Playstation 5 za 800$? Ile dałbyś za nextgena?

BLOG
635V
luccatoni7 | 13.03.2018, 13:45
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

 Znajdą się tu tacy, którzy z marką Playstation są od początku jej narodzin. Dla części z nas pierwsze Playstation to był prezent od rodziców, albo zaplanowana w pocie czoła i pełna  wyrzeczeń oszczędność kieszonkowego, które poszło w całości na wymarzony sprzęt do grania.

Dziś po prawie 25 latach mamy do czynienia z czterema podstawowymi modelami konsol, których historia sprzedaży jasno pokazuje że mieliśmy i mamy nadal do czynienia z hitami sprzedażowymi. Te 25 lat to także przemiana pokoleniowa nas graczy, to szmat czasu, po którym my, niegdyś dzieci i młodzież,  a teraz ojcowie, a nawet dziadkowie nadal jesteśmy graczami, co sprawia że obecnie nasza grupa wiekowa jest liczniejsza w porównaniu z 1995 rokiem. Mamy więc do czynienia z rosnącą liczbą klientów dojrzałych, rozróżniających sprzęty i gry na nie, potrafiących wymienić ich wady i zalety.  Poniżej przedstawiłem kilka ciekawszych statystyk:

 

Najważniejsze statystyki dotyczące polskiego gracza (rok 2016)

  • 23. miejsce w rankingu rynków gier na świecie
  • liczba graczy: 16 mln (19% gracze konsolowi)
  • całkowite przychody z gier: 489,2 mln dolarów
  • płeć graczy konsolowych: 63% mężczyźni, 37% kobiety
  • 56% ogląda wideo z treściami dotyczącymi gier
  • 27% graczy gra w gry na różnych platformach (PC, mobile i konsole)

Kilka statystyk ogólnie dla wszystkich graczy z całego świata (2016 rok):

  • Średni wiek grających – 35 lat
  • Średni wiek ludzi kupujących gry – 38 lat
  • Gospodarstwa domowe posiadające urządzenia pozwalające na granie w gry: 65%
  • Gospodarstwa domowe posiadające urządzenia pozwalające wyłącznie na granie w gry 48%
  • Średnia liczba lat grania w gry przez graczy -  13 lat

wiek polskich graczy (2016)

struktura polskich graczy pod względem różnych platform (2016)

 

Rynek elektronicznej rozgrywki idzie do przodu, a słupki sprzedażowe z roku na rok są coraz wyższe, więc czy wyższa cena konsoli zaburzyłaby w jakiś sposób ten trend?

 

Udział procentowy wartości rynku gier w danym kraju w stosunku do PKB tego kraju.

 

25 lat temu ze sprzętu do grania korzystały zazwyczaj dzieci i młodzież, dziś Ci ludzie, którzy posiadali pierwszą konsolę firmy Sony, jeśli decydowaliby się na zakup PS5 dla swojego dziecka, z pewnością sami byliby zainteresowani użytkowaniem tej platformy. Byłby to więc zakup nie tylko dla dziecka ale też dla rodzica. Mielibyśmy tu do czynienia ze ,,świadomym zakupem’’, bo rodzic wie co kupuje, wie na co powinien zwrócić uwagę. Moi rodzice gdy kupowali w 99 konsolę dla mnie i moich braci, kierowali się tylko i wyłącznie ceną. Nie mieli zielonego pojęcia o graniu i grach. Konsolę w większości traktowali jako zabawkę  TYLKO dla dzieci.

Jeśli osoby związane z marką wieloma sentymentami i zapadającymi w pamięć setkami godzin rozgrywki chciałyby pełnoprawnej następczyni Playstation 4, to ile byliby w stanie za nią zapłacić? Tak jak napisałem wyżej, w porównaniu z 25 latami wstecz mamy do czynienia z całkiem innym klientem, bo nas graczy z dłuższym stażem jest teraz więcej. Mamy też inne wymagania, w porównaniu do poprzednich pokoleń. Jak natomiast wygląda nasza zamożność?

sytuacja finansowa polskich graczy (2016)

 

Nie ma co ukrywać, że konsole oraz gry obecnie są dostępne od ręki, a sklepów oraz punktów z używanymi grami jest coraz więcej, dodatkowo ceny gier spadają bardzo szybko już nawet kilka miesięcy po premierze. Produkcje za 250zł w dniu premiery potrafią po dwóch miesiącach stanieć o 50% i więcej. Jeśli dostaniemy więc nową konsolę w wyższej cenie, to powodów o to, że gry będą drogie nie powinniśmy mieć większych. Poniższy wykres przedstawia jak kształtowały się ceny gier poszczególnych wydawców w pierwszym roku po premierze  Playstation 4. (jeśli wykres jest nieczytelny, to lepsza wersja znajduje się w galerii pod blogiem)

 

Średnie ceny pudełkowych gier na konsolę PS4 w pierwszym roku od premiery. (czerwony- EA, fioletowy-Cenega, niebieski - Ubisoft)

po roku w obniżkach znów króluje EA (32%), drugi jest Ubisoft (24%), stawkę zamyka Cenega z 18% obniżką
Źródło: https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=1154
po roku w obniżkach znów króluje EA (32%), drugi jest Ubisoft (24%), stawkę zamyka Cenega z 18% obniżką.
Źródło: https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=1154

Co przemawia za mocnymi technikaliami nextgena? Na pewno nie tylko chęć pochwalenia się mianem ,,najpotężniejszej konsoli na świecie’’ którym obecnie szczyci się najnowsza konsola Microsoftu. Wraz z premierą PS4 słychać było wiele krytycznych głosów, że to nie jest pełnoprawna następczyni, która zasługuje na miano nextgena, bo do środka zostały upchane podzespoły, które nie dadzą rady sprostać takim wyzwaniom jak FHD i 60fps, nie mówiąc nawet o 4k.

A ile wy byście byli w stanie zapłacić za konsolę, która bez żadnych kompromisów dałaby sobie radę z 4k i 60fps? Zresztą temat grafiki mógłby być materiałem na kolejnego bloga, bo ilu graczy tyle opinii. Dla jednych to sprawa pierwszorzędna, inni natomiast przedkładają nad piękny obraz zupełnie inne aspekty gier. Oprócz pięknej grafiki trzeba poruszyć kwestię wstecznej kompatybilności i dodania nowych usług na bazie xbox game passa, które na starcie nowej generacji na pewno byłyby zaletami. Uważam, że likwidacja PS+ również wyszłaby na +,  zamiast tego widziałbym raczej dodanie do kwoty każdej gry posiadającej tryb multi jakiejś symbolicznej opłaty 1$, która zawierałaby się w koszcie gry i nie byłaby osobną dopłatą. Dodatkowo polityka sony skierowana na mocne ekskluzywne tytuły dedykowane nowej konsoli, zapowiadane nie wcześniej niż rok przed premierą, pozwoliłyby na utrzymanie obecnego dystansu między konkurencją, chociaż wiemy, że konkurencja nie śpi!  Większa rodzina konsol to też większy wybór. Co, jeśli Sony zdecydowałoby się na produkcje gier obsługiwanych jednocześnie dla PS5 i PS4, tak jak jest to w przypadku XO, XOS i XOX? Gracze wtedy mogliby wybierać- można kupić tańszą i starszą siostrę ps4, ale można też skorzystać z usług droższej i piękniejszej piątki. W takim przypadku biorąc pod uwagę powyższe czynniki, wyższa cena za produkt mogłaby się obronić.


Kwestia możliwości wyboru jest bardzo ważna. Wyobrażacie sobie kolejne modele konsol wypuszczane co 2-3 lata? Producenci telefonów czy laptopów nie mają z tym żadnego problemu, co roku wypuszczane jest nowe jabłuszko lub telefon samsunga w kilku wersjach, a my gracze konsolowi oczekujemy na nowy sprzęt średnio 6 lat! Pomijam PS4 PRO, która jeśli zostałaby zrobiona z takimi bebechami jak XOX, to jeszcze jakoś by się wybroniła, a tak nie ma nawet czego szukać  pod nazwą produktu półgeneracyjnego, to raczej 1/3 generacji na przód. Różnice w grafice między kolejnymi generacjami nie będą już tak duże, ale uważam że okres 7 lat w założeniu, że ps5 wyjdzie w 2020 roku, to czas, w którym grafika zdąży się postarzeć na tyle, że różnica między ps4 a ps5 powinna być dobrze zauważalna, a nextgenowa konsola pod tym względem ma ogromne pole do popisu.

 

 

Posiłkując się blogiem użytkownika Ojciec-Gracz https://www.ppe.pl/blog/42318/9186/jak-ksztaltowaly-sie-ceny-konsol-stacjonarnych-playstation-przez-lata-w-stosunku-do-najnizszej-krajowej-polakow.html można porównać sobie jak kształtowały się ceny konsol i minimalne zarobki Polaków, a wraz z nadejściem kolejnych generacji sytuacja stawała się coraz lepsza. Czy w przypadku ustalenia ceny początkowej Playstation 5 na wyższym niż do tej pory poziomie  coś by zmieniło w kwestii szybkości i ilości sprzedawania się tej platformy?

Sprzedaż czegokolwiek w ilości 157 milionów sztuk to imponujące osiągnięcie. Tak, piszę  o Playstation 2. Bardzo możliwe, że sprzęt Sony już na zawsze pozostanie najlepiej sprzedającą się konsolą do gier wszech czasów. Czemu? Sony trafiło z PlayStation 2 we wspaniały i unikatowy moment w historii rynku. Poprzedni konkurenci łapali zadyszkę (Nintendo) albo całkiem tracili grunt pod nogami (SEGA), a nowi (Microsoft) jeszcze nie weszli na scenę. Komputery dopiero stawały się maszynami do gier 3D, jakie znamy dzisiaj. Nie istniała także konkurencja na rynku uniwersalnych odtwarzaczy multimediów – domowych centrów rozrywki. Dziś PS2 jest już  przestarzałe, ale jeszcze nie wydaje mi się muzealnym eksponatem. Ten sprzęt nigdy nie przestanie być kultowy.

W tabeli poniżej przedstawiłem natomiast jak kształtowały się ceny konsol w dniu ich premiery w Polsce i w USA, dodatkowo mamy porównanie jak miało się to do średniej krajowej (nie minimalnej) w naszym państwie. Ceny z gwiazdką oznaczają, że mówimy o oficjalnej premierze konsoli w Polsce, dokonanej przez oficjalnego dystrybutora.(Jeśli tabela jest nieczytelna, to znajduje się w lepszej wersji w galerii)

 

 

 

Podsumowując –SZKODA KOLEJNEJ GENERACJI NA TANIE PÓŁŚRODKI, DOMAGAJMY SIĘ KONKRETNYCH ROZWIĄZAŃ. Według mnie – osoby, która z rodziną konsol Sony jest od dziecka, nowa generacja nie powinna iść na kompromis i wyższa cena sprzętu na start pozwoliłaby graczom na cieszenie się lepszymi doznaniami wizualnymi i jakością  rozgrywki, ale nie tylko bo za taką ceną powinny tez pójść przemyślane usługi i  kalendarz pojawiania się na rynku gier ekskluzywnych. To wszystko powinno nastąpić z ogromnym przytupem. O resztę zadbamy my gracze,  w końcu jest nas o wiele więcej niż 25 lat temu, co stanowi ogromną siłę marki.

 

Większość wykresów zaczerpnąłem  z  raportu w linku poniżej, polecam:

https://www.cdprojekt.com/pl/wp-content/uploads-pl/2016/03/kondycja-polskiej-branzy-gier17.pdf

ps. z góry przepraszam za słabej jakości niektóre obrazki, jesli coś jest nieczytelne to pytajcie w komentarzach :)

 

Oceń bloga:
9

Ile byłbyś w stanie zapłacić za konsolę w dniu jej premiery?

Poniżej 1600zł
132%
Poniżej 2000zł
132%
Poniżej 2500zł
132%
Więcej niż 2500zł
132%
Za więcej niż 2500zł kupiłbym komputer
132%
Pokaż wyniki Głosów: 132

Komentarze (64)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper