Roger Żochowski Roger Żochowski 04.03.2021 11:25
PSX Extreme 283 już w sprzedaży!
1179V

PSX Extreme 283 już w sprzedaży!

Najnowszy PSX Extreme trafi do sprzedaży już w ten czwartek, 4 marca. W numerze sprawdzamy prototypowe technologie, które za 10 lat mogą zmienić świat, dokopujemy się do mało chlubnej historii Rockstar, odwiedzamy studio QLOC, by dowiedzieć się całej masy rzeczy o portowaniu gier, opowiadamy o tym jak pierwszy Rayman uratował Ubisoft, zabieramy Was na wycieczkę po najbardziej zakręconych miejscach z automatami do gier (domy pogrzebowe?), zaglądamy za kulisy tworzenia uniwersum Indiana Jonesa i wiele więcej. 

PSX Extreme 283 returnal

Roger: W wiadomościach słyszymy co chwila o trzeciej fali pandemii, a gracze cały czas czekają na drugą falę, ale gier na next-geny, które na razie karmią się głównie ulepszonymi wersjami już znanych produkcji. W numerze, który trzymacie w rękach, recenzujemy choćby „nowe” wersje Control i dwóch odsłon Nioha. Ochoczo „remasteruje” też Nintendo, więc w recenzjach znajdziecie także Super Mario 3D World + Bowser’s Fury. I na ten trend odgrzewanych kotletów jesteśmy skazani przez najbliższe miesiące, bo kolejne zapowiedzi wpadają do i tak pełnego już wora.

Całe szczęście na rynek trafiło też kilka relatywnie nowych tytułów jak Little Nightmares 2, Bravely Default 2 czy Persona Strikers, które też recenzujemy. Ciekawie jest również w zapowiedziach – na pokazie Returnala sprawdziliśmy szykowany na konsole Sony exclusive, a przy okazji porozmawialiśmy z twórcami gry o początkach i rozwoju rynku gier w Finlandii. Ograliśmy też wersję testową Resident Evil Village, przyglądając się teoriom na temat tej dużej pani z dużym dekoltem (która została zresztą główną bohaterką komiksów w numerze), oraz Outriders, polską odpowiedź na Destiny. Komodo podjął się też zadania wskazania 13 gier, o których na razie nie mówi się wiele albo i w ogóle, a które mogą stać się hitami w 2021 r.

W Tematach Numeru jak zawsze mięso. Przyglądamy się technologiom, które w przyszłości mogą zupełnie zmienić nasze życie. One już istnieją w zaawansowanej bądź prototypowej formie. Komputery kwantowe? Sterowanie urządzeniami za pomocą myśli? To tylko niektóre z nich. Mieliśmy też okazję „odwiedzić” studio QLOC i dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy o portowaniu gier oraz pracy podwykonawczej dla takich firm jak Ubisoft, Capcom czy Konami. Niestety nie zawsze studio umieszczane było w creditsach, choć odwalało całą robotę albo… poprawiało ją po innych, gdy po premierze fani nie zostawiali na takim porcie suchej nitki. Sprawdzamy też, w jaki sposób Rockstar bawiło się marketingiem, promując swoje gry kontrowersjami, i dlaczego człowiek odpowiedzialny za rozkręcanie pierwszych części GTA umarł w więzieniu. Historia firmy, która stała się fabryką pieniędzy, opowiedziana inaczej i z uwzględnieniem naprawdę mało znanych faktów. Analizujemy też głośną sprawę wzrostu  cen akcji sieci sklepów GameStop, o której prasa rozpisywała się jak o walce Dawida (gracze i użytkownicy Reddita) z Goliatem (ogromne korporacje spekulujące na giełdzie, które straciły miliony dolarów). Czy faktycznie tak było? I czy to pokazuje, że wyrachowane i nastawione na zarabianie konglomeraty mogą już zacząć bać się maluczkich? Tu nie ma prostych odpowiedzi. Na pewno prostsza, ale nie mniej wciągająca, jest opowieść o Bluepoint, firmie, która w kilka lat stała się mistrzem remake’ów, podobno tworzy nową wersję pierwszego Metal Gear Solid, a za chwilę ma zostać wykupiona przez Sony. Jak udało im się to osiągnąć? Sprawdzamy. 

