SKLEP

Blog użytkownika Bodzio_PSX

Bodzio_PSX Bodzio_PSX 15.06.2018, 17:03
Historia katamaranu PlayStation
753V

Historia katamaranu PlayStation

W latach 90tych europejski oddział Sony Computer Entertainment (SCEE) robił dużo by jak najlepiej wypromować markę PlayStation na Starym Kontynencie. W tamtym czasie nie było to łatwe zadanie, gdyż rynek konsol i gier w Europie nie był aż tak rozwinięty jak w Japonii czy Ameryce.

Ponadto Europa była dużo bardziej zróżnicowana niż pozostałe regiony, w związku z czym SCEE musiało poświęcić dużo więcej czasu i wysiłku by trafić ze swoim przekazem zarówno do graczy w bardziej rozwiniętych państwach, jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja, jak i do graczy z dopiero co wschodzących rynków, jak Polska czy Czechy. Na szczęście Sony dawało swoim regionalnym oddziałom dość dużą autonomię w temacie promocji oraz sprzedaży konsol, dzięki czemu każdy z nich mógł prowadzić swoją własną politykę. Ta prowadzona przez europejski oddział Sony Computer Entertainment okazała się bardzo skuteczna, czego najlepszym dowodem jest fakt, że już w 1999 roku w Europie sprzedawało się tyle samo, a nawet trochę więcej konsol niż w Ameryce. Ostatecznie na Starym Kontynencie sprzedano ponad 40 milionów PlayStation, a więc praktycznie tyle samo co w Ameryce oraz dwukrotnie więcej niż w Japonii.

Swój sukces SCEE w dużej mierze zawdzięcza swojemu prezesowi, którym w tamtym czasie był Chris Deering, którego śmiało można nazwać ojcem PlayStation w Europie. To właśnie on w latach 1995-2005 kierował działaniami SCEE i to w dużej mierze dzięki niemu PlayStation udało się podbić Stary Kontynent. Stało się to możliwe m.in. za sprawą bardzo skutecznych działań marketingowych i to na wielu płaszczyznach. Kluczem tutaj różnego rodzaju ambitne kampanie reklamowe, jak ta pierwsza skupiona wokół S.A.P.S. (Society Against PlayStation) z 1995 roku, a także te późniejsze jak Double Life (1998) czy Mental Wearth (1999). Europejski oddział Sony Computer Entertainment nie bał się również inwestować w sport, w którym upatrywano łatwą przepustkę do kieszeni i portfeli kibiców. Tak też doszło do podpisania przez SCEE w maju 1997 roku wieloletniego kontraktu na sponsorowanie Ligi Mistrzów UEFA, który okazał się strzałem w dziesiątkę. Dzięki niemu logo PlayStation trafiło pod strzechy praktycznie każdego domu w Europie za sprawą licznych transmisji meczowych oraz reklam im towarzyszących. O powodzeniu tej współpracy najlepiej świadczy fakt, że związek pomiędzy PlayStation, a Ligą Mistrzów UEFA wciąż trwa i to pomimo upływu ponad 20 lat.

Wielu Europejczyków kojarzy logo PlayStation właśnie z banerów i reklam towarzyszących od lat najpopularniejszym, klubowym rozgrywkom piłkarskim, jednak w latach 90tych i później było ono obecne również w innej, popularnej dyscyplinie sportowej, a mianowicie w żeglarstwie. Wszystko za sprawą umowy SCEE podpisanej ze Stevem Fossettem w 1998 roku, na mocy której ten jeden z najbardziej znanych w tamtym czasie podróżników na świecie miał zasiąść za sterami katamaranu o nazwie PlayStation z ambitnym planem pobicia wielu żeglarskich rekordów świata oraz odniesienia zwycięstwa w prestiżowych regatach dookoła świata o nazwie The Race, które miano zorganizować na przełomie 2000 i 2001 roku. Decyzja SCEE o zainwestowaniu środków w to przedsięwzięcie była tłumaczona w dość prosty sposób przez prezesa europejskiego oddziału, a więc Chrisa Deeringa, który stwierdził, że "Właśnie takie wyzwania najlepiej oddają charakter PlayStation." Odtąd losy katamaranu PlayStation były śledzone nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, a ten z powodzeniem zaczął pisać swój własny rozdział w historii żeglarstwa, rozsławiając markę PlayStation na morzach i oceanach całego świata.

Katamaran PlayStation

Historia katamaranu PlayStation nierozerwalnie związana jest z postacią Steva Fossetta - ekscentrycznego milionera, któremu udało się w życiu pobić ponad 100 różnych rekordów podróżniczych, w tym wiele rekordów świata. Było o nim bardzo głośno szczególnie w 2007 roku, kiedy to w tajemniczych okolicznościach zaginął sterowany przez niego samolot. Wówczas to media na całym świecie poświęcały dużo uwagi jego poszukiwaniom. Wiele osób sądziło, że tajemnicze zaginięcie Fossetta jest jego kolejną próbą zwrócenia na siebie uwagi. Prawda okazała się jednak zupełnie inna. Dopiero po roku poszukiwań natrafiono na wrak samolotu oraz zwłoki Fossetta, a właściwie na to co po nich zostało, a były to jedynie dwie kości, gdyż cała reszta wpadła w zęby okolicznych drapieżników. Na szczęście dzięki swojej sportowej pasji Steve Fossett zostawił po sobie dużo trwalszy ślad w postaci wspomnianych rekordów i to w różnych konkurencjach. Jego konikiem były loty balonem, szybownictwo, lotnictwo oraz żeglarstwo. Fossett był m.in. pierwszym człowiekiem, który bez lądowania samotnie okrążył Ziemię, wykorzystując do tego balon o nazwie Spirit of Freedom w 2002 roku. Trzy lata później udało mu się dokonać podobnego wyczynu, tym razem na pokładzie samolotu GlobalFlyer. Jako pierwszemu człowiekowi na świecie udało mu się również samotnie, bez międzylądowań i bez uzupełnienia paliwa oblecieć świat w czasie 67 godzin. Jednak to żeglarstwo było jego główną pasją i to na tym polu mógł się pochwalić największą liczbą rekordów, a wszystko dzięki wyjątkowo szybkiemu katamaranowi, właśnie o nazwie PlayStation.

Steve Fossett u sterów PlayStation

Budowa katamaranu PlayStation trwała ponad dwa lata i zakończyła się pod koniec 1998 roku. Jego projektantami byli Gino Morrelli oraz Pete Melvin, którym Steve Fossett zlecił konkretne zadanie, a mianowicie stworzenie jak najszybszej łodzi, dzięki której mógłby rekordowo okrążyć glob z załogą i to bez zawijania do portu. Prace nad katamaranem PlayStation prowadzono na trzech różnych kontynentach jednocześnie, a mianowicie w Ameryce, Europie oraz Australii i Oceanii. Pochłonęły one ponad 7 milionów dolarów, które Steve Fossett musiał wyłożyć na jego budowę. Co ciekawe w początkowej fazie katamaran nosił zupełnie inną nazwę, a mianowicie BFB, co stanowiło skrót od "big fucking boat". Niemniej na mocy umowy sponsorskiej pomiędzy Fossettem oraz Sony Computer Entertainment Europe postanowiono ostatecznie łodzi nadać nazwę PlayStation, a miało to miejsce 21 grudnia 1998 roku w Nowej Zelandii, gdzie gotowy katamaran po raz pierwszy zaprezentowano i zwodowano. Steve Fossett chciał wykorzystać nowy katamaran przede wszystkim do dwóch celów, a mianowicie do rekordowego w czasie opłynięcia globu oraz do wygrania prestiżowych regat "The Race" dookoła świata, które miały się rozpocząć 31 grudnia 2000 roku, a więc na powitanie trzeciego tysiąclecia.

Katamaran PlayStation w akcji

Katamaran PlayStation miał 32 metry długości (w 2000 roku przedłużono go do 38 metrów), 45-metrowy maszt i ponad 1000 metrów kwadratowych powierzchni żagli. Został wykonany przy wykorzystaniu nowatorskich jak na tamte czasy technik oraz materiałów i potrafił rozwinąć prędkość ponad 35 węzłów. Europejski oddział Sony Computer Entertainment wiązał duże nadzieje z działalnością Fossetta i początkowo nie mógł narzekać na okazje do świętowania. Załoga katamaranu PlayStation z Fossettem na czele szybko zabrała się do pracy i już 27 marca 1999 roku udało się jej pobić światowy rekord "24 godzin", w czasie których PlayStation przepłynęło 580 mil morskich ze średnią prędkością 24,2 węzłów, pobijając poprzedni rekord o 40 mil. Dalsze podboje chwilowo przerwał pożar, który wybuchł na łodzi podczas jednego z postojów w Nowej Zelandii. Na szczęścia uszkodzenia okazały się na tyle niewielkie, że PlayStation szybko wróciło do gry. Pod koniec roku katamaran wziął udział w próbie pobicia rekordu transatlantyckiego na trasie z Nowego Jorku do Przylądka Lizard w Anglii. Niestety w wyniku nieoczekiwanego sztormu łódź ponownie została uszkodzona i musiała wycofać się z próby bicia tego rekordu. Kolejną zaplanowano na 2000 rok, jednak rekord ostatecznie udało się pobić w 2001 roku, kiedy to Fossett i jego załoga przepłynęli Atlantyk w 4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund przy średniej prędkości 25,78 węzłów. W tamtym czasie był to ogromny sukces, gdyż poprzedni rekord ustanowiono w 1990 roku i był o prawie 2 dni gorszy. Co ciekawe ustanowił go katamaran Jet Service V, który pod koniec lat 90tych trafił w ręce Polaków i zyskał nową nazwę Polpharma-Warta. Rekord atlantycki Fossetta utrzymał się aż do 2006 roku kiedy to o mniej więcej 9 godzin pobiła go załoga łodzi Orange II.

