Shantae
213V

Shantae

Shantae
  • Premiery
  • Świat: 02.06.2002
  • Europa: 18.07.2013
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: Zręcznościowa, Platformowa
  • Liczba graczy: 1
  • Kontroler ruchu: Nie
  • Tryb 3D: Nie
  • Dystrybucja cyfrowa: Tak

Shantae to gra platformowa stworzona przez WayForward Technologies oraz wydana w 2002 roku na Game Boy Color przez studio Capcom. Jest to pierwsza część serii, opowiadającej o losach strażniczki portowego miasteczka Scuttle Town.

Akcja gry dzieje się na fikcyjnej wyspie zwanej Sequin Land. Miasteczko Scuttle Town zostaje zaatakowane przez piracką załogę, której nazwa brzmi Tinkerbats. Pod przywództwem ponętnej Risky Boots, rozbójnicy kradną od Mimica (miejscowego łowcy skarbów) prototyp maszyny parowej, która w niewłaściwych rękach może się stać niebezpieczną bronią. Na miejsce zdarzenia przybywa Shantae (strażniczka tejże mieściny), która dowiaduje się od napadniętego starca o czterech elementarnych kamieniach, niezbędnych do właściwego działania urządzenia. Wraz z pomocą swoich przyjaciół, dziewczyna postanawia powstrzymać złowieszczy plan Risky, znajdując przed nią cztery magiczne kamienie.

Rozgrywka budzi pewne skojarzenia z serią Metroid czy Castlevania - nasza bohaterka odwiedza różne miejscówki Sequin Land (m.in. las czy pustynia), gdzie roi się od różnego rodzaju przeciwników czy przeszkód. W walce dziewczyna używa swoich włosów jako bicz oraz specjalnych umiejętności, które nabywa podczas swojej wędrówki. Część z nich jest aktywowana poprzez wklepanie odpowiedniej kombinacji klawiszy w trakcie uwodzącego tańca, który kryje się pod przyciskiem Select. Pokonani oponenci mogą czasem po sobie zostawić serduszka (dzięki nim można się leczyć) bądź też klejnoty (dzięki nim można kupić wszelakiej maści przedmioty, np. napoje lecznicze czy czary ofensywne).

Poza potyczkami czy rozwiązywaniem zagadek w świątyniach, Shantae na swojej drodze może znaleźć pewnego rodzaju znajdźki. Zalicza się do nich kontenerki na serduszka (na początku gry ma się ich tylko trzy), małe ośmiorniczki (każde pięć maluchów daje możliwość tzw. "szybkiej podróży" do określonego miasteczka), świetliki (znajdując je wszystkie otrzymuje się specjalną umiejętność), dodatkowe życia (strata ich wszystkich wiąże się ze słynnym napisem Game Over) oraz wspomniane wcześniej klejnoty.

W grze można się natknąć na dwa ciekawe aspekty. Pierwszy z nich to odwiedzane przez bohaterkę miasteczka, gdzie można zapisać progres swojej podróży, kupić niezbędne przedmioty w sklepie, odwiedzić łaźnie w celu zregenerowania swoich sił, aktywować Warp Squidy poprzez wręczenie pięciu znalezionych ośmiorniczek, porozmawiać z niektórymi postaciami czy wziąć udział w mini-grach (np. taniec), dzięki którym można nabyć dodatkowe klejnoty. Drugi natomiast to obecność cyklu dnia i nocy, od którego zależy siła naszych przeciwników.

Oprawa audio-wizualna stoi na bardzo wysokim poziomie. Tła, wygląd postaci czy ich animacje są miłe dla oka, a klimatyczna muzyka potrafi zapaść głęboko w pamięć. Gra zebrała dużo pozytywnych opinii wśród recenzentów (niektórzy z nich uważają ją za jedną z najlepszych produkcji na Game Boy Color), jednakże miała ona dość słabą sprzedaż. Zapewne było to spowodowane tym, że Capcom dość długo się zwlekał z wydaniem dzieła WayForward Technologies.

Gra doczekała się trzech kontynuacji: Shantae: Risky's Revenge (2010), Shantae and the Pirate's Curse (2014) oraz Shantae: Half-Genie Hero (2016).