Sprzedaż rzędu 10 milionów kopii gry na PS4. Dużo to czy mało?

BLOG
1137V
Sprzedaż rzędu 10 milionów kopii gry na PS4. Dużo to czy mało?
Duckingman | 24.05.2019, 13:55
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Właśnie przetacza się ciekawa dyskusja pod newsem o wynikach sprzedażowych kilku najpopularniejszych produkcji Sony wydanych na PS4. Z ciekawości porównałem je do wyniku dwóch dużych hitów z ostatnich lat których producenci chwalą się wynikami sprzedaży (co niestety nie jest normą w branży gier). Na tapetę wziąłem GTA5 i rodzimy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Mam nadzieję, że to porównanie odpowie na pytanie zadane w tytule.

Najpierw konkrety. Sony na koniec 31 marca bieżącego roku przedstawiło raport dla inwestorów (prezentacja pod linkiem https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/irday/pdf/2019/GNS_E.pdf). Wśród nich pojawił się rysunek przedstawiający najlepiej sprzedające się serie gier należące do Sony. Wynika z niego, że sprzedaż Uncharted 4: Kres złodzieja przekroczyła już 16 milionów kopii, The Last of Us: Remastered zbliża się do 12 milionów kopii, a najnowszy God of War do 11 milionów sprzedanych egzemplarzy gry. Jeśli dorzucimy do tego informację z końca lutego bieżącego roku o przekroczeniu liczby 10 milionów sprzedanych kopii gry Horizon: Zero Dawn, oraz informację ze stycznia tego roku o sprzedaży gry Spider-Man na poziomie 9 miliona kopii do 25 listopada (co oznacza, że najprawdopodobniej 10 milionów sprzedanych egzemplarzy gry zostało już dawno przekroczone) Sony doczekało się 5 tytułów z bardzo wysoką liczbą sprzedanych kopii. Jednakowoż samych konsol PS4 do 31 marca udało się wysłać do sklepów blisko 97 milionów. Z tego wynika, że pod względem sprzedaży kopii gry w stosunku do liczby wysłanych do sklepów PS4 sytuacja wygląda następująco:

- 1 kopia Uncharted 4: Kres Złodzieja obecnego na rynku od 3 lat przypada na 6 konsol,
- 1 kopia The Last of Us: Remastered obecnego na rynku od 5 lat przypada na 8 konsol,
- 1 kopia God of War obecnego na rynku od 1 roku przypada na 9 konsol,
- 1 kopia Horizon: Zero Dawn obecnego na rynku od 2 lat przypada na 10 konsol.

Biorąc pod uwagę, że tytuły te mają skłonić klientów do kupna konsoli Sony zamiast produktu konkurencji  i patrząc na wyniki osiągane przez produkcje Nintendo wydawać by się mogło, że nie są to wystarczające proporcje by uznać ich sprzedaż za sukces. Warto jednak porównać je z produkcjami multiplatformowymi by zrozumieć, że te wartości to naprawdę bardzo duże sukcesy Sony.

Zacznijmy od GTA5 bo z tą grą sprawa jest bardzo łatwa. W tym miesiącu ogłoszono, że sprzedaż gry zbliża się do 110 milionów kopii. Oczywiście wynika to z kilku czynników. Poza samym uznaniem przez krytyków i graczy wpływ na to miało również wydanie gry, aż na 5 platformach, oraz stworzenie trybu online który zniechęca graczy do pożyczania lub odsprzedaży swojej kopii gry. Przy ostrożnym założeniu, że liczba konsol i komputerów PC kupowanych do grania na których można grać w GTA5 na dzień dzisiejszy wynosi 450 milionów 1 kopia tej gry przypada na 4 konsole/PC w 6 lat po premierze.

GTA5 to jednak fenomen ostatnich lat w branży gier. Spójrzmy zatem na coś bardziej przyziemnego. W 2015 roku miał premierę Wiedźmin 3: Dziki Gon. Gra obsypana masą nagród i uznana za produkt przełomowy który wprowadza zupełnie nową jakość do gier cRPG. CDPR jest na tyle usatysfakcjonowane poziomem sprzedaży swojego hitu, że zbytnio się nie kryje z poziomem jego sprzedaży. Na tegorocznym raporcie dla inwestorów przedstawiono graf pokazujący sprzedaż w sztukach na poszczególnych platformach w kolejnych latach od premiery. Niby niewiele z niego wynika, ale jeśli za punkt wyjścia weźmiemy oficjalną informację o sprzedaży niespełna 10 milionów kopii gry w 2015 roku jesteśmy wstanie pokusić się o w miarę dokładne wyliczenie sprzedaży gry w kolejnych latach jak i z podziałem na poszczególne platformy. Skoro na grafie sprzedaż z 2015 zbliża się do czwartej kreski raczej nie będzie błędem założenie, że każda kreska wyznacza kolejne 2,5 miliona sprzedanych kopii. W tej sytuacji poziom sprzedaży w kolejnych latach wyniósł następująco:
- 2015 - ok. 9,4 miliona kopii (1,9 XBO, 4,5 PS4, 2,9 PC)
- 2016 - ok. 4,2 miliona kopii (0,6 XBO, 1,8 PS4, 1,8 PC)
- 2017 - ok. 4,4 miliona kopii (0,7 XBO, 1,5 PS4, 2,2 PC)
- 2018 - ok. 3,6 miliona kopii (0,5 XBO, 1,2 PS4, 1,9 PC)
Łącznie sprzedaż wyniosła ok. 21,6 milionów kopii (3,6 XBO, 9,0 PS4, 8,8 PC) po prawie 4 latach od premiery. Przy ostrożnym założeniu, że na dzień dzisiejszy liczba XBO, PS4 i PC do gier wynosi 270 milionów 1 kopia W3 przypada na prawie 13 sprzętów do grania. Jak na tak uznany tytuł starczający na setki godzin wynik ten blednie przy wynikach osiągniętych przez najlepiej sprzedające się gry Sony wydane na PS4.

Zatem wracając do postawionego w tytule pytania. Dla mnie to zdecydowanie dużo. Zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę istnienie rynku wtórnego oraz fakt, że tytuły Sony są nastawione głównie na max kilku dziesięciogodzinną zabawę dla jednego gracza. A co wy o tym sądzicie?

Oceń bloga:
16

Sprzedaż rzędu 10 milionów kopii gry na PS4. Dużo to czy mało?

Dużo
114%
Mało
114%
Pokaż wyniki Głosów: 114

Komentarze (36)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper