10 najlepszych gier z grafiką cel-shadingową

10 najlepszych gier z grafiką cel-shadingową

Bartosz Dawidowski | 20.06.2021, 08:00

Grafika staje się coraz bardziej realistyczna, ale nie wszystkim twórcom gier jest to w smak. Wielu deweloperów od lat eksperymentuje z celowym sprawianiem, by obiekty 3D były renderowane z iście komiksowymi, "płaskimi" konturami. Taką technikę nazywamy cel shadingiem.

Cel shading używany jest w świecie gier od wielu lat (pierwszy tytuł tego typu to Fear Effect z „Szaraka”), dlatego wybór najwspanialszych tytułów, wykorzystujących rzeczoną technikę renderowania, nie jest do końca prosty. Oczywiście zachęcam do dzielenia się swoimi typami w tym rankingu - jakie gry wykorzystujące cel shading uznajecie za najbardziej udane? Przypominam tylko, że chodzi wyłącznie o grafikę 3D - wszelkie pixelartowe stylizacje zostawiamy na inną "topkę".

Dalsza część tekstu pod wideo

10. XIII

Remake XIII wypadł okropnie. Nie znaczy to jednak, że pierwotne wydanie tej strzelanki było słabe. Wręcz przeciwnie - pozycja Ubisoftu z PS2, PC i GameCube'a (a później również z Xboksa) zachwycała rozmachem, fabułą i przede wszystkim wyjątkowym stylem wizualnym, który do dzisiaj nie został powtórzony w zasadzie w żadnej innej grze.

9. Sly Cooper 2: Band of Thieves

Ależ to była dobra platformówka 3D. Ze świetnie zaprojektowanymi poziomami, przyjemną fabułą i wspaniałą cel shadingową grafiką. Nie dziwi fakt, że wielu graczy z ogromnym rozrzewnieniem wspomina ten hit z PS2, stworzony przez Sucker Punch Productions.

8. MadWorld

Jednej z najciekawszych i najbardziej oryginalnych produkcji w historii interaktywnej rozrywki po prostu nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. Czarno-biały cel shading z MadWorld to prawdziwe mistrzostwo formy. Szkoda, że ten świetny tytuł japońskiego studia PlatfinumGames, wydany na Wii, został dzisiaj nieco zapomniany. Być może najwyższy czas na remaster?

7. Borderlands 2

Można się spierać, która odsłona Borderlands jest najlepsza (mój typ to "dwójka"). Jedno jest natomiast pewne - marka tych strzelanin FPP wspaniale wykorzystuje cel shadingowy styl graficzny. Oprawa w Borderlands 2 jest komiksowa, ale zachowuje przy tym wysoki realizm. Idealne połączenie!

6. Valkyria Chronicles Remastered

Pierwsza odsłona marki Valkyria Chronicles była najlepsza, a wydanie Remastered to najlepszy sposób na poznanie tej świetnej gry taktycznej. Do tytułu przyciąga naprawdę ciekawa oprawa, która stylizowana jest na karty z książki czy stronice komiksu. Oprócz cel shadingu postacie pociągnięto tutaj jakby śladami kresek, tak jakby całość została narysowana odręcznie.

5. Gravity Rush 2

Gravity Rush 2 wykorzystuje dosyć subtelny efekt cel shadingu. Wrażenie jest jednak nieodparte - tytuł wygląda jak japońska animacja w formie interaktywnej. Gra z motywem przewodnim manipulowania grawitacją nie tylko pięknie wygląda, ale też działa znacznie lepiej od pierwszego Gravity Rush na każdym froncie - ciesząc nie tylko dłuższą zabawą, ale również ciekawszą fabułą.

4. Dark Chronicle (aka Dark Cloud 2)

Jeden z najlepszych jRPG-ów w historii i perełka w bibliotece gier z PS2 wykorzystywała cel shading w dosyć ciekawej formie. Level-5 nazywało wykorzystaną w Dark Chronicle technikę "tonal renderingiem" ze względu na pociągnięcie grubymi konturami sylwetek postaci przy jednoczesnym pozostawieniu miękkich przejść tonalnych w środowisku 3D. Pięknie to wyszło - gra stała się jedną z najładniejszych i najbardziej rozbudowanych produkcji z PS2.

3. Jet Set Radio

To była jedna z pierwszych produkcji, która popularyzowała technikę cel shadingowe renderowania obiektów 3D (nie tylko postaci, ale również otoczenia). Tytuł z 2000 roku, wydany pierwotnie na Dreamcasta, okazał się przy tym fantastycznie grywalny, stając się jedną z najlepszych propozycji z ostatniej konsoli w historii Segi.

Przy okazji przypominam, że na rynek zmierza Bomb Rush Cyberfunk, który określany jest jako duchowy spadkobierca Jet Set Radio. Koniecznie przeczytajcie o tym projekcie.

2. Okami

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć gry, która od razu przychodzi na myśl, kiedy mówimy o cel shadingu. To oczywiście Okami, niezwykle stylowa, pełna japońskiego klimatu, przygoda, która swoją estetyką przypomina tradycyjne dzieła Hokusaia i innych mistrzów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Tytuł nie tylko zachwycił miliony osób oprawą, ale zapewnił przy tym znakomity, bardzo pomysłowy i oryginalny gameplay.

1. The Legend of Zelda: The Wind Waker

To był jeden z najważniejszych argumentów do zakupu GameCube'a w 2003 roku. The Wind Waker okazał się rewolucyjny z kilku powodów. Do gry przyciągał nie tylko rewelacyjnie zrealizowany motyw żeglarski i rozbudowana eksploracja archipelagu wysp, ale też naprawdę piękna grafika cel-shadingowa. Shigeru Miyamoto i Eiji Aonuma zrobili wiele, by upodobnić oprawę z Wind Wakera do kreskówki i im się to doskonale udało. Dzisiaj już niewiele osób ma dostęp do GameCube'a. W tej sytuacji warto nabyć chociaż używany egzemplarz Wii U i zagrać w to cudeńko w wersji HD, wydanej w 2013 r.

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.

Jak śmiesz mnie stawiać przed sądą?! Nic nie zrobiłem!

Jak nie?! Rozsmarowałeś niebieskiego glutka na ścianie!!
32%
Niebieskie Glutki Smuteczku nie są takie złe. Jak jest ich dużo, to się łączą, a potem tańczą z uśmiechem.
32%
Sondzę że sąda zawsze jest spoko.
32%
GDZIE MÓJ ADVOCAT?!
32%
Pokaż wyniki Głosów: 32
cropper