SKLEP
Piotr Rozbicki Piotr Rozbicki 04.06.2018
Vampyr (PS4, Xbox One, PC). Zapowiedź - premiera, cena, wymagania
5432V

Vampyr (PS4, Xbox One, PC). Zapowiedź - premiera, cena, wymagania

Vampyr już jutro zabierze nas w mroczną podróż do Londynu opanowanego nie tylko przez hiszpańską grypę, ale i krwiożercze istoty z najgorszych koszmarów. My natomiast zabierzemy Was w krótką podróż poprzez najważniejsze informacje o nadchodzącej produkcji Dontnod Entertainment.

Vampyr
  • Platformy:  PS4   XONE   PC 
  • Data premiery - Polska: 05.06.2018
  • Napisy
  • od lat 18 wulgarny język strach przemoc

Data premiery

Premiera Vampyr planowana jest na 5 czerwca 2018 na całym świecie i dla każdej platformy (PS4, XOne, PC).

Cena i edycje specjalne

W przypadku cyfrowego wydania Vampyra, to mamy do wyboru tylko jedną opcję:

Edycja standardowa - 249,00 zł (PS Store), 249,99 zł (Sklep Xbox), 179,91 zł (Steam)

Bunusy przedsprzedaży są następujące:

  • Dragonbane, miecz Paulinusa Aurelianusa, znanego jako Łowca Smoków, mitycznego założyciela Bractwa Św. Paula Stole'a
  • Barker, pistolet Carla Eldritcha, drugiego przywódcy Gwardii Priwen, który przysiągł wyplenić wszystkie wampiry
  • Strój mrocznego lekarza, doskonały dla wampirzego doktora podróżującego w sekrecie przez Londyn w strugach ulewnego deszczu lub w przenikliwym chłodzie nocy

W wersji fizycznej Vampyra można dorwać za całkiem dobrą cenę, ok. 200 zł (konsole) oraz ok. 155 zł (PC)

O edycji kolekcjonerskiej nie ma na razie mowy, aczkolwiek kilka polskich sklepów oferuje różne gadżety wraz z grą. Sieć MediaExpert w ramach przedsprzedaży oferuje torbę z logiem Vampyra:

Zamawiając Vampyra przedpremierowo w MediaMarkt otrzymamy kubek:

Zaś w Empiku w preorderze otrzymamy płytę winylową z 40 minutami muzyki z gry:

Lokalizacja

Vampyr otrzyma w dniu premiery polskie napisy. 

Proces powstawania

Po sukcesie Life is Strange paryskie studio Dontnod chciało spróbować czegoś innego, ale chciało stworzyć coś, co byłoby wynikiem ich doświadczeń zarówno przy poprzedniej produkcji, jak i Remember Me. Wybór padł na opowieść o wampirach. Choć początkowo planowano usytuować akcję w Ameryce w latach 50. ubiegłego wieku, to gdy do projektu dołączył reżyser Stéphane Beauverger, postanowiono, że idealnym dla takiej tematyki miejscem będzie Londyn z początku XX wieku, w którym w owym czasie panowała epidemia hiszpańskiej grypy.

Choć ekipa odwiedziła stolicę Wielkiej Brytanii w celu dokonania niezbędnego researchu, to jednak więcej informacji przyniosły im książki historyczne, literatura z epoki oraz... seriale, w tym "The Knick". To przydało się do zrekonstruowania takich lokacji jak dzielnica Whitechapel, londyńskie doki czy Isle of Dogs. Początkowo nad Vampyrem pracowało 60 osób, jednak później ekipa rozrosła się do ok.80. Zatrudniono m.in. byłych pracowników Konami, którzy mieli pomóc w zaprojektowaniu systemu walki.

Za silnik graficzny obrano Unreal Engine 4. Początkowo planowano datę premiery na listopad 2017, jednak w wyniku licznych problemów technicznych Dontnod zdecydowało się znacznie przesunąć premierę.

Fabuła

Rok 1918, zaraz po zakończeniu I wojny światowej. Londyn zmaga się z epidemią hiszpańskiej grypy. Najciężej mają oczywiście mieszkańcy społecznych "dołów", gdzie trudno zarówno o higienę, jak i odpowiednią opiekę medyczną. Miasto krwawi, na domiar złego w mrokach uliczek budzą się tajemnicze, nadprzyrodzone siły - społeczność wampirów, która ma swoje własne zamiary względem londyńczyków.

Uznany i ceniony w Anglii chirurg - Jonathan E.Reid - wraca z frontu, gdzie pełnił służbę lekarza polowego, jednak zostaje zaatakowany i zamieniony w wampira przez tajemniczą postać. Zagubiony i przerażony swoim nowym życiem, musi nie tylko odnaleźć sprawcę swej tragedii. Musi ciągle walczyć z sobą samym pomiędzy chęcią pomocy ogarniętym epidemią mieszkańcom miasta a trudnym do zniesienia pragnieniem ludzkiej krwi. Do tego dochodzi tajna organizacja łowców wampirów, którzy nie spoczną, dopóki nie zlikwidują doktora oraz jemu podobnych istot.

Rozgrywka 

W Vampyrze odwiedzimy cztery dzielnice Londynu. Do dyspozycji gracza zostanie oddany półotwarty świat, który będzie się stopniowo odblokowywał wraz z postępami w fabule. Doktor Reid jako świeżo upieczony wampir będzie mógł korzystać z szeregu umiejętności, tak w trakcie walki, jak i eksploracji. Jedną z głównych jest wampirzy zmysł, który podświetli ślady krwi czy pozwoli zobaczyć ludzi oraz stwory za ścianami.

W trakcie walki Reid będzie korzystał z broni głównej oraz dodatkowej. Może to być kombinacja broni białej i strzeleckiej, ale nie tylko. Starcia będą dynamiczne i przypominają bardziej uproszczoną wersję Remember Me. Reid dzięki specjalnym wampirzym mocom, może teleportować się na niewielkie odległości, co służy zarówno do uników, skracania dystansu do przeciwników, jak i dostawania się w niedostępne inaczej miejsca. Korzystanie z tej i innych mocy zużywa specjalny pasek, który można zregenerować np. wysysając krew z wrogów w trakcie starć.

Aby odblokowywać nowe zdolności oraz wzmacniać siłę i pasek życia (co można robić tylko w specjalnych kryjówkach rozsianych po mieście), Reid musi pić krew mieszkańców, bowiem to ona daje mu najwięcej punktów doświadczenia. Każda dzielnica ma grupę takich mieszkańców, z którymi wchodzimy w interakcję, których poznajemy i musimy zdecydować o ich losie. Aby nam to ułatwić, w menu głównym znajduje się drzewko z opisem każdego mieszkańca oraz ewentualnych zależności z innym członkiem społeczności. Możemy się dowiedzieć o tym, jaka jest jego jakość krwi (tzn. ile punktów XP może dać wypicie jego krwi, oraz jak ew. można tę jakość polepszyć), a także zbiór informacji, które odblokowują się wraz z naszymi rozmowami, oraz poznawaniem otoczenia danej postaci. Decyzja o zabiciu danej osoby nie jest więc nigdy łatwa. Ponadto nie sprowadza się jedynie do aspektów moralnych, bowiem każda z dzielnic ma dany poziom stabilności (symbolizowany wskaźnikiem), który spada, jeśli zabijamy mieszkańców. Jeśli osiągnie krytyczny poziom, ulice zaleje większa fala stworów, co automatycznie utrudni rozgrywkę. Z drugiej strony świadome nie zabijanie mieszkańców sprawia, że Reid jako wampir nie zyskuje na sile i w trakcie pojedynków ma pod górkę. Teoretyczne możliwe jest przejście gry bez wypicia krwi nawet jednego cywila, jednak walki będą wówczas stanowiły bardzo trudne wyzwanie.

W Vampyrze będziemy mieli też do dyspozycji prosty system craftingu oraz ulepszania broni. Będziemy też mogli wytwarzać medykamenty służące m.in. do leczenia poszczególnych mieszkańców (co zwiększa jakość ich krwi). Najważniejszym jednak elementem gry Dontnot jest sztuka wyboru oraz konsekwencje, które się z tym wiążą.

Wymagania sprzętowe

Minimalne wymagania sprzętowe: 

  • System operacyjny: Windows 7/8/10 (64 bits)
  • Procesor: Intel Core i3-2130 (3.4 GHz)/AMD FX-4100 (3.6 GHz)
  • Pamięć: 8 GB RAM
  • Karta graficzna: 2 GB, GeForce GTX 660/Radeon R7 370
  • Miejsce na dysku: 20 GB 

Zalecane wymagania sprzętowe: 

  • System operacyjny: Windows 7/8/10 (64 bits)
  • Procesor: Intel Core i7-3930K (3.2 GHz)/AMD Ryzen 5 1600 (3.2 GHz)
  • Pamięć: 16 GB RAM
  • Karta graficzna: 4 GB, GeForce GTX 970/Radeon R9 390
  • Miejsce na dysku: 20 GB

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Vampyr jest dopiero trzecią pełnoprawną grą studia Dontnod, ale ekipa składa się z doświadczonych pracowników pochodzących m.in. z Criterion, Ubisoftu czy EA.
  • Po premierze Remember ME - ich pierwszej gry - która nie sprzedała się zbyt dobrze - studio otarło się o bankructwo. Firmę uratowała restrukturyzacja oraz sukces drugiej gry - wydawanej epizodami Life is Strange, które sprzedało się w ilości ponad 3 milionów kopii.
  • Zmysł wampira to klasyczny patent wzorowany na batmanowskim patencie z gier Rocksteady, ale wizualnie oferuje ciekawy koncept, bowiem widziane w ten sposób postaci mają uwypuklone żyły z przepływającą krwią oraz bijące serce, co ma obrazować wampirze pragnienie krwi głównego bohatera.
  • Reid w trakcie walki będzie się z ścierał z kilkoma odmianami przeciwników. Łowcy wampirów to Guards of Priven, inne, arystokratyczne wampiry o możliwościach zbliżonych do głównego bohatera nazywają się Ekonami, niższa rasa wampirów, która rezyduje w kanałach i żywi się padliną to Skals, zaś wampiry przypominające... wilkołaki to w tym świecie Vulkodzi. Do tego dochodzą Nemrodzi, wampiry które polują na swoich pobratymców.
  • W zależności od naszych poczynań w trakcie gry (oraz ilości zabitych mieszkańców) odblokujemy jedno z czterech zakończeń.

Warto obejrzeć:

Tagi: dontnod entertainment focus home interactive vampyr

Miesięcznik PSX Extreme