Xenogears

Xenogears

8,8
147 oceny

Ocena wg platformy:

PSone 8.5

Grałem, moja ocena:

Grałem na:

Grę ukończyłem w (godziny):

Pole nieobowiązkowe

Ocena zapisana

Zmień
Producent:
Square Co., Ltd.
Wersja językowa:
Brak wsparcia języka polskiego angielska
Gatunek:
RPG
Śr. czas:
89 godzin
Premiery
Świat:
11.02.1998
Producent:
Square Co., Ltd.
Wersja językowa:
Brak wsparcia języka polskiego angielska
Gatunek:
RPG
Śr. czas:
89 godzin
Premiery
Świat:
11.02.1998

Xenogears - opis gry

Xenogears jest japońską grą RPG wyprodukowaną i wydaną przez Squaresoft w 1998 roku na PlayStation. Tytuł ten był w założeniach częścią większej historii, której jednak nie udało się zrealizować.

Akcja rozpoczyna się na kontynencie Ignas, gdzie od setek lat wojnę prowadzą ze sobą dwa państwa: Aveh i Kislev. Trzecią, stojącą jednak nieco na uboczu konfliktu siłą jest kościelna organizacja Ethos, która pod pozorem dbania o dziedzictwo kulturowe wydobywa spod ziemi zdobycze minionych cywilizacji, wśród których znajdują się zwłaszcza mechy zwane “gears”.

Dalsza część tekstu pod wideo

Fabuła gry rozpoczyna się w Lahan, wiosce leżącej na rubieżach Ignas, gdzie spokojne życie wiedzie od pewnego czasu trapiony amnezją 18-letni Fei Fong Wong. Sielankowy żywot Feia kończy się, gdy wioskę atakuje oddział mechów, który w następstwie wydarzeń masakruje mieszkańców. Kierowany przez niewytłumaczalną siłę bohater stawia im opór, pilotując odnalezionego geara, jednak to nie przekonuje ocalałych z pogromu, uważających go za praprzyczynę wszelkich nieszczęść.

Dlaczego armia zaatakowała wioskę na końcu świata? Kim jest Fei? Kiedy nauczył się pilotować mecha? Na te pytania odpowie historia opowiedziana z bezprecedensowym rozmachem, w której obok siebie spotkają się między innymi koncepcje Nietzschego, Freuda i Junga.

W kwestii gameplayu Xenogears przypomina ówczesne tytuły z serii Final Fantasy. System walki opiera się na ATB, pasku, który odmierza czas do rozpoczęcia tury danej postaci. Swoistym novum jest jednak podział rozgrywki na zwyczajne starcia i starcia mechów. Generalnie w ich trakcie możemy odpalać ataki fizyczne o różnej sile (trzy rodzaje, jak w Chrono Cross) oraz używać specjalnych technik zwanych Deathblows, których uczymy się stosując rozmaite kombinacje ciosów. W przypadku mechów dochodzi do tego kwestia paliwa (przepadającego z każdą czynnością) i niemożność przywrócenia znokautowanych postaci w trakcie pojedynków. W Xenogears bohaterowie zdobywają poziomy doświadczenia, jednak mają one o wiele mniejsze znaczenie gdy walczymy w kokpitach gearów (te rozwijamy kupując po prostu nowe części). 

Xenogears uznawane jest po dziś dzień za jednego z najwybitniejszych reprezentantów swojego gatunku, mimo krytyki niektórych pod adresem zbyt długich dialogów i niedokończonej drugiej płyty, co objawiało się przez ewidentnie wycięte fragmenty gameplayu. Gra, jak mogliśmy się dowiedzieć po napisach końcowych, była jedną z sześciu części o wiele większej historii rozgrywającej się na przestrzeni ponad dziesięciu tysięcy lat. Niewystarczająco dobra sprzedaż pogrzebała plany wydania kontynuacji, co spowodowało odejście ze Square kilkudziesięciu osób zaangażowanych w produkcję i założenie w październiku 1999 roku studia Monolith Soft.

Wideo - Xenogears

Poprzednie wideo
Następne wideo
Youtube video
Youtube video

Komentarze (29)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper