Gears 5 (Xbox One, PC). Premiera, cena, informacje o grze

Gears 5 (Xbox One, PC). Premiera, cena, informacje o grze

Enkidou | 17.08.2019, 16:00

“Nie chcieliśmy, żeby ludzie powiedzieli: >>oni nie wiedzą, co robią”, powiedział Rod Fergusson, szef The Coalition, ekipy, która przejęła ster serii Gears of War po Epic Games. Fergusson odnosił się tymi słowami do przypadku Gears of War 4, pierwszej produkcji swojego studia, którą oceniano dobrze, lecz gdzieniegdzie też krytykowano za brak świeżości. Co zmieniło się przez trzy lata? Przede wszystkim, zarzeka się developer, The Coalition miało nabrać pewności siebie, a Gears 5, które ukaże się już w przyszłym miesiącu, ma być tego dowodem.  

Premiera

Dalsza część tekstu pod wideo

Premiera Gears 5 odbędzie się 10 września 2019 roku. Gra będzie dostępna na komputerach z systemem Windows 10 oraz konsoli Xbox One.

Cena

Gra będzie dostępna w dwóch edycjach.

Edycja standardowa - 259,00 zł (Microsoft Store)

Edycja Ultimate - 299,00 zł (Microsoft Store)

Edycja Ultimate zawiera:

  • Pakiet postaci Ultimate Edition 
  • 30 dni Wzmocnienia 
  • Wczesny dostęp - możliwość zagrania cztery dni przed premierą

Osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie lub przed 10 września zainstalują dowolną edycję Gears 5 w ramach aktywnej subskrypcji Xbox Game Pass, otrzymają w prezencie:

  • Skórkę wektorowego lancera
  • 7 dni Wzmocnienia
  • Zestaw postaci z filmu “Terminator: Mroczne Przeznaczenie”, który zawiera Sarę Connor i endoszkielet T-800

Polonizacja

Gears 5 będzie dostępne w polskiej wersji językowej.

Zmiana nazwy

Gears 5 to szósta odsłona serii Gears of War (wliczając Gears of War: Judgment), a zarazem pierwsza, która ukaże się pod nowym, skróconym tytułem. Powody tej decyzji wyjaśnił Aaron Greenberg z Microsoftu. Szef marketingu działu Xbox wytłumaczył, że nowa nazwa jest "schludniejsza", a po drugie - ludzie i tak używali skróconej wersji. Zażartował również, że nowy tytuł zabiera mniej miejsca w wiadomościach pisanych na Twitterze.

Fabuła

Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w Gears of War 4 i opowiadaniu "Gears of War: Ascendance". Ludzkość nie przestaje się cofać pod naporem Roju, groźniejszych następców Szarańczy, tymczasem obliczu pogłębiającego się kryzysu Kait Diaz chce poznać prawdę o nawiedzających ją niepokojących snach mogących być w rzeczywistości wiadomościami o niejasnym przesłaniu. Trapiona wątpliwościami odnośnie swego pochodzenia kobieta wyrusza w końcu na północ, jednak odpowiedzi, jakie znajdzie przemierzając planetę Sera, niekoniecznie muszą być krzepiące. 

W Gears 5 The Coalition postanowiło definitywnie skupić uwagę na postaci Kait, a nie JD Fenixa, który wprawdzie w grze się pojawia (razem z innymi znanymi twarzami), lecz jego rola jest zdecydowanie mniejsza. Rod Fergusson, szef studia, stwierdził, że to w istocie naturalna kolej rzeczy po ostatniej części. - Gdy grasz w Gears 4, pomyśl o “Mad Max: Fury Road”. Tak naprawdę była to historia Furiosy, a Max był pomocnikiem. Z Gears 4 było podobnie. Fabuła opowiadała o ratowaniu mamy Kait, a JD był tam, by jej pomagać.

Według deklaracji twórców kampania fabularna "piątki" jest największa w historii całej serii. Będzie można ją przechodzić w co-opie, choć tym razem grać mogą razem tylko dwie (a nie cztery) osoby jednocześnie. Powody tej zmiany są pragmatyczne, mówił Fergusson. Co-op dla czterech wymagałby zaprojektowania większych lokacji i znacząco utrudniłby opowiadanie historii, ponieważ scenarzyści musieliby napisać kwestie dla wszystkich postaci w każdej cutscence.

Rozgrywka

W Gears 5 formuła rozgrywki doczekała się pewnych zmian. Wspomnieć w tym kontekście warto chociażby o nowym systemie odrzutu, który ma czynić gameplay bardziej skillowym, celowniku zmieniającym kolor w zależności od tego, w jaką część ciała przeciwnika celujemy, czy niewielkiej zmianie w sterowaniu: egzekucji piłą łańcuchową dokonuje się teraz nie przyciskiem B, tylko prawym bumperem (RB).

The Coalition, jak wspomnieliśmy, zapowiada największą kampanię w historii, lecz ich produkcja to przede wszystkim mnogość trybów wieloosobowych. Zupełnie nowym wariantem zabawy w multiplayerze jest Escape, w którym zespół liczący trzy osoby próbuje wydostać się z bazy nieprzyjaciela przed wybuchem podłożonej bomby. Zmagania zaczynamy ze skromnym pistoletem i niewielką ilością amunicji, ale przedzierając się przez zastępy nieprzyjaciół i eksplorując otoczenie zdobywamy lepszy sprzęt (choć, zaznaczyć warto, przeciwników da się też eliminować z zaskoczenia i po cichu, co w niektórych sytuacjach jest wręcz wskazane). Do wyboru są trzy grywalne postacie, tzw. hivebusterzy, którzy różnią się umiejętnościami, oraz kilka stopni trudności pozwalających zawiesić poprzeczkę wyzwania na preferowanym dla nas poziomie.

W dniu premiery gry tryb Escape oferować będzie cztery mapy, ale oprócz tego do dyspozycji graczy oddany zostanie także Map Builder, czyli edytor umożliwiający im tworzenie własnych plansz. Klecąc autorskie mapki będziemy mogli zadecydować o graficznym motywie przewodnim (na początku otrzymamy dwa), układzie pomieszczeń, rozstawieniu przeciwników, rozstawieniu ‘znajdziek’ wszelkiej maści i jeszcze paru innych kwestiach. 

Inną nowością, na którą warto zwrócić uwagę, jest Arcade. W założeniach developera ma on zachęcić do multiplayera tych graczy, którzy wcześniej wzdragali się na myśl o rywalizacji z innymi. Zabawa polega na gromadzeniu punktów, czaszek, otrzymywanych za eliminowanie przeciwników i asysty. Punkty te zaś pełnią funkcję waluty, za którą pozyskujemy kolejne, lepsze giwery. Gdy czujemy, że pętla zaciska się nam na szyi, ale za to nasze konto nie świeci pustkami, możemy niemalże w oka mgnieniu odmienić sytuację na polu bitwy upgrade’ując broń wciśnięciem Y i kierunku d-pada. 

Najważniejszym tutejszym trybem multiplayerowym powinna być jednak nowa-stara Eskalacja (Escalation), którą zaprojektowano z myślą o poważniejszych zawodach esportowych. Główne zasady są takie same jak w Gears of War 4. Na mapach znajdują się trzy pierścienie i jeśli zawodnik/zawodniczka trafią do jednego z nich, jego/jej zespół otrzymuje punkt za każdą spędzoną w nim sekundę. Gdy natomiast zawodnikom uda się przejąć kontrolę nad wszystkimi trzema, ich drużyna automatycznie wygrywa rundę (których jest siedem). 

Zmiany w porównaniu z poprzednią wersją Eskalacji zaszły pod maską. Teraz np. obie drużyny (a nie tylko przegrana) wybierają w przerwie między rundami bronie, jakie pojawią się na mapie (można je też rywalom zablokować na trzy rundy), a liczba żyć nakłada ograniczenia na to, ile razy będziemy mogli się respawnować. Zwłaszcza ten drugi patent wprowadza dodatkowy element strategicznego planowania do rywalizacji, wymagając od nas podejmowania lepiej przemyślanych decyzji, czy i kiedy powrócić na plac boju. Jeśli dla przykładu widzimy, że drużyna przegra rundę, być może sensowniejszym wyjściem będzie wstrzymanie się z respawnem i odłożenie go sobie na inną okazję. 

Poza wymienionymi wyżej trybami dostępny też będzie szereg innych: King of the Hill, Arms Race, Dodgeball, Execution, Guardian, Team Deathmatch oraz Warzone. Dla początkujących przygotowano ponadto Boot Camp, gdzie mogą bezstresowo szlifować swoje umiejętności i zapoznać się z meandrami rozgrywki.

DLC i mikropłatności

Gears 5 ma być wspierane darmowymi dodatkami przez długi czas po premierze (będą to np. mapy). Jednocześnie The Coalition wykluczyło, że w grze pojawią się przepustki sezonowe i lootboksy. 

Zaimplementowany zostanie za to system mikropłatności, który korzysta ze specjalnej waluty o nazwie “iron” (można ją pozyskać wydając prawdziwe pieniądze). Iron pozwoli odblokować m.in. przedmioty kosmetyczne i boostery przyspieszające zdobywanie punktów doświadczenia. Nie będzie to jednak nic, co w jakikolwiek sposób dawałoby przewagę podczas rozgrywki.

Wymagania sprzętowe

Minimalne:

  • System operacyjny: Xbox One, Windows 10 w wersji 18362.0 lub nowszy
  • Architektura: x64
  • Klawiatura: Zintegrowana klawiatura
  • Mysz: Zintegrowana mysz
  • DirectX: Interfejs API programu DirectX 12, poziom funkcjonalności sprzętowej 11
  • Pamięć: 6 GB
  • Pamięć wideo: 2 GB
  • Procesor: AMD FX-6000 series | Intel i3 Skylake
  • Grafika: AMD Radeon R9 280 | NVIDIA GeForce GTX 760

Rekomendowane:

  • System operacyjny: Xbox One, Windows 10 w wersji 18362.0 lub nowszy
  • Architektura: x64
  • Klawiatura: Zintegrowana klawiatura
  • Mysz: Zintegrowana mysz
  • DirectX: Interfejs API programu DirectX 12, poziom funkcjonalności sprzętowej 11
  • Pamięć: 8 GB
  • Pamięć wideo: 4 GB
  • Procesor: AMD Ryzen 3 | Intel i5 Skylake
  • Grafika: AMD Radeon RX 570 | NVIDIA GeForce GTX 970

Materiały video

Enkidou Strona autora
cropper