Mortal Kombat - 25 urodziny serii!

Gry
1589V
Mortal Kombat - 25 urodziny serii!
Paweł Musiolik | 08.10.2017, 11:14

Mortal Kombat świętuje swoje 25 urodziny. Najbardziej kontrowersyjna bijatyka w historii, stworzona prze Eda Boona i Johna Tobiasa pojawiła się na automatach 8 października 1992 roku. Czyli równe ćwierćwiecze temu.

Mortal Kombat zrodziło się w głowie szefostwa Midway w 1991 roku po gigantycznym sukcesie odniesionym przez Street Fighter 2. Wydawca zapragnął mieć w swoim portfolio bijatykę i zlecił stworzenie jej duetowi Ed Boon i John Tobias, którzy dostali rok na napisanie gry. Mortal Kombat ostatecznie powstał w 10 miesięcy i na automaty trafił 8 października 1992 roku. Rok później gra wylądowała m.in. na SNES-ie, Sedze Mega-Drive, Game Gear i GameBoyu. Kolejne lata przynosiły porty na kolejne sprzęty - PC-ty, Amigę, Segę CD.

Dalsza część tekstu pod wideo

Pierwszy Mortal Kombat nie był zbyt rozbudowaną grą. Tytuł oferował siedmiu zawodników - Kano, Raidena, Liu Kanga, Sonię Blade, Johny'ego Cage'a, Sub-Zero i Scorpiona. Deweloperzy postawili na digitalizowanie prawdziwych ludzi, co nadało grze unikatowy styl, wywołując jednocześnie zachwyty świetną grafiką. Produkcja szokowała także brutalnością w trakcie walki oraz po niej, z racji systemu Fatality. Co ciekawe, największe problemy sprawiał... tytuł gry. Nikt przez ponad pół roku nie potrafił wymyślić czegoś, co zaakceptowałby cały zespół. Aż pewnego dnia Steve Ritche rzucił do Eda Boona "A może nazwałbyś grę po prostu Mortal Kombat?". I tak już zostało.

Rok po wydaniu jedynki, pojawiło się Mortal Kombat 2, które poszerzało system walki o nowe ciosy, dodało Babality, Friendshipy i Stage Fatality. Oprócz tego, w grze pojawiła piątka nowych postaci (Jax, Kitana, Kung Lao, Baraka, Mileena), a do grywalnej obsady dołączył Reptile i Shang Tsung. Gra osiągnęła jeszcze większy sukces trafiając przez lata na masę sprzętów, w tym PlayStation w 1996 roku (ale tylko w Japonii).

Mortal Kombat 3 pojawiło się dwa lata później, a jakiś czas po tej grze do sprzedaży trafiła wersja Ultimate. Gra wprowadzała przycisk biegu, chain-combos, Animality (wraz z opcją Mercy potrzebną do jej wykonania) oraz Kombat Codes, które modyfikowały rozgrywkę. W MK3 pojawiło się siedem nowych postaci, w tym roboty (Cyrax, Sektor), Nightwolf, Rain czy Sheeva. UMK3 dorzuciło Jade i pozwoliło ponownie grać Kitaną, Scorpionem i Reptilem. Za pomocą odpowiednich Kombat Code, mogliśmy też zagrać Ermaciem czy klasycznym Sub-Zero.

W 1996 roku pojawiło się Mortal Kombat Trilogy, które można potraktować jako wydanie all-stars poprzednich gier. Dostępne były wszystkie wprowadzone wcześniej nowości w systemie walki. Deweloperzy dodali też Brutality oraz postać Chameleona. Gra nie spotkała się z ciepłym przyjęciem, więc deweloperzy szybko skupili się na Mortal Kombat 4, które miało być krokiem w nową generację gier. Niestety - gra okazała się porażką. Zrezygnowano z digitalizowanych postaci na rzecz modelowanych w 3D wojowników. Produkcja była brutalniejsza, mroczniejsza i oferowała osiem nowych postaci. Gracze jednak większością nie byli zachwyceni, a do historii bez wątpienia przeszły zakończenia każdej z postaci, które były... tragiczne. MK4 na PlayStation pojawiło się w 15 września 1998 roku.

Po wydaniu czwórki i porażce jaką gra zaliczyła, studio zrobiło sobie bardzo długą przerwę. Zanim pojawiło się Mortal Kombat: Deadly Alliance na m.in. PS2, rynek zapełniały kolejne spin-offy, które były gorsze jedne od drugich (Mythologies Sub Zero, Special Forces). Tym samym rozpoczęły się mroczne czasy dla serii, która traciła udziały w rynku i przechodziła w zapomnienie.

Wydane 14 lutego 2003 roku Mortal Kombat: Deadly Alliance nie pomogło serii wrócić na szczyt. Mimo, że gra raczej zbierała ciepłe opinie, głównie za przebudowanie systemu walki (każda postać miała po 3 style i broń) i znacznie lepszą grafikę. Krytykowano za to wyrzucenie Stage Fatality i ograniczenie Fatality do jednej na postać. MK: DA wprowadziło 11 nowych postaci, co z powrotem starych dawało 24 zawodników. W 2004 roku do sprzedaży trafiło Mortal Kombat: Deception, które rozwijało pomysły poprzedniczki. 26 zawodników było grywalnych, z czego 9 była nowa. Największą nowością był przygodowy tryb Conquest, który później rozwinięto w formie spin-offa - Shaolin Monks. Ostatnią grą wydaną na PS2 było Mortal Kombat Armageddon, które można potraktować ponownie jako all-stars w którym znalazło się ponad 60 postaci. Ta odsłona jest ostatnim tytułem w klasycznej osi fabularnej serii.

Na konsolach poprzedniej generacji doczekaliśmy się dwóch gier. Mortal Kombat vs DC Universe wydane zostało w 2008 roku i krytykowane było za porzucenie brutalności (DC nie chciało zgodzić się na to z uwagi na ich postacie). Gracze i recenzenci nie byli też zachwyceni ogólnym pomysłem cross-overa. Nie krytykowano jedynie trybu fabularnego, który był zalążkiem tym, co dostaliśmy  trzy lata później.

Po tym, jak Midway zbankrutowało, do akcji wkroczył Warner Bros., który chciał zaistnieć mocniej na rynku gier. Powstało więc Netherrealm Studios, które zabrało się za zrestartowanie serii, by odciąć się od niezbyt udanych odsłon, które zaczęły się wraz z premierą MK4. W 2011 roku dostaliśmy Mortal Kombat, które nazywane jest też czasami MK9. Gra oferowała niesamowitą grafikę, udany gameplay, powróciła też do brutalności, oferując przy tym sporo zawartości. Wreszcie przeniesienie serii w trójwymiar się opłaciło. Korzystając z rebootu, zrestartowano historię serii pozwalając nam przeżyć wydarzenia z MK 1-3 raz jeszcze z innym zakończeniem, co kasowało oś fabularną z PS2. W 2012 roku pojawiła się kompletna wersja gry w której na płycie znajdowały się dodane wcześniej w ramach DLC postaci (Kratos, Freddy Krueger, Skarlet, Kenshi i Rain). Gra doczekała się także udanego portu na PS Vitę.

W 2015 roku pojawiło się Mortal Kombat X, które okazało się być jeszcze lepszą grą rozwijającą systemy położone jako fundamenty na konsolach poprzedniej generacji. Poprawiono system walki, oferowano mnóstwo trybów gry oraz postaci, które rozbudowane zostały za pomocą dwóch Kombat Packów. O samej grze więcej znajdziecie w naszej recenzji. W 2016 roku pojawiła się wersja MK XL, która zawierała wszystkie wydane w DLC postaci oraz zmiany w systemie i kodzie sieciowym, które wprowadzały aktualizacje. O grze pisaliśmy tutaj.

Jak wspominacie serię? Która część jest waszą ulubioną?

Źródło: własne

Komentarze (23)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper