Shadow Hearts
2207V

Shadow Hearts

Shadow Hearts
  • Producent: Sacnoth
  • Wydawca: Midway
  • Wersja językowa: Angielska Angielska
  • Premiery
  • Świat: 28.06.2001
  • Europa: 29.03.2002
  • Polska: Nie wydano
  • Gatunek: RPG, RPG akcji
  • Liczba graczy: 1
  • Kontroler ruchu: Nie
  • Tryb 3D: Nie
  • od lat 16

Shadow Hearts zostało wydane na PlayStation 2 w 2001 roku. Tytuł wyróżnił się z role-playowej konkurencji na kilka sposobów. Gra Sacnoth okazała się - podobnie jak wcześniej wyprodukowana Koudelka - wypełniona dojrzałymi motywami (groza, horror). Tytuł jest również wyjątkowy jeśli chodzi o scenariusz - wątki związane z początkiem XX-wieku łączą się tutaj z fantasy z groteskowymi akcentami, sprawiającymi wrażenie wyciągniętych z prozy H.P. Lovecrafta.

Shadow Hearts opowiada o losach mężczyzny o imieniu Yuri, który ratuje Alice Elliot od pewnej śmierci z rąk japońskiej armii najeżdżającej Chiny. W ten sposób rozpoczyna się podróż dwójki bohaterów przez Państwo Środka, aż do Europy. W trakcie podróży Yuri odkryje prawdę na temat własnej tożsamości, roli Alice oraz niecnych zamiarów jegomościa zwanego Rogerem Baconem.

 

Walka w Shadow Hearts odbywa się na oddzielnych arenach w 3D (normalną eksplorację prowadzimy na prerenderowanych tłach 2D, co w 2001 roku było już anachronicznym rozwiązaniem). Pomimo tego, że potyczki odbywają się pod turowe dyktando (komendy wybierane są z listy poleceń), deweloperzy pomyśleli o wprowadzeniu do nich elementów zręcznościowych, które mogłyby podgrzać atmosferę starć. Jedną z najważniejszych innowacji pod tym względem jest tzw. "Judgment Ring". Powodzenie wielu z wykonywanych czynności w grze zależy od sukcesu w segmencie zręcznościowym, z obracającą się wskazówką na tle tarczy "zegara". Zadaniem gracza jest zatrzymanie tej wskazówki we właściwym momencie - jeśli trafimy w odpowiednio pokolorowany segment, można nawet zapewnić sobie atak krytyczny, albo zwiększony modyfikator zadawanych obrażeń. Judgment Ring wykorzystywany jest również w innych sytuacjach - np. w trakcie wykonywania zakupów. Przy próbie kupienia wybranego przedmiotu gracz może zatrzymać wskazówkę na tarczy we właściwym momencie, co zapewni mu duże rabaty.

 

Pomimo oryginalnej oprawy wizualnej i tematu narracji (początek XX-wieku, realistyczne lokacje połączone z motywami fantasy) Shadow Hearts nie uzyskało bardzo wysokich ocen w branżowych periodykach. Średnia ocen tytułu oscyluje wokół noty 7/10. Na taki stan rzeczy złożyła się z pewnością anachroniczna oprawa wizualna (lokacje 2D w tych czasach były już przestarzałe). Wśród fanów jRPG-ów Shadow Hearts cieszy się jednak cały czas niegasnącą popularnością za sprawą swego wyjątkowego, mrocznego klimatu.

Podobne gry