HamburGier: Ile zarabia się na zachodzie w branży gier?

Gry
1309V
HamburGier: Ile zarabia się na zachodzie w branży gier?
Paweł Musiolik | 26.12.2011, 20:47

Podejrzewam, że niektórzy czytelnicy zastanawiali się nieraz, ile tak naprawdę zarabia się w branży gier. I o ile zarobki w Polsce objęte są dziwną klauzulą poufności, a firmy nie bardzo kwapią się do przeprowadzenia badań, to tyle na zachodzie coroczne ankiety nie są czymś dziwnym. I to właśnie dzięki magazynowi GameDeveloper możemy zobaczyć ile zarabia się w USA, ile w Europie, a jak na przykładzie kontynentów wypada jedno państw, które słynie z gigantycznego wsparcia dla twórców – Kanada...Podejrzewam, że niektórzy czytelnicy zastanawiali się nieraz, ile tak naprawdę zarabia się w branży gier. I o ile zarobki w Polsce objęte są dziwną klauzulą poufności, a firmy nie bardzo kwapią się do przeprowadzenia badań, to tyle na zachodzie coroczne ankiety nie są czymś dziwnym. I to właśnie dzięki magazynowi GameDeveloper możemy zobaczyć ile zarabia się w USA, ile w Europie, a jak na przykładzie kontynentów wypada jedno państw, które słynie z gigantycznego wsparcia dla twórców – Kanada...

I już na samym początku widać, jak znacząca jest różnica w płacach gdy porównamy Europę z USA i Kanadą, w niektórych przypadkach różnice wynoszą prawie dwu-krotność zarobków. Najmniejsze różnice w płacach są w dziale QA, czyli potocznie zwany tester gier. 12 tysięcy dolarów rocznie, taka kwota na minus widnieje po uśrednieniu u europejskich testerów. Największa różnica jest za to w zawodach związanych ze stanowiskami kierowniczymi lub zajmujących się biznesem, ponad 43 tysiące dolarów różnicy w skali roku robi wrażenie. Poniżej tabelka z zestawieniem wszystkich płac po uśrednieniu.



Ciekawie także prezentują się zarobki programistów pracujących nad grami. Początkujący programista nie zarabia dużo gorzej niż starszy programista z tym samym stażem pracy, tylko tysiąc dolarów różnicy to w skali roku groszowe sprawy. Różnica rośnie wraz z zdobywanym doświadczeniem. Po okresie trzech lat starszy programista zarabia więcej o 7 tysięcy dolarów. Po kolejnych trzech latach różnica zwiększa się o kolejne 2 tysiące, a do tego dochodzi stanowisko Dyrektora Technicznego, który zarania o 27 tysięcy więcej.

Trochę inaczej wygląda sprawa w kategorii artystów i animatorów pracujących przy grach. Ciekawie wygląda zestawienie płac po 3 latach pracy, gdzie artysta zarabia więcej niż jego „starszy” odpowiednik. Różnica zanika jednak po przepracowanych 6-ciu latach, gdzie wszystko wraca do ustalonego odgórnie porządku.

Poniżej możecie zapoznać się z wykresami dotyczącymi tych zawodów, a także opisane co i jak wypłacane jest w dodatkach. Programiści średnio mają rocznie prawie 18 tysięcy dolarów dodatków, wszelacy artyści mają 12 tysięcy dolarów rocznie we wszelakich premiach i dodatkach.

(kliknij by powiększyć)

Dalsza część tekstu pod wideo

Większe różnice są za to przy game designie, gdzie różnice wynoszą od 15 tysięcy po trzech latach, do 18 po sześciu. Jednak nawet na stanowisku dyrektora artystycznego, zarabia się mniej niż 100 tysięcy dolarów rocznie. Mniej niż programiści i artyści na podobnych stanowiskach i z podobnym stażem. Zgoła inaczej jest w przypadku kadry zarządzającej projektami. Początkujący pracownik na stanowisku współproducenta zarabia ponad 40 tysięcy dolarów, po trzech latach różnica między nim, a producentem wynosi 22 tysięcy. Po sześciu latach różnica jest prawie dwukrotna. Producent wykonawczym wynosi dwukrotność stawki i jest to najlepiej opłacana pozycja w branży.

O dziwo jedna, wyższe zarobki nie idą z wyższymi dodatkami i bonusami, gdyż producenci mają średnio mniej dodatków do wypłaty niż programiści. Gamedesignerzy mają mniej dodatków niż programiści, ale o 2 tysiące dolarów więcej niż artyści.


(kliknij by powiększyć)


Na samym końcu drabinki płacowej są osoby odpowiedzialne za udźwiękowienie gry i oczywiście o czym powszechnie wiadomo – testerzy. O ile jednak po 6 latach reżyser dźwięku może liczyć na zarobi większe niż inni artyści (ponad 100 tysięcy dolarów) to tester maksymalnie a początkowej kwoty 31 tysięcy może wskoczyć na pułap 62,5 tysiąca, co raczej pokazuje jak mało opłacalna i niewdzięczna jest ta pozycja, bo właśnie testerzy odwalają najwięcej czarnej roboty. Także dodatki do wypłat mają mniejsze niż poprzednicy, czasami nawet o połowę mniej. Oscylują one średnio koło 7 tysięcy dolarów, co w porównaniu z 17-stoma wygląda raczej biednie.

(kliknij by powiększyć)


W tym roku z ponad 4-ech tysięcy ankietowanych pracowników, aż 14% z nich zostało zwolnionych z pracy. Jest to o pięć punktów procentowych mniej niż w ubiegłym roku, ale i tak więcej niż dwa lata temu, gdy ten wskaźnik wynosił 12%. Na szczęście, aż 52% zwolnionych było w stanie znaleźć pracę ponownie, a tylko 16% nie dało rady znaleźć ponownego zatrudnienia. Więc jak widać, w branży gier kryzys nie jest aż tak widoczny, mimo głośnych zwolnień i rozwiązań poszczególnych zespołów tworzących gry. Ponadto więcej osób przeszło na stronę gier niezależnych, o trzy punkty procentowe, do 19. Należy też pamiętać, że większość zwolnień wiąże się z końcem zatrudnienia pracowników kontraktowych, którzy pracują do wykonania określonych zadań i często zatrudniani są pod koniec developingu. Cały przegląd można przeczytać TUTAJ. A jeśli ktoś pracuje lub zna kogoś kto pracuje w branży może odnieść się w komentarzu do zarobków

Źródło: własne

Komentarze (37)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper