FIFA 18 - 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o grze

FIFA 18 - 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o grze

Wojciech Gruszczyk | 23.09.2017, 08:00

W przyszłym tygodniu zadebiutuje jedna z najbardziej wyczekiwanych produkcji 2017 roku. Elektronicy ponownie oferują kawał rozbudowanej gry, więc zdecydowaliśmy się przedstawić wszystkie nowości przygotowane przez deweloperów oraz kilka ciekawostek. Poznajcie FIFA 18.

1. Zmiany u podstaw

Dalsza część tekstu pod wideo

EA Sports ponownie zdecydowało się w dość istotny sposób przebudować podstawy rozgrywki. Najnowsza FIFA oferuje jeszcze bardziej taktyczne zmagania, a co za tym idzie, pojedynki ponownie odrobinę zwolniły. Zmiana ta niesie ze sobą sporo konsekwencji, jednak najważniejszą jest nowa mechanika dryblingu, dzięki której otrzymujemy większą swobodę panowania nad piłkarzem. Ten element łączy się również z wagą oraz osobowością grajków – twórcy jeszcze bardziej akcentują różnice pomiędzy wysokim chudzielcem, małym zwinnym a ciężkim klockiem, jednocześnie wykorzystując słynne zachowania prawdziwych piłkarzy. Teraz podczas meczu czujemy każdy centymetr ciała zawodnika i otrzymujemy możliwość wykorzystywania jego mocnych stron – dla przykładu sprint Ronaldo, zwrotność Sterlinga, sprawne przyjmowanie dalekich piłek Lewandowskiego. Sportowcy zostali zeskanowani w 360 stopniach (nawet podczas ruchów) i dzięki temu w grze znalazły się nawet charakterystyczne ruchy ciałem. FIFA 18 oferuje również przekształcone dośrodkowania – wrzutki mają teraz głębsze znaczenie, bo możemy posłać zawieszoną piłkę nad piłkarzami wbiegającymi w pole karne lub zagrać idealnego „rogala”.  

Elektronicy nie tylko zajęli się dokładnym sprawdzeniem piłkarzy, ale również zaimplementowali do tytułu najpopularniejsze taktyki znanych drużyn – szczelny autobus Mourinho, tiki-taka Guardioli czy kontry Zidana? Opcji jest naprawdę sporo, a ciekawym ożywieniem spotkań są dynamiczne zmiany, które można ustawić przed rozpoczęciem meczu. Gracze nie muszą już zatrzymywać spotkania, a dzięki przyciśnięciu trzech klawiszy dokonają wcześniej zaplanowane rotacje w drużynie.

Wśród dodatkowych ciekawostek można wyróżnić nowe stadiony, dopracowanych kibiców, poprawione otoczenie murawy, nowy pakiet prezentacji Premier League, nowy pakiet transmisyjny La Liga oraz MLS czy też kamerę 360 stopni w powtórkach.

2. Alex Hunter kontynuuje przygodę

Jednym z najważniejszych i najbardziej promowanych przez Electronic Arts trybów jest ponownie „Droga do sławy”. Gracze nie otrzymują totalnej swobody w prowadzeniu wydarzeń i kolejny raz wcielają się w Alexa Huntera. Młody piłkarz kontynuuje swoją karierę i po bardzo udanym sezonie stara się zaimponować kolejnym fanom, ale przez liczne problemy będzie musiał opuścić Anglię. Już materiały promocyjne pokazały, że zawodnik otrzyma możliwość zawędrowania do Los Angeles Galaxy, Bayernu Monachium, Paris Saint-Germain F.C. czy też Atletico Madryt. W opowieści nie brakuje tym razem trudnych, moralnych wyborów, a gracz kolejny raz otrzyma możliwość decydowania o losach piłkarza – w trakcie dyskusji wybierzemy jedną z trzech opcji (porywczy, spokojny, rozważny).

Autorzy obiecują znacznie więcej przerywników filmowych, podczas których pojawią się takie gwiazdy, jak Cristiano Ronaldo, Antoine Griezmann, Thierry Henry, Dele Alli, Rio Ferdinand, Thomas Müller oraz James Harden.

Wśród największych nowości na pewno można wyróżnić możliwość wspólnej gry w Drogę do sławy z kumplem na jednej kanapie (razem prowadzimy zespół), skromną personalizację zawodnika (zmieniamy fryzury, ubrania), mamy możliwość zagrania dodatkowymi bohaterami czy też odwiedzamy nowe boiska. Ten ostatni element dotyczy upragnionej przez fanów FIFA Street.

3. Odświeżenie trybu FIFA Ultimate Team

EA Sports nadal rozwija i ulepsza FIFA Ultimate Team. Gracze mogą nie tylko zdobyć nowe karty nazwane Ikonami (szczegóły poniżej), ale dodatkowo sprawdzić swoje umiejętności w nowym trybie Squad Battles – w tym wypadku zagramy z zespołami stworzonymi przez prawdziwych piłkarzy, zawodowych graczy FIFA czy nawet celebrytów. Wszystkie zwycięstwa będą nagradzane nowymi paczkami, a najwięksi miłośnicy produkcji będą walczyć w specjalnych rankingach.

Najprzyjemniejsza czynność FUT – otwieranie paczek – odbywa się teraz na silniku Frostbite, a wśród nowości można wyróżnić specjalne zadania (pozwalają zdobyć nagrody – wyzwania zmieniają się dynamicznie i każdego dnia), kanał Mistrzostw (możliwość oglądania powtórek najlepszych graczy FIFA Ultimate Team) oraz kolejne stroje FUT (specjalne, przygotowane przez członków społeczności trykoty).

Deweloperzy przygotowali także ulepszoną aplikację do FIFA Ultimate Team, dzięki której zainteresowani wykonają dodatkowe zadania, zajmą się wyzwaniami budowania składu, czy po prostu wskoczą na rynek transferowy. Program jest dostępny na komputerach osobistych, iOS oraz Androida:

4. Ikony wkraczają do gry

Jedną z ciekawych nowości jest pojawienie się w FIFA Ultimate Team specjalnych kart zatytułowanych „Ikony”. Pod tą mało tajemniczą nazwą kryją się po prostu legendarni piłkarze, którzy zakończyli już swoje kariery, ale wykorzystali w stu procentach czas spędzony na boisku. Gracze mogą zdobyć karty w paczkach, jednak deweloperzy zdecydowali się w ciekawy sposób zaprezentować „lata życia” profesjonalistów. Każdy zawodnik otrzymał trzy karty, które prezentują jego karierę – w tym wypadku zmienia się nie tylko zdjęcie, ale również statystyki. Wśród „Ikon” pojawili się:

  • Alan Shearer
  • Alessandro Del Piero
  • Alessandro Nesta
  • Andriy Shevchenko
  • Carles Puyol
  • Deco
  • Diego Maradona
  • Edwin Van der Sar
  • Emmanuel Petit
  • Filippo Inzaghi
  • Frank Rijkaard
  • Gheorghe Hagi
  • Henrik Larsson
  • Hernan Crespo
  • Jari Litmanen
  • Javier Zanetti
  • Jay-Jay Okocha
  • Laurent Blanc
  • Lev Yashin
  • Lothar Matthäus
  • Luis Hernandez
  • Marc Overmars
  • Marcel Desailly
  • Marco van Basten
  • Michael Laudrup
  • Michael Owen
  • Paolo Maldini
  • Patric Kluivert
  • Patrick Vieira
  • Pelé
  • Peter Schmeichel
  • Rio Ferdinand
  • Robert Pires
  • Roberto Carlos
  • Ronaldinho
  • Ronaldo Nazário,
  • Rui Costa
  • Ruud Gullit
  • Thierry Henry

5. Najlepsi piłkarze gotowi do gry

Electronic Arts wciąż posiada licencję na niemal wszystkich piłkarzy oraz drużyny, więc w FIFA 18 ponownie otrzymujemy dostęp do znanych twarzy. Twórcy przez kilka dni prezentowali najlepszą setkę zawodników, wśród której znalazło się dwóch Polaków – Kamil Glik oraz Robert Lewandowski. Poniżej możecie zapoznać się z listą TOP 50:

  • 50. RADJA NAINGGOLAN
  • 49. DRIES MERTENS
  • 48. ROMELU LUKAKU
  • 47. THOMAS MÜLLER
  • 46. SAMIR HANDANOVIČ
  • 45. ANDRES INIESTA
  • 44. IVAN RAKITIĆ
  • 43. DAVID SILVA
  • 42. GERARD PIQUÉ
  • 41. MAREK HAMŠÍK
  • 40. CHRISTIAN ERIKSEN
  • 39. ARTURO VIDAL
  • 38. MARCELO
  • 37. EDINSON CAVANI
  • 36. PAUL POGBA
  • 35. N'GOLO KANTÉ
  • 34. MARCO VERRATTI
  • 33. JÉRÔME BOATENG
  • 32. MESUT ÖZIL
  • 31. JAN OBLAK
  • 30. ZLATAN IBRAHIMOVIC
  • 29. PIERRE-EMERICK AUBAMEYANG
  • 28. HUGO LLORIS
  • 27. DIEGO GODIN
  • 26. MATS HUMMELS
  • 25. THIAGO SILVA
  • 24. ARJEN ROBBEN
  • 23. LEONARDI BONUCCI
  • 22. THIAGO
  • 21. PAULO DYBALA
  • 20. ANTOINE GRIEZMANN
  • 19. THIBAUT COURTOIS
  • 18. SERGIO AGÜERO
  • 17. GARETH BALE
  • 16. GIORGIO CHIELLINI
  • 15. KEVIN DE BRUYNE
  • 14. ALEXIS SÁNCHEZ
  • 13. GIANLUIGI BUFFON
  • 12. LUKA MODRIĆ
  • 11. DAVID DE GEA
  • 10. GONZALO HIGUAÍN
  • 9. TONI KROOS
  • 8. EDEN HAZARD
  • 7. SERGIO RAMOS
  • 6. ROBERT LEWANDOWSKI
  • 5. MANUEL NEUER
  • 4. LUIS SUÁREZ
  • 3. NEYMAR
  • 2. LIONEL MESSI
  • 1. CRISTIANO RONALDO

