10 gier z błędami, które psuły save'y

10 gier z błędami, które psuły save'y

Bartosz Dawidowski | 27.07.2019, 09:00

Kilka przestawionych linijek kodu, brak jednego znaku, jakiś drobiazg programistyczny. A jednak konsekwencje są często poważne. Gracze przez takie błędy twórców gier potrafią stracić setki godzin wypracowanych postępów.

Przed wami lista najbardziej spektakularnych wpadek związanych z traceniem save'ów przez bugi z tej najbardziej upierdliwej kategorii. Lecimy z tematem!

Dalsza część tekstu pod wideo

 

10. Crash Team Racing Nitro Fueled

Bardzo rzadko bywa tak, że gra wychodzi w lepszym stanie, niż po aktualizacjach. Czasem deweloperzy po prostu coś pokiełbaszą w kodzie gry i zamiast wprowadzić nowe funkcje, psując istniejące już systemy. Tak było niestety w 2019 roku z remake'iem Crash Team Racing. Gra na PS4 po zainstalowaniu patcha 1.04 zawieszała się po przekroczeniu linii mety. W dodatku dochodziło do psucia się save'ów i to w najgorszym wydaniu - gracze po prostu tracili wszystkie wypracowane postępy. Problem dotyczył trybu Time Trial - wyłącznie na PS4. Sprawy nie załatwiła aktualizacja 1.05, ale już kolejny patch wyeliminował ten kompromitujący problem - całe szczęście! 

 


9. Life is Strange 2

Wielu graczy dopiero po rozpoczęciu trzeciego epizodu Life is Strange 2 zorientowało się, że w grze od samego początku wystepował bug. Błąd powodował... skasowanie save'ów z Life is Strange 2, czego nieświadoma była lwia część graczy (chyba, że ktoś zdecydował się przechodzić jeszcze raz poprzednie epizody).

W związku z faktem, że ekipa Dontnod już wcześniej zdawała sobie sprawę z tego problemu, deweloperzy wystosowali prosty "knyf" - zapewnili wszystkim graczom, u których wykryto błąd, wzorcowy stan gry, który pozwala od razu rozpocząć zabawę w 3 epizodzie (nawet jeśli bug spowodował skasowanie save'a).

 

 

8. Final Fantasy VI

Final Fantasy VI to jedna z najlepszych odsłon flagowej serii Squaresoftu (dzisiejszego Square Enix). Tutaj jednak również zdarzały się większe lub mniejsze potknięcia. Te łagodne wpadki dotyczyły źle działających lub nieprawidłowo opisanych przedmiotów. Prawdziwie poważne bugi miały związek z questami pobocznymi, których nie dało się zaliczyć. Jedną z najpoważniejszych wtop Square zaliczyło w FFVI. Czasem przy korzystaniu ze zdolności Sketch w wykonaniu Relm. Przy spudłowaniu lub użyciu zdolności na postaciach z niewidzialnym statusem może ze sporym prawdopodobieństwem dojść nie tylko do zawieszenia gry, ale również do... skasowania wszystkich save'ów.

Bug został naprawiony w zaktualizowanym wydaniu na SNES i we wszystkich późniejszych reedycjach. Jeśli jednak ktoś posiada pierwotne wydanie FFVI (1.0) niech ma się na baczności, bo buga wcale nie jest trudno wywołać z lasu.

 

 

8. Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team

Ten bug występował wyłącznie w japońskim wydaniu Pokemon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team. Na czym polegał błąd? Po wsadzeniu nośnika w paszczę DS-a dochodziło do natychmiastowego skasowania wszystkich danych/save'ów dotyczących produkcji z GBA, znajdujących się w drugim slocie DS-a. Nintendo na szczęście szybko urządziło akcję zwrotów pudełek z grami ze sklepów i rzuciło na rynek nową serię nośników, już ze spatchowanymi plikami.

 


6. Cuphead (tylko PC)

W pecetowej wersji Cuphead występował w dniu premiery paskudny bug, który było łatwo wywołać. W końcu każdemu zdarzy się czasem przez przypadek użyć kombinacji ALT+TAB, która w Windows przerzuca nas między otwartymi okienkami/aplikacjami. Tak było też w Cuphead - gra "gubiła" w momencie wciśnięcia tych klawiszy wszystkie postępy wypracowane od ostatniego punktu zapisu. 

 

 

5. Doom (tylko PC)

W pecetowej wersji gry występował błąd, który powodował, że nie było możliwe odpalenie Doom (2016). System zabezpieczający rejestrował normalne pliki save'ów jako "cheaty". Jedynym rozwiązaniem było usunięcie plików i ponowna "weryfikacja" integralności plików poprzez klienta Steam. Fani zmuszeni byli zatem do porzucenia wypracowanych stanów gry.

 

 

4. Prey (tylko PC)

Save'y z Prey potrafiły się zepsuć i to pod sam koniec przygody. Problem trapił graczy PC w okolicach premiery produkcji. Na szczęście Arkane Studios stanęło na wysokości zadania, szybko wypuszczając aktualizację a nawet naprawiając pliki sfrustrowanych graczy.

 

 

3. Grand Theft Auto: Vice City

Marka GTA to wyznacznik najwyższej jakości w grach, ale nawet Rockstar zdarzają się poważne wpadki. Tak było w Vice City. Kiedy próbowaliśmy zapisać stan gry w Cherry Popper (dokładnie po ukończeniu misji Shakedown, kiedy kupiliśmy już rzeczony przybytek) dochodziło do psucia się save'ów. Problem był nienaprawialny przez patche, bo występował na PS2. Dopiero kolejne wydania gry wyeliminowały ten poważny błąd. Co ciekawe jednak - bug nie występował na PS2 za każdym razem - do dziś nie wiadomo, jakie dokładnie czynniki wpływały na jego sporadyczne wywołanie.

 


2. Viewtiful Joe 2 (demo)

To nie były miłe Święta. Gracze wyrywali sobie włosy z głowy w grudniu 2004 roku z powodu zachowania dema Viewtiful Joe 2, dołączonego do The Holiday Demo 2004 Disc (dystrybuowanego w ramach PlayStation Underground). Po włączeniu dema rzeczonej produkcji dochodziło do... sformatowania karty pamięci znajdującej się w slocie PS2, co oznaczało, że w jednej chwili traciliśmy bezpowrotnie wszystkie zapisane na niej save'y. Łatwo wyobrazić sobie wściekłość graczy, których dotknął ten problem. Szał był na tyle duży, że Sony wydało nawet oficjalny komunikat, by wyciągać memorki z konsoli przed włączaniem tego okrutnego dema.

 

1. Soul Calibur III

Nawet najlepszym zdarzają się wpadki. W przypadku Soul Calibur III błąd polegał na psuciu save'ów.

Jaki był mechanizm wyzwalania tego robala? Prawdopodobnie wystarczyło skasować jakikolwiek starszy stan gry z pamięci Memorki PS2. Bug wtedy się "uzbrajał" i czekał, by w końcu eksplodować. Po kilku tygodniach zabawy podczas próby załadowania save'a okazywało się, że plik nie jest już odczytywany prawidłowo przez Soul Calibur III. I nic nie można było z tym zrobić. Problem doczekał się nawet bardzo długiego poradnika, którego autor produkował się w wielu rozdziałach, jak ominąć tego potworka.

Przy okazji sprawdźcie poniższy zwiastun Soul Calibur III, zadziwiająco dobrze zremasterowany przez fana.

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper