Andrzej Ostrowski Andrzej Ostrowski 10.05.2015
Poradnik Bloodborne. Jak grać? Budowa postaci, Runy Carylla
17905V

Poradnik Bloodborne. Jak grać? Budowa postaci, Runy Carylla

Bloodborne jest jedną z tych gier, do których poradniki mogą być bardzo użyteczne. Nieznajomość pewnych zagadnień może doprowadzić do frustracji lub zdziwienia. W tym poradniku oprócz podstawowym problemom, przyjrzyjmy się także znajdzie bardziej tajemniczej lub niezrozumiałej zawartości gry. Jak działa transformacja w bestię? Wszelkie szczegóły na temat trybu wieloosobowego? Czas poznać odpowiedzi na te pytania.

Budowa postaci

Bloodborne jest jedną z najbardziej zbalansowanych pod względem budowy postaci gier From Software. Nie musimy przeglądać setek poradników na temat tworzenia postaci, aby stworzyć bohatera, którym spokojnie przejdziemy grę. Warto jednak wiedzieć kilka rzeczy, w tym poznać niektóre pułapki czyhające na początkujących. Zacznijmy od podstaw, czyli statystyk.

W porównaniu do Dark Souls 2, statystyk jest znacznie mniej, przez co zrozumienie systemu tworzenia postaci stało się dużo łatwiejsze. Jedynym prawdziwym utrudnieniem jest dziwaczne, choć klimatyczne, nazewnictwo.

  • Tętnienia krwi – pod tą nazwą kryje się nasza waluta. Wykorzystamy ją do pozyskiwania kolejnych poziomów, kupowania i ulepszania przedmiotów. Tętnienia krwi zdobywamy z zabitych bestii.
  • Witalność – liczba Punktów Życia, czyli jak długi będzie nasz pasek zdrowia
  • Wytrzymałość – liczba Punktów Kondycji, czyli jak długi będzie nasz pasek wyczerpujący się w trakcie wykonywania ataków i biegania
  • Siła – atrybut zwiększający obrażenia broni opartych o Siłę. Warto o tym pamiętać, bo za tą statystyką kryje się mała pułapka, o której dalej
  • Umiejętność – atrybut zwiększający obrażenia broni „zdradliwych”. Najprościej ująć to jako obrażenia broni bardziej skomplikowanych niż topór czy mieczomłot. Warto to zapamiętać
  • Zabarwienie krwi – wpływa na siłę wystrzału z broni palnych i umiejętności wykorzystujących srebrne kule oraz broni, które zużywają krew (przykładowo katana)
  • Tajemny – największa zagadka, bo służy do wykorzystywania magicznych gadżetów pełniących formę pewnego rodzaju magii w grze.

W tym miejscu musimy się zatrzymać i zastanowić, jak statystyki realnie wpływają na grę. Po pierwsze, w grze znajdziemy 15 rodzajów broni, 9 gadżetów tropiciela i 9 typów broni palnej plus jedną tarcze i dwie pochodnie.

Rodzaje broni do walki wręcz dzielą się na bronie wykorzystujące Siłę lub Umiejętność. Pierwsze pytanie, jakie należy sobie zadać, to jaki typ broni będziemy chcieli wykorzystywać. Pod Siłą znajdziemy m. in. topór tropiciela, będący jedną z najsilniejszych i najbardziej przepakowanych broni. Takie bronie, choć skuteczne, nie są eleganckie i po kilkudziesięciu godzinach możemy się nimi znudzić. Z zazdrością będziemy wtedy patrzyli na dwa sztylety, kosę czy nawet katanę.

Tu pojawia się drugie pytania: chcemy wykorzystywać wszystko czy się specjalizować? Z racji, że statystyk jest mniej, nie ma problemu, aby rozwinąć do sensownego poziomu Siłę jak i Umiejętność, ale jeśli chcemy optymalizować postać, to musimy zastanowić się wcześniej. Osobiście polecam przy pierwszym przejściu gry dać sobie spokój z optymalizacją. Sugeruję na początku rozwijać Siłę do 30+ i wykorzystywać topór tropiciela, a potem, jeśli nam się znudzi, rozwijać Umiejętność w celu używania "ciekawszych" broni. Bloodborne jest na tyle przyjazne, że nie będzie z tym żadnego problemu.

Kondycja ma dużo mniejsze znaczenie niż w Dark Souls. W swojej grze rozwinąłem ją do 24 i nie czułem w żadnym momencie, jakbym miał jej za mało. Obrażenia, podobnie jak w The Lords of the Fallen, są najważniejsze. Na drugim miejscu postawiłbym Witalność, której rola znacznie wzrosła przez brak tarcz. Tak, jest jedna tarcza, ale nawet nie zawracajcie sobie nią głowy.

Broń palną na początku można pominąć. Ogłuszające przeciwnika parowanie wykonuje się poprzez strzał w momencie jego ataku, ale nie jest to coś, w czym mógłby odnaleźć się nowy gracz. Polecam zostawić to na kolejne przejście gry, a podczas przechodzenia Bloodborne po raz pierwszy zadowolić się rolą wyciągania wrogów z grupy lub działem zadającym kolosalne obrażenia.

Magia, czyli statystyka Tajemne, wymaga osobnego akapitu. Uważam, że jest to rzecz raczej do pominięcia przy pierwszym przejściu gry. Gadżety tropiciela są bardzo fajne, ale jest ich mało, dostajemy je bardzo późno i przydają się przede wszystkim w PvP. Pozwalają na różne triki typu zmiana w posłańca, aby oszukać atakującego nas gracza, masowe leczenie (kooperacja w lochach) czy ogłuszające macki, ale znów – nic, co jest niezbędne w PvE. Warto wspomnieć, że Gadżety tropiciela możemy wykorzystywać bez zużywania many czy innej magicznej energii, której zwyczajnie nie ma. Zużywają głównie srebrne kule lub nasze życie.

Uzbrojeni w tę wiedzę możemy wybrać początkową klasę postaci. Nie streszczam ich, gdyż jedyny wpływ, jaki na grę ma klasa, jest rozłożenie początkowych statystyk. Na podstawie powyższej wiedzy więc decydujemy, w jakim typie broni będziemy chcieli się specjalizować, i wybieramy klasę postaci, która najlepiej będzie pasowała pod dane użycie.

Ulepszenia, pancerze, runy i krwawe klejnoty

Pancerze w Bloodborne działają inaczej niż do tej pory, niż sugeruje to logika. Gry przyzwyczaiły nas, że im dalej będziemy w grze, tym lepszy pancerz dostaniemy, prawda? Nie w Bloodborne. Przynajmniej nie do końca.

Po pierwsze ważnym jest zrozumienie, jak działają ulepszenia. W dużej mierze zostały uproszczone w porównaniu do poprzednich gier. Bronie, za pośrednictwem trzech surowców, można ulepszyć do +10. To wszystko. Nie ma już kowadeł nadających różne typy obrażeń. Te pozyskuje się w inny sposób.

Specjalne zdolności naszych broni są nadawane poprzez krwawe klejnoty. Działa to trochę jak w Diablo - broń ma gniazda, w które wkłada się klejnoty. Te pozyskuje się z przeciwników i skrzyń, a żeby je włożyć, potrzebujemy znaleźć w toku gry narzędzia. Klejnoty mają specjalne nazwy oraz poziomy zaawansowania. Im wyższe, tym oczywiście lepszy klejnot. Same w sobie wpływają na obrażenia, typy ataków i nie tylko.

Runy Carylla

Oprócz krwawych klejnotów znajdziemy jeszcze Runy Carylla. Aby zrozumieć metodę ich działania, należy wyobrazić sobie, że bohater też ma „gniazda”, w które można włożyć runy. Te zaś wpływają na rzeczy związane z samym bohaterem – modyfikują podatność na transformację, ilość fiolek krwi, amunicji i odporności na obrażenia.

Aby móc wykorzystać runy, musimy wpierw zdobyć narzędzia. Te znajdziemy w Przybytku wiedźmy. Po zabiciu bossa w głębi pomieszczenia znajdziemy schody w dół. Należy nimi podążyć, aby pozyskać narzędzia.

  • Nieprawa Metamorfoza
    • Wydłuża pasek kondycji (+10%)
      • Lokacja: Zakazany Las. W ciele obok błękitnych obcych
    • Wydłuża pasek kondycji (+15%)
      • Lokacja: porozmawiaj z Pająkiem Patchesem w Budynku Auli – 1. piętro
    • Wydłuża pasek kondycji (+20%)
      • Lokacja: Kielich Korzenia Niskiego Chorego Loran
  • Tajemne Jezioro
    • Zwiększa odporność na obrażenia tajemne. Redukcja (+5%)
      • Lokacja: Yahar’gul, Niewidzialna wioska. W ciele obok wielkich, kościanych larw
    • Zwiększa odporność na obrażenia tajemne. Redukcja (+7%)
      • Lokacja: Byrgenwreth. Na lewo od lampy, obok drzewa
    • Zwiększa odporność na obrażenia tajemne. Redukcja (+10%)
      • Lokacja: Kielich Korzenia Isz
  • Bestia
    • Zwiększa moc transformacji (+20)
      • Lokacja: Na samym dole Kuźni Kościoła Uzdrowienia. Upuszcza rzucająca kulami ognia bestia
    • Zwiększa moc transformacji (+50)
      • Lokacja: Zabij zabandażowanego BN-a w Zakazanym Lesie. Tego na szczycie wieży
    • Zwiększa moc transformacji (+100)
      • Lokacja: Kielich Niskiego Loran
  • Krwawy Zachwyt
    • Brutalne ataki przywracają PŻ (+200)
      • Lokacja: Upuszczają Cienie z Yharnam
    • Brutalne ataki przywracają PŻ (+250)
      • Lokacja: Pthumeryjski Kielich Korzenia
    • Brutalne ataki przywracają PŻ (+300)
      • Lokacja: Upuszcza Tropiciel z Cainhurst w trakcie wykonywania zadania dla Eileen Wrony.
  • Znak szponu

    • Zwiększa siłę brutalnych ataków (+10%)

      • Lokacja: Upuszcza tropiciel w więzieniu Yahar’gul. Dostępne dopiero po pokonaniu Roma, Tępego Pająka

    • Zwiększa siłę brutalnych ataków (+20%)

      • Lokacja: Upuszcza Gilbert w Centralnym Yharnam. Znajdziemy go przy lampie po zabiciu Roma, Tępego Pająka

    • Zwiększa siłę brutalnych ataków (+30%)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Niskiego Chorego Loran

  • Głębokie Przejrzyste Morze

    • Zwiększa odporność na powolną truciznę (+100)

      • Lokacja: Zakazany Las. Tuż za wielkim nagrobkiem

    • Zwiększa odporność na powolną truciznę (+200)

      • Lokacja: Granica Koszmaru. Tuż za znajdującym się na wzgórzu miotającym kamienie potworem

    • Zwiększa odporność na powolną truciznę (+300)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Niskiego Chorego Loran

  • Prawa Metamorfoza

    • Wydłuża pasek życia (+5%)

      • Lokacja: Zakazany Las. Runa znajduje się za zamkniętymi drzwiami. Po walce z bossem trzeba iść po schodach na górę

    • Wydłuża pasek życia (+10%)

      • Lokacja: Granica Koszmaru, w jaskini za kamiennym mostem

    • Wydłuża pasek życia (+15%)

      • Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

  • Komunia

    • Zwiększa ilość przenoszonych fiolek krwi (+1)

      • Lokacja: Powyżej lampy Rewiru Katedralnego. Przechodzimy przez drzwi na prawo od lampy. Otworzą się po walce z Bestią żądną krwi. Wsiadamy do windy i jedziemy do góry. Runa będzie w skrzyni

    • Zwiększa ilość przenoszonych fiolek krwi (+2)

      • Lokacja: Budynek Auli

    • Zwiększa ilość przenoszonych fiolek krwi (+3)

      • Lokacja: Klinika Iosefki

    • Zwiększa ilość przenoszonych fiolek krwi (+4)

      • Lokacja: Upuszcza Gwiezdny Emisariusz

    • Zwiększa ilość przenoszonych fiolek krwi (+5)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

  • Skażenie

    • Regeneruje życie, kiedy jesteśmy blisko śmierci (+1)

      • Lokacja: Po dołączeniu do przymierza Podłokrwistych

  • Głębokie Morze

    • Zwiększa odporność na szał (+100)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Lochu Brzeżnego

    • Zwiększa odporność na szał (+200)

      • Lokacja: Zakazany Las, przy wiosce, gdy wpadniemy w pułapkę

    • Zwiększa odporność na szał (+300)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Isz

  • Rozpływające się jezioro

    • Zwiększa odporność na błyskawice. Redukcja (+5%)

      • Lokacja: Głęboko w Zakazanym Lesie, niedaleko walki ze świnią

    • Zwiększa odporność na błyskawice. Redukcja (+10%)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Niskiego Chorego Loran

  • Oko

    • Więcej przedmiotów z przeciwników (+50 do znajdowania przedmiotów)

      • Lokacja: Koszmar Mensisa. Przy ciele tuż obok lampy Loft Mergo: podstawa

    • Więcej przedmiotów z przeciwników (+70 do znajdowania przedmiotów)

      • Lokacja: Byrgenwreth. Upuszcza Mistrz Willem

    • Więcej przedmiotów z przeciwników (+100 do znajdowania przedmiotów)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Isz

  • Zmierzchające jezioro

    • Zwiększa odporność na ogień. Redukcja (+5%)

      • Lokacja: Granica Koszmaru

    • Zwiększa odporność na ogień. Redukcja (+10%)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Niskiego Chorego Loran

  • Wielkie głębokie morze

    • Zwiększa maksymalny limit posiadania srebrnych kul (+5)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

    • Zwiększa wszystkie odporności o 100

      • Lokacja: Granica Koszmaru

    • Zwiększa wszystkie odporności o 150

      • Lokacja: Kielich Korzenia Isz

  • Jezioro

    • Zwiększa odporność na obrażenia fizyczne. Redukcja (+3%)

      • Lokacja: Zwłoki w Karnerze w Hemwick

    • Zwiększa odporność na obrażenia fizyczne. Redukcja (+5%)

      • Lokacja: Czwarta warstwa Pthumeryjskiego Kielicha Korzenia

    • Zwiększa odporność na obrażenia fizyczne. Redukcja (+7%)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

  • Następca

    • Zwiększa ilość pozyskiwanych tętnień przy brutalnych atakach (+40%)

      • Lokacja: Yahar’gul, Niewidzialna wioska. Znajdziemy w pomieszczeniu z wrogiem jeżdżącym na wózku inwalidzkim oraz z potworem przywołującym wilkołaka

    • Zwiększa ilość pozyskiwanych tętnień przy brutalnych atakach (+60%)

      • Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

  • Tropiciel

    • Przyśpiesza regenerację kondycji

      • Lokacja: dostaniemy po wykonaniu wszystkich zadań dla Eileen Wrony

  • Księżyc

    • Zwiększa ilość pozyskiwanych tętnień za zabitych przeciwników (+20%)

      • Lokacja: Koszmar Mensisa. W trakcie walki z Micolashem znajdziemy runę na samym dole kręconych schodów

    • Zwiększa ilość pozyskiwanych tętnień za zabitych przeciwników (+30%)

      • Lokacja: Koszmar Mensisa. Po zrzuceniu wielkiego mózgu należy stanąć naprzeciwko niego i wykonać gest „Nawiąż kontakt”

  • Bezcielesny Oedon

    • Zwiększa ilość przenoszonych srebrnych kul (+3)

      • Lokacja: Upuszcza BN przy lampie Rewiru Katedralnego. Ten, co mówi o bezpiecznym schronieniu.

    • Zwiększa ilość przenoszonych srebrnych kul (+4)

      • Lokacja: Górny Rewir Katedralny. Trzeba wykorzystać sekretne przejście. Wsiadamy do windy, która zawiezie nas do Kuźni Kościoła Uzdrowienia. Odwracamy się i wskakujemy na dach. Runę znajdziemy w skrzyni.

    • Zwiększa ilość przenoszonych srebrnych kul (+5)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

  • Blask

    • Zwiększa ilość przywracanego życia w trakcie wykorzystania fiolki krwi

      • Lokacja: dostaniemy po wykonaniu wszystkich zadań dla Alfreda z przymierza egzekutorów

  • Niesamowite Głębokie Morze

    • Zwiększa odporność na szybkie zatrucie (+200)

      • Lokacja: Granica koszmaru

    • Zwiększa odporność na szybkie zatrucie (+300)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Niskiego Loran

  • Wielkie jezioro

    • Zwiększa wszystkie odporności na obrażenia (+3%)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Lochu Brzeżnego

    • Zwiększa wszystkie odporności na obrażenia (+4%)

      • Lokacja: Górny Rewir Katedralny. Na samym szczycie schodów należy skręcić w prawo

    • Zwiększa wszystkie odporności na obrażenia (+5%)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Isz

  • Wicie się Oedona

    • Brutalne ataki dają kule z żywego srebra (+1)

      • Lokacja: pozyskamy po zabiciu zakonnicy Adelli w jednym z trzech miejsc: Podziemne więzienie, Rewir Katedralny, Klinika Iosefki

    • Brutalne ataki dają kule z żywego srebra (+2)

      • Lokacja: pozyskamy po zabiciu Iosefki w Klinice Iosefki. Musimy zabić ją przed zabiciem Roma, Tępego pająka

    • Brutalne ataki dają kule z żywego srebra (+3)

      • Lokacja: Kielich Korzenia Pthumeru Ihyll

Nie bez powodu nie pisałem nic o pancerzach - zwyczajnie nic się z nimi nie robi. Nie ma żadnych ulepszeń, które można zastosować wobec nich. Nie różnią się też za bardzo od siebie. Część lepiej radzi sobie z truciznami, część z szałem – tak, zgadza się. Odporność na obrażenia fizyczne mają jednak bardzo podobną. Oznacza to, że grając w Bloodborne, wybieramy raczej pancerz pod względem jego aspektów wizualnych aniżeli odporności. Różnice nie są aż tak kolosalne, abyśmy musieli biegać w czymś, co nam się zwyczajnie nie podoba. Warto o tym pamiętać.

Sklep

W grze znajdują się tylko dwa sklepy. Sklep dodatkowy opisany jest w następnych rozdziałach, ale nas interesuje przede wszystkim prowadzony przez Posłańców sklep we Śnie Tropiciela. To, co musimy o nim wiedzieć to, to, że będzie głównym miejscem pozyskiwania przedmiotów. W Bloodborne tak naprawdę znajdujemy tylko kilka przedmiotów poza sklepem. Większość dostaniemy właśnie z niego. W tym najlepsze bronie i pancerze.

Aby pojawiły się nowe przedmioty, musimy na bieżąco zdobywać odznaki tropicieli. Jak? Zabijając bossów. Część z nich upuści odznaki, których posiadanie zagwarantuje nam świeżutkie przedmioty w sklepie.

Warto wiedzieć o jeszcze jednej rzeczy. Ceny będą się zmieniały. Im dalej będziemy w grze, tym przedmioty typu fiolki czy mołotowy będą droższe. Dobrze jest o tym pamiętać.

Szał

Szał to status negatywny. Spotkałem się z porównaniami do znanej z Soulsów klątwy. Niektórzy przeciwnicy lub niektóre zagrożenia środowiskowe będą zwiększały nam status szału. Objawia się to widocznym u góry ekranu paskiem. Jeśli się napełni do końca, dostaniemy gigantyczne obrażenia, więc, jak widać, lepiej go unikać

Dodatkowo wysoki Wgląd wpływa negatywnie na odporność na szał. Im mamy go więcej, tym gorzej dla nas. Warto jednak wiedzieć, że przedmiot „środki uspokajające” zerują pasek szału.

Tryb wieloosobowy

Wgląd

Jedną z ważniejszych kwestii jest tryb wieloosobowy. Prawdopodobnie najbardziej skomplikowany, jaki do tej pory znalazł się w grach From Software. Przed przejściem do samego trybu, należy zrozumieć jedną z dodatkowych statystyk, jaką jest Wgląd. Fabularnie jest to „zrozumienie” świata przez naszego bohatera. Jeśli kojarzycie Zew Cthulhu i książki Lovecrafta, to prawdopodobnie wiecie, o co tutaj może chodzić. Im więcej bohater zobaczy, tym więcej wie, ale staje się też bardziej szalony.

Wgląd uzyskuje się z kilku źródeł. Jeśli zobaczymy przykładowo jakieś miejsce kaźni, to dostaniemy Wgląd. Nowy przeciwnik? Wgląd. Boss i jego zabicie? Wgląd. Nowa lokacja? Znowu Wgląd. Dodatkowo będziemy pozyskiwali tę statystykę ze zużywalnych przedmiotów typu Wiedza Szaleńca lub Wiedza Przedwiecznego.

Wgląd wykorzystuje się do kilku rzeczy. Po pierwsze do modyfikacji poziomu trudności. Jeśli mamy 15+ Wglądu, to potwory zyskują nowe zdolności i ataki. Teorii fabularnych na ten temat jest wiele. Jedną z nich jest to, że rzeczywistość wokół bohatera zaczyna się zmieniać pod wpływem jego zrozumienia skonstruowanego świata. Niezależnie od tego, wykorzystując ilość Wglądu, możemy wpływać na poziom trudności. Im mniej, tym gra łatwiejsza.

Drugą rzeczą, do jakiej przydaje się Wgląd, jest dodatkowy sklepik. Mając przynajmniej 10 punktów Wglądu, w Śnie Tropiciela znajdziemy z boku lokacji kolejnych posłańców, którzy będą sprzedawali nam za Wgląd specjalne przedmioty, zbroje pokonanych i składniki.

Wgląd ma jeszcze jedno pozytywne zastosowanie. Im wyższy, tym ciężej nałożyć na nas status szału. Głównym przeznaczeniem jest jednak wykorzystywanie go w trybie wieloosobowym.

Zasady działania trybu wieloosobowego

Tryb wieloosobowy w Bloodborne u swych podstaw działa podobnie jak w innych grach From Software. Gracze mogą zostawiać na ziemi informacje, zobaczymy ich widma, a także momenty śmierci poprzez porozrzucane nagrobki. Nowością są jednak dzwonki. W Bloodborne znajdziemy trzy: Mały Donośny Dzwon, Dzwon Przywołania i Złowrogi Dzwon.

Dzwon Przywołania i Mały Donośny Dzwon

Wykorzystanie Dzwonu Przywołania zużyje jeden punkt Wglądu. W zamian jednak będziemy nadawali sygnał „potrzebuję pomocy”, rozciągający się w promieniu około 100 metrów od naszej postaci.

Jeśli któryś z graczy użyje Małego Donośnego Dzwonu, to wychwyci nasz sygnał i nastąpi połączenie oraz kooperacja. W tym punkcie warto wspomnieć, że dobrze jest pomagać innym. Po pierwsze zdobywamy tętna krwi, ale najważniejsze jest to, że pomoc nic nie kosztuje. Kary za śmierć u pomagającego zostają zawieszone. Nawet jeśli zginiemy, nie stracimy uzyskanych w trakcie kooperacji tętn krwi. Idealny sposób na rozwijanie postaci. Wadą jest, że nie możemy podnosić przedmiotów, ale to tyle.

Nowością jest także to, że nie ma już ograniczonego czasu kooperacji. Jeśli się połączymy, możemy grać ze znajomą osobą aż do momentu zabicia bossa lokacji. Po zabiciu bossa zostaniemy odesłani z powrotem do naszej gry, ale nie ma problemu, aby połączyć się chwilę później i iść do kolejnego.

Tutaj trzeba jednak wyjaśnić dwie rzeczy. Nie można przywołać pomocy, jeśli zabiliśmy bossa danej lokacji. Gra uważa wtedy, że pomocy nie potrzebujemy, a lokacja została skończona. Musimy iść wtedy do innej, aby ponowić połączenie ze znajomą osobą. Czasami to kwestia przejścia 20 metrów.

Samo łączenie trwa do trzech minut czasu rzeczywistego. Warunkiem, oprócz dystansu (gra łączy pierwszą i drugą najbliższą osobę), jest jeszcze różnica poziomów. Nie może przekraczać dziesięciu. Jeśli mamy 90. poziom, to połączymy się z osobą mającą 80. i więcej poziomów, ale nie może mieć więcej niż 100.

Najbardziej interesującą rzeczą jest połączenie się z naszym konkretnym znajomym. wchodzi tutaj system haseł. W opcjach gry (Sieć) można znaleźć tajemnicze pole „hasło”. Jeśli dwie osoby wpiszą w tym samym polu to samo hasło, będą znajdowały się od siebie w odległości około 100 metrów i nie mają różnicy poziomów większej niż 10, to będą łączyły się ze sobą priorytetowo.

Co jeśli nie mamy znajomych i chcemy zagrać z losową osobą? Zasady działania są te same, ale warto pamiętać, że ludzi szuka się przy lampach, a nie jak do tej pory – przed bossami. Chcąc nawiązać kooperację, wykorzystujemy Dzwon Przywołania w okolicy najbliższej lampy. To obecnie ogólnie przyjęty zwyczaj.

Ostatnią rzeczą, o której należy pamiętać w trybie kooperacyjnym, jest zasada jego działania. Bossowie nie stają się już silniejsi, jak było to w poprzednich grach. Gracze przyzywani są za to słabsi. Zadają mniejsze obrażenia, mają mniejszy pasek kondycji i życia. Jeśli pomagają nam dwie osoby, to kary są jeszcze dotkliwsze. Założenie jest proste - zasady walki z bossem się nie zmieniają, ale host dostaje dodatkową pomoc. Dodatkowo host może w każdej chwili wyrzucić ze swojej gry pomagające mu osoby za pośrednictwem pistoletu strzelającego ślepakami.

Warto również pamiętać o pewnej bardzo, bardzo, BARDZO, BARDZO (!!!) ważnej zasadzie. Jeśli host zginie, tryb kooperacyjny się kończy. Zgodnie z poprzednimi grami, host powinien brać udział w walce bardzo dyskretnie i ostrożnie. Walczyć mają przywołane osoby, a host ewentualnie może im pomóc. Absolutnie żadne biegnięcie na bossa w pierwszej linii nie powinno mieć miejsca.

Idealnym rozwiązaniem jest zasada znana z wrestlingu. Z bossem walczy jedna osoba, atakuje ją wściekle, nie pozwalając oddać. Odskakuje (koniec kondycji) i natychmiast jej miejsce zajmuje następna. Pamiętajmy jednak: jeśli jesteśmy hostem, mamy przeżyć! To jest najważniejsze. Żaden z pomocników nie będzie miał nam tego za złe. Nawet nie wiecie, jakie to jest frustrujące, być przywołanym i odesłanym chwilę później, bo host zginął…

Złowrogi Donośny Dzwon

Tryb PvP działa trochę inaczej niż do tej pory. Został w dużej mierze ograniczony. Samo zadzwonienie w Złowrogi Donośny Dzwon nie spowoduje od razu walki PvP. Tam hostem jest osoba atakowana. Aby walka była możliwa, w lokacji hosta musi pojawić się przeciwnik „Dzwoniąca złowrogim dzwonem kobieta”. Domyślnie znajduje się w zaledwie kilku lokacjach w grze i można ją zabić. Jeśli to się uda, atak na nas nie będzie możliwy.

Kobieta pojawia się jednak bardzo często, jeśli gramy w trybie kooperacyjnym, co oznacza, że poza kilkoma obszarami, atakujący głównie będzie atakował osoby grające wspólnie. Jednak nawet w trybie kooperacyjnym dzwoniąca kobieta może zostać zabita, co uniemożliwi inwazję. Różnica poziomów także nie może przekraczać 10. Ataku 500. poziomowego przeciwnika nie musimy się obawiać. Społeczność jeszcze nie zdecydowała, jaki poziom jest najlepszy do PvP, ale na chwilę obecną mówi się o 120.

Ostatnia rzecz, o której należy pamiętać to fakt, że atakujący jest w dużo gorszej pozycji. Większość inwazji, bacząc na powyższe wymogi i zasady – będzie 2 vs 1. Na dodatek mamy mniej Punktów Życia, jeśli atakujemy. Jako atakujący należy wykorzystywać otoczenie, bo przeciwnicy nie będą wrodzy w stosunku do nas. Wciągamy naszą ofiarę w jakieś miejsce, próbując atakować ją bezlitośnie i licząc na to, że się zaklinuje lub zabije ją któryś z wrogów. Najlepszymi lokacjami do PvP jest Koszmar Mensisa i Granica Koszmaru. To tam jest najwięcej inwazji i okazji do zabicia gracza, gdyż dzwoniąca kobieta jest dobrze ukryta. Uwaga: znalezienie ofiary do zaatakowania może trwać nawet 10 minut!

Ciekawostka: w grze dostępne są przymierza. Dość powiedzieć, że są to zwalczające się organizacje łowców. Jeśli do trybu kooperacyjnego przywołamy osobę, która będzie z wrogiego nam przymierza, nastąpi walka. I to pomimo naszej chęci kooperacji! Więcej o przymierzach w dalszej części tekstu.

Tagi: bloodborne From Software PlayStation 4 poradnik

Przejdź do strony