6. Kariera nabiera rozpędu

Wielu graczom nie wystarczy Alex Hunter, więc EA Sports wciąż rozwija karierę. Twórcy w istotny sposób zmienili proces prowadzenia negocjacji transferowych i kontraktowych – w FIFA 18 mamy wczuć się w rolę menedżera, więc w trakcie rozgrywki możemy w specjalnym menu obserwować poczynania ulubionego gracza oraz prowadzić interaktywne negocjacje. W tym drugim przypadku pomaga koło decyzyjne, które pozwala na żywo dyskutować z przedstawicielami klubu lub agentami piłkarzy. Proces pozyskiwania nowych trampkarzy nie jest łatwy, bo na początku należy spotkać się z menedżerem albo przedstawicielem klubu i w trakcie dyskusji ustalić cenę za piłkarza czy też wybrać dodatkowe klauzule, a następnie odbywają się negocjacje z zawodnikiem lub jego agentem.

Deweloperzy wykorzystali również silnik Frostbite do stworzenia „dynamicznych materiałów”, czyli specjalnych prezentacji – po transferze zobaczymy przyjemną animację, bilbordy z nowym nabytkiem, zdjęcia drużyny w nowym składzie, będziemy uczestniczyć w konferencji prasowej, czy też zerkniemy na wręczenie nagród dla przykładowo zawodnika miesiąca.

W grze znalazło się piętnaście nowych gier treningowych, dzięki którym gracze ćwiczą swoje umiejętności, jednocześnie rozwijając zawodników. Podczas kariery można tworzyć specjalne sesje treningowe i przypisywać zestawy ćwiczeń poszczególnym piłkarzom.

7. Nintendo Switch nie jest (prawie) gorszy

Nowa platforma Nintendo sprzedaje się niczym ciepłe bułeczki, więc nikogo nie powinno specjalnie dziwić, że Electronic Arts zdecydowało się aktywnie wspierać urządzenie. Na hybrydową konsolę trafi „najbardziej rozbudowana, przenośna FIFA w historii”, która pozwala graczom na wykorzystywanie wszystkich atutów urządzenia. Gracze mogą zdobywać mistrzostwa w trzech trybach: stacjonarnym, przenośnym i tabletu, a co ważne, EA podjęło świetną decyzję, dzięki której cieszymy się tytułem wykorzystując tylko jeden Joy-Con. Zmagania wtedy nie są najwygodniejsze (mały kontroler), ale standardowy zestaw Nintendo Switcha pozwala na rozegranie spotkań ze znajomymi – opcja przyda się szczególnie w terenie. Należy jednak wiedzieć, że tytuł nie jest pełną „osiemnastką” z dużych konsol, ponieważ autorzy nie zaimplementowali kilku modyfikacji – między innymi nowego systemu podań czy też szybkich zmian – a największą różnicą (obok oprawy) jest brak trybu „Droga do Sławy”. Gra oferuje jednak pełnoprawne zmagania w FIFA Ultimate Team.

Wydawca jednocześnie potwierdził, że zamierza stale ulepszać i dopracowywać produkcję, więc możemy oczekiwać, że w przyszłym roku ponownie FIFA trafi na konsolę japońskiej korporacji.

8. Wersja demonstracyjna NIE pokazuje ostatecznej gry

Electronic Arts zdecydowało się zaprezentować graczom wersję demonstracyjną FIFA 18, jednak prezentowany kod nie jest ostateczną wersją produkcji. Najwidoczniej jeszcze przed stworzeniem fragmentu gry, autorzy zdecydowali się na istotne poprawki, które znacząco zmieniają rozgrywkę. EA Sports w tym miejscu wykorzystało uwagi doświadczonych fanów i dzięki ich opiniom strzelanie goli jest trudniejsze.

Wersja demonstracyjna posiada następujące zespoły:

  • Atlético de Madrid
  • Boca Juniors
  • C.D. Guadalajara
  • FC Bayern Munich
  • Juventus F.C.
  • LA Galaxy
  • Manchester City
  • Manchester United
  • Paris Saint-Germain F.C.
  • Real Madrid CF
  • Toronto FC
  • Vissel Kobe

Obok standardowego meczu, demo pozwala również sprawdzić krótki fragment „Drogi do sławy” oraz zakosztować w minigierkach treningowych. Wszystkie mecze rozegracie na następujących stadionach:

  • Santiago Bernabéu
  • La Bombonera
  • StubHub Center
  • King Fahd Stadium

Stosowne pliki pobierzecie korzystając z poniższych odnośników:

9. Wymagania sprzętowe

W zależności od posiadanego komputera klasy PC gracze mogą skorzystać ze specjalnych ustawień:

DIRECTX 12 - KONFIGURACJA MINIMALNA

  • System operacyjny: Windows 10 (64-bitowy)**
  • Procesor: Intel i3 6300T lub równoważny (5199) – możliwymi alternatywami są procesory Intel i3 4340 (5226) oraz Intel i3 4350 (5302).
  • Równoważnym procesorem AMD jest AMD Athlon X4 870K (5219) – możliwymi alternatywami są procesory AMD FX-4350 (5272) oraz FX-4330 (5297).
  • RAM: 8 GB
  • Miejsce na dysku: 50,0 GB
  • Minimalne obsługiwane karty graficzne: NVidia GeForce GTX 660 (4116) 2 GB lub równoważna * Równoważnymi kartami AMD są Radeon RX 460 (4218)/R9 270 (4258)/R7 370 (4258)

DIRECTX 12 - KONFIGURACJA ZALECANA

  • System operacyjny: Windows 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel i3 6300T lub równoważny (5199) – możliwymi alternatywami są procesory Intel i3 4340 (5226) oraz Intel i3 4350 (5302).
  • Równoważnym procesorem AMD jest AMD Athlon X4 870K (5219) – możliwymi alternatywami są procesory AMD FX-4350 (5272) oraz FX-4330 (5297).
  • RAM: 8 GB
  • Miejsce na dysku: 50,0 GB
  • Minimalne obsługiwane karty graficzne: NVIDIA GeForce GTX 670 lub AMD Radeon R9 270X
  • DirectX: 12.0

DIRECTX 11 - KONFIGURACJA MINIMALNA

  • System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i3-2100 @ 3,1 GHz lub AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 GHz
  • RAM: 8 GB
  • Miejsce na dysku: 50,0 GB
  • Minimalne obsługiwane karty graficzne: NVIDIA GTX 460 lub AMD Radeon R7 260
  • DirectX: 11.0

DIRECTX 11 - KONFIGURACJA ZALECANA

  • System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel i5-3550K @ 3,40 GHz lub AMD FX 8150 @ 3,6 GHz
  • RAM: 8 GB
  • Miejsce na dysku: 50,0 GB
  • Minimalne obsługiwane karty graficzne: NVIDIA GTX 660 lub AMD Radeon R9 270
  • DirectX: 11.0

10. Jedna gra, trzy wersje – w zależności od miłości do FUT-a

Electronic Arts zdecydowało się stworzyć aż trzy wersje FIFA 18, które oferują różne bonusy, jednak warto zwrócić uwagę, że nawet standardowa wersja otrzymuje kilka dodatków. Tak prezentują się szczegóły:

Edycja Standardowa:

  • Cristiano Ronaldo na 5 meczów wypożyczenia w FUT
  • 5 dużych złotych paczek Premium (1 tygodniowo przez 5 tygodni)
  • 8 wyjątkowych strojów FUT

Edycja Ronaldo

  • Dostęp do gry na trzy dni przed premierą
  • Cristiano Ronaldo na 5 meczów wypożyczenia w FUT
  • 20 dużych złotych paczek Premium (1 tygodniowo przez 20 tygodni)
  • 8 wyjątkowych strojów FUT

Edycja Ikony:

  • Dostęp do gry na trzy dni przed premierą
  • Cristiano Ronaldo na 5 meczów wypożyczenia w FUT
  • Ikonę Ronaldo Nazário na 5 meczów wypożyczenia w FUT
  • 40 dużych złotych paczek Premium (2 tygodniowo przez 20 tygodni)
  • 20 paczek wypożyczenia piłkarza z drużyny tygodnia (jeden piłkarz TOTW na 3 mecze wypożyczenia tygodniowo przez 20 tygodni)
  • 8 wyjątkowych strojów FUT

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do FIFA 18.

Źródło: własne
Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper