Porównanie premierowego roku Switcha i Vity

BLOG
389V
Duckingman | 07.02.2018, 13:47
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

PS Vita okazała się nietrafionym pomysłem po którym Sony już w czwartym roku istnienia konsolki na rynku zaczęło się wycofywać z dalszego wydawania na nią gier. Switch to z kolei zeszłoroczny fenomen na rynku konsolowym. Czy to oznacza, że PS Vita miała beznadziejną premierą bez gier, a Switch przez cały zeszły rok masę wspaniałych gier na wyłączność? Moim zdaniem było zupełnie odwrotnie.

Niedawno założyłem konto na PPE, trochę popisałem komentarzy, czas na bloga. Od premiery Switcha ciągle słyszę jaką to Switch miał wspaniałą premierę i jak Nintendo wspaniale dba o tą konsolę. Na poparcie tych tez notorycznie pojawia się Sony i PS Vita jako przykład totalnie spartolonej premiery, a ja się zastanawiam czy ludzie piszący te teksty w 2012 roku byli jeszcze na tyle młodzi, że nie interesowali się rynkiem konsolowym czy może po prostu są już tak starzy, że pamięć zaczyna szwankować. By nie było, że ledwo zacząłem pisać bloga a już obrażam ludzi spójrzmy na liczby (posiłkowałem się spisami z anglojęzycznej Wikipedii więc jeśli są jakieś przekłamania to dawajcie znać bo jaka jest Wikipedia każdy wie :)). W dniu premiery Switcha w Europie (3 marca 2017) Nintendo wypuszcza razem z konsolą TRZY gry z czego jedna została wydana również na WiiU (The Legend of Zelda: Breath of the Wild), a dwie pozostałe są grami na wyłączność (1-2-Switch i Snipperclips). Do tego dorzucono 10 gier od innych wydawców z których tylko dwie były grami na wyłączność dla nowej konsoli (Super Bomberman R i Vroom in the Night Sky). Wyglądało to zatem tak:

 

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

1-2-Switch

Snipperclips

Skylanders: Imaginators

Super Bomberman R

Just Dance 2017

I Am Setsuna

Fast RMX

Shovel Knight: Treasure Trove (plus dodatek Specter of Torment)

New Frontier Days: Founding Pioneers

Othello

Voez

Vroom in the Night Sky

 

A jak to wyglądało w przypadku PS Vita w dniu europejskiej premiery (22 luty 2012)? 14 gier od sony z czego 11 na wyłączność (swoją drogą takiego otwarcia nie miała nawet PS4). 19 gier od innych wydawców z czego 9 na wyłączność (tu znów nawet PS4 pozostał daleko w tyle). Razem 33 tytuły. Wyglądało to zatem wówczas tak:

 

Uncharted: Złota Odchłań

Wipeout 2048

Everybody's Golf

ModNation Racers: Road Trip

Reality Fighters

Little Deviants

Dynasty Warriors Next

Army Corps of Hell

Lumines Electronic Symphony

Asphalt: Injection

Shinobido 2: Revenge of Zen

Ridge Racer

Touch My Katamari

Escape Plan

Super Stardust Delta

Cliff Diving

Fireworks

Frobisher Says!

A-Men

Tales from Space: Mutant Blobs Attack

BlazBlue: Continuum Shift Extend

Ninja Gaiden Sigma Plus

Dungeon Hunter: Alliance

MotorStorm: RC

Hustle Kings

Top Darts

Rayman Origins

Michael Jackson: The Experience

F1 2011

FIFA Football

Ultimate Marvel vs. Capcom 3

Virtua Tennis 4

Plants vs. Zombies

 

Myślę zatem sobie, że może chodzi tu o podejście Nintendo przez cały 2017 rok i te 10 miesięcy obecności ich nowej konsoli na europejskim rynku. Sprawdzam zatem co wydali po premierze i widzę 8 tytułów z czego 6 na wyłączność dla Switcha:

 

Mario Kart 8 Deluxe - kwiecień

Arms - czerwiec

Flip Wars - lipiec

Splatoon 2 - lipiec

Fire Emblem Warriors - październik

Super Mario Odyssey - październik

Snipperclips Plus - listopad

Xenoblade Chronicles 2 - grudzień

 

Tak swoją drogą w tym momencie widać, że teksty w stylu "Nintendo wydaje jedną dużą grę co miesiąc na Switcha" to mit.

 

A jak to był z PS Vita? Sony w 2012 wydało od marca do grudnia 17 gier z czego 12 na wyłączność:

 

Unit 13 - marzec

Table Football - marzec

MLB 12: The Show - marzec

Table Top Tanks - maj

Gravity Rush - czerwiec

Resistance: Burning Skies - czerwiec

PulzAR - czerwiec

Foosball 2012 - lipiec

Sound Shapes - sierpień

LittleBigPlanet PS Vita - wrzesień

Ecolibrium - wrzesień

Sunflowers - wrzesień

Table Ice Hockey - wrzesień

Bystry jak... - październik

PlayStation All-Stars Battle Royale - listopad

When Vikings Attack - listopad

Uncharted: Fight for Fortune - grudzień

 

Znów lepiej to wyglądało jednak u Sony. Zastanawiam się zatem dalej gdzie tkwi tajemnica i myślę, że może gry na wyłączność od innych wydawnictw zrobią tutaj różnicę. Patrzę zatem na premiery Switchowe od marca (z pominięciem premiery) do grudnia 2017. Na wyłączność od innych wydawnictw niż Nintendo powstało 20 gier z czego tylko 2 to tytuły od dużych wydawców:

 

Kamiko - kwiecień

Ultra Street Fighter II: The Final Challengers - maj

Boost Beast - czerwiec

Qbics Paint - lipiec

Ultra Hyperball - lipiec

Puzzle Adventure Blockle - sierpień

Mario + Rabbids Kingdom Battle - sierpień

Astro Bears Party - wrzesień

Picross S - wrzesień

Golf Story - wrzesień

Schlag den Star: Das Spiel - wrzesień

ACORN Tactics - listopad

Super Beat Sports - listopad

Super Putty Squad - listopad

Gear.Club Unlimited - grudzień

Puzzle Box Maker - grudzień

Floor Kids - grudzień

FruitFall Crush - grudzień

DragonFangZ - The Rose & Dungeon of Time - grudzień

Tactical Mind - grudzień

 

Myślę sobie w końcu będzie widać przewagę i sprawdzam jak to było u Sony w okresie marzec-kwiecień 2012. Rzeczywiście widać wyraźną przewagę Switcha, ale opartą w zdecydowanej większości o niewielkie, indycze produkcje gdy tymczasem na PS Vita w sumie takich tytułów było tylko 8, ale aż 5 z nich to tytuły od większych wydawców:

Treasures of Montezuma: Blitz - marzec

New Little King's Story - wrzesień

Assassin's Creed III: Liberation - październik

Silent Hill: Book of Memories - październik

Super Monkey Ball: Banana Splitz - październik

Call of Duty: Black Ops: Declassified - listopad

Chronovolt - listopad

DJMax Technika Tune - grudzień

 

I teraz kilka słów podsumowania tej dość długiej wyliczanki. Zdecydowanie nie chciałem tym wpisem pokazać, że PS Vita miała lepszy start od Switcha bo ostatecznie liczy się wynik sprzedażowy, a ten jest po stronie Nintendo ogromny. Natomiast uważam, że pisanie o złym wsparciu PS Vity przez Sony od początku jej istnienia można między bajki włożyć. Sony bardzo się starało, ale wyraźnie im się nie udało. Powodów tego było kilka i zapewne w przyszłości i moją opinię na ten temat wyskrobię na blogu. Nie zmienia to jednak faktu, że pod względem ilości wydanych gier PS Vita miała premierę nieporównywalnie lepszą od Switcha, a także PS4, XBO, 3DS i WiiU czyli wszystkie konsole obecnej generacji.

Oceń bloga:
4

Komentarze (36)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper