Mortal Kombat - (K)rok po (k)roku #1 - 1992-2001

BLOG
653V
Mortal Kombat - (K)rok po (k)roku #1 - 1992-2001
petanorech | 05.05.2020, 10:11
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Ruszam z nowym cyklem dotyczącym mojej ulubionej serii bijatyk :). Co tydzień będą to rok po roku opisane co ważniejsze wydarzenia ze świata Mortal Kombat. Dziś odcinek pierwszy (92-01), za tydzień drugi (02-11), a za dwa tygodnie trzeci (12-19/20). Mam nadzieje, że tekst się spodoba. Tradycyjnie - zapraszam na bloga - http://ultimatemk.blogspot.com/

8.10.1992:

 

Właśnie tego dnia rozpoczyna się Mortalowe szaleństwo, a gra bije rekordy popularności. "Mortal Kombat" debiutuje w wersji arcade w Stanach Zjednoczonych. Gra szturmem zdobywa salony gier - jest ceniona przede wszystkim za niesamowitą brutalność oraz wciągającą rozgrywkę. 

 

Pierwsze reklamy Mortal Kombat.

 

1993:

 

Na początku '93 roku 'Mortal Kombat' trafia na komputery domowe - PC i Amigę.

25 czerwca w amerykańskich salonach gier debiutuje druga część gry. Jej ukazaniu się ponownie towarzyszy wydanie okolicznościowego komiksu wypuszczonego przez jednego z ojców serii - Johna Tobiasa. Mortal Kombat II Collector's Edition stanowi prolog do wydarzeń z gry.

 

W przeciwieństwie do konsoli Nintendo, wersje na konsole SEGI były nieocenzurowane.

 

13 września 1993 roku w tzw. "Mortal Monday" pierwsza część serii ukazuje się na domowe konsole - Game Boy, Game Gear, Genesis, Master System, SNES oraz Sega CD.

 

 

1994:

 

Malibu Comics wydaje dwie serie komiksów sygnowane logiem smoka - Mortal Kombat: Blood & Thunder (6 zeszytów), Mortal Kombat: Goro - Prince of Pain (3 zeszyty) oraz pojedynczy Mortal Kombat: Tournament Edition.

 

Pierwszy zeszyt komiksu 'Blood & Thunder'.

 

31 maja ukazuje się pełnoprawny LP 'Mortal Kombat: The Album' grupy The Immortals. 

1 marca 'Mortal Kombat II' robi inwazję na prywatne domostwa. W tym dniu gra debiutuje na platformach PC, Game Boy, Game Gear, Genesis, SEGA Master System, SNES. Parę miesięcy później zostaje również wydana wersja na Amigę. Gra oferuje jeszcze więcej brutalności, jeszcze lepszą rozgrywkę i nowe postacie. Gracze wiwatują! Na polu bijatyk jest nowy król.

 

Kto nie grał w MKII na Amidze ten nie zna życia :D

 

Trwają również pracę nad filmem fabularnym.

 

1995:

 

Ten rok śmiało można nazwać rokiem smoka. Po raz kolejny ukazuje się nowa część gry - tym razem z liczbą trzy w tytule. Mortal Kombat 3 debiutuje na automatach pod koniec marca.

11 kwietnia na kasetach VHS ukazuje się Mortal Kombat - The Journey Begins - animowany wstęp do pełnometrażowej wersji filmu. Kaseta zawiera również relację zza kulis aktorskiego filmu, wywiady i ciekawostki. Fani dostają również książkę autorstwa Martina Delrio opartą o wczesny skrypt scenariusza do filmu. Na pewno jest to swego rodzaju ciekawostka, gdyż zawiera ona nienakręcone sceny - np. walkę Sonyi z Jade.

 

Dwie najczęściej katowane kasety u mnie w domu :).

 

18 września na ekranach kin debiutuje film "Mortal Kombat: The Movie" i już w pierwszy weekend rozbija bank stając się najczęściej oglądaną produkcją tego miesiąca. Fani chwalą sobie sceny walk, scenerię, a także dobór aktorów oraz ciekawą fabułę. Po dzień dzisiejszy film tej jest uznawany za jedną z lepszych adaptacji gier wideo.

Już w październiku 'Mortal Kombat 3' wydane zostaje na Playstation, SNES, Game Boy, Game Gear, Genesis oraz PC (DOS). Twórcy świadomie rezygnują z wersji na Amigę. Chociaż brutalność w najnowszym dziele Midway Games jest nieco stonowana to ponownie nadrabia ona fabułą, ciekawymi postaciami oraz grywalnością.

 

Automat UMK3.

 

6 listopada w salonach gier pojawia się nowy automat sygnowany logiem smoka - tego dnia debiutuje 'Ultimate Mortal Kombat 3'. To rozszerzona wersja gry, która naprawia parę bugów z poprzedniczki, dodaje nowe postacie (Jade, Scorpion, Reptile, klasyczny Sub-Zero) i aren. 

Malibu Comics wydaje w przeciągu całego roku, aż 6 nowych serii komiksów. Zaczynając od Mortal Kombat: Battlewave (6 zeszytów), Mortal Kombat: U.S. Special Forces (2 zeszyty), Mortal Kombat: Rayden and Kano (3 zeszyty), poprzez kontynuację Tournament Edition nazwaną po prostu Mortal Kombat: Tournament Edition II, kończąc na pojedynczych zeszytach poświęconym konkretnym postaciom - Barace, Kung Lao oraz Kitanie i Mileenie. Komiks poświęcony dwóm siostrom jest ostatnim wypuszczonym spod skrzydeł Malibu Comics.

 

Ostatni komiks wypuszczony przez firmę Malibu.

 

1996:

 

W styczniu BradyGames łączy siły z Midway i wypuszcza na rynek grę karcianą nazwaną po prostu Mortal Kombat Kard Game. Nazwana przez fanów 'gorszą wersją Magic The Gathering' nie odnosi wielkiego sukcesu.

Ultimate Mortal Kombat 3 debiutuje na platformach domowych. Gra ukazuje się na Genesis, Saturn i SNES. Fani Sony oraz Nintendo nie mają jednak na co narzekać - we wrześniu na Playstation, a miesiąc później na Nintendo 64 debiutuje Mortal Kombat: Trilogy. Twórcy chcą w ten sposób podsumować erę 2D. Gra to kompilacja większości postaci, aren które zobaczyliśmy w poprzednich odsłonach serii od MK1 do UMK3.

 

Pomimo upływu lat to w tą grę ze znajomymi gramy najczęściej.

 

Porty poprzednich gier również trafiają na nowe platformy. Mortal Kombat II ukazuje się na Sega Saturn oraz niestety tylko w Japonii na Playstation. Mortal Kombat 3 zalicza debiut na starszych konsolach Segi - Master System oraz Game Gear. Posiadacze PC również dostają MK3 - tym razem jest to wersja działająca na nowym systemie Microsoftu - Windows 95.

 

Mimo, że serial przeznaczony jest dla młodszej publiki wprowadza on kilka fajnych postaci.

 

Od września w amerykańskiej telewizji można obejrzeć animowany serial Mortal Kombat: Defenders Of The Realm. Chociaż to właśnie tutaj debiutuje znany nam potem z czwartej części gry Quan Chi, serial zdecydowanie dedykowany jest do młodszej części publiki - może właśnie dlatego jego sukces można uznać za umiarkowany. Zostaje anulowany po zakończeniu pierwszego sezonu (13 odcinków), mimo iż głosy pod postacie podkładali tacy aktorzy jak Ron Pearlman, Luke Perry czy Clancy Brown.

Na początku listopada TVT wydaje składankę zatytułowaną Mortal Kombat: More Kombat. Jak opisuje ją sam wydawca jest to zbiór piosenek inspirowanych filmem oraz sagą spod znaku smoka. Część z nich debiutuje w kontynuacji pierwszego filmu, a dwie w MK: Defenders Of The Realm.

Twórcy zapewniają, że pracują nad trójwymiarową czwartą częścią gry oraz przygotówką w której rolę główną odegra Sub-Zero.

 

1997:

 

Rok zaczyna się obficie. Mortal Kombat: Trilogy debiutuje na PC, a chwilę później również na Saturnie. Użytkownicy Playstation, również dostają kolejną wersję 'Trylogii' w serii Greatest Hits - naprawia ona bugi, które wystąpiły w poprzednich wersjach gry.

Latem 1997 roku rozpoczyna się "MK4 Road Tour" - a Mortal Kombat 4 zalicza swój debiut w większości salonów gier w USA. Oparta na chipie ZEUS najnowsza, trójwymiarowa odsłona, wygląda bardzo dobrze, powracają znane postacie i emanuje brutalnością. W chwili debiutu - gra nie zawiodła wielbicieli serii. Jest to ostatnia część Mortal Kombat która ukazała się na automatach.
Premierze gry towarzyszył również komiks - Mortal Kombat 4 Limited Edition. Napisany przez Johna Tobiasa, stanowiący swego rodzaju prolog do wydarzeń z gry.

 

Mortal Kombat w wersji arcade kosił graficznie i gameplayowo!


Na początku października ukazuje się długo wyczekiwana i pierwsza platformowo-przygodowa gra z serii pt. Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero w wersji na PSX. Gracze posiadający Nintendo 64 mogą z grą zapoznać się dopiero w grudniu. Gra dostaje dość chłodne przyjęcie - dosyć toporne sterowanie oraz oczekiwanie na długo zapowiadaną czwartą część serii, sprawia, że po grę sięgają tylko najwięksi fani.

 

Mythologies nie zdobyło serc graczy.

W listopadzie posiadacze przenośnej konsolki Nintendo - Game Boy, dostają kompilację Mortal Kombat & Mortal Kombat II. Dwie pierwsze części gry, wydane na jednym kartridżu, a nieco później na ekrany kin wchodzi Mortal Kombat: Annihilation - kontynuacja pierwszego filmu. Film jest dosłownie miażdżony przez krytykę i fanów. Nieciekawe pojedynki, rażące błędy fabularne, upychanie na siłę wojowników, a w dodatku w filmie próżno szukać jakiegokolwiek klimatu który towarzyszył nam przy oglądaniu pierwszej części.

 

Zbiorczy soundtrack z MK3 i MK4

 

Premierze filmu towarzyszy również wydanie ścieżki dźwiękowej. Ta jednak w przeciwieństwie do ekranizacji nie zawodzi. Ponownie słychać mocne brzmienia. Pod koniec roku Midway również wydaje soundtrack - tym razem z gry. Mortal Kombat Musik: MK3 & MK4 Arcade Video Game Soundtrack to kompilacja utworów z MK3 i MK4.

 

1998:

 

Rok 1998 to przede wszystkim debiut Mortal Kombat 4 w domach graczy. Na przełomie czerwca i lipca gra ukazuje się na Playstation, Nintendo 64 oraz PC. Konwersje te jednak pozostawiają wiele do życzenia. Konsole, ani komputery nie są w stanie udźwignąć tak potężnego narzędzia jakim w automatach był chip ZEUS. Grafika jest niewyraźna, w dodatku zdarzały jej się błędy, gameplay czasami zwalniał. Gdy w czytnikach rządziły takie hity jak Tekken czy Virtua Fighter, MK4 wyglądał na ich tle po prostu słabo, na co zwróciło uwagę wielu graczy i recenzentów.

 

Konwersje Eurocomu na domowe platformy wyglądały tak sobie.

 

Mortal Kombat Trilogy zostaje wypuszczone na handhelda znanego pod nazwą Game.com, a na PC ukazuje się znane z GameBoya zbiorcze wydanie Mortal Kombat & Mortal Kombat II - dziś można rzec, niespotykany nigdzie biały kruk.

 

Dziś za tą kompilację można zapłacić niemałe pieniążki.

 

Dostajemy również kolejny serial spod znaku smoka. Mortal Kombat: Conquest w chwili przyjęcia był dość dobrze przyjęty, zarówno przez fanów jak i krytyków. Dziś jest bardzo miło wspominany - zarówno postacie (Siro, Kung Lao, Taja), jak i ich charakteryzacje, sceny walk. Miły dodatek do mitologii Mortal Kombat.

 

W Polsce zostały wydane tylko dwa pierwsze i dwa ostatnie odcinki serii.

 

1999:

 

Nadchodzący koniec wieku w siedzibie Midway to przede wszystkim praca nad zapowiedzianą kolejną grą z serii Mythologies pt. Special Forces. Gracz ma wcielić się w Jaxa lub Sonyę, a jego głównym zadaniem będzie złapanie wszystkich członków klanu Black Dragon. Premiera zapowiedziana jest na koniec roku.

 

GOLD pokazywał jak powinna wyglądać konwersja MK4 od początku.

 

W między czasie twórcy poprawiają grafikę, dodają kilka postaci i tak podrasowaną wersję Mortal Kombat 4 wydają na nową konsolę SEGI, Dreamcasta jako Mortal Kombat Gold. Gracze są zgodni w jednym - tak powinien właśnie wyglądać MK4 w chwili premiery na inne platformy. Niestety wydany na jedną platformę MK Gold, trafił do małej grupy odbiorców. Część z nich, nadszarpnięta zaufaniem twórców sięgnęła po inne bijatyki - kolejne części Virtua Fighter czy Soul Calibur.

Posiadacze GameBoy Color dostali jeszcze konwersję Mortal Kombat 4 na swoją platformę, jednak nie ma co się nad nią dłużej rozwodzić, bo ta była zwyczajnie słaba.

Pod koniec roku fanami wstrząsnęła jednak inna informacja. John Tobias, jeden z twórców serii, odchodzi z Midway.

 

2000/2001:

Po odejściu Tobiasa, lata 00-01 w siedzibie twórców MK nie były zbyt ciekawe. 

Z początku roku chodzą plotki o drugim sezonie Mortal Kombat: Conquest, jednak parę miesięcy później stacja ostatecznie nie zamawia kolejnych odcinków, całkowicie wygaszając produkcję.

 

Na obrazku najgorsza gra na Playstation roku 2000.

 

Wydane w lipcu 2000 roku Mortal Kombat: Special Forces zostało zmiażdżone przez krytyków i fanów. Uznana za najgorszą grę na Playstation - Special Forces sprawiała gry robionej na szybko. Nieudolna praca kamery, słaba grafika, kiepskie sterowanie. W dodatku z gry całkowicie wycięto postać pani porucznik Blade oraz zrezygnowano z konwersji na Nintendo 64.

Zaczyna się częściej słyszeć w wywiadach o kontynuacji MK4 - Mortal Kombat 5: Vengeance - ma ukazać się w połowie 2001 roku na konsole nowej generacji. 

 

Grafiki koncepcyjne pudełka piątej części.

 

Pod koniec 2001 roku, na inną konsole Nintendo - Game Boy Advance, ukazuje się zmodyfikowana wersja Ulitmate MK3 pt. Mortal Kombat Advance. Niestety również i ta gra nie podbija serc graczy - usuniecie niektórych wykończeń, zmodyfikowanie ciosów i w dodatku stonowanie brutalności (jak to na konsolach Nintendo bywa) były od początku gwoździem do trumny.

 

autor - petanorech, 2020
http://ultimatemk.blogspot.com/

Oceń bloga:
5

Komentarze (3)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper