Roger Żochowski Roger Żochowski 09.10.2019
GRID - prezentujemy wszystkie trasy. Od Barcelony, przez Havanę po orientalny Szanghaj
638V

GRID - prezentujemy wszystkie trasy. Od Barcelony, przez Havanę po orientalny Szanghaj

Jednym z najważniejszych elementów każdej gry wyścigowej są ciekawe trasy. W GRID mamy ich kilkadziesiąt wliczając w to licencjonowane tory, trasy ulicami największych miast oraz fikcyjne miejscówki stworzone na potrzeby gry.

Kilkadziesiąt tras dostępnych w GRIDzie ulokowano w 12 różnicowanych lokacjach na kilku kontynentach. Odwiedzimy między innymi takie kraje jak Chiny, Malezja, Japonia, USA, Wielka Brytania, Hiszpania, Australia czy Kuba. Ścigać możemy się oczywiście zarówno w nocy i w dzień, co często zmienia diametralnie klimat miejscówek. Dochodzą do tego zróżnicowane warunki atmosferyczne w tym wyścigi w deszczu oraz odwrócone wersje torów. Z okazji premiery nowego GRIDa przygotowałem dla Was krótkie omówienie każdej z lokacji. 

Zhejiang Circuit (tor licencjonowany)

Tego istniejącego w rzeczywistości toru nie było jeszcze w żadnej odsłonie serii GRID, ale nie ma się czemu dziwić - trasa powstała w 2016 roku i znajduje się w Chinach w Shaoxing, mieście liczącym 5 milionów ludzi. To zaledwie kilka godzin jazdy samochodem na południe od Szanghaju. Obiekt powstawał aż 4 lata. Główny budynek widoczny również w grze oferuje widoki na tor z każdego z sześciu pięter. Miały tu już miejsce wyścigi serii TCR i Le Mans. Jest to klasyczny tor wyścigowy z dwoma długimi prostymi i sekcjami z bardziej wymagającymi zakrętami. W grze znajdziemy jego trzy warianty - Full Course, East Course i West Course.

Szanghaj (tor uliczny)

Tor uliczny w Szanghaju debiutuje w najnowszej odsłonie GRIDa i to od razu w sześciu wariantach - Nanpu Bridge Circuit, Yan' an Tunnel Run, Waibaidu Way, The Bund Sprint, The Oriental Pearl Circuit, Lujiazui Eight Ring. Każdy z nich świetnie nadaje się do driftów, a oko przyciąga gęsta zabudowa miasta z charakterystycznymi mostami, tunelami i drapaczami chmur.

Można choćby podziwiać 53-piętrowy budynek The Shanghai Bank of China Tower czy Oriental Pearl Tower - najwyższą wieżę w Azji oraz trzecią co do wysokości tego typu budowlę na świecie. Przejażdżka linowym mostem Nanpu Bridge to z kolei jedna z największych atrakcji tej trasy. 

Sepang International Circuit (tor licencjonowany)

Tor w Malezji, który został otwarty 9 marca 1999 roku. Wybudowano go w zaledwie 14 miesięcy na terenach plantacji palm oliwnych, za niebagatelną sumę 120 milionów dolarów. Miejscówka została zaprojektowana przez niemieckiego projektanta Hermanna Tilke, który projektował też tory F1 w Szanghaju, Stambule czy Walencji. Sepang oddalony jest o 85 km od centrum miasta Kuala Lumpur, stolicy Malezji.

Rekord okrążenia należy do Sebastiana Vettela, który przejechał trasę w Grand Prix Malezji w 2017 roku w czasie 1:34.080. Miejsce znane jest z tego, że w każdym momencie może pojawić się tropikalny deszcz. W GRID mamy trzy warianty toru - Full Circuit, North Circuit i South Circuit. Jest to tor, na którym czeka nas duża liczba szybkich zmian kierunku jazdy.

