Master of Orion
1273V

Master of Orion

Master of Orion
  • Producent: Simtex
  • Wydawca: Microprose
  • Wersja językowa: Angielska Angielska
  • Premiery
  • Świat: 12.01.1993
  • Europa: Nie wydano
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: Strategiczna
  • Liczba graczy: 1

Master of Orion to strategia turowa wyprodukowana przez Simtex i wydana przez Microprose na komputery osobiste z systemami DOS, Windows i Mac OS. Zadaniem gracza jest w niej zarządzanie galaktycznym państwem. Tytuł doczekał się kilku kontynuacji.

W Master of Orion otrzymujemy do wyboru dziesięć kosmicznych ras posiadających swoje unikalne wady i zalety. Naszym zadaniem jest zarządzanie galaktycznym państwem, począwszy od jego skromnych początków (jedna kolonia i kilka statków), a skończywszy (jeśli wszystko się powiedzie) na potężnym międzyplanetarnym imperium.

 

W produkcji Simtex mamy do czynienia z systemem turowym. Jedna tura to jeden rok. W trakcie jej trwania możemy przedsięwziąć kroki zmierzające do rozbudowy znaczenia naszego państwa. Wymienić w tym kontekście można rozwijanie stosunków dyplomatycznych, rozbudowę armii, zwiększenie nacisku na badania, kolonizację dalszych zakątków kosmosu itd. To od nas też zależy czy zdecydujemy się działać pokojowo, czy dokonywać ekspansji przy pomocy siły militarnej. Na podjęcie decyzji mamy nieograniczoną ilość czasu. Podczas rozgrywki używamy przede wszystkim myszy, ale twórcy nie zapomnieli o dodaniu skrótów klawiszowych ułatwiających buszowanie po menusach.

 

Jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki wybieramy też, jak duża będzie galaktyka, w której toczyć się mają zmagania. Z kolei już w trakcie otrzymujemy do dyspozycji mapę z zaznaczonymi na niej ciałami niebieskimi. Żeby rozbudowywać nasze imperium musimy przejmować kontrolę nad kolejnymi planetami. Sęk jednak w tym, że nie poznamy ich charakterystyki (np. tego czy nadaje się do zamieszkania) dopóki, dopóty nie poślemy na miejsce własnych statków. Najlepsze planety do kolonizacji to te, na których może się osiedlić jak największa liczba mieszkańców, co zwiększa potencjał gospodarczy całego państwa.

 

Podbój galaktyki, jak już wspomnieliśmy, rozpoczynamy z kilkoma statkami, ale z czasem ulega to zmianie. Nie tylko rozrasta się ich flota, ale także stają się one bardziej zaawansowane technologicznie. Postęp zależny jest od nakładów przeznaczonych na badania i rozwój.

 

Od czasu do czasu natykamy się na wydarzenia losowe mogące mniej lub bardziej wpłynąć na sytuację w galaktyce. Mogą mieć one charakter pozytywny (np. odkrycie nowych złóż) lub negatywny (wyczerpanie złóż, skandal dyplomatyczny, epidemia jakiejś choroby itd.). Te drugie możemy w miarę możliwości neutralizować stosując działania zapobiegawcze.

Podobne gry