Final Fantasy X

Final Fantasy X

8,8
418 oceny

Ocena wg platformy:

PS2 8.7

Grałem, moja ocena:

Grałem na:

Grę ukończyłem w (godziny):

Pole nieobowiązkowe

Ocena zapisana

Zmień
Producent:
SquareSoft
Wersja językowa:
Brak wsparcia języka polskiego angielska
Gatunek:
RPG
Śr. czas:
100 godzin
Premiery
Świat:
17.12.2001
Europa:
09.05.2002
Polska:
11.05.2002
Producent:
SquareSoft
Wersja językowa:
Brak wsparcia języka polskiego angielska
Gatunek:
RPG
Śr. czas:
100 godzin
Premiery
Świat:
17.12.2001
Europa:
09.05.2002
Polska:
11.05.2002

Final Fantasy X - opis gry

Prace nad Final Fantasy X rozpoczęły się już w 1999 roku i kosztowały ok. 4 miliardy jenów. Produkcja gry rozpoczęła się od razu z myślą o pełnym przerzuceniu się do środowiska 3D (dawniej tła wykonywano w konwencji prerenderownanych obrazków 2D). Gra pojawiła się na PS2 24 maja 2002 roku (w Japonii 19 lipca 2001 roku). Final Fantasy X sprzedawało się bardzo dobrze po premierze - na całym świecie rozeszło się ponad 6 mln kopii gry.

Głównym bohaterem Final Fantasy X jest Tidus, bishounen i gwiazda Blitzballa (połączenie piłki nożnej z wodną ), który podczas jednego z meczów jest świadkiem ataku na miasto ogromnego potwora - Sina. Przy kontakcie z monstrum wraz z Auronem, swoim strażnikiem, przenosi się 1000 lat w przyszłość do nieznanego mu świata zwanego Spirą. Tu poznaje m.i, Yunę, summonerkę odbywającą tajemniczą pielgrzymkę po świątyniach położonych na całym świecie, w których modli się o pokonanie Sina i zaprowadzenia na ziemi pokoju... przynajmniej na jakiś czas.

Nacisk na nowoczesną oprawę wizualną widoczny był od samego początku. Wiele z cut-scenek w Final Fantasy X wykonanych jest w czasie rzeczywistym i tutaj Squaresoft postawiło na specjalne modele 3D postaci, które były - jak na rok 2001 - bardzo zaawansowane pod względem graficznym. W tamtych czasach twarze i mimika postaci w FFX pozostawały praktycznie bez konkurencji na konsolach. FFX było też pierwszą grą w serii, która wykorzystała w większości miejsc trójwymiarowe lokacje.

Zmiany nastąpiły również w systemie walki - Squaresoft odeszło od modelu Active Time Battle w kierunku Conditional Turn-Based Battle, które nawiązywało do FFIV. CTB jest typowo turowym systemem walki (bez elementów real-time jak w ATB), który pozwala na wybieranie komend postaciom bez presji czasowej. Gracz informowany jest o wchodzeniu kolejnych postaci i przeciwników w swoją turę ruchu poprzez schemat graficzny w prawym górnym rogu ekranu (uproszczona wersja systemu z Grandii). Dzięki wykresowi dowiadujemy się też, jak dana czynność wpłynie na opóźnienia w ruchach bohaterów.

Zmienił się także sposób przywoływania "Summonów". W Final Fantasy X tzw. Aeony przybywają na arenę starć i zastępują 3-osobową drużynę. Mają swoje oddzielne statystyki, komendy, ataki specjalne, zaklęcia oraz Overdrive'y (rodzaj "ostatecznych ataków" w stylu Limit Breaków z Final Fantasy VII). Gra była krytykowana za zbyt uproszczony system rozwoju postaci (tzw. "Sphere Grid"), który zbyt szybko prowadził do upodobnienia wszystkich postaci do siebie (w przeciwieństwie np. do Final Fantasy IX)

Final Fantasy X było pierwszą częścią serii, która dorobiła się bezpośredniego sequela w postaci Final Fantasy X-2 . Po raz pierwszy w historii bohaterowie serii przemówili też ludzkim głosem.

Dalsza część tekstu pod wideo

Wideo - Final Fantasy X

Komentarze (87)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper