Twórcy zdradzają ukryte mechaniki w grach. Produkcje często oszukują graczy

Gry
3833V
Twórcy zdradzają ukryte mechaniki w grach. Produkcje często oszukują graczy
Wojciech Gruszczyk | 04.09.2017, 20:32

Deweloperzy bardzo chętnie wzbogacają swoje produkcje najróżniejszymi systemami, które sprawiają, że rozgrywka jest przyjemniejsza i zachęca gracza do pozostania przy kontrolerze na dłużej. Niektórzy twórcy postanowili pochwalić się takimi mechanikami.

Projektowanie gier to często świetna zabawa, bo autorzy mogą tworzyć systemy, które choć nie są widoczne na pierwszy rzut oka, to jednak zdecydowanie ubarwiają rozgrywkę. Nie często sami zainteresowani dzielą się takimi szczegółami, ale niektórzy nie widzą problemu z prezentowaniem podobnych mechanik.

Dalsza część tekstu pod wideo

Gry dla dzieci. Najlepsze tytuły 2017 roku

Dzięki wiadomości Jennifer Scheurle – główna projektantka Earthlight – wielu deweloperów postanowiło pochwalić się ciekawymi smaczkami:

  • Assassin’s Creed oraz Doom (brak informacji o odsłonach): gracz otrzymuje mniejsze obrażenia w momencie, gdy pasek zdrowia bohatera prezentuje niski poziom.
  • Firewatch: brak reakcji na dialog jest wyborem. Ta decyzja pomaga stworzyć poczucie, że protagonista kogoś ignoruje.
  • Hi Octan: w grze pojawiają się różne statystyki pojazdów, ale tak naprawdę każda maszyna jest identyczna.
  • Bioshock: gdy gracz ma resztkę życia, to na 1-2 sekundy jest nieśmiertelny, by zwiększyć uczucie „ucieczki przed śmiercią”.
  • Śródziemie: Cień Mordoru: przeciwnicy posiadają czasami większy pasek zdrowia i dzięki temu pojedynek jest sztucznie przedłużony, a gracz uczestniczy w spektaklu.
  • Chevy Ray: deweloperzy zawarli w grze element nazwany „coyote time”, dzięki któremu gracz może ominąć moment skoku, ale zamiast spaść, po kliknięciu przycisku skok zostanie aktywowany.
  • Obcy: Izolacja: Alien w produkcji posiada dwa mózgi – pierwszy zawsze wie, gdzie jest gracz i daje wskazówki temu drugiemu, który kontroluje ciało.
  • F.E.A.R: dialogi są wybierane przez jednego NPC, który przekazuje je innemu NPC i ten wypowiada słowa – wygląda to jak system komunikacji pomiędzy sztuczną inteligencją.
  • Left 4 Dead: rywale zawsze najchętniej atakują najbardziej oddalonego od zespołu gracza lub tego zadającego najmniejsze obrażenia.
  • Gearsy (twórca trylogii): 90% graczy nie rozegrało drugiego meczu sieciowego w momencie, gdy nie zabili nikogo w pierwszym spotkaniu.
  • System Shock: ostatnia kula w magazynku zadaje podwójne obrażenia.
  • BioShock: pierwszy strzał przeciwników zawsze pudłuje.   

Zaskoczeni? Możecie mieć pewność, że podobnymi smaczkami są przepełnione wszystkie gry, jednak autorzy zazwyczaj niechętnie dzielą się taką wiedzą. Szczególnie interesująco wygląda sytuacja z Gears of War, jednak podobny „problem” pewnie pojawia się w wielu innych produkcjach. Muszę jednak przyznać, że motyw w Obcy: Izolacja prezentuje się piekielnie ciekawie – muszę nawet sprawdzić, czy twórcy kiedykolwiek szerzej wspominali o tej mechanice.

Źródło: https://www.polygon.com/2017/9/2/16247112/video-game-developer-secrets

Komentarze (60)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper