jego zniszczenie "przez kogoś lub coś", o którym wspomina się w zwiastunie, ma mieć kluczowe znaczenie dla opowieści. Oprócz tego napomknięto też, że jednym z motywów gry jest “ambicja ludzkości”.

Wspomnieć wypada ponadto, iż w Elden Ring, w odróżnieniu od wydanego w tym roku Sekiro: Shadows Die Twice, nie uraczymy zdefiniowanego głównego bohatera. Wzorem Dark Souls postać stworzymy sami na początku zmagań.

Elden Ring (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze

Rozgrywka

Poruszając kwestię rozgrywki, Hidetaka Miyazaki powiedział, że zamiarem jego i jego studia było i jest stworzenie gry action-RPG w klimatach fantasy, która “pełna będzie rzeczy, jakich nie udało się zrealizować w Dark Souls”. 

System walki ma być zręcznościowy, przy czym -- nie tak jak w Sekiro -- ważniejszą rolę odgrywać mają elementy RPG. W wywiadach, jakie opublikowano z okazji zapowiedzi podczas tegorocznego E3, wspomniano, że gra zaoferuje wiele rodzajów broni, zaklęć czy sposobów na to, jak radzić sobie z nieprzyjaciółmi. - Gameplay nie odbiega bardzo od Dark Souls, ale nie znaczy to też, że jest identyczny - podkreślał w swoich wypowiedziach Miyazaki.

Największa nowość to jednak otwarty, rozległy świat. Miyazaki wspominał o trzech powodach, dla których zdecydowano się na budowę takiego środowiska: 1) stworzenie swego rodzaju sceny, która w satysfakcjonujący sposób umożliwi przedstawienie historii (lore) świata; 2) danie graczom więcej swobody; 3) wprowadzenie do systemu walki więcej różnorodności.

Elden Ring (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze

Po świecie Elden Ring nie należy jednak oczekiwać czegoś w stylu tradycyjnych RPG-ów. Nie znajdziemy w nim bowiem dużych, zaludnionych miast. Pojawią się np. wioski czy złożone z wielu kondygnacji zamki, ale pełnić one będą raczej funkcje dungeonów, a nie bezpiecznych przystani tudzież baz wypadowych. Podczas eksploracji spotkamy również NPC-ów, stosunkowo nielicznych, choć z wyraźniej zarysowanymi osobowościami niż w grach Soulsborne, a szybsze podróżowanie umożliwi wierzchowiec.

Miyazaki w swoich wypowiedziach zwracał uwagę, jak ważna jest dla niego estetyka. W Elden Ring nie porzuca tych priorytetów, zaznaczając jednak, że choć jest to kolejna jego gra inspirowana zachodnim fantasy, tym razem powinniśmy oczekiwać stylu odbiegającego od tego z Dark Souls.

W zależności od świata [gry] pojęcia takie jak piękno, sprawiedliwość czy siła miewają różne niuanse. W przypadku japońskiego settingu [Sekiro] wartości te należy przedstawiać inaczej. Zawsze chcę kreować światy wyróżniające się piękną estetyką, lecz środki prowadzące do osiągnięcia tego celu są za każdym razem inne. W Elden Ring powracamy do zachodniego fantasy, przy czym motywy gry są zupełnie inne, a to z kolei sprawia, że inną formę przybierze także piękno, sprawiedliwość i siła.

Jego zdaniem “światło wygląda piękniej pośród ciemności”. - Gdy znajdziesz coś pięknego pośrodku pustkowia, docenisz to bardziej. Jeden klejnot nie robi wrażenia, kiedy oglądasz go na stosie innych klejnotów, ale gdy znajdziesz klejnot leżący w błocie, będzie dla ciebie wart znacznie więcej. 

W zgodzie z tą filozofią zaprojektowany zostanie także świat Elden Ring.

Video

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Elden Ring.

redakcja Strona autora
Wszechstronny autor – a to przygotuje materiał sponsorowany, a to komunikat redakcyjny. Znajdziecie go w każdym zakątku portalu jak to na szefa wszystkich szefów przystało. Nie tylko pisze, ale coś naprawi i wysłucha - piszcie na [email protected].
cropper