Tomasz Ambroziak Tomasz Ambroziak 23.08.2012
Made in Japan #7
1005V

Made in Japan #7

Wakacyjny letarg japońskiej branży wciąż trwa. W siódmym odcinku Made in Japan znajdziecie informacje czym jest Project Discovery, gdzie się podział crossover Professor Layton vs. Ace Attorney, co w związku z 20. urodzinami Nippon Ichi i dlaczego dobrze byłoby zobaczyć The World Ends With You 2.

Bałem się tego i moje obawy okazały się uzasadnione. ON #7 składało się równie ciężko, co odcinek szósty. Sezon ogórkowy wciąż trwa w najlepsze. [Enkidou]

 

System walki w One Piece RPG

 

Zapowiedziany nie tak dawno eRPeG na licencji One Piece doczekał się pierwszych szczegółów odnośnie systemu walki.

 

Nazywa się on Grand Tactical Battle i z opisu wynika, że to dość standardowa rzecz. System jest turowy, a czynność do wykonania wybieramy z listy komend (mamy także do dyspozycji dwa rodzaje ataków -- słabszy i slniejszy -- podporządkowane dwóm przyciskom). To, ile ich wykonamy w trakcie jednej tury zależy od liczby przeznaczonych na nie punktów. Istnieją też punkty zdobywane za udane ataki. Po zebraniu odpowiedniej ilości TP, możemy użyć specjalnej techniki.  

 

Jump, z którego pochodzi ta informacja, przedstawił również trójwymiarową mapę świata, która będzie się rozwijać wraz z fabułą.

 

 

Professor Layton vs Ace Attorney ma się dobrze

 

Pamiętacie jeszcze, że taka gra istnieje? Jeśli tak to dobrze, bo Shu Takumi, twórca serii Ace Attorney, zapowiedział, że proces produkcji wchodzi właśnie na ostatni etap. Takumi wyraził zdanie, że czuje się tak, jakby całe jego życie kręciło się wokół tej jednej gry. Zapewnił, że developing posuwa się do przodu bez przeszkód i prosił o jeszcze trochę cierpliwości w oczekiwaniu na nowe informacje. 

 

Takumi postanowił przerwać milczenie odnośnie crossovera ze względu na wywiad jaki Famitsu.com przeprowadziło z nim oraz reżyserem ekranizacji Ace Attorney Takashim Miike. Odrzucił przy tym zarzuty, że tylko dogląda prac nad nią, mówiąc, że tworzenie gier to jego praca i nie może powierzyć ich komu innemu. Film to jednak co innego, uważa.

 

Nie wiadomo kiedy dowiemy się czegoś naprawdę nowego o Professor Layton vs. Ace Attorney, ale tegoroczne Level 5 Vision będzie po temu być może najlepszą okazją. Zeszłoroczna edycja tej imprezy odbyła się w październiku.

 

 

Project Discovery - z czym to się je?

 

Jeśli zapomnieliście o Professor Layton vs. Ace Attorney, to zapowiedziane na PS Vita Project Discovery musiało Wam wypaść z głowy tym bardziej. W tym tygodniu okazało się, że tajemniczy teaser trailer z marca promuje nie grę, ale kreator gier. A konkretnie gier z gatunku visual novel.

 

Zanim jednak gracze położą na tym swoje ręce minie trochę czasu. Najpierw Sony ma zamiar zebrać materiały tworzące takiego przykładowego reprezentanta gatunku: scenariusze, efekty dźwiękowe, grafiki itd. Następnie skleci z tego grę za pomocą tzw. Discovery Engine tworzonego we współpracy z Kadokawa (przy produkcji udział bierze również studio Robot Communications) i udostępni owoce pracy za pośrednictwem PS Store.

 

Pierwsze gry 'złożone' w ten sposób mają pojawić się latem przyszłego roku. Cel jest taki, aby gracze używając Discovery Engine mogli samodzielnie tworzyć swoje nowele, choć na taką możliwość przyjdzie im chyba jeszcze sporo poczekać.

 

20 lat Nippon Ichi

 

Kolejny branżowy jubileusz to 20-lecie studia Nippon Ichi, które obchodzone będzie w przyszłym roku. Z tej okazji przemówił jego szef, Souhei Niikawa, opowiadając trochę o sobie i powstających projektach.

 

Po pierwsze, Niikawa zapewnił, że z Majo to Hyakkihei (tłumaczone jako The Witch and the Hundred Cavalrymen) wszystko jest w porządku pomimo obsuwy premiery zaplanowanej na koniec czerwca. Szef Nippon Ichi zapewnia, że zespół ma/miał bóle głowy związane z grafiką 3D, ale prace stale posuwają się do przodu. Można mu chyba wierzyć, bo "Majo to..." jest prawdopodobnie najlepiej wyglądającą grą w 20-letniej historii studia. Dla tak niewielkiego developera musi to być spory wysiłek.

 

 

Niikawa powiedział również, że w zanadrzu są jeszcze dwa niezapowiedziane projekty - Project Arcadia i Project D. Ten pierwszy jest grą, której będziemy mogli poświęcać chwilę czasu, Project D z kolei - czymś, czego spodziewa się większość osób. Może następna Disgaea? Oficjalna zapowiedź [D] ma mieć miejsce w niedalekiej przyszłości.

