Warsaw (PS4, Switch, PC). Zapowiedź gry

Warsaw (PS4, Switch, PC). Zapowiedź gry

Enkidou | 27.07.2019, 16:00

Warsaw, nowej grze polskiego studia Pixelated Milk, która mierzy się ze skomplikowanym tematem powstania warszawskiego, przyświecają ambitne cele: opowiedzieć o wojnie językiem innym niż większość gier czy hollywoodzkie filmy, gdzie wojenne perypetie bohaterów – pomimo mniejszego lub większego nagromadzenia trudności i poniesienia pewnych strat – kończą się zazwyczaj dobrze. Powstania bowiem nie może zwieńczyć happy end. W tym też sensie "Warsaw to próba stworzenia czegoś nieortodoksyjnego”, uważają twórcy.

Premiera

Dalsza część tekstu pod wideo

Warsaw ukaże się na komputerach oraz konsolach PlayStation 4 i Nintendo Switch. W przypadku PC gra trafi do sprzedaży 4 września, data premiery pozostałych wersji nie została jeszcze wyznaczona.

Cena

Sugerowana cena detaliczna Warsaw wynosi 49,99 zł. 

Osoby, które złożą przedpremierowe zamówienia na wersję cyfrową za pośrednictwem strony warsawthegame.pl lub na edycję pudełkową dostępną w wybranych sklepach (Empik, Media Markt, X-kom), otrzymają grę po specjalnej, niższej cenie.

W sklepach Empik dostępna będzie także edycja specjalna zawierająca kolekcjonerskie dodatki.

Polonizacja

Gra będzie dostępna w polskiej wersji językowej (napisy).

Fabuła i założenia

Warsaw to gra strategiczna, której akcja rozgrywa się podczas powstania warszawskiego, trwającego 63 dni przegranego wystąpienia zbrojnego przeciwko okupującej Polskę armii niemieckiej, do którego wybuchu doszło 1 sierpnia 1944 roku. 

W przedpremierowych wywiadach twórcy zapewniali, że ich intencją nie było stworzenie interaktywnego podręcznika do historii, który wyłoży graczom suche fakty na temat powstania (choć nie omieszkali oni też dołożyć starań, by możliwie jak najbardziej trzymać się realiów; o tym w dalszej części tekstu). Tym samym nie chodzi też o dydaktyzm. Jak zaznacza Krzysztof Papliński, producent i projektant gry, ludzie, którzy mają pojęcie o powstaniu, dzielą się zwykle na dwa obozy: tych, którzy uważają je za skazany na klęskę heroiczny akt i ratujące ducha narodu zwycięstwo moralne, oraz tych przekonanych o tym, że zryw ten w bezsensowny sposób skazał na śmierć tysiące młodych ludzi mogących się później zaangażować w odbudowę powojennej Polski. 

Gra nie ma ambicji, by odpowiedzieć na pytanie, która z tych stron ma rację. Zamiast tego chce przedstawić osobiste historie uczestników powstania, nie bohaterów bez skazy, tylko ludzi z krwi i kości wiedzionych na barykady z różnych powodów, napędzanych rozmaitymi motywacjami. Zapoznając się z nimi -- mówi Papliński -- być może gracze sami wyrobią sobie pogląd na sprawę.

Rozgrywka

Warsaw to, jak wspomniano wyżej, gra strategiczna. Za jej produkcję odpowiada studio Pixelated Milk, twórcy Regalia: Of Men And Monarchs. Abstrahując od poruszanych na każdym kroku ciężkich, poważnych zagadnień, developerzy podkreślali, że chcą, aby rozgrywka dawała nieskrępowaną przyjemność grającym. Jak więc tematykę powstania udało im się przełożyć na język elektronicznej rozrywki?

Strategiczne planowanie w Warsaw odbywać się będzie na dwóch poziomach. Z jednej strony -- można to tak ująć -- będziemy mieli skalę makro: decydowali, jakich misji się podjąć w bazie wypadowej (będą one oznaczone na mapie znakiem Polski Walczącej), zarządzali posiadanymi ludźmi, przydzielali im wyposażenie itd. Z drugiej zaś pokierujemy podkomendnymi już podczas wykonywania poszczególnych zadań, które postawią przed nami/nimi różne wytyczne, jak np. likwidację wskazanego celu, odzyskanie jakiegoś przedmiotu, dostarczenie przesyłki czy dotarcie we wskazane miejsce. 

W trakcie trwania misji poruszamy się naszym oddziałem po mapie Warszawy, natrafiając na wydarzenia oznaczone charakterystycznymi ikonkami. Niektóre są opcjonalne, więc to od nas zależy, czy zechcemy się zaangażować. Słuszny na pozór wybór (np. pomoc cywilom) nie zawsze musi przynieść korzyści. Najczęściej jednak spotkamy nieprzyjaciela, co zainicjuje starcie. System jest turowy, a umiejętności, jakich użyją nasi podopieczni (reprezentują oni różne klasy), wybieramy z listy komend. Możemy także decydować o tym, gdzie ustawić ich na planszy - rzecz ważna, gdyż porozmieszczane tu i ówdzie elementy otoczenia mogą z powodzeniem pełnić funkcję osłon chroniących przed atakami. 

Wykonywanie misji -- tu znów wracamy do sfery makro -- pozwala podtrzymywać morale poszczególnych dzielnic, a co z tym idzie - kontynuować działania. Jeśli nie zadbamy o ducha stawiających opór i o bardziej przyziemne rzeczy w rodzaju zasobów, powstanie zakończy się przed czasem. Stopień trudności powinien zatem w teorii być stosunkowo wysoki, nie dając chwili wytchnienia czy to z powodu wiszącego nam nieustannie nad głową miecza Damoklesa (w postaci kurczących się każdego dnia środków i naporu nazistów), czy też z racji pętających ręce okoliczności (dający się stale we znaki deficyt ludzi mogących brać udział w operacjach). 

Gwoli ścisłości: Warsaw, jak zapewniano, pełne jest najróżniejszych historycznych faktów. Mamy tu więc prawdziwy układ ulic, prawdziwe nazwy, uzbrojenie i ubrania z epoki, jesteśmy również świadkami i uczestnikami prawdziwych zdarzeń, które osadzono na konkretnych etapach powstania zgodnie z rzeczywistością. Jedynym kompromisem, jeśli można tak to nazwać, jest brak historycznych postaci. Twórcy uznali mianowicie, że nie chcą rozdrapywania starych ran. Mimo to inspiracją dla opowieści ukazanych w grze są wspomnienia uczestników walk i relacje naocznych świadków.

Co istotne w świetle powyższego, Warsaw posiada nieliniową strukturę, dając nam możliwość podejmowania decyzji w mniej lub bardziej newralgicznych momentach, ale w zgodzie z faktami powstanie trwa 63 dni i nie można tego zmienić. Kończy się też ono przegraną niezależnie od naszych starań i tego, jak dobrymi strategami się okażemy. Różnie mogą się co najwyżej potoczyć losy poszczególnych bohaterów werbowanych podczas kampanii. Po nawiązaniu znajomości zostają nam zaserwowane tylko szczątkowe informacje na temat nowych towarzyszy broni, jednak wraz z postępami poznajemy kolejne (w teorii coraz ciekawsze) szczegóły z ich życia.

Dodatkowe informacje

  • Gra nie będzie oferować multiplayera pod żadną postacią.
  • Kampanię Warsaw będzie można ukończyć w kilka godzin, ale grę ma cechować wysokie replayability. Za pierwszym podejściem na pewno nie zobaczymy wszystkiego (np. nie zwerbujemy jakichś postaci).
  • Styl graficzny czerpie inspiracje głównie z prac Mike’a Mignoli, twórcy “Hellboya”. Michał “Śledziu” Śledziński, rysownik, który uczestniczy w pracach nad grą, wspominał też w tym kontekście o japońskiej animacji. 

Zwiastun i gameplay

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Warsaw.

Enkidou Strona autora
cropper