TOP 10 gier z największym budżetem w historii

TOP 10 gier z największym budżetem w historii

Bartosz Dawidowski | 24.01.2021, 08:00

Budżety gier AAA rosną jak szalone i zaczęły od wielu lat przekraczać już granicę 100 mln dolarów. Przyjrzyjmy się, ile włożyli wydawcy w tworzenie 10 najdroższych gier w historii - opierając się o ujawnione dane.

Poniższy ranking jest w sporej mierze niekompletny. A to z tego powodu, że wielu wydawców nie chce ujawniać nawet przybliżonych informacji o swoich budżetach. W związku z tym nie wiemy, ile kosztowało stworzenie wielu głośnych tytułów. Nie znamy przykładowo budżetu The Last of Us Part 2 czy Red Dead Redemption 2, które z pewnością przekroczyły granicę 100 mln dolarów.

Dalsza część tekstu pod wideo

Jedno jest w 2021 roku pewne - obecnie, biorąc pod uwagę koszty marketingu i produkcji, wydawcy muszą wyłożyć przy tworzeniu gry AAA przynajmniej 50-60 mln dolarów, by stworzyć konkurencyjną produkcję. Biorąc pod uwagę dane wydawców, z takiej sumy zwykle płynie 50% na marketing. 

10. Max Payne 3

Rockstar Games rzadko zdarzają się wpadki. Max Payne 3 też nie można nazywać klapą, ale z pewnoscią nie jest to najmocniejsza gra w portfolio tego branżowego giganta. Pomimo bardzo dużego budżetu, szacowanego na 105 mln dolarów, tytuł nie okazał się tak klimatyczny i dobry jak kultowy Max Payne 2. Sprzedaż też nie zachwyciła Rockstar Games, co przypieczętowało definitywne zakończenie marki.

Budżet: 105 mln dolarów

9. Dead Space 2

EA nie żałowało nakładów na Dead Space 2 - wydawca wiedział po wspaniałej sprzedaży częsci pierwszej, że sprzedaż kontynuacji marki będzie wysoka. Okazało się, że faktycznie opłaciło się wydać ok. 120 mln dolarów (z czego połowę przeznaczono na marketing). Gracze otrzymali świetną pozycję z gatunku survival horrorów/sci-fi. Być może nie tak innowacyjną, jak pierwszy Dead Space, ale nadal bardzo solidną. Pomimo sprzedaży w milionach kopii, EA liczyło chyba na coś więcej, chociaż podobno wydawca wyszedł na swoje, pomimo rozdętego budżetu. Zdecydowanie gorzej poszło w przypadku Dead Space 3, które okazało się komercyjną klapą.

Budżet: 120 mln dolarów

8. Shadow of the Tomb Raider

Już Tomb Raider z 2013 r. kosztował okrągłe 100 mln dolarów. Square Enix postanowiło wydać jeszcze więcej na kolejną przygodę Lary Croft. Przygotowanie i marketing Shadow of the Tomb Raider wyceniono na ponad 120 mln dolarów.

Budżet: Ponad 120 mln dolarów

7. Halo 2

Jak na 2004 rok budżet na poziomie ponad 120 mln dolarów to było coś niespotykanego. Microsoft naprawdę nie szczędził nakładów na Halo 2, co znalazło odzwierciedlenie w jakości finalnego produktu, który był dumą pierwszego Xboksa przez długie lata. W szczególności dobry w grze był multiplayer. Jakość sieciowej zabawy wyznaczyła standardy w tym aspekcie dla całej branży gier wideo.

Budżet: Ponad 120 mln dolarów

6. Destiny

Bobby Kotick, prezes Activision, stwierdził przed premierą Destiny, że w produkcję gry zostanie wpompowane 500 mln dolarów. Chodziło jednak o długoterminowe wsparcie marki - lata po jej premierze. Realny budżet Destiny to ok. 140 mln dolarów, co i tak jest imponującą sumą.

