Porównanie premierowego roku Switcha i Vity
PS Vita okazała się nietrafionym pomysłem po którym Sony już w czwartym roku istnienia konsolki na rynku zaczęło się wycofywać z dalszego wydawania na nią gier. Switch to z kolei zeszłoroczny fenomen na rynku konsolowym. Czy to oznacza, że PS Vita miała beznadziejną premierą bez gier, a Switch przez cały zeszły rok masę wspaniałych gier na wyłączność? Moim zdaniem było zupełnie odwrotnie.
Niedawno założyłem konto na PPE, trochę popisałem komentarzy, czas na bloga. Od premiery Switcha ciągle słyszę jaką to Switch miał wspaniałą premierę i jak Nintendo wspaniale dba o tą konsolę. Na poparcie tych tez notorycznie pojawia się Sony i PS Vita jako przykład totalnie spartolonej premiery, a ja się zastanawiam czy ludzie piszący te teksty w 2012 roku byli jeszcze na tyle młodzi, że nie interesowali się rynkiem konsolowym czy może po prostu są już tak starzy, że pamięć zaczyna szwankować. By nie było, że ledwo zacząłem pisać bloga a już obrażam ludzi spójrzmy na liczby (posiłkowałem się spisami z anglojęzycznej Wikipedii więc jeśli są jakieś przekłamania to dawajcie znać bo jaka jest Wikipedia każdy wie :)). W dniu premiery Switcha w Europie (3 marca 2017) Nintendo wypuszcza razem z konsolą TRZY gry z czego jedna została wydana również na WiiU (The Legend of Zelda: Breath of the Wild), a dwie pozostałe są grami na wyłączność (1-2-Switch i Snipperclips). Do tego dorzucono 10 gier od innych wydawców z których tylko dwie były grami na wyłączność dla nowej konsoli (Super Bomberman R i Vroom in the Night Sky). Wyglądało to zatem tak:
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
1-2-Switch
Snipperclips
Skylanders: Imaginators
Super Bomberman R
Just Dance 2017
I Am Setsuna
Fast RMX
Shovel Knight: Treasure Trove (plus dodatek Specter of Torment)
New Frontier Days: Founding Pioneers
Othello
Voez
Vroom in the Night Sky
A jak to wyglądało w przypadku PS Vita w dniu europejskiej premiery (22 luty 2012)? 14 gier od sony z czego 11 na wyłączność (swoją drogą takiego otwarcia nie miała nawet PS4). 19 gier od innych wydawców z czego 9 na wyłączność (tu znów nawet PS4 pozostał daleko w tyle). Razem 33 tytuły. Wyglądało to zatem wówczas tak:
Uncharted: Złota Odchłań
Wipeout 2048
Everybody's Golf
ModNation Racers: Road Trip
Reality Fighters
Little Deviants
Dynasty Warriors Next
Army Corps of Hell
Lumines Electronic Symphony
Asphalt: Injection
Shinobido 2: Revenge of Zen
Ridge Racer
Touch My Katamari
Escape Plan
Super Stardust Delta
Cliff Diving
Fireworks
Frobisher Says!
A-Men
Tales from Space: Mutant Blobs Attack
BlazBlue: Continuum Shift Extend
Ninja Gaiden Sigma Plus
Dungeon Hunter: Alliance
MotorStorm: RC
Hustle Kings
Top Darts
Rayman Origins
Michael Jackson: The Experience
F1 2011
FIFA Football
Ultimate Marvel vs. Capcom 3
Virtua Tennis 4
Plants vs. Zombies
Myślę zatem sobie, że może chodzi tu o podejście Nintendo przez cały 2017 rok i te 10 miesięcy obecności ich nowej konsoli na europejskim rynku. Sprawdzam zatem co wydali po premierze i widzę 8 tytułów z czego 6 na wyłączność dla Switcha:
Mario Kart 8 Deluxe - kwiecień
Arms - czerwiec
Flip Wars - lipiec
Splatoon 2 - lipiec
Fire Emblem Warriors - październik
Super Mario Odyssey - październik
Snipperclips Plus - listopad
Xenoblade Chronicles 2 - grudzień
Tak swoją drogą w tym momencie widać, że teksty w stylu "Nintendo wydaje jedną dużą grę co miesiąc na Switcha" to mit.
A jak to był z PS Vita? Sony w 2012 wydało od marca do grudnia 17 gier z czego 12 na wyłączność:
Unit 13 - marzec
Table Football - marzec
MLB 12: The Show - marzec
Table Top Tanks - maj
Gravity Rush - czerwiec
Resistance: Burning Skies - czerwiec
PulzAR - czerwiec
Foosball 2012 - lipiec
Sound Shapes - sierpień
LittleBigPlanet PS Vita - wrzesień
Ecolibrium - wrzesień
Sunflowers - wrzesień
Table Ice Hockey - wrzesień
Bystry jak... - październik
PlayStation All-Stars Battle Royale - listopad
When Vikings Attack - listopad
Uncharted: Fight for Fortune - grudzień
Znów lepiej to wyglądało jednak u Sony. Zastanawiam się zatem dalej gdzie tkwi tajemnica i myślę, że może gry na wyłączność od innych wydawnictw zrobią tutaj różnicę. Patrzę zatem na premiery Switchowe od marca (z pominięciem premiery) do grudnia 2017. Na wyłączność od innych wydawnictw niż Nintendo powstało 20 gier z czego tylko 2 to tytuły od dużych wydawców:
Kamiko - kwiecień
Ultra Street Fighter II: The Final Challengers - maj
Boost Beast - czerwiec
Qbics Paint - lipiec
Ultra Hyperball - lipiec
Puzzle Adventure Blockle - sierpień
Mario + Rabbids Kingdom Battle - sierpień
Astro Bears Party - wrzesień
Picross S - wrzesień
Golf Story - wrzesień
Schlag den Star: Das Spiel - wrzesień
ACORN Tactics - listopad
Super Beat Sports - listopad
Super Putty Squad - listopad
Gear.Club Unlimited - grudzień
Puzzle Box Maker - grudzień
Floor Kids - grudzień
FruitFall Crush - grudzień
DragonFangZ - The Rose & Dungeon of Time - grudzień
Tactical Mind - grudzień
Myślę sobie w końcu będzie widać przewagę i sprawdzam jak to było u Sony w okresie marzec-kwiecień 2012. Rzeczywiście widać wyraźną przewagę Switcha, ale opartą w zdecydowanej większości o niewielkie, indycze produkcje gdy tymczasem na PS Vita w sumie takich tytułów było tylko 8, ale aż 5 z nich to tytuły od większych wydawców:
Treasures of Montezuma: Blitz - marzec
New Little King's Story - wrzesień
Assassin's Creed III: Liberation - październik
Silent Hill: Book of Memories - październik
Super Monkey Ball: Banana Splitz - październik
Call of Duty: Black Ops: Declassified - listopad
Chronovolt - listopad
DJMax Technika Tune - grudzień
I teraz kilka słów podsumowania tej dość długiej wyliczanki. Zdecydowanie nie chciałem tym wpisem pokazać, że PS Vita miała lepszy start od Switcha bo ostatecznie liczy się wynik sprzedażowy, a ten jest po stronie Nintendo ogromny. Natomiast uważam, że pisanie o złym wsparciu PS Vity przez Sony od początku jej istnienia można między bajki włożyć. Sony bardzo się starało, ale wyraźnie im się nie udało. Powodów tego było kilka i zapewne w przyszłości i moją opinię na ten temat wyskrobię na blogu. Nie zmienia to jednak faktu, że pod względem ilości wydanych gier PS Vita miała premierę nieporównywalnie lepszą od Switcha, a także PS4, XBO, 3DS i WiiU czyli wszystkie konsole obecnej generacji.