428: Fusa Sareta Shibuya de
540V

428: Fusa Sareta Shibuya de

428: Fusa Sareta Shibuya de
  • Producent: Chunsoft
  • Wydawca: Sega
  • Wersja językowa: Angielska Angielska
  • Premiery
  • Świat: 04.12.2008
  • Europa: Nie wydano
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: Przygodowa, Powieść graficzna
  • Liczba graczy: 1
  • Kontroler ruchu: Tak
  • Tryb 3D: Nie
  • od lat 16

428: Fusa Sareta Shibuya de (dosł. "428: In a Blockaded Shibuya") jest powieścią graficzną wydaną pierwotnie na Nintendo Wii w grudniu 2008 r., z późniejszymi portami na konsole PlayStation 3 i PlayStation Portable (2009) oraz platformy mobilne iOS i Android (2011). Za developing odpowiedzialne było studio Chunsoft, a za wydanie i dystrybucję firmy Sega (Wii) oraz Spike (konwersje).

Miejscem akcji tytułu jest jedna z dzielnic Tokio, Shibuyi, gdzie splatają się ze sobą losy grupy pozornie niepowiązanych ze sobą postaci. Były członek najgroźniejszego lokalnego gangu, młody detektyw z Wydziału Policji Shibuya, rodzeństwo sióstr bliźniaczek, ich ojciec - ekspert w dziedzinie wirusów, zapalona reporterka, maskotka reklamująca napój dietetyczny - tak różne osobowości spotkają się ze sobą w ciągu jednego dnia za sprawą nieskomplikowanego przekazania pieniędzy pewnemu porywaczowi, co zaowocuje wydarzeniem mogącym postawić na nogi nie tyle całą dzielnicę, co cały świat.

Tak jak wcześniejsze gry studia, Eve Burst Terror (1995) oraz Machi (1998), 428 jest nielinearną powieścią graficzną, w której w obrębie jednego fragmentu rozgrywki przełączamy się między kilkoro bohaterów, aby te same wydarzenia ukazać z różnej perspektywy. Celem gracza jest jednak takie dokonywanie wyborów poszczególnymi osobami, aby ich konsekwencje nie wpływały na postęp reszty bohaterów. Przykładowo, jeżeli Achi Endo, widząc na ulicy mającą doręczyć porywaczowi okup Hitomi Osawę, zdecyduje zbliżyć się do dziewczyny, zablokuje postęp nie tylko sobie (ponieważ zostanie niesłusznie zatrzymany przez policję), ale także będącemu na miejscu detektywowi Shinyi Kanou (ponieważ aresztuje niewłaściwego człowieka i spłoszy prawdziwego sprawcę).

Akcja ma miejsce tego samego dnia, 28 kwietnia, od dziesiątej rano do ósmej wieczorem, a rozgrywka podzielona jest na dziesięć segmentów obejmujących jedną godzinę. Podczas każdego z nich konieczne jest takie zazębienie ciągu przyczynowo-skutkowego między pięcioma bohaterami, aby bez przeszkód dotarli oni do wydarzeń z końca rozdziału. Dla ułatwienia, z poziomu gry widoczny jest ułożony chronologicznie plan dnia każdej z postaci, pozwalający rozeznać się w już dokonanych wyborach oraz ich następstwach. Na oprawę wizualną składają się digitalizowane zdjęcia, wstawki filmowe live-action oraz paragrafy tekstu, którego kluczowe zagadnienia zostały przedstawione w oddzielnym kolorze. Terminy oznaczone na niebiesko mogą zostać podświetlone, co przeniesie nas do glosariusza wyjaśniającego ich definicję, oferującego dodatkową wiedzę na dany temat lub nakierowującego na to, co należy robić dalej. Na czerwono zostały z kolei podkreślone personalia dostępnych postaci, a ich podświetlenie przeniesie historię na ich perspektywę - to także jest częsty sposób pchania fabuły do przodu. Wykonane przez nas wybory doprowadzić mogą aż do 85 różnych wersji zakończenia.

W grze znajduje się dodatkowy scenariusz autorstwa Kinoko Nasu ze studia Type-Moon (Tsukihime, seria Fate). Scenariusz ten stał się później bazą pod serial anime od tego samego studia. Serial ten, zatytułowany Canaan, wyświetlony został w japońskiej telewizji w 2009 r.


Opis opracował: Daaku