Zanim zagrasz: Far Cry Primal

Zanim zagrasz: Far Cry Primal

Mateusz Gołąb | 23.02.2016, 16:23

Niektórzy z was już dzisiaj sięgną po najnowszą odsłonę cyklu Far Cry, który tym razem opowiada historię sprzed ponad 12 000 lat. Zanim włożycie płytę do napędu sprawdźmy, jak realia gry mają się do rzeczywistości epoki kamienia.

Czas

Dalsza część tekstu pod wideo

Epokę kamienia  możemy podzielić na trzy główne okresy. Są nimi paleolit, mezolit oraz neolit. Początek tego pierwszego ustalony został na około 2.5 miliona lat temu i wyznaczony przez moment, w którym pierwsi ludzie rozpoczęli wytwarzać prymitywne narzędzia.  W tym czasie miały także miejsce jedne z największych zdobyczy ewolucyjnych ludzkości, odkrycie ognia i wykorzystanie go w codziennym życiu, a także pierwsze poważne migracje międzykontynentalne. Kolejne pokolenia ludzkości budowały pierwsze rozwiązania gospodarcze. Rozwijał się przemysł polegający obróbce, czy też handlu narzędziami otoczakowymi.

Czas akcji nowej odsłony serii Far Cry to 10 000 lat p.n.e., czyli gdzieś pomiędzy fazą preborealną, a borealną drugiego okresu epoki kamienia – mezolitu. W grze nie natrafimy już zatem na lodowce, a na bujną roślinność, również iglastą. Śnieg ostał się już jedynie w wysokich górach. Na początku mezolitu rozpoczął się bowiem proces ocieplania klimatu, wzrósł poziom morza i wilgotności, co sprzyjało rozwojowi bujnej roślinności. Co prawda nadal przodował koczownicy tryb życia, ale niektóre zgromadzenia ludzkie osiedlały się tymczasowo i wykształciły swojego rodzaju działającą gospodarkę łowiecko - zbieracką. Człowiek tego okresu rozpoczął domestykację pierwszych zwierząt i choć może nie były to waleczne bestie, jakie towarzyszą bohaterowi podczas różnorodnych misji, to z pewnością przyjaźnił się już z psami i oswajał pierwsze owce oraz kozy. 

Miejsce

Jeden z ostatnich zwiastunów gry sugeruje, że akcja Far Cry Primal ma miejsce głównie na terenie Słowacji i Rumunii, choć zahacza także o Serbię, Czechy, a nawet polskie Karpaty. Oczywiście nie ma tu mowy o jakimkolwiek dokładnym odwzorowaniu świata. Przejście całej mapy wkoło na piechotę zajmie nam około godziny. Nic dziwnego, że nie jest to duży obszar, gdyż najszybszym sposobem transportu w grze są zwierzęta. Autorzy gry wykuli jednak krainę będącą geograficzną mieszanką wspomnianych na zwiastunie okolic. 

Wydaje się, że wybór padł na te kraje, ponieważ najbardziej wiarygodne źródła informacji nt. okresu mezolitu pochodzą właśnie z terenów Europy. Niewiele niestety zapożyczono z naszego rodzimego podwórka, gdyż polskie ziemie nie obfitują w momencie pisania tego artykułu w znaleziska z tego czasu. Najbardziej sławne odkrycia w naszym kraju, to kilka miejsc pochówków z miejscowości Janisławice oraz okolic Giżycka.

Mapę możemy zobaczyć na zwiastunie gry zatytułowanym "Tchnąć życie w epokę kamienia".

Czlowiek

Podobnie jak miejsce akcji, tak i człowieka żyjącego w świecie Far Cry Primal trudno zaszufladkować do konkretnej kultury archeologicznej. Sądząc po wszelkich tropach, jakie znajdziemy w grze, postacie pojawiające się w nowej produkcji Ubisoftu stanowią mieszankę kultury tardenuaskiej i magelmoskiej. Pierwsza z nich zasłynęła stworzeniem mikrolitycznych ostrz o prostym, geometrycznym kształcie. Primal zapożycza od niej wykorzystanie kościanych harpunów i sztyletów, a także sposób koczowanie w formie otwartych obozowisk.