Okutama Sprint (trasa górska) i Okutama (tor fikcyjny) 

Okutama Sprint to górska trasa bez okrążeń, w której jedziemy z punktu A do punktu B. W GRIDzie znajdziemy jej sześć zróżnicowanych wariantów - Mizu Mountain, Tenshi Way, Torii Rush, Shinto Shrine, Sakura Pass i Tatsu Valley. Choć trasa jest fikcyjna, to wzorowano ją na regionie znajdującym się w górach Okutama w Tokio. Jest to największa geograficznie gmina w Tokio, a góra Kumotori to najwyższy szczyt tego obszaru (2017m). Jak na Japonię przystało nie brakuje kwitnących płatków wiśni, podrywanych do góry liści, tuneli, mostów i zakręconych dróg zawijających się wokół kolejnych gór. Miejsce idealne do driftowania. Do gry przeniesiono jezioro Okutama, które zaopatruje Tokio w wodę pitną. Możemy też zobaczyć charakterystyczne japońskie świątynie oraz ogromną tamę wodną. Zdecydowanie jedna z najpiękniejszych tras w serii GRID.

Lokacja Okutama to również oddzielna, zamknięta trasa stylizowana na tor, który występuje w dwóch wariantach - Grand Circuit i Sprint Circuit. Szkoda, że jest to tylko fikcja, bo gdyby w tak malowniczej lokacji odbywały się wyścigi F1 wielu oglądałoby je dla samych widoków przyrody i architektury. 

Brands Hatch (tor licencjonowany)

Brands Hatch to pierwotnie nazwa naturalnego trawiastego wgłębienia, które miało kształt amfiteatru i na którym wybudowano trasę. Teren był wykorzystywany przez rowerzystów z całego Londynu, którzy ścigali się tu na polnych drogach wykutych przez maszyny rolnicze. Pierwszy rzeczywisty wyścig odbył się na torze w 1926, jeszcze przed asfaltowaniem, gdy motocykliści wytyczyli w dolinie tor. Brands Hatch działał więc już w latach 30. XX wieku, ale po zaadaptowaniu go na poligon wojskowy i nalotach bombowym podczas II wojny światowej, musiało minąć troche czasu zanim stał się profesjonalnym torem wyścigowym. W GRID występuje w dwóch wersjach - GP Circuit i Indy Circuit.

Silverstone Circuit (tor licencjonowany)

Legendarny tor wyścigowy położony niedaleko miasteczka Silverstone. Odbywają się tu zawody F1, MotoGP, FIM Superbike i wiele innych. Obiekt początkowo służył Królewskim Siłom Powietrznym "RAF" jako lotnisko dla bombowców. Po wojnie obiektem zainteresowali się pasjonaci wyścigów a do stworzenia toru przysłużyły się trzy pasy startowe dla samolotów ułożone w kształt trójkąta. Pierwszy wyścig na Silverstone odbył się we wrześniu 1947 roku i zorganizowała go grupa 12 przyjaciół z grupy "ad hoc". Legenda głosi, że na tor wbiegła owca, na którą wpadł jeden z uczestników wyścigu dlatego nieoficjalnie impreza nazwana została prześmiewczo Mutton Grand Prix. W 1950 roku odbyły się tu pierwsze oficjalne zawody mistrzostw świata Formuły 1 w Wielkiej Brytanii. W serii GRID dostajemy cztery wersje toru - Grand Prix Circuit, GP 2009 Circuit, International Circuit i National Circuit. 

Barcelona (tor uliczny)

Kolejny tor uliczny znany z poprzednich odsłon GRIDa i lubiany tak przez graczy jak i samych developerów. Tor wraca oczywiście razem z ciasnymi zakrętami i walką banda w bandę przy zmieniającej się z asfaltu na kostkę nawierzchni. Najlepiej ścigać się tu za dnia, w pełnym słońcu i okalającymi trasę plamami tworzącymi wakacyjny klimat.  

Na trasie można też zobaczyć charakterystyczne dla Katalonii miejscówki jak choćby Sagrada Família znany doskonale wszystkim turystom kościół secesyjny czy Plaça d'Espanya, jeden z głównych placów w Barcelonie z dwoma 47-metrowymi wieżami weneckimi. W grze znajdziemy aż 7 wersji toru w Barcelonie - Memorial Run, Marine Gate, Columbus Bay, Cathedral Pass, Fountain Loop, High Street i Torres Venecianes Loop.

San Francisco (tor uliczny)

Dla fanów serii kultowa trasa przebiegająca ulicami San Francisco, która pojawiła się już w Race Driver: GRID. Zakręty są ciasne, łatwo jest wpaść na bandy, co w ferworze walki z nawet z kilkunastoma przeciwnikami generuje bardzo duże emocje. Na trasie znajdziemy też charakterystyczne dla miasta elementy jak choćby słynny most Golden Gate.

Na linii startowej można też dostrzec budynek San Francisco Ferry, na szczycie którego znajduje się wieża zegarowa o wysokości 75 metrów z czterema tarczami zegarowymi. W grze mamy dostępne trzy warianty toru - Grand Prix Circuit, Sprint Circuit i Short Circuit.

Indianapolis (tor licencjonowany)

Jeden z najbardziej znanych torów wyścigowych w USA znajdujący się w amerykańskim stanie Indiana. Pierwszy wyścig odbył się tu 14 sierpnia 1909 roku! Na trybunach obiekt może pomieścić aż 257 tysięcy widzów. Odbywają lub odbywały się tu wyścigi między innymi takich serii jak NASCAR, F1, Daytona 500  czy MotoGP. Wiele razy na podium stawał tu Michael Schumacher w swoim Ferrari. Tor niegdyś w całości pokryty był cegłą dlatego jego nieoficjalna nazwa to "Brickyard". W grze występuje aż pięć wariantów toru - Oval Circuit, GP Circuit, Sport Circuit, Infield Circuit i North Circuit.

Crescent Valley (tor fikcyjny)

Fikcyjne miejsce, będące tak naprawdę nieco zmienioną wersją trasy Autosport Raceway znanej z Grid Autosport. Tor położony jest w sercu Ameryki, otaczają go góry a wokół obiektu można dostrzec palmy i działające wesołe miasteczko. Na trasie nie brakuje zarówno zdradliwych szykan, jak i sporego łuku, na którym można się rozpędzić i wykorzystać tunel aerodynamiczny do walki o pozycje. Miejscówka występuje w pięciu wariantach - GP Circuit, Infield Circuit, Oval Circuit, Club Circuit i National Circuit.

Hawana (tor uliczny)

Malowniczy tor położony na Kubie, który debiutuje w serii GRID. Jak przystało na trasę położoną w mieście nie zabrakło tu ciasnych zakrętów i blisko ustawionych band, więc bez taranowania przeciwników się nie obejdzie. 
Hawana to stolica Kuby, największe miasto oraz port na całych Karaibach. Przemykając ulicami natniemy się głównie na niską zabudowę, zabytkowe budowle i malownicze widoki miasta położonego nad Zatoką Meksykańską.

Za kierownica aut zwiedzimy Habana Vieja, jedną z najpiękniejszych starówek na świecie, Malecon, najsłynniejszy kubański deptak mierzący 8 kilometrów, o którego uderzają fale, położony na 72 tysiącach metrów kwadratowych Plac Rewolucji czy słynna katedrę. W Havanie dostajemy aż 7 wariantów trasy - Paseo de marti, Parque Sprint, El Malecon, La Habana Vieja Sprint, Revolucion Way, Castillo View i El Capitolio.

Sydney Motorsport Park (tor licencjonowany)

Znany australijski tor wyścigowy położony w obszarze Sydney, który został wybudowany w 1990 roku. Tor występuje w grze tak jak w rzeczywistości w czterech konfiguracjach - Brabham Circuit, Gardner Circuit, Druitt Circuit, Amaroo Circuit. Jest to bardzo szybki tor, idealny, by rozwinąć dużą prędkość. Rekord okrążenia na najdłuższej wersji trasy wynosi 1:50.2739 i ustanowił go Australijczyk Bryan Sala (Matich A50, Formula 5000) w 2012 roku. Tor znany jest też pod nazwą Eastern Creek i wraca do serii po raz pierwszy od 2006 roku, kiedy mogliśmy na nim poszaleć w TOCA Race Driver 3.

Materiał powstał przy współpracy z wydawcą gry GRID, firmą Koch Media Poland.

Tagi: Codemasters GRID