 

Jeśli chodzi natomiast o samego Niikawe, to jest on teraz w trakcie udzielania serii wywiadów serwisowi Dengeki PlayStation. W ostatnim opowiada np. jak znalazł się w branży. Inspiracją, mówi, było dla niego Final Fantasy V, a konkretnie system walki z jobami i zarządzaniem umiejętnościami. Pomyślał podczas grania: "kto wymyślił taki system?*", "gdybym pracował w branży zrobiłbym właśnie coś takiego". I od następnego dnia zaczął szukać pracy, skądając jakieś pięćdziesiąt podań do różnych firm zanim mu się poszczęściło. Jak sam twierdzi, grać zaczął jeszcze przed epoką NES-a, ale to FFV zmieniło jego życie. Początkowo miał bowiem zamiar zostać archeologiem w stylu Indiany Jonesa.

 

* Niikawa pewnie zna już od dawna na to pytanie odpowiedź, ale gdyby interesowało to także i Was, odpowiadamy, że twórcą systemu jobów w FFV był Hiroyuki Itou. 

 

Jump nie ujawnił TWEWY2...

 

Fanom The World Ends With You, bez wątpienia jednego z najlepszych (jot)eRPeGów ostatnich lat, pewnie mocniej zabiło serce, gdy Square Enix uruchomiło w poniedziałek teaser site zdający się promować coś z tą grą związanego. Licznik odmierza czas siedmiu dni, więc znając praktyki japońskiej branży można było oczekiwać, że zapowiedź domniemanego sequela pojawi się w najnowszym numerze tygodnika Jump, gdzie zresztą pokazano też po raz pierwszy oryginał. Niestety, Jump wyciekł a o TWEWY2 nie było ani słowa, co -- moim skromnym zdaniem -- nieciekawie wróży przed finałem odliczania. Oczywiście ktoś w Square Enix mógł się skapować, że takie sprawy wyciekają przed czasem, więc publikacje w prasie zostaną przełożone na później, ale osobiście takiego przypadku sobie nie przypominam. Zawsze jakieś pismo farbę jednak puszczało.

 

TWEWY2 tak naprawdę przydałoby się i Square Enix, i całemu gatunkowi jRPG. SE potrzebuje gier dla polepszenia wizerunku, jRPG-i z kolei potrzebują reprezentanta, który będzie w stanie przebić mur niechęci większości zachodnich mediów, zbywającej te gry prostymi, często niemającymi uzasadnienia w rzeczywistości komunałami (i nierzetelnymi recenzjami). Pierwsze TWEWY na to nie pozwalało, tak jak Tactics Ogre: Let Us Cling Together czy Xenoblade. Takich gier jest wg mnie kilka na horyzoncie (może napomknę nawet o nich przy okazji następnych edycji ON, teraz walczę z czasem, aby skończyć #7), jeszcze jedna by w niczym nie zaszkodziła. Wypada tylko liczyć, że SE się zlituje i nie zafunduje nam jakiegoś wynalazku na bazie TWEWY tworzonego z myślą o urządzeniach mobilnych lub platformach social gamingowych. Oby.

 

Wyniki sprzedaży: 13 VIII - 19 VIII

 

Sprzedaż z powyższego okresu | sprzedaż całkowita (od premiery).

 

Gry:

 

  1. New Super Mario Bros. 2 (3DS) | 148,225 | 912,597
  2. Pokemon Black / White 2 (NDS) | 62,274 | 2.644,459
  3. Dragon Quest X (Wii ) | 47.065 | 487.917
  4. Just Dance 2 (Wii) | 23,231 | 137,423
  5. Tohoku University Aging Medicine Research Institute (3DS) | 20,372 | 115,695
  6. Taiko no Tatsujin: Chibi Dragon to Fushigina Orb (3DS) | 18,825 | 166,588
  7. Wii Sports Resort z Wiimotem (Wii) | 15,682 | 1,043,307
  8. Tousouchuu: Shijou Saikyou no Hunter-Tachi Kara Nigekire! (3DS) | 13,836 | 89,944
  9. Kirby's Dream Collection: Special Edition (Wii) | 13,067 | 179,934
  10. Kobitodzukan: Kobito Kansatsu Set (3DS) | 12,646 | 60,196
  11. Kuroko's Basketball: Miracle Game (PSP) | 12,097 | 49,526
  12. Persona 4: Arena (PS3) | 10,603 | 176,476
  13. Mario Party 9 (Wii) | 10,339 | 529,710
  14. Dragon Quest Monsters: Terry's Wonderland 3D (3DS) | 9,828 | 868,267
  15. Rune Factory 4: A Fantasy Harvest Moon (3DS) | 8,340 | 135,376
  16. Digimon World Re:Digitize (PSP) | 8,196 | 153,581
  17. Little Battlers eXperience: Explosive Boost (3DS) | 7,935 | 114,565
  18. All Kamen Rider: Rider Generation 2 (NDS) | 7,774 | 36,086
  19. Jikkyou Powerful Pro Baseball 2012 (PS3) | 6,796 | 108,741
  20. Mario Tennis Open (3DS) | 6,680 | 254,391

 

Konsole:

 

  1. 3DS | 111,857
  2. PS3 | 16,277
  3. Wii | 15,640
  4. PSP | 13,285
  5. PSV | 11,298
  6. NDS | 2,256
  7. PS2 | 1,433
  8. X360 | 978

Tagi: 3ds jrpg Nippon Ichi Software ohayo nippon one piece playstation portable playstation vita