Skoro jest tak źle, to dlaczego jest tak dobrze? #aktualizacja 05.2019

BLOG
2613V
Skoro jest tak źle, to dlaczego jest tak dobrze? #aktualizacja 05.2019
Dominik Hyży | 12.08.2018, 14:31
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.
Obecna generacja konsol poddawana jest dziwnym osądom. Że niby to nie to samo co kiedyś, "panie, kiedyś to było lepiej", albo że "exy się nie sprzedają, a już na pewno nie sprzedają konsol".  Z ogólnie dostępnych danych, postanowiłem zrobić krótkie zestawienie najlepiej sprzedających się gier ekskluzywnych, a także sprawdzić jak obecna sytuacja ma się do poprzednich generacji.

Oryginał pochodził z sierpnia 2018. Wpis został częściowo zmieniony, część wyleciała, część doszła. Doszło kilka gier do listy, nowe dane, plus ilość graczy do każdej pozycji. Dużo zmieniło się na rynku, więc wpis wymagał aktualizacji.

Żeby była jasność. Zestawienie dotyczy tylko gier ekskluzywnych wydawanych przez Sony. Sporo danych jest oficjalnych, więc będzie łatwo. Jednak tam gdzie takowych nie ma, to posilę się nieoficjalnymi z VGChartz, dodając do nich przybliżoną ilość sprzedaży cyfrowej, która jak wiemy wynosi ok 30%, dochodząc w obecnym roku już nawet do 40%. Procenty te odnoszą się do okolicy debiutu tytułu. Po roku i wraz z licznymi promocjami, gry sprzedają się już głównie cyfrowo. Im dalej od premiery, tym bardziej.

 

1. Uncharted 4, met. 93%, sprzedaż 16 mln, 25,5 mln graczy

Co  wiemy oficjalnie? Do grudnia 2016, czyli w 7 miesięcy, ND sprzedało 8.7 mln kopii tej gry. W grudniu 2017 poinformowano o wyniku 41.7 mln dla całej serii. Wcześniejsze dane, z maja 2017,  mówiły o 28 mln. Różnica to 13.7 mln. W tym czasie swój wkład w całość miała także kolekcja Uncharted, ale wynik 13 mln do grudnia 2017 jest bardzo prawdopodobny. Gra ciągle jest w rankingach sprzedaży i będzie do końca generacji. Ile jest na dzisiaj i ile będzie do jej końca? Myślę że 15 mln będzie przekroczone z łatwością.

2. The Last of Us Remastered, met. 95%, sprzedaż 12 mln, 35.3 mln graczy na PS3/PS4

 

Skąd te 10 mln ktoś zapyta. Z prostej matematyki. W lipcu 2014, tuż przed premierą na PS4,  Arne Meyer z ND poinformował o 7 mln sprzedanych sztuk na PS3. W czerwcu 2018 było to już ponad 17 mln. Daje to ok 10 mln dla samego PS4, przy założeniu, że sprzedaż na PS3 była już śladowa, a pewnie tak było. Czy to koniec? Nie, gra ciągle dobrze się sprzedaje. W czerwcu 2018 była na 4 miejscu najlepiej sprzedających się gier na PS Store w USA i na 11 w Europie. Moje przewidywanie to ok 12 mln do końca generacji.

 

3. God of War, met. 94%, sprzedaż 11 mln, 15.5 mln graczy

5 mln w 11 dni, tyle wiadomo oficjalnie. W tym 2.1 mln sprzedaży cyfrowej, jak informował portal analityczny SuperData. Jednocześnie tytuł, kiedy wyszedł, był najszybciej sprzedającą się grą Sony, w historii marki PlayStation, 3.1 mln w 3 dni. Obecnie palmę pierwszeństwa dzierży Spider-man z wynikiem 3.3 mln w 3 dni. Jeżeli gra jeszcze nie przekroczyła 10 mln sprzedanych sztuk, to z pewnością zrobi to przed upływem pierwszego roku na rynku. Zapewne wtedy poznamy aktualne, oficjalne dane. Sukces dosyć nieoczekiwany, patrząc na poprzednie gry z tej serii, które nie potrafiły przekroczyć 5 mln.

4. Horizon Zero Dawn, met. 89%, sprzedaż ponad 10 mln, 15,7 mln graczy

Ponad 10 mln w dwa lata od premiery, czyli do końca  lutego 2019. 7.6 mln w pierwszym roku i 2.4 mln w drugim roku na rynku. Jest to jednocześnie zdecydowanie najlepiej sprzedająca się gra Guerrilla Games. Gra dzięki której studio przebiło szklany sufit, który oddzielał pierwszą ligę studiów Sony, od twórców bardzo dobrych, ale nie wybitnych. Jako ciekawostka, gra ma lepszy rezultat od czterech części Killzone razem wziętych, w wydaniach pudełkowych.  W związku z tym chyba nikt nie powinien mieć wątpliwości nad kontynuacją której z tych dwóch serii pracuje obecnie studio.  Z pewnością nie jest to koniec. Przed startem PS5 jeszcze ok 2 mln powinny zejść.  Jak na nowe IP to wynik jest godny podziwu.

5. Spider-man, met. 87%, sprzedaż ponad 9 mln, 16,2 mln graczy

Warto zaznaczyć, że jest to sprzedaż do 25 listopada 2018. Czyli w zaledwie 6 tygodni udało się sprzedać tak wielką ilość kopii. Na dzień dzisiejszy wynik z pewnością wykracza daleko poza 10 mln. 12-13? Całkiem możliwe. Bardzo prawdopodobne jest to, że tytuł ten już teraz ma najlepszy wynik spośród exów na PS4. Ale musimy poczekać na oficjalne dane. Gra zdążyła ustanowić kilka rekordów. Dwa najważniejsze to najszybciej sprzedająca się gra o super hero, oraz najszybciej sprzedający się ex w historii marki PlayStation. Rekord należący do GT3 - 14.9 mln sztuk, poważnie zagrożony.

6. Uncharted Kolekcja, met 86%, sprzedaż ponad 7 mln

Przed premierą kolekcji, Sony informowało o 21 mln dla serii Uncharted. 7 miesięcy później, tuż przed premierą Uncharted 4, wynik ten wynosił już 28 mln. 7-8 mln to jednocześnie wynik lepszy od pojedynczo sprzedawanych sztuk na PS3.  Dużych perspektyw na polepszenie tego wyniku nie ma, więc magiczna bariera 10 mln przekroczona nie zostanie.

7. Ratchet & Clank, met. 85%, sprzedaż ponad 5 mln, 10,8 mln graczy

Miejsce i wynik dosyć nieoczekiwane. Ale nikt z twórcami spierał się nie będzie. Ci sami poinformowali, że tytuł ten, to ich największy sukces w historii. Dotychczasowym liderem był Spyro the Dragon z wynikiem 5 mln sztuk.

8-10. KillzoneSF/Bloodborne/Infamous SS, sprzedaż 4.5-5 mln, gracze 7,1/12,7/13 mln

Dalej jest już trudniej, bo brak aktualnych, oficjalnych danych. Co wiadomo?

Killzone SF- oficjalnie 2.1 mln sztuk w 3 miesiące. Najlepiej sprzedający się tytuł tej marki. 3.2 mln pudełek wg VGCharts. Daje to łączny wynik ok 5 mln.

InFamous SS - oficjalnie ponad 1 mln w 9 dni i miano najszybciej sprzedającej się gry z tej serii. 3 mln pudełek wg VGCharts. Łączny wynik ok 5 mln.

Bloodborne - oficjalnie 1 mln w 10 dni. Ponad 2 mln w siedem miesięcy. 3 mln pudełek wg VGCharts. Prawdopodobny łączny wynik to ok 5 mln. Najlepiej sprzedające się "soulsy" w historii.

11. Gran Turismo Sport, met. 75%, sprzedaż 3.5-5 mln, 8,6 mln graczy

Wynik przed majem 2018 dla serii to 80.4 mln. Tuż przed premierą wynosił 77 mln. Jedyna gra z czołówki sprzedaży, która zaliczyła spadek zainteresowania.

12. Detroit: Become Human, met. 78%, sprzedaż 3 mln, 3,5 mln graczy

Największy sukces studia Quantic Dream w historii. Jeszcze nigdy ich tytuł nie sprzedawał się tak szybko. Gra potrzebowała ośmiu miesięcy by osiągnąć taki wynik. Być może jednak liczyli na więcej, bo zdecydowali się zakończyć współpracę z Sony.

13...14...15...wynik 2-3 mln

Na dalszych miejscach jest cała gromada gier. Uncharted: The Lost Legacy, Until Dawn, The Order 1886, LBP3, Knack, DriveClub.

 

Tak prezentuje się czołówka najpopularniejszych gier ekskluzywnych na PS4. . Jak to wyglądało wcześniej? Mieszanka danych oficjalnych i nieoficjalnych.

PSX

1. Gran Turismo                10.85 mln

2. FF VII                             9.7 mln

3.Gran Turismo 2              9.38 mln

4. FF VIII                           7.8 mln

5. Crash Bandicoot 2        7.6 mln

6. Tekken 3                       7.1 mln 

7. Crash Bandicoot 3        7.1 mln

8. Crash Bandicoot           6.8 mln

9. Spyro                            5 mln

10. Crash Team Racing      4.8 mln

PS2

1. GT3                           14.85 mln

2. GT4                           11.76 mln

3. God of War                4.45 mln

4. Eye Toy                      4.2 mln

5. God of War 2              4.07 mln

6. Socom                        3.6 mln

7. Jak and Daxter           3.6 mln

8. The Gataway              3.5 mln

9. Ratchet & Clank         3.3 mln

10. Socom II                   2.9 mln

PS3

1. GT5                            11.95 mln

2. The Last of Us            7 mln

3. Uncharted 3                6.8 mln

4. Uncharted 2                6.7 mln

5. LBP                             5.85 mln

6. GT6                            5.2 mln

7. Uncharted                   4.8 mln

8. God of War III             4.8 mln

9. Resistance                  4.3 mln

10. Sport Champions      3.87 mln         

 

Co pokazują te wszystkie dane? Że obecna generacja konsol, a zwłaszcza PS4, jest napędzana przez gry ekskluzywne jak mało kiedy. Takie gry są popularne jak nigdy wcześniej. Na PS4, 4 gier przekroczyło, lub zrobi to w krótkim czasie, magiczną barierę 10 mln. Wcześniej była to tylko seria Gran Turismo. W perspektywie są jeszcze Ghost of Tsushima, Death Stranding, Days Gone i The Last of Us 2. Ten ostatni ma bardzo duże szanse by trafić do elitarnego klubu "10 mln". Po wynikach widać, że gry ekskluzywne, a zwłaszcza singlowe gry ekskluzywne, przeżywają złoty okres. "Kiedyś" wcale nie było tak różowo. Paradoksem jest, że konsola która była najpopularniejsza, ma jednocześnie najgorsze wyniki dla gier wydawanych przez Sony. Jeżeli ktoś uważa, że gry ekskluzywne nie są obecnie motorem napędowym konsol, to równie dobrze może napisać, że nigdy nie były. Ktoś rzuci zaraz argumentem, że to gry multiplatformowe sprzedają się obecnie najlepiej. Od czasu PS2 zawsze tak było. W czołówkach rankingów były i są gry od Rockstar, EA i Activision, z pojedynczymi grami od Sony. Ale w te gry zagramy wszędzie, nie są powodem wyboru akurat tego sprzętu. Sentyment sentymentem, a rzeczywistość rzeczywistością.

Osobną kwestią jest jeszcze wciskanie nam przez wydawców bzdur o problemach z grami singlowymi. O ich mitycznej nieopłacalności. Te sprzedają się tak jak zawsze. Są gatunki popularne i mniej popularne. Gry z otwartymi światami i z elementami rpg, są w czołówkach rankingów, z wielomilionową sprzedażą. Mniejszą popularnością cieszą się gry liniowe, ale znowu, tak było zawsze. Trochę narzekania jest na słabą sprzedaż takich gier od Bethesdy, ale przecież takie gry jak Dishonored 2, Pray czy Wolfenstein II mają sprzedaż podobną lub nawet lepszą od poprzednich części. To nie jest tak, że nagle przestały być opłacalne. Po prostu wydawcy wolą w tym czasie robić tytuły, które opłacalne są jeszcze bardziej, wciskając nam kit, że "panie drogo i nie kupujecie". Takie EA czy UbiSoft wolą zrobić jedną grę-usługę, którą sprzedadzą za 60$ (albo będą rozdawać za darmo) by na dodatkowych płatnościach i sezonach, małym kosztem, zarabiać dodatkowe setki $. I to jest problem. Gracze są problemem, bo wydają na głupoty w grach gigantyczne kwoty. Ciężko jest wcisnąć takie rzeczy do gier singlowych (chociaż nie jest to niewykonalne). Wystarczy zrobić dobrą grę, wydać w odpowiednim terminie i sprzeda się wystarczająco. To dotyczy zarówno gier ekskluzywnych, jak i szerzej, singlowych. Ale dla chytrych wydawców "wystarczająco" to za mało. Aczkolwiek przyszłość wcale nie rysuje się w czarnych barwach. Wręcz odwrotnie. Aktualnie trwa proces dofinansowywania i poszerzania własnych zespołów. Microsoft i Sony dużo inwestują, bo widzą, że to opłacalne. Sam Yoshida powiedział, że gry singlowe są zbyt duże by umrzeć. I ma chłop 100% racji. A Wy - niewierni, przestańcie opowiadać bajki o tym, że gry ekskluzywne straciły na znaczeniu, bo żadne dane tego nie potwierdzają.

 

 

 

 

Oceń bloga:
49

Panie, kiedyś było lepiej.

1. Tak
827%
2. Nie
827%
Pokaż wyniki Głosów: 827

Komentarze (308)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper