10 najlepszych gier z PlayStation Net Yaroze

10 najlepszych gier z PlayStation Net Yaroze

Bartosz Dawidowski | 20.10.2018, 20:00

Wielu graczy ostrzy już sobie zęby na PlayStation Classic, więc kontynuujemy temat "topek" związanych z kultowym Szarakiem. Tym razem bierzemy pod lupę pierwsze indyki w dziejach konsol, czyli produkcje stworzone na Net Yaroze.

Można śmiało powiedzieć, że konsola wprowadzona przez Sony na rynek w 1995 roku była pierwszą stricte gamingową platformą, na której pojawiły się gry indie. Wszystko dzięki Net Yaroze , czyli zestawom dev-kitów wyprodukowanych przez Sony, umożliwiających pisanie prostych gier.

Dalsza część tekstu pod wideo

Fajnie byłoby, gdyby Sony uwzględniło w PlayStation Classic takie amatorskie produkcje, bo niektóre z nich potrafiły na długo przekuć do ekranu. Poniżej znajdziecie wybór takich najlepszych indyków z epoki pierwszego PlayStation.

Jak można zagrać w te produkcje z Net Yaroze? Najlepiej poprzez zdobycie płyt z demami, dodawanych do Oficjalnego Magazynu PlayStation!
 

10. Clone

Kto by pomyślał, że dzięki Net Yaroze można stworzyć tak przerażającą produkcję? Clone był - jak sama nazwa wskazuje - zrzynką z Doom. Gameplay jest tu prosty jak budowa cepa, ale warto zwrócić uwagę na zaskakująco dobrą grafikę w tej pozycji i przerażające wizerunki przeciwników.


 


9. Psychon

Ależ to było dobre! Psychon to strzelanka ewidentnie zainspirowana amigowym Alien Breed. Bardzo dobrze wykonana pozycja, która była wg wielu osób na tyle udana, że doczekała się po latach... sequela w postaci Psychon 2!

 

8. Pushy II

Sympatyczna gra bazująca na japońskiej grze logicznej Sokoban.

O dziwo link do strony autora gry, który wyświetlał się w trakcie ładowania... nadal działa! Odwiedźcie stronę Freda, jeśli chcecie przypomnieć sobie, jak wyglądał web design z lat 90. Możecie tu również pobrać Pushy II za darmo. 

 

 

 

7. Bouncer 2

Bouncer 2 to coś jak Arkanoid, ale z jajem. Gracz używa czegoś w rodzaju trampoliny to posyłania dwóch "chopków" wysoko w powietrze, rozwalając kolejne elementy scenografii. A co stało się z "Bouncerem 1"? Nigdy go nie było! "Dwójka" w tytule to odniesienie do dwóch zawodników w grze Scotta Evansa, którymi żonglujemy.

 


6. Terra Incognita

To zdecydowanie najbardziej ambitna produkcja (co nie znaczy, że najlepsza), która powstała na Net Yaroze. Terra Incognita to coś w stylu Zeldy, czyli połączenie role-playa z hack'n'slashem i grą logiczną. Niestety tytuł był bardzo krótki ze względu na ograniczenia związane z Net Yaroze (gry musiały w całości załadować się do pamięci konsoli na starcie). Zakończenie było wyjątkowym rozczarowaniem.

Co ciekawe - autor Terry Mitsuru Kamiyama - po kilku latach wstąpił w szeregi Square Enix, zostając reżyserem Final Fantasy: Crystal Chronicles.


 



5. Rocks N Gems

Klon jednej z najlepszych gier dostępnych na C64. Więcej nie trzeba nic pisać o tej perełce. Nazwa Boulder Dash mówi sama za siebie.

 

 


4. Haunted Maze

Klasyczna muzyka i bieganie po labiryntach wypełnionych "zombie-mumiami". Haunted Maze nie tylko śmieszyło, ale oferowało też zacny gameplay.

Ed Federmeyer, autor Haunted Maze, stworzył później m.in. The Conduit na Wii.


 

3. Gravitation

Dla fanów gier "grawitacyjnych", gdzie kieruje się ciągiem statku kosmicznego w wąskich korytarzach to pozycja obowiązkowa. Craig Shaughnessy wykonał świetną robotę w Gravitation. Obecnie w Gravitation można zagrać za darmo na oficjalnej stronie Craiga, którą znajdziecie w tym miejscu.

 

 


2. Blitter Boy

Chris Chadwick wykonał kawał dobrej roboty w Blitter Boy. To jedna z bardziej dopracowanych produkcji, które powstały dzięki Net Yaroze. Autor Blitter Boy wygrał dzięki tej produkcji 10 tysięcy dolarów, w konkursie urządzonym przez SCEE. Całkowicie zasłużenie!


 

1. Total Soccer Yaroze

Zaskakująco dobry klon kultowego Sensible Soccer z Amigi. W grze można nawet pobawić się w 2 graczy. "Fizyka" piłki nie była może tak fajna, jak w amigowym hicie, ale tytuł i tak zapewniał masę frajdy.

Chris Chapman, autor Soccer Yaroze, obecnie przewodzi studiu First Touch, tworzącemu piłkarskie gry indie. 

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper