Rebellion Games. Historia ojców Sniper Elite i Strange Brigade

Rebellion Games. Historia ojców Sniper Elite i Strange Brigade

Igor Chrzanowski | 26.08.2018, 18:00

Wczesne lata 90-te były dosyć burzliwym okresem w naszej branży. Najwięksi giganci sprzed lat zaczynali wpadać w kłopoty, na horyzoncie pojawiała się nowa siła w postaci PlayStation, a do tego deweloperzy musieli uporać się z problemem przejścia od gier 2D na 3D.

Studio Rebellion jest dziełem braci Jasona i Chrisa Kingsley’ów, którzy to po zakończeniu studiów na Oxfordzie, zdecydowali się podjąć próbę zrobienia doktoratów. Aby zarobić na swoje utrzymanie podjęli się freelancerskiej pracy w branży gier wideo, lecz gdy z czasem ich obowiązki zaczęły się rozrastać stwierdzili, że nie będą pracować na kogoś i otworzą własne studio developerskie.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jaguar vs. Predator

Tak oto 4 grudnia 1992 roku powstało Rebellion Developments. Pierwszym projektem studia była dosyć zaawansowana jak na możliwości studia gra Eye of the Storm, która to była czymś na wzór Star Fox’a. Dokonania młodych deweloperów w kwestii grafiki 3D na stareńkiej Amidze sprawiły, że współpracą z Rebellionem zainteresowane było samo Atari, które w tym czasie szykowało się do premiery swojej ostatniej konsoli, Atari Jaguar.

W ramach zawartej umowy, Brytyjczycy wykonali dla kultowego wydawcy dwa tytuły na wyłączność. Pierwszym z nich było Alien vs. Predator, które okazało się być niesamowicie dobrą produkcją i zgarnęło niemalże maksymalne noty we wszystkich recenzjach i miano najlepszej gry na Jaguara w 1994 roku.

Z drugiej zaś strony w tym samym roku Rebellion wypuściło Checkered Flag – wyścigową grę w stylu Formuły 1. Niestety tytuł okazał się być tak straszliwym gniotem, że recenzenci dawali mu nawet oceny na poziomie 2/10, zaś jego sprzedaż wyniosła nieco ponad 20 tysięcy kopii – dla porównania AvP zakupiło ponad 85 tysięcy graczy.

W pierwszym okresie rozwoju studio rozrosło się o kilka bardzo dobrych talentów, wśród których znaleźli się animatorzy Stuart Wilson, Toby Banfield i Justin Rae oraz programiści Mike Beaton, Rob Dibley i Andrew Whittaker.

Po sukcesie swojego FPS-a Rebelsi zajęli się produkcją beztroskiej gierki Mr. Tank, lecz projekt ostatecznie nie ujrzał światła dziennego, a aby nieco sobie dorobić, w 1998 roku wydano dziwacznego klona Tetrisa o nazwie Klustar.

Rainbow Six: 2000 AD

Rok 1999 był dla Rebellion bardzo owocny, albowiem to właśnie ten zespół, ze względu na swoje doświadczenie, został wybrany przez Red Storm Entertainment do stworzenia portu kultowego Rainbow Six’a na pierwsze PlayStation. Co ważne ekipa spisała się przy tym doskonale i nawet dodała jedną świetną opcję, jakiej brakowało w innych wersjach – widok tego że postać gracza rzeczywiście trzyma karabin w rękach.

Następnie zaś dzięki zarobionym pieniądzom, w 2000 roku Rebellion zakupiło prawa do wykorzystania postaci komiksów „2000 AD” w growych adaptacjach. Z tej kolaboracji powstało kilka całkiem udanych produkcji jak Rogue Trooper czy też Sędzia Dredd: Dredd vs. Death. Dodatkowo firma zgłosiła się do DC Comics z propozycją wydania przedruków starszych komiksowych serii 2000 AD, lecz ze względu na słabą sprzedaż, szybko zrezygnowano z tego projektu.

Tak przez pierwsze 12 lat działalności studio dorobiło się aż 22 mniej i bardziej udanych produkcji, jakie ugruntowały jego pozycję rynkową i pozwoliły na rozpoczęcie zupełnie nowej ery w rozwoju firmy.

Snajperska precyzja

Rok 2005 był z perspektywy czasu jednym z najbardziej kluczowych momentów w historii Rebellion, albowiem to właśnie wtedy studio wypuściło na światło dzienne pierwszą odsłonę swojej obecnie najbardziej kasowej serii z całego portfolio – Sniper Elite.

Tytuł ten był jak na tamte czasy unikatowym połączeniem trzecioosobowej skradanki z pierwszoosobową strzelaniną snajperską. Na PlayStation 2, Xboksie, pecetach i Nintendo Wii tytuł zdobył naprawdę sporą popularność i zebrał również całkiem dobre oceny zebrane do średniej na poziomie około 75%. Ponadto Sniper Elite jawiło się jako bardzo ciekawa alternatywa dla Call of Duty i Medal of Honor.

Sukcesy Brytyjczyków nie przeszły oczywiście niezauważone, dlatego też studio zyskało sporo ważnych projektów w okresie przejściowym, kiedy to gracze przeskakiwali z PS2 i Xboksa na ich nowszych braci. Wtedy też między innymi Rebellion stworzyło konwersję The Simpsons Game czy też Call of Duty: World at War na past-geny.

Przez wiele lat deweloperzy pracowali także nad grami dla PlayStation Portable, dlatego też to właśnie spod ich rąk wyszły takie hity jak przenośne Gun: Showdown (Activision) czy też Star Wars Battlefront: Renegade Squadron (Lucas Arts).

Idziemy na zakupy

W 2006 roku zaś Rebellion naprawdę zaszalało i zakupiło aż trzy różne studia deweloperskie z paroma należącymi do nich seriami. W wyniku takich działań Brytyjczycy z Oxfordu nabyli; Elixir Studios (Evil Genius), Core Design (twórcy Tomb Raider – ale bez praw do serii) oraz Strangelite od ekipy Empire Interactive. Tym samym stali się największą niezależną spółką produkującą gry wideo w całej Europie.

Rebelsi mieli także dobre stosunki z Eidos Interactive, dlatego też W 2009 zaś roku studio wkroczyło w nową generację i zrobiło wypuściło na świat sequel do Shellshock: Nam '67, jakie zrobiło swego czasu Guerrilla Games (Killzone/Horizon: Zero Dawn). Shellshock 2: Blood Trails było straszliwie nie udaną kontynuacją klasyka i obok Rogue Warrior – również z 2009 roku, jest jedną z najgorszych gier w historii studia.

Na poważne odbicie się od pochłaniającego firmę dna, musieliśmy poczekać do 2012 roku, kiedy to wydano Sniper Elite V2 – wtedy to całkiem wysoka jakość produkcji i jej osadzenie w czasach II Wojny Światowej sprawiły, że popularność serii wystrzeliła w powietrze i ustawiła tryb życia Brytyjczyków na następne lata. Jeśli spojrzymy na listę stworzonych przez zespół gier, jak na dłoni zauważymy, że od tego momentu aż do dziś, cała machina utrzymywana jest przez snajperską serię.

Dopiero w tym miesiącu firma wypuści zupełnie nowe, autorskie IP o nazwie Strange Brigade, które to ma szansę powtórzyć sukces SE. Popularne ostatnio kooperacyjne strzelaniny cierpią na małą powtarzalność klimatu, dlatego też nawiązujący do takich klasyków jak film Mumia tytuł, ma szansę wybić się na tle konkurencji.

Igor Chrzanowski Strona autora
Z grami związany jest praktycznie od czwartego roku życia, a jego sercem władają głównie konsole. Na PPE od listopada 2013 roku, a obecnie pracuje również jako game designer.
cropper