Przedstawiciele kultury magelmoskiej odpowiedzialni są za udomowienie psa, więc to im można przypisać możliwość oswajania bestii w grze. Zajmowali się również rybołówstwem i łowiectwiem, co wynika bezpośrednio z faktu, że zamieszkiwali głównie lasy i tereny podmokłe.
Istniała jeszcze wysunięta mocno na zachód kultura kundajska. Jej powstanie datuje się jednak na ok. 8000 rok p.n.e., co mocno rozmija się z czasem akcji gry.

Twórcy popuścili nieco wodze fantazji tworząc trzy bardzo wyraźnie odróżniające się między sobą plemiona. Oczywiście - jest to jedynie gra i nic dziwnego, że na potrzeby scenariusza opracowano mocno archetypiczne społeczności, co nie ma już jako takiego ugruntowania w rzeczywistości. Nie powiemy jednak nic więcej, aby uniknąć niepotrzebnych spoilerów.

Zwierzęta 

W Far Cry Primal napotkamy tylko na zwierzęta, które faktycznie żyły w epoce kamienia. Jedne z gatunków, na które trafimy w growej epoce mezolitu przeszły już do historii, gdy wyginęły wraz z ewolucją człowieka. Inne natomiast możemy podziwiać do dziś. Ze względu na umiejętności bohatera i fakt, że kontrolowanie fauny w grze stanowi jeden z najważniejszych mechanizmów tego tytułu, twórcy podeszli do niego z niezwykłą dbałością o szczegóły. Poniżej znajdziecie listę wszystkich zwierząt, które pojawiają się w Primal.

Gatunki wymarłe

Mamut włochaty (Mammuthus primigenius)
Tygrys szablozębny (Smilodon fatalis)
Wilk straszny (Canis dirus)
Niedźwiedź jaskiniowy (Ursus spelaeus)
Łoś irlandzki (Megaloceros giganteus)
Nosorożec włochaty (Coelodonta antiquitatis)
Lew jaskiniowy (Panthera leo spelaea)
Crocodylus (Crocodylus bugtiensis)
Tapir kalifornijski (Tapirus californicus) [tylko ang.]
Eurasian Wild Dog (Xenocyon lycaonoides) [tylko ang.]

Gatunki współczesne

Puchacz zwyczajny (Bubo bubo)
Borsuk europejski (Meles meles)
Jaguar amerykański (Panthera onca)
Pantera śnieżna (Panthera uncia)
Niedźwiedź brunatny (Ursus arctos)
Dzik (Sus scrofa)
Jak zwyczajny (Bos grunniens)
Koza bezoarowa (Capra aegagrus)
Daniel zwyczajny (Dama dama)
Hulman (Semnopithecus entellus)
Szczur wędrowny (Rattus norvegicus)
Bielik amerykański (Haliaeetus leucocephalus)
Głuszec zwyczajny (Tetrao urogallus)
Bażant zwyczajny (Phasianus colchicus)
Pardwa górska (Coturnix coturnix)
Czarnowron (Corvus corone)
Sroka zwyczajna (Pica pica)
Mazurek (Passer montanus)

Język

Nie posiadamy żadnych konkretnych informacji na temat języka, którym porozumiewali się nasi przodkowie 10 000 lat przed narodzinami Chrystusa. Za pomocą metody porównawczej udało się językoznawcom zrekonstruować język praindoeruopejski, który jest hipotetycznym przodkiem wszelkiej znanej nam klasycznej oraz współczesnej mowy, jaką posługują się mieszkańcy Europy. Założenie to wynika z ogromnej liczby podobnych cech i słów w językach indoeuropejskich . Szacuje się, że wspólnota posługująca się tą samą mową rozpadła się około 3000 r.p.n.e.  

Autorzy gry Far Cry Primal, we współpracy ze językoznawcami historycznymi przygotowali na potrzeby swojej produkcji język zwany Wenja, który dzieli się na trzy różne dialekty – Wenja, Udam oraz Izila. Mowa ta posiada własną składnię oraz gramatykę, która zbudowana została na bazie języka praindoeuropejskiego. Wszystko po to, aby zapewnić grze autentyczność. Gracz może, wraz z postępami w zabawie, przyswajać sobie, w sposób naturalny, podstawy języka, którym porozumiewają się bohaterowie. W razie potrzeby, edycja kolekcjonerska zaopatrzona została w słownik.

 

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Far Cry Primal.

Mateusz Gołąb Strona autora
cropper