Okres ogórkowo-remasterowy sprawia, że materiałów publicystycznych i retro jest w tym numerze naprawdę sporo. Czy wiedzieliście o tym, że dla Amerykanów granie na automatach w pralniach to niemal tak kultowa rzecz jak dla nas wizyty w wozach Drzymały? A zagralibyście w Pac-Mana w domu pogrzebowym? O tym, jak szalone są czasem pomysły na łączenie różnych biznesów z automatami, przeczytacie w dziale Retro, gdzie Sobek opowiada z kolei o kulisach powstania uniwersum Indiany Jonesa. Czyli jak Steven Spielberg i George Lucas kombinowali, by dać światu Bonda z biczem w ręku. Kilka anegdot w tej historii, w której nie zabraknie też gier, to czyste złoto. Przypominamy ponadto o tym, jak Rayman uratował i wyprowadził na szerokie wody Ubisoft i w jakich okolicznościach seria stawiała pierwsze kroki. W 2D, kiedy wszyscy zapatrzeni byli w nadchodzącą, polygonalną grafikę.

Miłej lektury, moi drodzy. W tym miejscu miał być jeszcze wierszyk Myszaqa, ale nie uwierzycie – NIE SPÓŹNIŁ TEKSTU! Albo chory, albo pomylił terminy w kalendarzu.  

PROSIMY NIE PODAWAĆ OCEN GIER ZRECENZOWANYCH W TYM NUMERZE!
 
TEMATY NUMERU

QLOC – mistrzowie portów spod szyldu smoka 
Przyszłość nadejdzie jutro

 CO NOWEGO

Crimson Desert 
Project DT
New Pokemon Snap 
Parszywa trzynastka – Czarne konie 2021 roku 
GiełdaStop – O jednych takich, co „ukradli” miliony
Outriders 
Returnal 

PLAYTEST

Resident Evil Village 

RECENZJE

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury 
Kolekcja Nioh Remastered 
Bravely Default II 
Little Nightmares 2 
Curse of the Dead Gods
Destruction AllStars 
Bonkies
CROSSBOW: Bloodnight
Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest 
Ys IX: Monstrum Nox
Romance of the Three Kingdoms XIV: Diplomacy and Strategy Expansion Pack 
Cathedral
Monster Jam Steel Titans 2
#Drive 
Neptunia Virtual Stars
Aground 
Turrican Flashback
Fallen Legion: Revenants 
Persona 5 Strikers 
Olija
The King of Fighters 2002: Unlimited Match 
Control Ultimate Edition 

 HARDKOR

Rockstar – imperium wzniesione na skandalach 
Bluepoint Games – mistrzowie renowacji 
Myszaq lubi 

 RETRO

Rayman na ratunek (Ubisoftu) 
Wirowanie i granie 
Indiana Jones: 40 lat jak z bicza strzelił 

 
FELIETONY

Z uKosa [Koso]
Fabularna tawerna [Zax]
Savepoint [Michał Walkiewicz]
Dwóch zgryźliwych tetryków [Zooltar / Marcellus]
Na piechotę [Piechota]
Od gracza dla graczy [Mazzi]
Felieton czytelnika
Okiem maniaka [Roger]

 STAŁE RUBRYKI

Co nowego 
Ohayo Nippon
Dobre, bo polskie
Hyde Park
Headshot
Prenumerata
Comix Zone
Region Filmowy
Graczpospolita
Listy
Głos Ludu

PROSIMY NIE PODAWAĆ OCEN GIER ZRECENZOWANYCH W TYM NUMERZE!

PRENUMERATA zostanie wysłana w poniedziałek, 1.03. W przypadku jakichkolwiek kłopotów z dostawą, opóźnień lub innych problemów - prosimy o maile na [email protected] lub posty w tym temacie.

Informacje o najnowszym PE znajdziecie także na naszym profilu facebookowym.

Tagi: 283 Psx extreme