Frostpunk (PC). Premiera, cena, wymagania

Frostpunk (PC). Premiera, cena, wymagania

Rozbo | 18.03.2018, 15:01

11 bit studios to nietuzinkowe studio z Warszawy. Twórcy This War of Mine mają talent do tworzenia ambitnych produkcji, ale ich nadchodzące dzieło - Frostpunk - jest sporą niewiadomą. Zanim jednak poddamy je ocenie, zebraliśmy dla Was najważniejsze informacje o tej grze,

Data premiery

Dalsza część tekstu pod wideo

Frostpunk uderzy na półki sklepowe na całym świecie 24 kwietnia 2018 roku. Póki co, wyłącznie na komputery osobiste.

Cena i edycje specjalne

W wersji cyfrowej Frostpunk jeszcze nie ma ustalonej konkretnej ceny ani ewentualnej zawartości. O wiele więcej informacji mamy odnośnie wersji pudełkowej. Gra 11 bit studios na premierę pojawi się w całkiem ciekawym, limitowanym wydaniu:

Edycja Wiktoriańska - ok. 90 zł

  • Gra na płycie
  • Pudełko z klapką prezentujące grafiki z gry
  • Karta z kodem aktywacyjnym Steam
  • "New London - The Arto of Frostpunk" - 56-cio stronicowy artbook w twardej oprawie, ze zbiorem konceptów, szkiców oraz rysunków powstałych na potrzeby gry

Lokalizacja

Frostpunk otrzyma napisy w języku polskim, jednak ścieżka dźwiękowa pozostanie w języku angielskim.

Proces powstawania

Po wielkim i niespodziewanym sukcesie This War of Mine studio miało zabezpieczoną finansową przyszłość na kolejne lata, jednak jednocześnie bardzo wzrosły oczekiwania względem ich produkcji. 11 bit studios wydało od 2014 roku jeszcze rozszerzenie do swojej kultowej już produkcji oraz świetną pixel artową przygodówkę Beat Cop o pracy policjanta rodem z lat 90.

Cały czas oczekiwano jednak czegoś na miarę This War of Mine... Pierwszy zwiastun Frostpunka, gry, która przez twórców określana była jako pierwsza produkcja z gatunku society survival, opublikowany został 30 sierpnia 2016. Budżet gry miał wynosić ok. 6 milionów zł. (z czego 2 mln na marketing, a 4 na produkcję). Pierwotnie, planowano wydać grę w 2017 roku, jednak ostatecznie datę przesunięto na koniec kwietnia 2018. 

Fabuła

Frostpunk przenosi nas do alternatywnej wersji przeszłości. To istne połączenie postapo oraz steampunka. W 1886 roku w lecie miały miejsce ekstremalne anomalie pogodowe - burze śnieżne i zamiecie, które doprowadziły do zniszczenia plonów, nieurodzaju oraz śmierci milionów ludzi. Rasa ludzka staje na krawędzi wyginięcia.

Grupa ludzi, którym przewodzi gracz, uciekając przed głodem i mrozem na terenach niegdyś wielkiego Imperium Brytyjskiego znajduje parowy generator ciepła. To wokół niego trzeba będzie zbudować całe miasto, by utrzymać niedobitków przy życiu, podejmując przy tym niełatwe moralnie decyzje.

Rozgrywka

Produkcja 11 bit studios to bardzo intrygujące połączenie symulacji trochę w stylu Sim City z grą survivalową przywodzącą na myśl nieco This War of Mine. To oznacza, że oprócz zarządzania miastem, rozbudowywania go, przyjmowania nowych niedobitków oraz rozwijania nowych technologii, gracz ustawicznie będzie się musiał mierzyć z trudnymi wyborami moralnymi. Obezwładniający mróz i ciągłe braki zasobów będą wymuszały m.in. konieczność decydowania, której części społeczeństwa wydzielać racje żywnościowe, miejsce do życia itd. To ciągłe balansowanie między optymalizacją wydajności miasta i zwykłą ludzką empatią dotyczącą poszczególnych jednostek w tym mieście. Oprócz samego zarządzania miastem i dbania o jego społeczność, trzeba będzie też wychylić się poza jego mury, odkrywać świat oraz spróbować zrozumieć obecną sytuację.

Żeby w ogóle uruchomić znaleziony generator parowy, wokół którego zbudujemy miasto, trzeba zbierać surowce (węgiel, drewno), którymi będzie można go zasilić. Następnym krokiem jest stawianie budynków wokół generatora. Co ciekawe trzeba je stawiać koncentrycznie. Oznacza to, że kolejne budowle powstają w pierścieniach wokoło maszyny, a z każdym nowym pierścieniem, konstrukcje są coraz dalej od źródła ciepła. Wymaga to przemyślanego i strategicznego planowania miasta. Niektóre budynki wręcz wymagają silnego źródła ciepła do funkcjonowania. Jak zwykle - nie da się wszystkich istotnych konstrukcji zmieścić jak najbliżej, więc trzeba decydować, kogo narażać na mróz, a komu dać więcej ciepła. 

Żeby skomplikować sprawę jeszcze bardziej, temperatura potrafi się zmieniać, czasem dochodząc do naprawdę ekstremalnych mrozów. Z pomocą przychodzi wówczas możliwość regulowania poziomu ciepła dawanego przez generator parowy. Można go zwiększać, co jednocześnie pochłania więcej paliwa (wspomniany węgiel i drewno), albo wprowadzić go w stan przegrzania, co w krótkotrwałych, krytycznych sytuacjach może zapewnić ratunek miastu, jednak nie może być utrzymywane zbyt długo, bo generator może po prostu eksplodować. Z czasem, dzięki konkretnym budynkom będziemy w stanie rozwijać nowe technologie na drzewku technologicznym i np. opracować nowe sposoby optymalnego wykorzystania energii parowej. Z czasem będzie można też tworzyć swego rodzaju roboty parowe, które za nas będą zbierały surowce.

Oczywiście trzeba też dbać o ludzi - czyha na nich mróz, głód oraz choroby i to do nas będzie należała niełatwa decyzja, na kogo przeznaczyć wiecznie brakujące zasoby. Ale to nie zwykłe klikanie po tabelkach. Będzie trzeba między innymi decydować, co robić z ciałami zmarłych, albo czy zaciągnąć do pracy... dzieci, bo np. brakuje niezbędnej do przetrwania miasta siły roboczej. Żeby radzić sobie z tymi decyzjami ustalamy prawo w naszej "kolonii", wg. których będzie żyło nasze społeczeństwo. Podejmowane decyzje i ustalane zasady będą też miały oczywiście wpływ na morale naszych ludzi. Raz na jakiś czas mieszkańcy będą wyrażali swoje zaniepokojenie (np. niedostateczną opieką nad chorymi). Będzie można na nie odpowiadać poprzez swoisty system dialogowy, co będzie miało dalszy wpływ na ich zachowanie. 

Innym, istotnym elementem rozgrywki Frostpunka jest eksploracja świata i wysyłanie ekip zwiadowczych w celu poszukiwania surowców oraz niedobitków, a także ciekawych miejsc istotnych dla fabuły. 

Wymagania systemowe

Minimalne:

System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bit)

Procesor: jeszcze nie ogłoszone

Karta graficzna: jeszcze nie ogłoszone

DirectX: wersja 11

Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX

Zalecane:

System operacyjny: Windows 7/8/10 (64-bit)

Procesor: Intel(R) Core i7

Pamięć: 16 GB RAM

Karta graficzna:  GeForce 1060

DirectX: wersja 11

Miejsce na dysku: 3GB

Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Frostpunk to w sumie 10-ta produkcja w historii 11 bit studios

Warto obejrzeć

Źródło: własne
cropper