W styczniu 2000 roku katamaranowi PlayStation udało się jeszcze pobić rekord na popularnej trasie Newport-Bermudy i to o 2 godziny.  Pozostałe miesiące postanowiono wykorzystać na przygotowanie do najważniejszych dla Fossetta i bardzo prestiżowych regat "The Race", w których zwycięska załoga mogła wygrać 2 miliony dolarów. Wyścig był bardzo ważny nie tylko dla Fossetta, ale również dla europejskiego oddziału PlayStation, który zdawał sobie sprawę, że ewentualne zwycięstwo z marketingowego punktu widzenia może przynieść marce dużo korzyści. Regaty rozpoczęły się w Barcelonie 31 grudnia 2000 roku. Na starcie stanęło jedynie siedem katamaranów. Poza PlayStation były to łodzie Club Med z Nowej Zelandii, Innovation Explorer z Francji, Team Adventure ze Stanów, Team Legato oraz Team Philips z Wielkiej Brytanii oraz wreszcie reprezentacja Polski z kapitanem Romanem Paszke na czele, która wystawiła do wyścigu wspomniany katamaran Polpharma-Warta (wcześniej znany pod nazwą Jet Service V). Oczywiście w porównaniu do PlayStation była to dużo starsza łódź. Polpharma-Warta powstała bowiem we Francji w 1987 roku i została zaprojektowana przez bardzo cenionego projektanta Gillesa Olliera. Jej największym dotychczasowym osiągnięciem było wspomniane pobicie światowego rekordu przepłynięcia Atlantyku w 1990 roku pod francuską banderą, który 11 lat później został pobity przez PlayStation. Regaty "The Race" były więc okazją do rewanżu, jednak ze wszystkich startujących ekip 25metrowy katamaran Polpharma-Warta wydawał się mieć najmniejsze szanse na walkę o zwycięstwo. Przede wszystkim jego maszt miał 34 metry, a więc był niższy o 11 metrów od tego z PlayStation. Łódź dowodzona przez Romana Paszke miała również o połowę mniejszą powierzchnię całkowitą żagli wynoszącą 335-500 metrów kwadratowych. Mimo to Polpharma-Warta nie zamierzała się łatwo poddać, a nawet jaki pierwsza zakwalifikowała się do wyścigu.

Katamaran Polpharma-Warta podczas wyścigu The Race

Regaty "The Race" rozpoczęły się 31 grudnia 2000 roku w Barcelonie i polegały na opłynięciu świata bez ograniczeń technologicznych i bez zawijania do portu. Faworytem był oczywiście nowoczesny katamaran PlayStation, choć pozostałe ekipy nie zamierzały się łatwo poddawać. Relacje z wyścigu były transmitowane na całym świecie, w tym w polskiej telewizji, gdzie obok Polpharmy-Warty najczęściej pokazywano oczywiście łódź PlayStation. Niestety mimo swojej przewagi nad rywalami katamaran Fossetta już w drugim tygodniu "The Race" musiał się wycofać z wyścigu. Od samego początku miał on duże problemy techniczne, które ostatecznie uniemożliwiły mu skuteczną rywalizację. Już 3 stycznia 2001 roku katamaran PlayStation miał problem z ożaglowaniem i musiał zawinąć do portu na Gibraltarze, za co otrzymał czasową karę. Niestety naprawa nie wyeliminowała wszystkich problemów i już 14 stycznia Steve Fossett postanowił wycofać się z dalszej rywalizacji, jako powód podając m.in. porwanie głównego żagla. Był to duży cios dla Fossetta i spore rozczarowanie dla SCEE, które wiązało dużo większe nadzieje z uczestnictwem PlayStation w "The Race". Niestety dla ekipy Fossetta akurat ten wyścig okazał się kompletnie nieudany.

Załoga katamaranu PlayStation

Zwycięzcą "The Race" okazał się francuski katamaran Club Med, który okrążył kulę ziemską w ciągu 62 dni, 6 godzin, 56 minut i 3 sekund i który zawinął do portu 3 marca 2001 roku. Tuż za nim uplasował się francuski katamaran Innovation Explorer (64 dni, 22 godziny, 32 minuty, 38 sekund), trzeci był amerykański Team Adventure (82 dni, 20 godzin, 21 minut, 2 sekundy), a czwarte miejsce przypadło polskiemu reprezentantowi, a więc łodzi Polpharma-Warta, która dopłynęła do portu 10 kwietnia 2001 roku z czasem 99 dni, 12 godzin, 31 minut nie mając kompletnie szczęścia podczas wyścigu do warunków atmosferycznych. Kolejne i zarazem ostatnie punktowane miejsce zajęło brytyjskie Team Legato z czasem 104 dni 19 godzin 8 minut, natomiast Team Philips podzielił los PlayStation i również musiał się wycofać z wyścigu.

Katamaran PlayStation w akcji

Niepowodzenie w "The Race" było dużym ciosem dla Fossetta, ale na szczęście nie końcem jego przygody z PlayStation. Także europejski oddział Sony nie zamierzał się wycofywać mimo porażki z umowy z ekscentrycznym milionerem. Współpracę postanowiono kontynuować i to z powodzeniem, gdyż w październiku 2001 roku doszło do poprawy wspomnianego rekordu świata w przepłynięciu Atlantyku, a także kolejnego 24godzinnego rekordu, który tym razem wyniósł 687.17 mil morskich. W 2002 roku PlayStation udało się złamać jeszcze kilka innych światowych rekordów na różnych trasach, jednak w kolejnym roku zainteresowanie Fossetta żeglarstwem wyraźnie zmalało na rzecz szybownictwa, w którym to ustanowił kolejnych kilkanaście nowych rekordów. W związku z tym również i europejski oddział Sony Computer Entertainment zaczął się zastanawiać nad zakończeniem współpracy z milionerem dochodząc do wniosku, że ta forma promocji marki PlayStation już się wyczerpała. Do ostatecznego zakończenia współpracy doszło w 2003 roku, kiedy to katamaran stracił również swoją nazwę. Od tego momentu dotychczasowe PlayStation kontynuowało swoje sukcesy w żeglarstwie jako katamaran Cheyenne.

Katamaran PlayStation w akcji

Koniec końców szkoda, że Sony nie wstrzymało się ze swoją decyzją jeszcze trochę, gdyż 5 kwietnia 2004 roku katamaran Cheyenne osiągnął swój największy sukces, a mianowicie w 58 dni, 9 godzin i 32 minuty okrążył ziemię bez zawijania do portu, co było wówczas nowym rekordem świata. Był to ogromny sukces Fossetta i w zasadzie jeden z jego ostatnich żeglarskich rekordów. Po nim zainteresowanie Fossetta skupiło się na kolejnych wyzwaniach, natomiast o Cheyenne słyszano coraz mniej. W 2009 roku, a więc dwa lata po śmierci Fossetta, katamaran trafił do Virgin Oceanic, a więc firmy zajmującej się działalnością rekreacyjną i naukową, polegającą na eksploracji wód oceanów i do tej pory znajduje się w jej rękach. Katamaran PlayStation utkwił na pewno w pamięci niejednemu fanowi tej marki. Jeżeli nie z telewizji, czy z relacji sportowych to na pewno wielu powinno kojarzyć go choćby z Oficjalnego PlayStation Magazynu, gdzie co jakiś czas pojawiały się newsy na temat jego losów oraz kolejnych podbojów.

 

Źródła kolejnych zdjęć:

 

sailmagazine.com/multihulls/multihull-designers-morrelli-melvin-foiling-flying

airportjournals.com/steve-fossett-always-scouting-for-new-adventures-part-1/

hamnen.se/artiklar/nyheter/inga-spayr-efter-fossett.html

josephoster.com/sailing/fossett/index.html

zagle.se.pl/sport/race-po-raz-drugi-aa-8wLr-RtAw-fJc3.html

voilesetvoiliers.com/course-regate/le-record-datlantic/

Tagi:

Oceń notkę
+ +52 -

Oceń profil
+ +72 -
Bodzio_PSX
Ranking: 1499 Poziom: 34
PD: 5889
REPUTACJA: 3563
Miesięcznik PSX Extreme