Budżet: 140 mln dolarów

5. Marvel's Avengers

Marvel's Avengers to jedno z największych gamingowych rozczarowań 2020 roku, więc obecność gry na tej liście może dziwić. Licencja Marvela nie wystarczyła, a wydanie aż 170 mln dolarów na ten projekt przez Square Enix nie uchroniło go od przeciętności. Oceny krytyków na średnim poziomie 6/10 i oceny użytkowników ze średnią 5/10 na Metacritic mówią same za siebie. 

Budżet: Ponad 170 mln dolarów

4. Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic kosztowało EA niesamowicie dużo. Nie licząc kosztów marketingowych na produkcję Star Wars: The Old Republic wydano ok. 200 mln dolarów, co po dziś dzień wydaje się zadziwiająco wielką sumą. Szczególnie, że te pieniądze nie przełożyły się na jakość produkcji w dniu premiery. EA zdecydowało się jednak wspierać ten pecetowy tytuł przez całe lata, co znacząco podniosło jego jakość.

Obecnie tytuł dostępny jest w formule free-to-play. EA twierdzi, że gra wygenerowała od 2011 roku ok. 1 miliard dolarów, więc całe przedsięwzięcie zakończyło się pomimo początkowych przeciwności finansowym happy endem.

Budżet: ponad 200 mln dolarów

3. Call of Duty: Modern Warfare 2

Activision nie szczędziło środków na Modern Warfare 2, wydając na ten tytuł porażającą w 2009 roku sumę: 250 mln dolarów. Pieniądze nie poszły na marne, bo większość fanów marki do dzisiaj uważa Modern Warfare 2 za jedną z najlepszych odsłon serii. Mocna w grze okazała się zarówno kampania, jak i tryby multiplayerowe, które cieszyły się popularnością przez długie lata.

Co warto podkreślić - aż 200 mln dolarów z tego budżetu poszło na szeroko rozumiany marketing; tylko 50 mln dolarów wpompowano w proces produkcyjny. 

Budżet: 250 mln dolarów

2. Grand Theft Auto V

Rockstar przeznaczył na tworzenie GTA 5 aż 137 mln dolarów (na marketing 128 mln dolarow) i... zdecydowanie widać to w jakości finalnego produktu. Już w dniu premiery, w 2013 roku, tytuł okazał się dobrze przemyślanym, spójnym i mocnym dziełem. Ze świetną, sarkastyczną fabułą, która wyniosła markę na poziom humoru rzadko spotykany w grach. Dzięki wydaniu na PS4 i XOne, które dorobiło się m.in. znakomitego widoku FPP, GTA 5 stało się jeszcze lepsze. Wcale nie dziwi fakt, że tytuł nawet dzisiaj, w 2021 roku, wciąż zajmuje pierwsze miejsca w rankingach sprzedażowych gier.

Budżet: 265 mln dolarów

1. Cyberpunk 2077

Prze całe lata palma budżetowego pierwszeństwa należała do Rockstar i Grand Theft Auto V. W 2020 roku po tytuł najdroższej produkcji w historii sięgnął CD Projekt, który wydał na tworzenie Cyberpunka 2077 niebotyczne 330 mln dolarów. Tutaj warto zaznaczyć, że z tej sumy tylko ok. 40% poszło na opłacanie studia i pracy deweloperów. Aż 60% kosztów w tym budżecie to szeroko rozumiany marketing.

Przy tak ogromnych nakładach stan gry w dniu premiery mógł szokować - nie tylko na konsolach, ale również na PC, gdzie okazało się, że masa z obiecanych funkcji czy atrakcji nie została uwzględniona w kodzie gry. Cała nadzieja w tym, że polska firma się zrehabilituje w najbliższych miesiącach, wydając kolejne dodatki i aktualizacje, co już nam obiecano.

Budżet: Ponad 320 mln dolarów

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper