Biznes Filmowy 2 Edycja 2020 czyli wiedźmińskie inspiracje

BLOG
947V
Biznes Filmowy 2 Edycja 2020 czyli wiedźmińskie inspiracje
tomiga | 13.04.2020, 07:47
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Co trzecia część wiedźmina ma wspólnego z Biznesem Filmowym i jak wykorzystać sztuczną inteligencję do innych celów niż algorytmów związanych z grą czyli nowości w edycja 2020 Biznesu Filmowego okiem autora...

Tegoroczna edycja Biznesu Filmowego zaliczyła opóźnienie. Zamiast jak zwykle pojawić się tuż przed galą oskarową, ze względu na moje problemy zdrowotne, musiał zostać przełożona. Według zasady “always look on the bright side of life” nawet w takim okresie można czasami dostrzec pozytywy. A w tym przypadku chodzi o większą ilość czasu, którą ostatnio mam do dyspozycji. Dzięki temu, oprócz powrotu do prac nad Biznesem Filmowym, mogłem np. nadrobić zaległości growe i zapoznać się z jedną z najbardziej kultowych gier ostatnich lat, którą jest… Wiedźmin 3: Dziki Gon.

Stał się on inspiracją do kilku nowych pomysłów i mechanik. Jeżeli zaintrygowało Was co Biznes Filmowy może zaczerpnąć z Wiedźmina i jak można wykorzystać sztuczną inteligencję niekoniecznie do algorytmów związanych z grą, to zapraszam do dalszej części wpisu.

Jak zwykle oprócz opisu wprowadzonych funkcji tekst ten zawiera motywacje za nimi stojące, sposób ich realizacji oraz dodatkowe uwagi i komentarze autorskie.

Nawet jeżeli nie słyszałeś o grze albo nie jesteś jej fanem, a masz wolny wieczór, to zapraszam do lektury, bo to ciekawy wgląd w to jak powstaje prawdziwa gra indie od kuchni...

Zdjęcia młodych twórców

Motywacja

Młodzi twórcy czyli twórcy fikcyjni, generowani w trakcie gry do niedawna nie posiadali własnych zdjęć. Otrzymywali oni generyczne awatary po których łatwo było można odróżnić ich płeć. W poprzedniej edycji sytuacja nieco się zmieniła, gdyż otrzymali oni awatary w formacie kreskówkowym. W najnowszej wersji młode talenty otrzymają bardziej realistyczne zdjęcia. A wszystko to będzie możliwe dzięki… sztucznej inteligencji.

Realizacja

Sztuczna inteligencja (AI) jest ostatnio bardzo modnym tematem, który śmiało wkracza w kolejne dziedziny naszego życia. Jednym z tych dziedzin jest grafika komputerowa. Ostatni kilka firm postanowiło wykorzystać techniki wykorzystywane przez AI do tworzenia zdjęć nieistniejących ludzi. Jednym z takich projektów jest np: This Person Does Not Exist drugim generated.photos

I to właśnie twarze wygenerowane przez ten drugi z projektów wykorzystam w grze. Otóż twórcy generated.photos udostępnili 100 000 zdjęć nieistniejących ludzi do dowolnego użytku. Gdy zacząłem przeglądać tę bazę okazało się, że nie wszystkich z tych zdjęć nadają się jednak do wykorzystania. Algorytmy, choć imponujące, wciąż generują dużo artefaktów. Mimo wszystko udało się wyselekcjonować około 5000 zdjęć, które powinny sprawdzić się w grze.

Zdjęcia fikcyjnych osób wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.

Dzięki temu nasze młode talenty nabiorą ludzkich twarzy i będą bardziej realistyczne… Z ciekawostek przy testowej rozgrywce zauważyłem, że często nie jestem w stanie odróżnić prawdziwego (mało znanego aktora) od postaci wygenerowanej przez grę… zobaczymy czy nie przyniesie to jakichś nieoczekiwanych komplikacji dla graczy. Na pewno wpłynie na immersję w samej grze.

Uwagi i komentarze

Uwaga zdjęcia generowane przez AI będą wykorzystywane tylko dla aktorów (i zawodów, które mogą być wykorzystywani jako aktorzy). Stąd takie generowane postacie jak reżyserzy, operatory i kompozytorzy wciąż będą korzystali z symbolicznych zdjęć (określające płeć). W przypadku animek otrzymają one zdjęcia w postaci awatarów kreskówkowych (aktualnie używanych przez młodych twórców).

Bankiety

Motywacja

Premiery filmu często związane są z różnymi wydarzeniami z nimi związanymi. Często po oficjalnej premierze następuje część mniej oficjalna – impreza. Impreza nie tylko pozwoli na podziękowanie całej ekipie za pracę na planie ale też jest szansą na zacieśnienie relacji między twórcami… a także na mezalianse towarzyskie, które będą pożywką dla tabloidów… co jest pewną formą reklamy i może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania produkcją.

Realizacja

Po premierze filmu gracz będzie miał możliwość urządzenia bankietu. Będzie kilka rodzajów bankietów od skromnej kolacji do wystawnej gali. Oczywiście im większa impreza tym większe będą koszta jej realizacji. Większa impreza to jednak większy rozgłos, który może przyczynić się dodatkowego rozreklamowania filmu.

Oczywiście w trakcie takich imprez mogą pojawić się różne wydarzenia, które mogą mieć wpływ na relacje między twórcami oraz mieć inne nie zawsze pozytywne konsekwencje na świat gry.

Konferencje prasowe i wywiady

Motywacja

Niektórzy gracze zwrócili mi uwagę, że w grze nie jest wykorzystywany aspekt medialny Biznesu Filmowego. Konkretnie chodziło o kontakt z prasą. W nowej wersji postaram się zaadresować ten problem w postaci możliwości organizowania konferencji prasowej oraz wywiadów.

Realizacja

 

Zdarzenia te mogą nastąpić w dwóch momentach Pierwszym to premiera filmu, gdzie gracz będzie mógł urządzić konferencję prasową (zakładając że przeznaczył odpowiednią kwotę na marketing) . Druga to festiwale, podczas których gracz może zostać poproszony o udzielenie wywiadu.

Przykładowe pytanie podczas konferencji prasowej

Przykładowe pytanie podczas konferencji prasowej

Wywiad jak i konferencja prasowa będzie polegała na odpowiedź na kilka pytań. Pytania będą na różne tematy od najbardziej oczywistych dotyczących aktualnego filmu, obsady, decyzji, które zostały podjęte w trakcie produkcji, po bardziej ogólne dotyczące preferencji i poglądów na temat różnych aspektów świata filmowego... ale i nie tylko.

Uwagi i komentarze

Odpowiedzi, które udzielicie w trakcie takich wydarzeń mogą mieć swoje konsekwencje. Mogę wpływać one na relacje z twórcami, wzrost lub spadek zainteresowania filmem bądź inne aspekty świata gry. Odpowiedzi mogą być też przesłanką do wyrabiania sobie opinii o graczu… które również mogą mieć swoje konsekwencje w dalszej części rozgrywki.

Kultowe scenariusze na wolnym rynku

Motywacja

Kultowe scenariusze to scenariusze w Biznesie Filmowym powstałe na podstawie prawdziwych filmów i danych o nich pochodzących z serwisu IMDB. Wprowadzone one zostały aby dodać nieco smaczków oraz immersji. W założeniach nie miał być dostępne do kupienia dla graczy. Jednak jeden z graczy podsunął pomysł aby można było kupić kultowe scenariusz. Choć nie jestem pewny czy jest to dobry pomysł to taka możliwość pojawi się w kolejnej wersji gry.

Realizacja

Kultowe scenariusze w edycji 2020 będą się pojawiać na rynku scenariuszy, gdzie gracz będzie mógł je zakupić (nie będą to wszystkie scenariusze tylko, te których nie zrealizują komputerowi gracze). Scenariusze te będą specjalnie oznaczone (podświetlony) a ich autorem będzie IMDB. Oczywiście cena takich scenariuszy będzie dużo wyższa niż pozostałych (generowanych losowo) scenariuszy dostępnych w grze.

Licytacja o scenariusz do kultowego filmu Avatar

Co więcej najczęściej takim scenariuszem będą zainteresowani także inni gracze. Kiedy taka sytuacja nastąpi wówczas odbędzie się licytacja. Ten kto zaoferuje największą kwotę ostatecznie zostanie posiadaczem takiego scenariusza.

Uwagi i komentarze

Przyznam, że nie jestem przekonany o całkowitej słuszności tej funkcjonalności, a to z prostej przyczyny. Boję się, że gracze zamiast kreatywnie podchodzić do tworzenia filmów i produkować je bazując na własnych pomysłach będą skupiać się na “polowanie” na znane wszystkim tytuły. Przypominam, że produkcja filmów na podstawie kultowych scenariuszy to droga zabawa, a efekt nie zawsze musi być zgodny z oczekiwaniami gracza (tzn. film taki może zyskać znacznie gorsze oceny niż w rzeczywistości albo dużo słabsze zyski).

Dlatego dopuszczam taką możliwość, że funkcja ta jednak zniknie w przyszłości z gry ale póki co zaryzykuję i poczekam na reakcje graczy.

Kultowe pojazdy

Motywacja

Kolejny z pomysłów podsuniętych przez graczy to możliwość specjalnego nagradzania za wybitne osiągnięcia w grze (jak np. zdobycie wszystkich typów nagród na danym festiwalu). Postanowiłem, że nagrodą taką będą kultowe pojazdy.

Mam już kultowe filmy, kultowych bohaterów... czas więc na kultowe pojazdy.

Aktualnie gracz ma możliwość zakupu aut na aukcjach lub otrzymania ich w określonych okolicznościach. W nowej wersji pojawią się także kultowe pojazdy (nie zawsze będą to samochody) ze znanych filmów, których nie można kupić, a można je zdobyć za specjalne osiągnięcia w trakcie gry. Takimi osiągnięciami jest np. zdobycie nagród we wszystkich kategoriach na danym festiwalu lub otrzymaniu X razy nagrody za najlepszy film na konkretnym festiwalu.

Uwagi i komentarze

Kultowych pojazdów jest całkiem sporo i nie da się ich wszystkich zdobyć w trakcie pojedynczej rozgrywki... ale dzięki temu gra wciąż może zaskakiwać przy kolejnych podejściach.

Monstra

Motywacja

Aktualnie w Biznesie Filmowym istnieje opcja kultowych bohaterów, która pozwala na zmianę zdjęcia postaci odgrywających kultowe role w znanych filmach. W nowej wersji rozszerzę nieco możliwość modyfikacji wyświetlanych zdjęć twórców… o monstra!

W historii kina zapisało się nieco postaci, które stały się ikoniczne. Często są to różnego rodzaju potwory. Mogą one pochodzić z klasyki literatury jak Dracula lub Frankenstein albo być wykreowane przez kino jak King Kong czy Alien. Często taki bohater nie jest powiązany z konkretnym aktorem ale jest postacią samą w sobie odgrywaną przez różnych twórców w różnych okresach. W grze będzie można wykorzystać wizerunek takiego potwora niezależnie od tego, kto go będzie grał w naszym filmie.

Realizacja

Jak ma to działać? Ponownie do tego celu wykorzystywane jest nazwa postaci w scenariuszu, którą będzie odgrywał dany aktor. Jeżeli nazwa ta będzie rozpoznana przez grę jako “Monster” to zdjęcie aktora zostanie podmienione na zdjęcie danego potwora. Czyli nadanie naszemu bohaterowi imienia Dracula spowoduje, że zdjęcie jego zastąpione będzie generycznym zdjęciem Draculi.

Przykładowe monstra. Pale man i Mummy (Mumia)

Kultowi bohaterowie a Monstra

W przypadku gdy dany aktor grał postać takiego monstrum w swojej karierze i będzie on posiadał kultowe zdjęcie związane z tą rolą, będzie ono miało priorytet nad “generyczny”, monstrum.

Obaj bohaterowie imię postaci mają jako Terminator. Ale w przypadku Arnolda wykorzystane zostało zdjęcie kultowego bohatera przez niego odgrywanego. W przypadku Scotta Adkinsa natomiast zdjęcie monstrum.

Uwagi i komentarze

W trakcie tworzenia scenariusza i nadawania nazwy dla konkretnego bohatera jeżeli wpiszecie nazwę zidentyfikowaną jako monstrum tło kontrolki z nazwą postaci zostanie podświetlone na zielono.

Aby sprawdzić listę dostępnych monstrum w grze w wyszukiwarce należy wpisać specjalny kod showAllMonsters

Występ Cameo

Skoro już jestem przy imionach bohaterów pojawiła się nowa możliwość nadania im imienia i nazwiska twórcy, który będzie odgrywał daną postać. Gra zinterpretuje to jako występ cameo czyli krótki udział znanej osobistości (na przykład aktora, muzyka lub polityka) w filmie, serialu lub w grze komputerowej.

Przykład postaci występującej jako cameo... Nazwa postaci to Eminem (odpowiednio podświetlone).

Nie ma to wielkiego znaczenia dla rozgrywki ale może zostać docenione przez publiczność.

Uwagi i komentarze

W trakcie tworzenia scenariusza często nie wiemy kto ostatecznie zagra daną postać. Dlatego też w takim przypadku zmianę nazwy bohatera najlepiej zrobić w trakcie rozpoczęcia produkcji.

Uzależnienia

Motywacja

W trakcie gry pewnie zdarzyło Wam się natrafić na różne zdarzenia losowe. Wśród nich były na przykład takie dotyczące narkotyków. Do tej pory były to jedynie wzmianki, które skutkowały co najwyżej wydłużeniem czasu produkcji lub ewentualnie potrzebą zapłacenia kaucji. Jako, że używki są dosyć istotnym tematem świata celebrytów, postanowiłem nieco rozszerzyć ten aspekt w grze… i tak oto w kolejnej edycji gry pojawią się uzależnienia.

Realizacja

Każdy z twórców będzie miał dedykowane statystyki poświęcone temu tematowi. I tak, kiedy twórca natrafi na zdarzenie np. posiadania narkotyków wówczas jego uzależnienie od narkotyków wzrośnie.

Oczywiście uzależnienie nie będą ograniczone tylko do „prochów”. Znajdziecie tam również inne typy, z których najbardziej oczywiste to hazard czy alkohol. Im wyższa wartość uzależnienia tym więcej problemów może spotkać danego twórcę lub nasz plan filmowy na którym go zatrudniamy.

Uwaga, ekstremalny stopień uzależnienia będzie mógł doprowadzić nawet do śmierci takiej postaci. Oczywiście będą pewne środki aby temu zapobiec, a mianowicie możliwość wysłania takiego delikwenta na odwyk. Nie w każdym momencie jednak będziemy mieli taką możliwość, a z drugiej strony nasz bohater wcale nie musi się na taką kurację zgodzić.

Sprawdźcie opis twórcy i sekcje uzależnienia…

Uwagi i komentarze

Oczywiście wraz z uzależnieniami pojawią się także nowe wydarzenia w trakcie produkcji dotyczące tego aspektu gry lub zostaną zmodyfikowane istniejące. Na przykład suma wszystkich uzależnień danego twórcy będzie wpływać na jego poczytalność w trakcie wywiadów… co może skutkować niepolitycznymi wypowiedziami danego twórcy mogące doprowadzić do bojkotu naszego filmu przez określone grupy społeczne, które zostały obrażone przez takiego delikwenta.

Usprawnione tworzenie profili graczy

Motywacja

Profile graczy to jeden z istotnych elementów gry pozwalający nie tylko na przechowywanie postępów gracza, trofeów czy jego statystyk ale umożliwiający korzystanie z serwisu MovieStats, gdzie między innymi można dodawać własne propozycje twórców, którzy chcielibyście aby znalazły się w grze.

Ze względu na rozwój i rozszerzanie funkcjonalności gry, od czasu do czasu niezbędne jest ponowne założenie profilu. Do tej pory było to nieco kłopotliwe jeżeli mieliśmy już swoje dane umieszczone w MovieStats. Teraz proces ten nieco się ułatwi, a to dzięki możliwości stworzenia nowego profilu w grze, na podstawie istniejącego profilu w MovieStats.

Realizacja

W edycji 2020 przy tworzeniu nowego profilu otrzymamy dwie opcje. Będziemy mogli utworzyć go od początku lub zaimportować z MovieStats podając email, którego używaliśmy do rejestracji w grze. Warunek jest taki, że Wasz profil musiał zostać aktywowany (status gracza w MovieStats jest aktywny).

Uwaga, wciąż niezbędne jednak będzie podanie hasła. Gra nie ma możliwości zaimportowania haseł (nie są one przechowywane w bazie MovieStats). Dlatego też jeżeli nie pamiętacie swojego hasła do MovieStats będziecie musieli podać nowe, a później skorzystać z opcji Resetuj hasło dzięki czemu będziecie mogli zsynchronizować swoje hasła między profilami lokalnym w grze oraz zdalnym przechowywanymi na serwerze MovieStats.

Uwagi i komentarze

Więcej o profilach gracz i ich synchronizacji przeczytacie w nowym rozdziale pomocy zatytułowanym Profile gracza i hasła

Scouting

Motywacja

Rozpoczynając grę gracz nie ma wystarczających zasobów gotówki aby móc sobie pozwolić na wszystkich twórców. Dlatego często musi polegać na młodych twórcach czyli fikcyjnych postaciach wygenerowanych przez grę. Niektórzy gracze donieśli mi, że czasami takich postaci jest zbyt mało (zapewne chodzi o grę rozpoczęto przed 1980 rokiem). Postanowiłem więc wprowadzić dodatkową opcję polegającą na zatrudnieniu skautów poszukujących nowych talentów.

Realizacja

Jak będzie to działać? Otóż posiadając asystenta można będzie zatrudnić skauta. Jego zadaniem będzie znalezienie twórcy o zadanym profilu. Zatrudniając skauta będziemy musieli podać mu kilka informacji o tym kogo ma szukać.

  • podstawowe informacje o szukanym twórcy: płeć, zawód oraz interesujący nas parametr (sex, akcja, humor, drama)
  • czas poszukiwań w miesiącach (maksymalnie 12)
  • poziom skauta

Poziom skauta odpowiada za jego skuteczność oraz umiejętności. Skaut na wyższym poziomie może wyszukiwać twórców o lepszych parametrach. Dodatkowo ma możliwość wyszukiwać wcześniej twórców.

Twórcy znalezieni przez skauta są to twórcy którzy nie rozpoczęli jeszcze kariery. Domyślnie jest to rok od daty rozpoczęcia kariery przez twórcę ale najwyższy poziom skauta jest w stanie znaleźć osobę nawet 3 lata przed jego oficjalnym rozpoczęciem kariery. Wśród znalezionych talentów mogą się znaleźć zarówno postaci fikcyjne (młodzi twórcy) jak i rzeczywiste.

Skaut odkrył nam nowy talent.

Tak znalezieni twórcy trafią do naszej bazy talentów. Będziemy mogli z nich skorzystać podczas produkcji naszego filmu. Możemy ich zobaczyć wykonując Casting do danej roli (twórcy tacy zostaną dodani do rezultatów castingu). Oczywiście nadal będziemy musieli wypłacić takiemu twórcy gażę. Będzie ona jednak znacznie mniejsza, a wynika to z faktu, że popularność takiego twórcy oraz talent zostają ograniczone (popularność znacznie a talent częściowo).

Dostęp do talentów w trakcie produkcji otrzymujemy wybierając opcję Castingu. Talenty zostaną dodani do listy (podświetleni na brązowo)

Talenty oczywiście w określonym czasie przechodzą na zawodowstwo. Oznacza to, że pojawiają się oni w standardowej liście twórców, a ich parametry zostają przywrócone do normalnych wartości. Znikają oni wówczas z listy talentów gracza.

Twoje talenty

Twoje talenty

Uwagi i komentarze

Dodatkowe uwagi. Im bardziej konkretne parametry (określona płeć i zawód) zdefiniujemy tym większa szansa na znalezienie talentu przez skauta. Warto też wykorzystywać skautów do doraźnych projektów. Należy pamiętać, że znaleziony talent tylko przez krótki okres będzie do naszej dyspozycji, wkrótce przejdą oni na zawodowstwo.

Dodatkową cechą talentów jest fakt, że można ich wykorzystać jako zastępców przy wymianie obsady w zdarzeniach podczas produkcji. Domyślnie taką wymianę można wykonać na twórców z którymi posiada się kontrakt. Od teraz dodatkowo lista ta zostanie poszerzona o posiadane przez nas talenty.

Skauting nie jest zbyt rozbudowany ale mam nadzieję, że w takiej formie rozwiąże problemy co niektórych graczy ze znalezieniem odpowiedniej obsady do swojego filmu.

Wiedźmińskie inspiracje czyli rzeczy

Motywacja

Co Wiedźmin ma wspólnego z Biznesem Filmowy? Otóż rozgrywka, w tą niewątpliwie fantastyczną produkcję, natchnęła mnie do kilku pomysłów, które chciałbym wdrożyć do mojej gry. Nie chodzi jednak o totalne „zrzynki” ale o pewne, nieco bardziej abstrakcyjne koncepty odnośnie tworzenia gier.

Realizacja

Trzecia część Wiedźmina to niesamowite osiągnięcie jeśli chodzi o projektowanie gier. Chodzi w szczególności o to jak kreowany jest świat, który żyje własnym życiem a konsekwencje wyborów graczy są często widoczne w bardzo odległej perspektywie i chodzi tu nie tylko o te kluczowe decyzję mając wpływ na fabułę gry ale też drobne smaczki, które mocno budują immersję.

Zainspirowany projektem tej gry postanowiłem wprowadzić kilka mechanik, które w przyszłości umożliwią stworzenie bardziej zaawansowanych elementów rozgrywki. I tak powstał, dosyć abstrakcyjny, koncept pod nazwą “Rzeczy”.

Rzeczy będziecie mogli znaleźć w inwestycjach i składają się na nie następujące elementy.

  • Nagrody – lista nagród zdobytych przez producenta
  • Kalendarz – gdzie przechowywane są przypomnienia i informacje o spotkaniach z twórcami
  • Notatki – różne notatki np. numery telefonów do twórców
  • Publikacje – publikacje w postaci książek, przewodników, listów, ulotek
  • Billing – historia połączeń telefonicznych
  • Historia wyszukiwań – historia wyszukiwań w wyszukiwarce
  • Dziennik – dziennik najważniejszych zdarzeń i decyzji podjętych przez gracza
  • Inne – elementy nie pasujące do innych kategorii

Bardziej szczegółowy opis każdego typu rzeczy:

Nagrody

Tutaj możemy przejrzeć zdobyte przez nas nagrody. Uwaga dotyczy to statuetek zdobytych na festiwalach przez producenta (czyli wyłącznie nagrody za najlepszy film).

Kalendarz

Gracz będzie mógł umawiać się na spotkania z twórcami. Spotkania takie będą zapisywane w kalendarzu i w określonym terminie pojawiać się będzie odpowiednie przypomnienie.

Telefony / Billing

W grze pojawiła się możliwości dzwonienia do celebrytów. Jednak aby móc do nich zadzwonić najpierw trzeba zdobyć ich numer. Wiadomo, że większość celebrytów stara się chronić swoją prywatność dlatego nie jest to rzeczą prostą. W jaki sposób będzie można zdobycia taki numer?

Połączenie przychodzące z nieznanego numeru… odebrać?

  • Po pierwsze budowanie relacji z twórcami. Po osiągnięciu odpowiedniego stopnia znajomości można będzie poprosić daną osobę o wymianę numerami.
  • Skorzystanie ze znajomości. Jeżeli mamy dobre relacje z jakimś twórcą możemy poprosić go o zarekomendowanie jednego z jego znajomych do współpracy. Wówczas twórca taki może podać nam numer do swojego znajomego.
  • Wycieki na WikiLeaks. Otóż zdarza się, że numery celebrytów mogą wyciec… numer taki pojawi się na specjalnej stronie wikileaks (trzeba będzie skorzystać z wyszukiwarki aby wyświetlić takie numery)

Uwaga: to że znamy numer do danej osoby i spróbujemy do niej zadzwonić nie oznacza, że osoba zawsze zechce odebrać nasz telefon… Tylko numery znane dla danej osoby (czyli takie które świadomie zostały wymienione z graczem) będą odbierane z priorytetem (choć też nie zawsze ;).

Oczywiście jeżeli jakiś celebryta posiada nasz numer może też zadzwonić do nas z jakąś sprawą.

Oprócz telefonów od celebrytów możemy też otrzymać telefon od NPC. Mogą one skutkować różnymi zdarzeniami/zadaniami. Konkretny przykład znajdziecie w dalszej części tekstu.

Historię naszych rozmów można znaleźć w billingu.

Notatki

To różne notatki i informacje, które zdobędziemy w trakcie gry. W formie notatek zapisywane będą np. są numery telefonów.

Publikacje

Różnego rodzaju dłuższe lub krótsze teksty poszerzające wiedzę o grze lub dodające smaczki. I tak mogą to być książki (na podstawie scenariuszy kultowych filmów), ulotki informacyjne (np. dotyczące festiwali), przewodniki po różnych aspektach gry, listy, magazyny (np. wydania magazynów z zestawieniami Vanity Fair) etc.

Rzeczy które można kupić. Rzeczy które można kupić.

Historia wyszukiwań

Jak sama nazwa wskazuje nasze wyszukiwania w wyszukiwarce zostają zapisane w historii.

Dziennik

Do dziennika trafiają kluczowe decyzję podjęte przez gracza, które w przyszłości mogą zostać wykorzystanie do różnych zdarzeń i/lub wyciągania konsekwencji z tych decyzji.

Rzeczy gracza (Moje rzeczy)

Część z rzeczy będzie można kupić w inwestycjach (dotyczy to publikacji) niektóre otrzymamy w ramach różnych zdarzeń/osiągnięć w trakcie gry.

Te dosyć abstrakcyjne pojęcia nie wyglądają jakoś szczególnie rewolucyjnie jednak są to koncepty, które dosyć istotnie wpływają na możliwości modelowania i interakcji w świecie gry.

Najlepiej będzie to zilustrować przykładem prostej funkcjonalności. Będzie to przypadek młodego scenarzysty.

Do tej pory w grze mogło przytrafić się graczowi losowe zdarzenie znane jako młody scenarzysta. Otóż pojawiało się ono w wydarzeniach z krótką informacją, że do gracza zgłosił się młody scenarzysta ze scenariuszem. W konsekwencji, gracz otrzymywał za darmo, losowy scenariusz, który mógł wykorzystać do produkcji filmu, dokonać jego drobnych modyfikacji lub po prostu sprzedać. Ot takie małe zdarzenie losowe.

Z wykorzystaniem nowych możliwości silnika nabierze ono nieco rumieńców i będzie wyglądało w następujący sposób.

Wszystko zacznie się od telefonu z nieznanego numeru. Gracz już w tym momencie może odrzucić takie połączenie (w końcu nie wiemy kto i w jakim celu do nas dzwoni) lub zaryzykować i odebrać. Gdy odbierzemy, w tym konkretnym przypadku, okaże się że dzwoni do nas młody scenarzysta z propozycją scenariusza, który chciałby nam podarować. Zostajemy poinformowani o szczegóły tego scenariusza i teraz gracz ma kilka opcji.

Gracz może przyjąć taki scenariusz bez marudzenia, odrzucić go stwierdzając że do niczego się nie nadaje lub poprosić o wprowadzenie w nich zmian. Zmiany mogą dotyczyć konkretnych parametrów scenariusza, obsady czy zakończenia.

Jeżeli zdecydujemy się na jakieś zmiany wówczas scenarzysta obiecuje nam je wprowadzić i zgłosić się za jakiś czas. Informacje o naszej decyzji trafia do naszego dziennika, a gdy scenariusz zostanie zmodyfikowany, ponownie odezwie się do nas scenarzysta. I ponownie możemy odrzucić, zaakceptować lub poprosić o naniesienie poprawek. Proces taki może trwać kilka iteracji aż scenariusz otrzyma kształt który nas satysfakcjonuje.

Jest to bardzo prosty przykład ale dobrze obrazuje wykorzystanie kilku nowych mechanik pozwalających na budowanie nieco bardziej skomplikowanych questów, gdzie z jednej strony gracz może/musi dokonać wyborów z drugiej konsekwencje pewnych akcji będą widziane z pewnym opóźnieniem (powrót scenarzysty za jakiś czas).

Uwagi i komentarze

Edycja 2020 dopiero wprowadza te nowe mechaniki i nie używa ich jeszcze zbyt intensywnie. Można to traktować jako wersję demo przedstawiająca możliwości silnika. Jest to jednak świetna baza do dalszego rozwoju gry i wprowadzenia bardziej skomplikowanych zależności między decyzjami gracza oraz ich konsekwencjami.

Sequele dla producenta wykonawczego

Do tej pory inni producenci mogli zaoferować graczowi stworzenie filmu w roli producenta wykonawczego. Teraz jeżeli taki film odniesie komercyjny sukces taki producent może wrócić do gracza z prośbą o wyprodukowanie sequela. Oczywiście zwiększy się nieco budżet takiej produkcji oraz gracz otrzyma lepszą gażę (procent z zysków filmu).

Zmiany w ekonomii

Motywacja

Jak zwykle staram się też dopracować elementy ekonomiczne gry. Tym razem pojawiło się kilka zmian w tym aspekcie gry.

Realizacja

Podatek od studia

Wprowadzony został podatek od studiów posiadanych przez gracza. Nie jest on wysoki ale uznałem, że gracze mają za dużo gotówki i nie mają co z nią robić. Wysokość podatku zależy oczywiście od poziomu studia (im wyższy tym większy) oraz ilości studiów.

Nowe typy wydatków (podatki oraz dywidendy)

W informacja o finansach pojawią się nowe typy wydatków. Podatki oraz dywidendy aby lepiej śledzić gdzie się podziały nasze pieniądze.

Zdolność kredytowa zależy od poziomu gracza oraz stanu konta

Jeden z graczy domagał się dostępności większego kredytu. O ile nie uważam to za zasadne na początku rozgrywki (w końcu jest to gra ekonomiczna i to gracz ma zarabiać pieniądze a nie brać kredyty). To rzeczywiście w późniejszej fazie rozgrywki aktualne kredyty są bardzo niskie i praktycznie nie przydatne. Stąd pojawią się nieco inny koncept tego elementu.

Zmianie ulegnie wysokość możliwego kredytu do zaciągnięcia. Nie dotyczy to jednak początku gry gdzie wciąż będzie on na aktualnym poziomie ale gdy gracz zacznie posiadać zabezpieczenie finansowe. Wówczas jego linia kredytowa zostanie rozszerzona. Umożliwi to inwestycje w nieco droższe filmy na dalszym etapie gry.

Oczywiście należy uważać bo oprocentowanie takich kredytów jest dosyć wysokie. I zbyt rozrzutne podchodzenie do tej kwestii może mieć opłakane skutki.

Bigger, better, more badness

Każda edycja gry stara się rozszerzać również istniejące elementy tak jest również i tym razem.

  • kilkuset nowych kultowych bohaterów
  • nowe kulowe filmy (z roku 2019)
  • kilkaset nowych tytułów
  • 300 nowych tekstów recenzji (w sumie 5700)
  • nowe hasła i cheat kody do użycia w wyszukiwarce
  • nowe wydarzenia w trakcie produkcji

Aktualizacja zestawu

Edycja 2020 zadebiutuje więc z wersją zestawu 59, w której sumarycznie znajdzie się prawie 5000 prawdziwych twórców! Nie znam żadnej gry podobnej do Biznesu Filmowego z tak bogatą i różnorodną bazą prawdziwych twórców. I to w dużej mierze stworzoną przez społeczność.

Tuning algorytmów

Ta edycja nie wprowadza żadnych rewolucji odnośnie algorytmów. Lekki tuning przeszły koszty tymczasowe (koszta które ponosi gracz w trakcie produkcji filmu). Będą one teraz zależne również od kosztów studia.

Poprawiono też nieco selekcje twórców do filmów dokonywanych przez komputerowych graczy. W skrócie komputer powinien dobierać lepiej twórców do roli.

Bonusy dla Darczyńców

Choć gra jest darmowa to jeżeli komuś bardzo przypadła do gustu może wpłacić darowizna na rzecz projektu. Gracz taki otrzyma dodatkowe bonus. W każdej edycji staram się dodać jakiś drobiazg dla darczyńców. I tak w edycji 2020 będzie to możliwość wykorzystania cheat kodów w grze imprezowej (normalnie cheat kody dostępne są tylko w trybie szybkiej gry).

Oczywiście użycie cheat kodu spowoduje wyłączenie trofeów, eksportu filmów do MovieStats oraz braku zapisu informacje do profilu.

Kolejna zmiana będzie dotyczyła odblokowania wszystkich gatunków w grze imprezowej. Do tej pory darczyńcy mieli dostęp do wszystkich gatunków od początku gry imprezowej. Normalnie trzeba je odblokowywać zdobywając punkty prestiżu. Sama idea odblokowywania wydaje mi się jednak dobrym pomysłem nawet w grze imprezowej. Dlatego to w nowej edycji aby odblokować wszystkie gatunki trzeba będzie wpisać odpowiedni kod unlockAllGenres.

Kod ten dostępny będzie tylko dla darczyńców i w przeciwieństwie do innych cheat kodów nie ma negatywnych konsekwencji (nie wyłącza trofeów ani nie blokuj eksportu filmów do MovieStats).

Video

Gra do tej pory nie posiadała trailera, który pokazywał by elementy rozgrywki, co często były wytykane przez osoby, które chciały w ogóle zobaczy o co w tym całym Biznesie Filmowym chodzi. Przy okazji premiery nowej edycji postanowiłem to zmienić i przygotować taki oto trailer.

Oprócz nowego trailera do gry pojawił się także nowy tutorial. Dotyczy on tego w jaki sposób dodawać nowych twórców do gry z wykorzystaniem serwisu MovieStats.

Podsumowanie

To najważniejsze zmiany wprowadzone w Edycji 2020, Oczywiście są jeszcze dziesiątki mniejszych usprawnień dotyczących interfejsu, algorytmów czy balansu gry. Mam nadzieję, że spełnią one swoje założenia oraz oczekiwania graczy nie wprowadzając przy okazji zbyt wiele nowych błędów ;).

Jak zwykle po premierze czekam na wszystkie uwagi, sugestie i komentarze.

Banner Biznes Filmowy 2 - Medium 512

Więcej o grze:

P.S Jeżeli chcecie poczytać o zmiana wprowadzonych w poprzednich wersjach gry to polecam poniższe teksty opublikowane na Tomiga Blog

Pozostałe teksty powiązane z grą, a opublikowane na Tomiga Blog oznaczone są tagiem: Biznes Filmowy. Linki do nich możecie również znaleźć w sekcji Director's cut na stronie oficjalnej gry.

Oceń bloga:
5

Komentarze (9)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper