Indyki i sny

BLOG
293V
Indyki i sny
Acquainted | 15.02.2019, 17:06
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
Moje przemyślenia o grach niezależnych i Dreams (PS4). 

 

Grałem już w podobną grę

Powstaje coraz więcej bliźniaczo podobnych do siebie gier. Od pewnego czasu można zaobserwować dość spory zastój w branży gier komputerowych pod względem zastosowania innowacyjnych rozwiązań w grach AAA. Jeżeli w jakiejś dużej produkcji pojawi się już jakieś rozwiązanie, na które nie wpadł nikt wcześniej oraz spodoba się ono graczom to niemal natychmiast jest kopiowane przez inne studia. Rynek się rozrasta, kiedyś tylko dzieciaki i nastolatkowie grali w gry wideo, a dzisiaj nikogo nie dziwi widok ludzi po 30 grających w gry komputerowe razem ze swoimi pociechami. Można zaobserwować coraz większe zainteresowanie wśród seniorów grami oraz, że wśród małych dzieci dopiero zaczynających swoją przygodę z gamingiem od przechodzenia prostych gier na smartfony zainteresowanie nie słabnie. Rozrost rynku powinien w teorii doprowadzić do złotej ery gier wideo, tak się jednak nie stało. To, że na grach można dobrze zarobić przyciągnęło wielu inwestorów, ale również koszty produkcji gier AAA poszybowały do góry. Doprowadziło to do tego, że większość akcjonariuszy woli żeby twórcy gier obrali w miarę bezpieczny kierunek. Co prawda powstaje teraz więcej gier, ale wiele z nich jest do siebie bardzo podobnych pod względem mechaniki. 

Independent video games

Idyki czyli małe lub średniej wielkości gry komputerowe, które powstają zazwyczaj bez wkładu finansowego wydawcy w produkcje gry i tworzone są przez małe studia deweloperskie powoli zyskują na popularności. Koszty tworzenia takich gier jest oczywiście dużo mniejszy niż w przypadku gier z segmentu AAA. Twórcy mniejszych gier nie są w stanie rywalizować z wielkimi studiami deweloperskimi pod wieloma aspektami. Są jednak indyki, które pod względem fabuły, udźwiękowienia, wizji artystycznej oraz wprowadzania inwencyjnych rozwiązań nie tylko dotrzymują kroku wielkim produkcjom, a nawet wiele z nich przewyższają. Niemal każda z gier indie jest inna, bo wszyscy twórcy chcą postawić swój stempel na produkcji, zawrzeć coś co grę będzie wyróżniało spośród innych tytułów. Myślę, że warto dać szanse indykom zwłaszcza wtedy, gdy jesteście zmęczeni grami z głównego nurtu.

Część osób może odstraszać pixeloza w wielu produkcjach, ale są też bardzo dobrze  wyglądające indyki.

Dobre mechanizmy/pomysły z mniejszych gier czasami są też przenoszone do tytułów AAA. Łatwiej przekonać inwestorów do zainwestowania środków w rozwiązania które już odniosły sukces nawet w mniejszych produkcjach np. po sukcesie PUGB Epic zdecydował się na dodanie trybu battle royale do Fortnite. W taki sposób niezależne produkcje pomału stają się papierkiem lakmusowym pod względem sprawdzania nowych rozwiązań, które będą wprowadzane do gier AAA.

Dreams

Dreams (PS4) wydaje się być fajnym i przystępnym narzędziem do tworzenia gier. Po zobaczeniu wielu nagrań z bety mogę powiedzieć, że gra daje olbrzymie pole manewru pod względem tworzenia poziomów. Pomimo tego, że mam liczne obawy związane z  niesamowicie ambitnym projektem Media Molecure to wydaje mi się, że ten produkt okaże się sukcesem .

Pięć ogromnych niebezpieczeństw dla Dreams

  1. Wielkie puste poziomy

Powstaje wiele dużych, lecz pustych poziomów. Na chwilę obecną wygląda na to, że jeden gracz nie będzie w stanie wypełnić ogromnych przestrzeni bez poświęcenia mnóstwo czasu na stworzenie bogatego świata gry. Im poziomy są mniejsze tym  lepiej wyglądają. 

  1. Czas tworzenia poziomów

Tworzenie poziomów zajmuje kilka godzin i nie jestem przekonany czy wiele osób będzie chciało poświęcić za wiele wolnego czasu po szkole/studiach/pracy na tworzenie gier.

  1. Radość z tworzenia 

Kolejnym problemem może być to, że radość doświadczana podczas tworzenia poziomów po pewnym czasie się wypali i tworzenie poziomów przestanie dla graczy być czymś interesującym.

  1. Pustka na serwerach

Jeżeli mało osób będzie zainteresowanych grą to cały projekt dość szybko umrze, bo nie będzie za bardzo dla kogo tworzyć gier ani nie będzie innych gier do zagrania.

  1. Współpraca pomiędzy graczami oraz ciągłe wspieranie gry przez Media Molecure

Jeżeli nie będzie można udostępnić stworzonych przez siebie poziomów do modyfikacji innym graczom, nie będzie można nawiązać współpracy z innymi graczami przy tworzeniu gier i jeżeli twórcy nie będą stale pracować nad poprawą narzędzi do kreacji poziomów to ta gra za długo nie pociągnie.

  1. Co sądzicie o Dreams?
  2. Jakie gry Indie są waszym zdaniem godne polecenia?
Oceń bloga:
9

Gracie w indyki?

Tak
39%
Nie
39%
Pokaż wyniki Głosów: 39

Komentarze (11)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper