Dwadzieścia lat marki PlayStation w pigułce i przedstawione na infografice

Gry
2899V
Dwadzieścia lat marki PlayStation w pigułce i przedstawione na infografice
Mateusz Greloch | 04.02.2014, 13:41

Jeśli ktoś z Was, tak jak ja, ma styczność z PlayStation od pierwszej wypuszczonej konsoli, ten wie, jaką drogę przeszło Sony, by dzisiaj móc chwalić się PlayStation 4. Aż ciężko uwierzyć, że od premiery PSX'a minęło już dwadzieścia lat. Pamiętacie swoje początki z konsolami Sony? Może poniższa infografika obudzi parę wspomnień.

Dalsza część tekstu pod wideo

Pierwsze PlayStation było rewolucją na rynku konsol stacjonarnych. Jako pierwsza konsola do gier wprowadziła format CD, świetną jakościowo grafikę 3D, a wypuszczony w 1997 roku Dual Shock pokazał jak wygodne może być sterowanie za pomocą gałek. Z najważniejszych gier warto wypunktować Grand Theft Auto, Final Fantasy VII [które na infografice oznaczono błędnie jako Final Fantasy 4], Metal Gear Solid i Gran Turismo.

Po latach wprowadzono mniejszą wersję, którą nazwano PlayStation One [PS One], która zapoczątkowała modę Sony na zmniejszanie rozmiarów swoich konsol po latach, taką samą zagrywkę zastosowano w przypadku każdej kolejnej generacji. Należy również wspomnieć o tym, że konsola PlayStation nie posiadała dysku twardego, a stan gry zapisywano na specjalnych kartach pamięci o pojemności 1 MB. Później inni producenci oferowali wersje, które dobijały do 4 MB, jednak niektóre z nich często padały, co czyniło je bezużytecznymi.

W 2000 roku na świat przyszło PlayStation 2, które ponownie zaszokowało zastosowanym w konsoli napędem DVD. Była to era eksperymentów Sony, które w 2002 roku wypuściło na rynek Network Adapter, umożliwiający graczom przeprowadzanie rozgrywek przez sieć. Jedną z pierwszych gier, które wykorzystywały ten bajer był Socom.

W 2003 roku Sony zaprezentowało EyeToy - kamerkę, dzięki której można było grać w proste gierki ruchowe, co ucieszyło nie tylko dzieci, ale również bardziej towarzyską część graczy. Dual Shock 2 również doczekał się zmian - zmieniono jego ergonomię oraz dodano czułe na nacisk przyciski, które reagowały na to, jak mocno wciska je gracz - było to świetnie odczuwalne chociażby w grach wyścigowych, gdzie im mocniej wciśnięty przycisk X, tym szybsze przyspieszenie samochodu. Drugie PlayStation także wymagało karty pamięci, tym razem postawiono na 8 MB pojemności. Ponownie po paru latach wprowadzono do użytku wersję Slim, która zamiast wysuwanego napędu była ładowana od góry, jak pierwsze PlayStation.

Najlepsze gry tej generacji to bez wątpienia GTA 3, GTA: San Andreas i Vice City, Gran Turismo 4, Final Fantasy X, Metal Gear Solid 2 i 3, Shadow of the Colossus, Silent Hill 2, Devil May Cry, Burnout 3, Resident Evil 4, God of War, Black.

2006 rok to rok PlayStation 3. Sony popełniło małe faux-pas życząc sobie za nią $599 za wersję z 60 GB dyskiem twardym oraz wypuszczając konsolę później niż konkurent Microsoft. Te straty na początku generacji były trudne do nadrobienia, jednak pod koniec generacji firma wygrała usługą PlayStation Plus, które oferowało świetne gry w ramach abonamentu, czym zaskarbiło sobie serca graczy. PS3 wprowadziło na rynek napęd blu-ray - format opracowany wraz z producentami sprzętu audio-video oraz przedstawicielami branży filmowej. Po ciężkich bojach z HD-DVD, ostatecznym zwycięzcą okazał się Blu-ray, z bardzo błahego powodu - branża porno wolała ten format, bo był tańszy i łatwiejszy w nagrywaniu. I tak oto porno pomogło formatowi Blu-ray zdominować HD-DVD w wojnie napędów.

Wraz z PS3 zadebiutował również PlayStation Network wraz z PlayStation Store, na stałe wpisując Sony w dział rozgrywek online oraz cyfrowej dystrybucji. Z biegiem czasu dodano również usługę PlayStation Plus, która oprócz paru bajerów dla abonentów, oferowała przegląd najlepszych gier dostępnych na tę konsolę o ile utrzymywało się subskrypcję abonamentu. Dual Shock 3 oprócz braku kabla, raczej nie wprowadził rewolucji w temacie kontrolerów, ale warto wspomnieć o poprzedniku, czyli Sixaxisie - kontrolerze, który zaprezentował czujniki ruchu, ale nie posiadał funkcji wibracji. Później Sony wyszło naprzeciw oczekiwaniom graczy i wprowadziło PlayStation Move, które do dziś bawi miliony ludzi żądnych ruchu, spalanych kalorii i potu. Dzieci pokochały Wonderbooka, a dorośli wszelkie programy taneczne i wysiłkowe, choć o samym sprzęcie nieco przycichło pod koniec generacji.

Za najlepsze gry tej generacji uznawało się m.in. God of War 3, Heavy Rain, serię Uncharted, Gran Turismo 5 i 6, Metal Gear Solid 4, The Last of Us, serię Assassin's Creed, GTA V, Journey, Dark Souls, serię Call of Duty, Battlefield: Bad Company 2 i Diablo III.

Najnowsza generacja rozpoczęła się zaledwie parę miesięcy temu, w listopadzie 2013 roku, jednak już teraz przeszła do historii. PlayStation 4 jest najszybciej sprzedającą się konsolą w historii tego typu sprzętów, a liczba zamówień przedpremierowych parokrotnie przekroczyła moc przerobową fabryk Sony, które do dzisiaj ma problem z dostarczeniem odpowiedniej ilości sprzętów do sklepów. Niższa niż konkurencja cena, lepsze podzespoły i bogate wsparcie zespołów first-party mają dać Sony zwycięstwo w starciu ze swoim największym konkurentem - Xboxem One. O samej konsoli i jej podzespołach mogliście niejednokrotnie czytać na naszym portalu oraz w specjalnym kompendium, które przygotowaliśmy, więc wspomnę tylko o oczywistych zmianach, które definiują tę, raczkującą jeszcze, generację. 

Nie da się przeoczyć faktu, że zmianie uległ przede wszystkim sam kontroler. Dual Shock 4 to prawdziwy szok - inny kształt, touchpad, lightbar, wklęsłe gałki i lepiej wyprofilowane spusty. Port słuchawkowy pozwala cieszyć się dźwiękiem bezpośrednio z pada, a analogowe gałki poprawiono w znaczący sposób zmniejszając ich martwą strefę i zwiększając stawiany przez nie opór. Największą nowością jest jednak możliwość streamowania rozgrywki, o której również obszernie pisaliśmy na łamach naszego portalu.

Najczęściej zamawianymi przedpremierowo grami wraz z konsolą były Call of Duty: Ghosts, Battlefield 4, Killzone: Shadow Fall, Assassin's Creed IV: Black Flag i nie wydane jeszcze Watch_Dogs. Prawdziwe starcie rozpocznie się właśnie w 2014 roku, kiedy obie firmy, zarówno Sony jak i Microsoft, wytoczą swoje najcięższe argumenty, które zadecydują o przyszłość ich konsol oraz kierunku, w jakim podążą obie konsole.

Oby na tym starciu zyskali przede wszystkim gracze, dostający do dyspozycji przegląd różnych gatunkowo oraz dopracowanych gier.

Źródło: WISH.CO.UK.

Komentarze (45)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper